Search

Zašto su mnogi Instagram filteri u stvari jako problematični?

Zašto su mnogi Instagram filteri u stvari jako problematični?

Tekst: BURO.


Da vas netko pita znate li koliko postoji filtera na Instagramu ili Snapchatu teško da biste mogli točno odgovoriti jer je pravo pitanje zna li to itko. Umnožavaju se iz dana u dan te sada možemo imati šljokice na očima, kose oči, hologramsko presijavanje, drugačiju boju kose, pjegice na licu ili pak totalno drugačije lice koje izgleda kao da je na njemu radio tim kirurga i to u nekoliko navrata. Ta posljednja opcija se nekako nalazi i u mnogim drugim filterima pa ćete možda poželjeti cvjetnu krunu na glavi , ali uz nju ćete dobiti i visoke jagodice koje inače nemate.

Kada skinemo filter sebi izgledamo čak i pomalo čudno i ružnije, jer ono što smo vidjeli maloprije je taman toliko dorađeno da izgledamo idealno. Ništa previše, samo malo zategnutije, malo blistavije, malo svježije. Upravo to je i dovelo do dijagnoze Snapchat dismorfija jer mnogi u stvarnosti traže estetske zahvate s kojima bi izgledali kao filter i smatraju ih idealnom referencom ideala. Ako smo od svega ovoga već dobili službenu dijagnozu , onda to znači da smo duboko zaglibili u filtriranje samih sebe. Međutim pored ovoga filteri imaju još jedan veliki problem koji potiču i zove se Eurocentrizam, i da u jako je bliskoj vezi s rasizmom.

Kada skinemo filter sebi izgledamo čak i pomalo čudno i ružnije, jer ono što smo vidjeli maloprije je taman toliko dorađeno da izgledamo idealno. Ništa previše, samo malo zategnutije, malo blistavije, malo svježije.

Možda ste već primijetili, ali većina filtera za uljepšavanje ima jedan zajednički faktor a to je svjetliji ten. Priča o ovome je počela prije tri godine kada se osnivač FaceApp-a Yaroslav Goncharov javno ispričao zbog filtera koji posvjetljuje kožu a koji se zvao „hot“. Od tada pa do danas, stvari su postale malo manje eksplicitne u nazivima filtera ali je osnova ostala ista i bijeli ten je i dalje, kako bi Yaroslav kazao, hot. Svaki filter nas pomalo posvjetljuje i pegla, i pričali o tome ili ne, lako je steći dojam da bez obzira na sve borbe za različitost, jedino je važno biti bijel s naglašenim jagodicama, punim usnama, čistom kožom, minijaturnim nosom i krajnje europskim proporcijama jer pored toga što izbjeljuju, filteri uklanjaju i etničke karakteristike lica – širi nos, kose oči, šira usta.

Nije ovo prvi put da tehnologija igra veliku ulogu u rasizmu i da preslikava naše greške i predrasude društva i stvarnog svijeta u virtualni. Kada su se prije deset godina prvi put pojavile face recognition opcije na kamerama i aparatima dokazana je nedvosmislena sklonost europskim licima, budući da su svi uređaji za Azijate redovno postavljali pitanje: „did someone blink?„ Očekivali bismo da Nikon kao japanska tvrtka ima na umu oblik azijatskih očiju, ali očigledno nisu, jer je usprkos svemu prototip čovjeka i kanon ljepote očigledno jedan, i nema puno veze s afričkim i azijskim licima. Ista stvar se događa i danas kada je tehnologija napredovala, ali face recognition programi imaju muku s prepoznavanjem crnih lica. Nerijetko nevidljivi za sistem, nevidljivi i za program i još jedan dokaz kako je tehnologija neraskidiva od ljudi koji je osmišljavaju i njihovih uvjerenja, stavova i predrasuda. A ako je suditi po filterima, predrasuda imamo puno.

Kada su se prije deset godina prvi put pojavile face recognition opcije na kamerama i aparatima dokazana je nedvosmislena sklonost europskim licima, budući da su svi uređaji za Azijate redovno postavljali pitanje: „did someone blink?„

Najbolja riječ za ovu vrstu diskriminacije koja se događa u svijetu filtera je kolorizam, vrsta rasne diskriminacije koja se temelji na boji i nijansi nečije kože i tako se favorizira svjetlija. Termin je prvi put skovala Alice Walker kako bi opisala predrasude prema Afro-Američkom stanovništvu i stanovništvu tamnijeg tena. S druge strane bijelci se uz pomoć Face Appa mogu pretvoriti u ljude tamnije puti i egzotičnijih crta lica kao na Halloweenu, a koliko je sve banalizirano dokazuje mreža TikTok , točnije izazov popularan u Indiji gdje korisnici koriste dio pjesme “Why This Kolaveri Di”, koji ima riječi “djevojka bijele kože” s “crnim srcem”. U videima korisnici potamnjuju svoju kožu kako bi pokazali tugu i onda se vrate u svoj normalan ten, znatno svjetliji u sretnom raspoloženju. Ovakve prakse su, očekivano, uzburkale mnoge emocije što je rezultiralo time da su videa uklonjena.

Bilo kako bilo, jedno je jasno. A to je da društvene mreže imaju jasne ideale kada je u pitanju boja kože i da je situacija otprilike ovakva: ako se želite uljepšati, postat ćete svjetliji pa iako bili bijele puti, dok se u ostale boje kože možete maskirati. Ako na to dodamo činjenicu da već sa sigurnošću znamo da smo stalno targetirani za prodaju svega i svačega, i da Instagram nikada ne radi u našu korist već u korist svojih klijenata koji koriste naše algoritme i podatke, lako je zbrojiti dva i dva. Svjetska zdravstvena organizacija je objavila podataka da više od 70% žena iz Nigerije koristi proizvode za izbjeljivanje lica, a sama industrija tih proizvoda će u narednih sedam godina težiti preko 24 milijarde dolara. Društvene mreže su odradile svoje u uspostavljanju kanona i standarda, tvrtke se obogatile, a mnogi su ostali s jakim osjećajem da nisu dovoljno lijepi ili vrijedni zbog boje kože ili veličine nosa.

Naše različitosti su ono što nas čini lijepima i posebnima. Kovrčava kosa je divna, ravna kosa je divna, bijela koža je lijepa isto kao i tamna. Ne moramo biti iste veličine, istih noseva i profila.

Filteri neće otići nigdje i glupo je za očekivati da će odjednom postati neki prikaz realnosti, jer im to nije prvobitna namjena. Jedino što možemo je zapitati sami sebe koliko padamo pod utjecaj nekog tima od 24 godine koji ih je osmislio i koji nam sugerira da nismo lijepi ako nemamo minijaturan nos, ogromna usta i bijelu put bez ijedne pjegice, flekice ili nepravilnosti. Naše različitosti su ono što nas čini lijepima i posebnima. Kovrčava kosa je divna, ravna kosa je divna, bijela koža je lijepa isto kao i tamna. Ne moramo biti iste veličine, istih noseva i profila.

Ako nas je ova godina naučila ičemu to je da moramo biti glasni, jer ako filter s cvjetnom krunom dolazi sa subliminalnom porukom o visokim jagodicama, nosu i savršenom licu, onda hvala svima, ali preskačemo ga.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više