Traži

\"Westworld\" - serija koja kroz SF alegoriju govori o vječnoj potrazi za samim sobom

"Westworld" - serija koja kroz SF alegoriju govori o vječnoj potrazi za samim sobom

Završila je prva sezona HBO-ove hvaljene serije


Fotografija: HBO Screenshot

Kada je prije malo više od dva mjeseca HBO predstavio prvu epizodu svoje nove serije "Westworld" mediji su počeli nagađati kako bi se moglo raditi o novoj "Igri prijestolja". No, "Westworld" je mnogo više - prikaz sadašnjosti pod velom tobože daleke budućnosti i sve to s vječnim pitanjem koje postoji otkad je svijeta - tko smo mi uopće?

Ako još ne znate, serija je snimljena prema istoimenom filmu iz 1973. i njegovom drugom nastavku iz 1976. nazvanom "Futureworld". Oba filma napisao je i režirao američki romanopisac Michael Crichton, a u suvremenu su ih TV seriju pretvorili Lisa Joy i Jonathan Nolan, inače brat Christophera Nolana s kojim je između ostalog radio na filmovima kao što su "Memento", "Prestiž" i "Interstellar". Uz njih, na seriji su kao producenti radili J.J. Abrams poznat po seriji "Lost" i filmskom serijalu "Ratovi zvijezda", Jerry Weintraub poznat po radu na trilogiji "Oceanovih 11, 12 i 13" te Bryan Burk koji je također radio na "Ratovima zvijezda", ali i "Zvjezdanim stazama". Ako njima dodate briljantnu glumačku postavu koju predvodi oskarovac Anthony Hopkins, jasno vam je da je HBO u priču krenuo s nepogrešivim receptom za uspjeh. No, priča o "Westworldu" je još mnogo dublja.

"Westworld" - serija koja kroz SF alegoriju govori o vječnoj potrazi za samim sobom (фото 1)

Nakon što je izašla prva epizoda 2. listopada ove godine, novinar portala Index.hr je u svojoj recenziji već u naslovu okarakterizirao "Westworld" kao potencijalnog nasljednika "Igre prijestolja". "Pištolji i sise: može li ovo stvarno postati veći hit od "Igre prijestolja"?" stajalo je u naslovu. I doista, ideja tog izmišljenog parka nazvanog "Westworld" jest da posjetitelji, ljudi 21. stoljeća, ondje odu proživjeti godišnji odmor bez posljedica. Omogućeni su im seksualni užitci s prostitutkama, ubojstva bez krivnje i bezbroj avantura na koje ih vode tzv. domaćini, odnosno čovjekoliki roboti koje je kreirao genijalan i pomalo pokvaren dr. Robert Ford (Anthony Hopkins). Njegovi su roboti zarobljeni unutar priča koje je za njih osmislio i naučenim ponašanjem prolaze kroz dane koji se prekidaju tek ako netko od gostiju ispali metak u njihovom smjeru, a onda njihova priča krene ispočetka i tako u beskraj. Ako seriju još niste pogledali ovdje možete prestati čitati jer slijede spoileri!

"Westworld" - serija koja kroz SF alegoriju govori o vječnoj potrazi za samim sobom (фото 2)

"Westworld" nosi mnogo kompleksniju priču od puke zabave za promatrača. Kroz radnju se tako provlači niz referenci koje kreću od djela Williama Shakespearea. "These violent delights have violent ends" rečenica je iz jednog od njegovih najpoznatijih djela, "Romea i Julije", a pojavljuje se u nekoliko navrata kroz čitavu sezonu i svojevrsni je okidač za domaćine odnosno, robote koji uz nju postaju svjesniji svojeg postojanja. Uz "Romea i Juliju", W Magazine je u svojoj analizi otkrio i kako se u seriji pojavljuju i reference na "Kralja Leara", "Hamleta" i "Julija Cezara". Književne reference idu i do "Alise u zemlju čudesa" koju je alegorijski utjelovila Dolores (Evan Rachel Wood) počevši od samog izgleda, duge plave kose i plave haljine, pa do potrage za samom sobom koju prolazi kroz čitavu sezonu. Osim toga, spomenuta se knjiga i pojavljuje u seriji dok je Bernard (Jeffrey Wright) čita svom sinu u bolnici. 

"Westworld" - serija koja kroz SF alegoriju govori o vječnoj potrazi za samim sobom (фото 3)

Jedna od najočitijih referenci možda je ona na Da Vincijevog "Vitruvijevog čovjeka". Njegove idealne proporcije poslužile su kao inspiracija za "Westworldov" logo, ali i kao savršen kalup prema kojem se u 3D printeru izrađuju robotska tijela domaćina. Uz Da Vincija, druga od očitijih referenci jest alegorija video igre koju gosti proživljavaju kada jednom uđu u "Westworld". Forbes je analizirao tu metaforu kroz dva lika. Prvi je William (Jimmi Simpson) koji u igru ulazi kao novi igrač još neiskvaren i zgrožen činjenicom da nekoga možete upucati iz zabave, pa taman se radilo i o robotu, dok je drugi lik poznat kao Čovjek U Crnom (Ed Harris), iskusan i bezosjećajan, dugogodišnji posjetitelj "Westworlda" koji je dobro upoznat s igrom. On je odigrao sve priče koje postoje, upoznao sve likove i zanima ga nešto više - labirint čije je rješenje ključ koji otkriva svrhu čitave igre, a s njom i svrhu postojanja. "Gejmerska" je alegorija dovedena do vrhunca u posljednjoj epizodi kada saznajemo da se radi o istom liku koji je kroz godine napredovao u svojoj potrazi i postao o njoj ovisan vjerujući kako će ga rješenje za kojim traga osloboditi.

"Westworld" - serija koja kroz SF alegoriju govori o vječnoj potrazi za samim sobom (фото 4)

Takve složene crtice u radnji i razvoju likova poput Williama i Čovjeka U Crnom u "Westworldu" su nevjerojatno duboke, a fanovi sada nakon završetka sezone pregledavaju epizode iznova kako bi povezali sve djeliće. Jedan od prvih tragova, kako prenosi Vanity Fair, otkrili su korisnici Reddita koji su uočili kako se kroz seriju provlače dva različita "Westworld" loga. Bio je to jedan od prvih tragova koji je dao naslutiti da čitavo vrijeme gledamo dvije priče koje se odvijaju u različitim vremenima, što saznajemo tek u posljednjoj epizodi. Onda su tu i detalji poput fotografije Williamove supruge koju Dolores pronalazi u jednoj od prvih epizoda dok se on još ni ne pojavljuje u seriji ili pak trenutak u kojem Logan (Ben Barnes) spominje Williamovo crno odijelo u petoj epizodi, čime nam daje naslutiti da je on Čovjek U Crnom. Slični detalji su otkriveni i kada saznajemo da je Bernard također jedan od domaćina, da je Maevein (Thandie Newton) bijeg zapravo osmislio dr. Ford, te da su Dolores i Wyatt, čovjek kojeg nitko nikada nije vidio, zapravo isti lik. Nijedan od brojnih preokreta nije se dogodio slučajno. Kompleksna je slagalica s pažnjom građena iz epizode u epizodu.

"Westworld" - serija koja kroz SF alegoriju govori o vječnoj potrazi za samim sobom (фото 5)

No, složena potraga za samim sobom najveća je alegorija u čitavoj seriji. U 21. stoljeću u kojem su pametni telefoni i društvene mreže postali produžetci naših osjetila - uz njih liježemo i budimo se, u njima su naši rasporedi, sjećanja, životi - i kada naizgled nikada nije bilo lakše spoznati svoju svrhu, mi nikada nismo bili izgubljeniji. O tome zapravo govori "Westworld".

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor