Mediji se pitaju tko je “ubio” it djevojku?

Dovoljno je samo utipkati "it girl" uz dobro nam znani simbol ljestava i sve samoprozvane it djevojke na Instagramu odjednom će se pojaviti na jednom mjestu. Milijuni njih
14.12.2022.
IMAGE SOURCE: Instagram Dani Michelle, Lila Moss

Prije nego što je, potkraj studenog, i-D objavio tekst pod naslovom “How the internet killed the It Girl”,nisam imala blagog pojma da društvene mreže toliko opsesiraju oko pojma “it djevojke”. Fenomen naprosto nije uhvatio moju pažnju. No, blažen bio hashtag, pa je riječi autorice Rayne Fisher-Quann lako provjeriti. Dovoljno je samo utipkati “it girl” uz dobro nam znani simbol ljestava i sve samoprozvane it djevojke na Instagramu odjednom će se pojaviti na jednom mjestu. Milijuni njih. Raštrkale su se od Pariza preko Petrinje i Zadvarja pa sve do Hong Konga, i ima ih k’o stabala u Amazoni. No, većina njih se samo ovjenčala titulom, TikTok je po tom pitanju kudikamo precizniji. Osim zgođušne djevojke u ranim dvadesetima koja vam prodaje desetu bundu sa SheIn sajta, na toj ćete mreži lako pronaći i cijelu paletu savjeta “kako postati it djevojka” ako već sami ne znate. I ne morate ništa brinuti, instrukcije su detaljnije od Ikeinog vodiča kako spojiti TV komodu.

Sve piše. I koje cipele morate nositi, i kako lakirati nokte, i kako vezati kosu, i kakav uzorak bi valjalo imati na jastučnicama. Da, i posteljina je pokrivena. Kod it cure nema zajebancije s posteljinom. Ona ništa ne prepušta slučaju.

Jasno je kuda moje podbadanje vodi. It djevojka je sve suprotno od onoga što društvene mreže danas misle da ona jest. Premda je teško definirati tko je ona jer sama definicija poprilično ovisi od naših projekcija i naše percepcije privlačnosti, vrlo je lako naslutiti tko ona nije. U mojoj viziji svijeta it djevojci ne pada na pamet da drugim ženama govori kako bi im trebale izgledati navlake za madrace. Ili što bi trebale nositi, jesti, i kako pričati… It djevojku naprosto zaboli za te tričarije. Ona nosi, jede i priča kako želi i vjerojatno ima obične bijele plahte. Premda u svakoj eri možemo pronaći barem jednu it djevojku koja ju je obilježila, bila ona Marylin Monroe, Edie Sedgwick, Kate Moss, Grace Jones ili netko deseti, sve one nekako dijele iste karakteristike. It djevojka uvijek je figura čija privlačnost izvire iz njezine posebnosti, njezine odvažnosti da se ne uklapa, iz karizme i iz stila, iz autentičnosti njezine pojave i životnog stava. It djevojka ima onaj neopipljivi šarm, ono što je nemoguće objasniti riječima. Nešto što će svi poželjeti kopirati, ali je nemoguće kopirati. It djevojka je it djevojka baš zato što nitko ne može biti kao ona. Ona ne gladuje za statusom, ali ga svejedno nekako stekne i zadrži. I fascinantna je naprosto zato što jest. No, ono što ju najviše čini privlačnom je energija koja isijava iz njezine nonšalancije, iz manjka truda i želje da se, baš takva kakva jest, svidi drugima. Paradoksalno, ali baš zato im se sviđa.

Svojom jedinstvenošću, it djevojke uvijek kreiraju trendove, premda im to nije namjera. Kao takve, one su uvijek odraz kulture i vremena u kojem žive. It djevojka je ogledalo zeitgeista. U njoj se nalazi sve to vrijeme, ali i ono malo zrnce koje ga mijenja. Par koraka ispred ostalih.

No, ono što me oduvijek fasciniralo kod it djevojaka, iz bilo kojeg perioda povijesti, jest to što one nikada nisu bile odraz savršenstva. Njihovi životi nisu ljubići koje sredovječne gospođe čitaju vikendom, uvijek tu ima nekog kaosa, “pogrešnih” odabira, ponekih tragedija, pomalo zajebanih karaktera, ali i prkošenja društvenim normama. One niti ne teže biti savršene već samo onakve kakve jesu, bez želje da ih vole i da im se dive. A upravo je to ono što karakterizira eru interneta i društvenih mreža. U želji da se svide što većem broju ljudi, nove “it djevojke” tendiraju upravo tome da budu savršene, ali savršene po unaprijed propisanim gabaritima – unutar ispoliranih, savršeno nijansiranih feedova, generičkih haulova iz Zare, trendova koje smo već stotinu puta vidjeli i sadržaja koji se kreira samo zato što “prolazi”. Ta količina truda naprosto je ubila coolness.

Nova “it djevojka” je sve ono što it djevojka ustvari nije. Njoj nedostaje nonšalancije i spontanosti, a strah od pogreške i neprihvaćanja na koncu ju čini dosadnom. No, ako je it djevojka ogledalo zeitgeista, što ove djevojke govore o našem vremenu? Je li it djevojku zbilja ubio internet? Ili ju je “ubilo” nešto drugo?

Novinarka i-D-a sjajno je konstatirala da se problem ustvari krije u konzumerizmu. Sudeći po društvenim mrežama, “it djevojka” je danas na prodaju. Možeš postati ona ako ispoštuješ “pravila” i kupiš sve što ti kažemo. Uključujući jastučnice s cvjetnim uzorkom. Ali gdje je onda šarm? “Ako društvene mreže mogu sve učiniti it djevojkama, onda nitko nije it djevojka”, zaključuje Rayne. It djevojka je it djevojka zato što je rijetka ptica. Ne mogu postojati milijuni, može postojat’ tek pokoja.

Postoje li danas it djevojke i tko su one? Nemam pojma. No, nekako mi se čini da ju nije ubio jedino internet. Ubio ju je strah od neprihvaćanja. Savršenstvo na pijedestalu učinilo ju je dosadnom i predvidljivom. I jasno, zadnji metak je ispalio konzumerizam koji svemu što smo nekoć romantično štovali ukrade i posljednju trunku šarma. A danas je, čini se, fakat sve na prodaju.

SAZNAJ VIŠE: