Traži

Četiri razloga zašto je joga fantastična tjelovježba

Četiri razloga zašto je joga fantastična tjelovježba

Dobrobiti prakticiranja joge za vaše zdravlje

Tekst: Snježana Nina Vukas


Fotografija: PR,
Sanjin Kaštelan

Joga je holistička disciplina, što znači da djeluje na svim razinama našeg bića; onoj fizičkoj, mentalnoj, emotivnoj i duhovnoj. Osim asana (pozicija), joga u svojoj riznici znanja nudi pregršt drugih tehnika koje nam mogu poslužiti kako bismo dostigli i zadržali zdravlje na svim razinama

Jogu sam počela ozbiljnije prakticirati kada sam prije puno godina iz Zagreba preselila u London. Prijatelj mi je preporučio Ashtanga jogu i učitelja koji je vodio svoj centar nedaleko od mog stana. Bila je to ljubav na prvi pogled (da, i učitelj je bio zgodan) i praksa koja je u jednom ili drugom obliku ostala osnovni dio mog života. Joga je danas moj poziv i ne mogu zamisliti kako bi mi život izgledao da nisam te davne 1998. prošla kroz crvena vrata Sangam yoga centra. Tada joga nije bila toliko popularna kao danas, iako su neki poznati poput Madonne i Stinga uvelike pridonijeli popularizaciji ove discipline. Pored Madonne i Stinga nikada nisam vježbala, no bilo je normalno da na prostirci pored vježba Gwyneth Paltrow ili pak Ralph Fiennes.
O dobrobitima ove drevne prakse svjedoče svi oni kojima je, poput mene, joga važan dio života. Vjerujem da svoje fizičko, mentalno i emotivno zdravlje uvelike dugujem svakodnevnoj praksi. Kada kažem praksa ne mislim samo na slijedove asana, odnosno pozicija. Ponekad je to meditacija, relaksacija ili vježbe disanja, ovisno o tome kako se osjećam i što mi je više potrebno taj dan. U posljednjih desetak godina sve je više studija o dobrobitima joge pa ono što jogiji znaju već stotinama godina, danas potvrđuje i znanost. A ovo su neke od najosnovnijih dobrobiti ove drevne discipline.

Fizičko zdravlje
Suvremeni način života obuhvaća sve manje kretanja, a sve više sjedenja. Sjedimo na poslu, u automobilu, na biciklu, uz obrok, u kinu, kazalištu, restoranu... Čini se da samo sjedimo. A uslijed sjedenja određene grupe mišića gube svoju snagu i fleksibilnost, dakle funkcionalnost.
Vježbanje joga asana osnažuje tijelo te mu vraća potrebnu gipkost, odnosno funkcionalnost i time poboljšava posturu tijela. Jedna Zen poslovica kaže ''Snaga stabla leži u njegovoj mogućnosti savijanja''. Drugim riječima, kada naiđe oluja, ono stablo koje je snažno i gipko pretrpjet će najmanje štete. To vrijedi i za naše fizičko tijelo. Osim muskulature asanama osnažujemo kosti te poboljšavamo zdravlje zglobova – raznim pokretima ih doslovno masiramo i time pomažemo izmjeni tekućine koja hrani zglob. Vježbanjem asana razvijamo osjećaj ravnoteže i motorike, nešto je što ćete prvo primijetiti kada počnete vježbati jogu. Nadalje, dokazano je da vježbanje joge pojačava imunitet, poboljšava dišni sustav, probavu, zdravlje krvožilnog i endokrinog (hormonalnog) sustava.

Mentalno zdravlje
Sjedenje i stres dva su najveća uzroka mnogih modernih bolesti. Stres negativno utječe na sve naše sustave. Dekoncentrirani ste? Anksiozni? Teško pamtite? Loše spavate? Ovo su simptomi raznih disbalansa koji utječu i na kvalitetu našeg mentalnog zdravlja. Razne joga tehnike mogu pridonijeti smanjenju stresa, povećati koncentraciju i umiriti um. Tehnike relaksacije koje su dio svakog joga sata pomoći će vam smanjiti stres, a vježbe fokusiranog, kontroliranog disanja koje nazivamo pranayama pomoći će vam vratiti fokus i izgubljenu koncentraciju te vas naučiti bivati u sadašnjosti. Zbog sve ubrzanijeg ritma života kao da smo stalno deset koraka unaprijed; planiramo obrok, sastanak, predavanje, što ćemo odjenuti na večeru. Nismo sada i ovdje – tamo gdje se život odvija. Tako gubimo fokus i propuštamo trenutke. Kao da smo u kino došli na kraj filma i propustili sve one super scene.


Emotivno zdravlje
Vjerujem da će se svaka žena složiti sa mnom kada kažem da naš emotivni život često diktiraju i 'oni dani u mjesecu'. Naš endokrini sustav izrazito je kompleksan i osjetljiv, a kad nije u ravnoteži diktira našim emotivnim stanjem. Naučili smo se nositi s ovim disbalansima, no to ne treba biti tako. Kada smo hormonalno u balansu, u čemu nam pomažu razne joga tehnike, manje pati i naše emotivno zdravlje.  Nadalje, joga filozofija nas uči kako prihvatiti sebe, životne situacije, otpustiti nepotrebno, otpustiti strahove i kako biti zadovoljna osoba. Uči nas povezati se sa sobom i bez straha tražiti svoj put i živjeti svoju istinu.

Duhovno zdravlje
Filozofija joge uči nas temeljnim ljudskim vrijednostima – jedinstvu, jednakosti, suosjećajnosti, empatiji i važnosti pomaganja onima koji imaju manje od nas. Uči nas kako živjeti otvorena srca u zdravom odnosu prema drugima, prema okolini, prema prirodi i prema sebi samima. Ako nemamo zdrav odnos prema sebi i drugima, nikakvi režimi prehrane, vježbanja, uljepšavanja i sl. neće nam pomoći da osjećamo zadovoljstvo i sreću koje su predispozicije zdravog duhovnog života. Kao kuća građena na lošim temeljima – izvana je možda nova, čista, lijepa i izgleda čvrsto, no lako se može urušiti.

Osim udobne odjeće i dobre volje za jogu vam nije potrebno ništa više. Jednog ćete dana možda investirati u prostirku, no u većini joga centara ih možete posuditi. A o različitim sustavima joge i kako izabrati onaj koji vam najviše odgovara čitajte u mojoj idućoj kolumni.

Namaste

Više o radu Snježane Nine Vukas  potražite ovdje, a o satovima joge u studiju Sangha Yoga saznajte ovdje.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više