Traži

16 influencera na korak do drastičnih kazni: je li konačno došao kraj prikrivenom oglašavanju na Instagramu?

16 influencera na korak do drastičnih kazni: je li konačno došao kraj prikrivenom oglašavanju na Instagramu?

Sponzorirane objave će morati biti još jasnije označene

Tekst: E.G.


Fotografija: Instagram

Sjećate li se vremena kad nam je Instagram išao na živce samo zbog vječno identično montiranih fotografija s plaže, skijanja ili izlaska? Vjerojatno ni u milijun godina ne bismo pogodili da ćemo na ta vremena gledati pomalo nostalgično. Samopromociju smo se još nekako i naučili tolerirati, ali agresivnu promociju najšire moguće palete proizvoda još uvijek ne možemo. Netko je negdje napisao da je Instagram postao jedan beskrajni billboard, i nije mogao biti više u pravu. Pregledavajući Instagram, danas bi vam se često moglo dogoditi da imate osjećaj kao da pregledavate kakav katalog. Čak su i zaštitna lica uglavnom ista, pogotovo ako govorimo o ograničenim mogućnostima hrvatske scene. Svi oni ljudi iz javnog života koji su prije više od života voljeli objavljivati svoje najnovije selfieje ili se možda pohvaliti kakvim putovanjem su odjednom postali ljudi kojima je više od života stalo do toga da vi iskoristite vikend akciju u ovom ili onom trgovačkom lancu, da probate novu pastu za zube koja ih dokazano izbjeljuje i da nikako ne propustite razmisliti treba li vam novi model perilice za rublje. Na prvu smo naivno vjerovali da neka poznata osoba koju pratimo zaista misli sve najbolje o tom ružu ili mikrovalnoj, no ubrzo smo shvatili tužnu istinu. Instagram nije mjesto na kojem treba tražiti iskrene preporuke

Ili biste to barem pomislili na prvu. Influenceri danas vrlo dobro znaju da prodaja stvari više nije jednostavna kao u prvim danima native oglašavanja; treba se uložiti veći trudi, biti kreativan i znati dobro kamuflirati sponzorirani post. Oni koji to znaju još uvijek zarađuju jako dobro od tog uhodanog mehanizama, a suprotno onome što bi mnogi pomislili, sve skupa još uvijek funkcionira. Pratitelji još uvijek vjeruju ljudima koje prate. Ako netko fotografira svoje dvogodišnje dijete i napiše kako se preporodio otkad koristi te i te kašice, koje su šanse da to ne misli stvarno? Velike. Upravo iz razloga što velik broj ljudi još uvijek ne zna razaznati što je neki influencer iskreno preporučio, a za što je plaćen, možemo očekivati uvođenje sve većih sankcija za one koji ne naznače jasno o kojoj se od navedenih varijanti radi. Ne vjerujete?

Pitajte Ritu Oru, Alexu Chung, Ellie Goulding, Rosie Huntington-Whiteley ili bilo koga od 16 influencera kojih je Britanska Uprava za konkurentnost i tržište (Competition and Markets Authority) navela kao primjere negativne prakse te im poslala pisma upozorenja. Naime, skriveno oglašavanje, bez oznaka poput ad ili sponsored, nije dozvoljeno, i svaki je korisnik Instagrama dužan jasno i nedvosmisleno naznačiti kad je proizvod dobio besplatno u svrhe promocije ili pak za to još i primio novac. Prema riječima izvršnog direktora spomenutog tijela, Andree Coscellija, influenceri danas imaju ogroman utjecaj na to hoće li njihovi pratitelji kupiti neki proizvod ili ne, i s potpunim pravom se mogu osjećati prevarenima ako se ispostavi da je ono što im se svesrdno preporučivalo ispadne tek marketinški trik. O tome koliko je situacija ozbiljna govori i podatak da je Advertising Standards Authority, tijelo zaduženo za nadgledanje poštivanja standarda marketinške industrije, samo prošli mjesec predstavilo izvješće s preko 300 influencera koji ih se ne pridržavaju, kao i to da postoje specijalizirani YouTube kanali koji se bave prokazivanjem takvih slučajeva. 

Britanska Uprava za konkurentnost i tržište je opomenom navedenim osobama (sumnja se da ih je bilo i mnogo više od 16) htjela poručiti i kako se kršenje pravila u budućnosti neće tolerirati, pa svi koji će to činiti mogu računati na mnogo više od pismene opomene. Naime, spominju se novčane kazne u visokim iznosima, a u ekstremnim slučajevima čak i kazna zatvora. Rosie, Rita, Alexa i druga imena koja su se našla usred ove afere su se javno obvezale biti transparentnije u svojim istupima na društvenim mrežama (za prave preporuke proizvoda se sugerira korištenje oznaka poput freebie). Ipak,  nekako nam se čini da ćemo pravu promjenu vidjeti tek nakon prvih konkretnijih kazni

Pogledajte samo primjere hrvatskih influencera. Ponavljamo, svaki sponzorirani sadržaj mora biti naznačen prema pravilima Instagrama, a opet koliko ste puta to doista u njihovom slučaju i vidjeli? Kod nas se pravila ne primjenjuju niti u puno ozbiljnijim situacijama, pa nemamo pretjeranog razloga vjerovati da će Instagram oglašavanje biti iznimka. Nada umire posljednja pa ćemo ostaviti prostora ugodnim iznenađenjima, a do tada se spremite na još puno, puno preporuka tableta koje jačaju kosu, dodataka prehrani od kojih instantno dobijete ravan trbuh, usisivača koji će vam postati najbolji prijatelji i čudotvornih krema koje sve bore brišu bolje od filera. Iskrenih, naravno.

Napišite komentar

više