Traži

Kako možete izgraditi kompletan biznis putem Instagrama

Kako možete izgraditi kompletan biznis putem Instagrama

Savjeti Tomislava Pancirova

Tekst: Tomislav Pancirov


Iako možda na spomen Instagram biznisa prvo pomislite na Kylie Jenner ili Chiaru Ferragni koje su zahvaljujući ovoj društvenoj mreži izgradile svoje multi-milijunsko carstvo, činjenica je da koristeći iste alate i tehnike možete i sami izgraditi cijeli biznis ovim putem pa krenimo redom.

(Mega) Brend je mrtav, živio (mikro) brend

Prvi temelj na kojem morate raditi je brend bilo da se radi o osobnom brendu ili o brendu proizvoda ili usluge. Najbolji primjeri kombiniraju jedno i drugo pošto se nalazimo u dobu human to human marketinga. Mega korporativni brendovi više nemaju snagu koju su nekad imali, a cijela filozofija influencer marketinga se temelji upravo na humanizaciji koju im ovi individualci svojim mikro brendovima pružaju. Autentičnost je za ovo nužna jer danas fejk priče korisnici jako brzo prepoznaju.

Za početak odredite arhetip svog brenda. Arhetipovi su poput mitoloških obrazaca te označavaju osnovne ljudske motive. Ovu teoriju je osnovao Jung (utemeljitelj analitičke psihologije), a tvrdi kako arhetipovi predstavljaju poveznicu između potreba korisnika i usluge koju pružate. Dvanaest brend arhetipova proizlazi iz dvanaest osnovnih motiva koje brend ima, a razlikujemo: kreatora, nevinog, mudrog, istraživača, buntovnika, čarobnjaka, heroja, ljubavnika, dvorsku ludu, uobičajenog, skrbnika i vladara.

creator

Svaka od ovih odrednica u nama budi jasne osjećaje, kada kažemo da je netko nevin ili buntovnik znamo na prvu nabrojiti nekoliko osobina koje proizlaze iz toga, a možemo i jasno zamisliti kako bi se u određenoj situaciji ponašali čime nam je lakše isto prenijeti na naš brend. Iako se često brend može pronaći u više arhetipova bitno je odrediti koji je primaran i tako posložiti cijelu komunikaciju. Za primjer Google i Oprah Winfrey Network spadaju pod mudri arhetip koji sve zna, a Coca Cola spada pod nevin arhetip jer komunikacijski predstavlja dobro u svemu. Oba arhetipa teže duhovnosti pa poklanjaju veliku pažnju emocijama svojih korisnika. Suosjećajte sa svojim targetom (ciljanom skupinom potencijalnih kupaca) kroz svrhu brenda i pronađite način kako ćete im riješiti određen problem.

Feed

Tek nakon što ste odredili koja je svrha postojanja vašeg brenda krenite u razradu logotipa, definiranja boja, fontova i estetike koju vaš brend komunicira. Iako niste veliki korporativni igrači ne znači da ne trebate imati vaš brend dokument. Doslovno popišite sve detalje oko vašeg brenda kako bi uvijek zadržali jedinstven korisnički doživljaj. U dokumentu napravite i moodboard - niz fotografija koje predstavljaju estetiku i emociju koju želite pobuditi. Konzistencija je ključ u jasnoj poslovnoj komunikaciji.

Kraljevstvo za lajk

Instagram pokrećete tek kada ste svu komunikaciju dobro osmislili, a prvo načelo kojeg se morate držati je da ništa ne radite slučajno. Ako želite graditi Instagram biznis ovo je poslovni alat koji zahtjeva ciljeve, planiranje resursa, stalnu prisutnost planiranu u kalendaru objava i kvalitetnu produkciju.

Korisničko ime koje ćete odabrati temelj je vaše komunikacije i bilo bi dobro da i na ostalim društvenim mrežama imate jednako ime ako je dostupno. Probajte koristiti što jednostavnija imena bez crtica i točki. Uz korisničko ime definirajte i brendirani hashtag koji ćete koristiti uz svu vašu komunikaciju. Za ovaj hashtag je važno da nema prethodno objavljivanog sadržaja drugih korisnika, a ostale već popularne hashtagove ćete koristiti za bolji doseg. Orijentirajte se na hashtagove koji imaju maksimalno pola milijuna objava jer ćete se u suprotnom jako brzo izgubiti u moru ostalog sadržaja velikih profila. Iako možete koristiti do 30 hashtagova uz objavu, držite se desetak pažljivo odabranih. Napravite popis hashtagova koje ćete koristiti ovisno o temi (primjerice hrana, stil, ljudi itd.) te ih s vremenom prilagodite ako vidite da rezultati opadaju. Ovo pa i sve u digitalnim komunikacijama morate pratiti i prilagođavati jer se okolina strelovito brzo mijenja.

Opis profila treba biti kratka priča vašeg brenda, posložena u skladu s prethodno definiranim arhetipom. Koristite emojije za vizualno asociranje na područje o kojem pričate u pojedinoj rečenici i sve skupa završite s web stranicom ako je imate i kontakt informacijama.

feed

Tema koju ćete koristiti u svojoj galeriji je jako važna i ovo ne smijete prepustiti slučaju. Inspiraciju za temu, kao i mnogo resursa možete pronaći na Pinterestu. Držite se sličnih motiva i tonova. Za obradu preporučujem aplikacije Snapseed, Pixlr pa VSCO. VSCO koristimo nakon svih obrada kao analogni efekt koji će cijelu fotografiju ujednačiti i dati joj umjetnički dojam. Držite se istih filtera te po potrebi kupite one koji vam odgovaraju kako bi se dodatno diferencirali od konkurencije. Kako bi feed bio ujednačen morate ga planirati, za to koristimo Feedr aplikaciju na iOS uređajima ili Preview za Android. Fotografije u galeriji prolaze bolje od videa, a ako koristite video pazite da je i on vizualno prilagođen cijeloj temi.

 

Pričaj mi Story

Pričanje priča je efektan način komunikacije od vremena plemenskih okupljanja oko vatre sve do danas. Kod samih galerijskih objava opis može biti priča u vidu kratkog blog posta, a ako vam 2200 znakova nije dovoljno nastavite u komentarima. Pozornost želite uhvatiti tamo gdje se vaš klijent nalazi, ako imate web stranicu kao centralno mjesto službene komunikacije vašeg brenda razmišljajte o njoj kao o odvojenom komunikacijskom kanalu.

Instagram mora biti nezavisan sve dok ne postane dovoljno veliki da imate Story swipe-up opciju (barem 10.000 pratitelja) kako bi netko mogao neometano u sekundi pogledati objavu na vašem webu. Ostali korisnici vjerojatno neće odlaziti na vaš opis profila kako bi kliknuli na link, već će samo nastaviti scrollati dalje. Trik kojim se možete poslužiti je da napišete kako ćete poslati link na bilo koju poruku kojom netko odgovori na story, tako postižete dodatni angažman korisnika koji će prema algoritmu pozitivno utjecati na doseg koji imate.

story

Story, koji nestaje nakon 24 sata osim ako ga ne stavite u naglaske, kao poseban dio komunikacije je sve više u fokusu korisnika te često postiže bolje rezultate od galerijskih objava. Također ga možete koristiti kao platformu za kratke blog objave raščlanjene u više storyja. Story bi bilo poželjno posebno dizajnirati o čemu smo već pisali, a osim ovih aplikacija možete se poslužiti i klasičnim PowerPointom ili Keynoteom za izradu prezentacija, samo postavite rezoluciju predloška na 1080x1920 piksela i eksportirajte vizuale koje ćete odvojeno postati. Dodatan alat koji vam osim za story može poslužiti i za izradu ostalih vizuala na društvenim mrežama, logotipa pa čak i tiskanih materijala je Canva. Kroz Canvu možete naći mnoštvo gotovih dizajniranih predložaka koji će prenijeti komunikaciju vašeg brenda u stvarnost, ali pazite na vizualnu konzistenciju s početka priče. Naglaske storyja koji će biti stalno vidljivi na vašem profilu promatrajte kao kategorije na web stranici i dizajnirajte im cover vizuale kako bi dolaskom na profil korisnik i tu vidio cijelu ideju brenda i onog što predstavljate.

U postavkama profila obavezno uključite opciju kojom omogućavate ponovno dijeljenje vašeg sadržaja u priče. Za svaki story postavite oznaku lokacije kako bi se prikazivao svima koji gledaju javno dostupne storyje s te lokacije. Alat koji također dobro funkcionira su ankete. Možete ih koristiti kao klasičan upitnik s dva odgovora ili dodatno prilagoditi tako da imate više odgovora koji su vizualno predstavljeni u storyju na koji će korisnici odgovoriti povlačenjem slider emojija do željenog odabira.

ig

IGTV opcija kojom možete postavljati vertikalni video trajanja do 10 minuta trenutno Instagram jako gura pa s njim možete obogatiti svoju komunikaciju i povećati doseg. Za IGTV je specifično da možete koristiti swipe-up iz Storyja čak i dok nemate 10.000 pratitelja, a u opisu IGTV videa možete koristiti vanjske linkove pa i ovo može biti trik kojim ćete korisnika lakše dovesti do željene web lokacije. Ako imate kvalitetan horizontalni video rotirajte ga u programu za obradu videa i dodajte napomenu da korisnici rotiraju zaslon u početku. Pričanje priče direktno u kameru je nešto s čim ćete najlakše osvojiti ljude i pokazati im tko ste zapravo i kakav je vaš brend. Ako vam u početku nije ugodno pokušajte se snimati bez objavljivanja kako bi lakše krenuli s ovim tipom komunikacije. Iz nekog razloga, čak ni na najboljim Android uređajima, story video ne izgleda dobro kao na iPhoneu pa to nije loše imati na umu ako će vam ovo biti važan dio strategije. Kada vam postane dovoljno ugodno i prikupite dovoljnu bazu korisnika isprobajte i javljanje uživo. Javljanje uživo treba biti skenirano, razmišljajte o čemu ćete pričati, navedite nekoliko bitnih točaka i omogućite ljudima da vam postavljaju pitanja kako bi im time dali dodanu vrijednost.

Kod ovoga i cijelog pristupa content marketinga je najvažnije da sadržaj koji proizvodite ima za korisnika besplatnu dodanu vrijednost koja može biti inspiracija, zabava ili edukacija. Prvo pružite korisnicima tu vrijednost, pozicionirajte se kao ekspert u svom polju, a tek onda ih tražite da vam daju nešto zauzvrat - svoje povjerenje za vaš proizvod ili uslugu.

Kupnja vrijednosti i iskustava

Cijela komunikacija za biznis nema smisla ako je nećete konvertirati u prodaju. Imajte na umu da ljudi danas kupuju vrijednosti iza kojih stojite i iskustva koja im nudite. Realno za većinu stvari možemo naći jako puno konkurentskih ponuda, ali ono što vas izdvaja od toga je upravo brend koji gradite. Kada god želite nešto prodati prvo morate stvoriti interes i pružiti priču kroz sadržaj, a onda postupno doći do angažiranih kupaca.

Jasno navedite što nudite, koja je cijena i kako mogu doći do vas, ali uz to svaki put stvorite određenu priču. Primjerice ako prodajte online trening yoge napravite besplatan video trening, kroz tekstualnu priču pokrijte sve koristi od takvog treninga, s javljanjem uživo pokažite svoju stručnost odgovorom na pitanja i tek onda ponudite plaćeni trening.

Pazite naravno i na pravnu stranu priče - bez obzira na to što sve obavljate putem Instagrama morate imati neki pravni entitet iza sebe (obrt ili d.o.o.), a ako poslujete sa zemljama van Hrvatske pazite na specifičnosti izdavanja računa i naplate ovisno o tome radi li se o zemljama unutar ili van Europske unije.

insta

Kilo pratitelja za 9,99

Možda mislite da ne moram ovo ponavljati, ali pošto i dalje viđam puno profila koji kupuju pratitelje hoću - lažni pratitelji koji predstavljaju samo brojke kako bi nahranili vaš ego vam ništa pozitivno ne predstavljaju. Upravo suprotno - mogu dovesti do manjeg dosega objava te mali postotak angažmana na njima.

Morate znati tko su vaši potencijalni kupci, ljudi koje stvarno želite privući u svoje zajednice. Istražite tržište i utvrdite gdje se nalaze. Ovo možete napraviti po sličnim profilima ili tematskim hashtagovima, pogledajte pratitelje i lajkajte im javno dostupne fotografije te smisleno komentirajte. Nikakvi alati za automatske komentare ne dolaze u obzir jer čak mogu dovesti do žutih kartona od strane Instagrama i ponovo - manjeg dosega. Znam da je ovo mukotrpan proces, ali kada prave ljude koje zanima vaš sadržaj autentičnom komunikacijom privučete u svoju zajednicu nema toga što vam ih može oduzeti.

Ako želite ubrzati cijelu priču razmislite o suradnji s influencerima ili medijima s kojima dijelite target. Zbog ovoga je jako bitna analitika koja govori o spolu, dobi, ali i državi iz koje pratitelji dolaze.

Vjerujem kako ste nakon čitanja ovog preplavljeni informacijama i imate osjećaj da ste daleko od poslovnog uspjeha na Instagramu, ali znate kako kažu - uspjeh preko noći se gradi godinama, neovisno o kanalu i načinu komunikacije.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar

više