Search

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele

O poslovanju, nadilaženju problema i željama za budućnost

Tekst: D.M.


Model: Gendis Putri Katrini,
Marko Gregurić

Stylist: Ana Nikačević
Make-up and Hair: Matea Beranek
Image: Timy Šarec

Nepokolebljiva braća Hrvoje i Domagoj Boljar iz Duge Rese domaći su dizajneri obuće kojima je aktualni projekt, brend MIRET, već treći po redu. Na startup platformi Kickstarter su u samo 24 sata prikupili dvostruko veći iznos od postavljenog cilja, što ne začuđuje jer ovaj je domaći brend svjetski predvodnik na području proizvodnje ekološki održive obuće - njihove su tenisice izrađene od 97 posto prirodnih materijala. Osim toga, dobro su potkovani, što vlastitim, što prenesnim iskustvom.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 1)

Naime, o industriji obuće naučili su od oca Josipa koji je osnovao kompaniju Mr. Joseph unutar koje su 2009. osnovali prvi brend obuće JOTS.

"Tata nas nikada nije silio da se uključujemo u njegov posao, ali to je ipak došlo prirodnim putem. Čak nas je odgovarao od toga da se nastavimo baviti obućom. Nažalost, nismo niti uspjeli razmisliti kako preuzeti posao već smo zbog tatine bolesti morali preuzeti tu odgovornost", prisjećaju se braća Hrvoje i Domagoj. No, iako ih je sudbina bacila u žrvanj, čak i nakon što je obiteljski posao završio u stečaju zbog ekonomske krize, iste su godine otvorili svoje prvo poduzeće Roosvai koje je proizvodilo luksuzne tenisice za europske brendove. Devet godina kasnije, Roosvai je snašla ista sudbina te su u nedostatku narudžbi zatvorili poduzeće.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 2)

"Najvažnija lekcija koju smo naučili da neuspjeh nije kraj. Uz potporu obitelji i prijatelja uspjeli smo se oporaviti od bolnih poslovni poraza i odvažiti da ponovno pokušamo", shvaćaju Boljari. S istim zdravim duhom prije pet godina su otvorili MIRET.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 3)

"MIRET tenisice napravljene su od 97 posto prirodnih materijala. Možda ću vas šokirati informacijom da pojam biorazgradivo ne znači nužno da je neki proizvod dobar za okoliš. Na primjer, danas postoje neki sintetički materijali koji su biorazgradivi, što znači da će se oni u relativno kratkom roku razgraditi na sitne čestice, ali oni se zapravo razgrađuju na sitne čestice plastike, na mikroplastiku. Mi proizvodimo tenisice s najmanjim mogućim utjecajem na okoliš, a to ne znači da one moraju biti biorazgradive. Mogli smo napraviti potpuno biorazgradivu tenisicu, ali ona ne bi bila toliko dugotrajna čime bi bila više štetna za okoliš", objašnjava Hrvoje. Promišljen dizajn nove kolekcije u kojoj se nalaze linije Hempies, Woolies, Fluffies i Veggies - koje se mogu kompostirati – podrazumijeva sve od  materijala (konoplja, lan, kenaf, lan, pluto, drvo, kukuruz, juta, eukaliptus, kaučuk, vuna), preko oblika i boje do unutarnje građe tenisice.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 4)

"Fokus MIRET-a je ekologija, tako je i tenisica projektirana s optimalnim utroškom materijala i rada, te minimalnim utroškom ljepila. Inspirirani smo bili jednom njemačkom tenisicom koja ima fantastičnu, ali jednostavnu arhitekturu", tvrdi Hrvoje koji je zajedno s bratom otišao i korak dalje osvjestivši ne samo proces proizvodnje, već i samo poslovanje takozvanim tripple bottom line konceptom.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 5)

"Koncept tripple bottom line govori o tome da klasični pristup poslovanju, a u kojemu je jedini cilj profitabilnost kompanije, više ne može biti jedini motivator. Pristup razvoju poslovanja mora u sebi sadržavati i komponente društvenog i ekološkog utjecaja kao jednakovrijedne komponente. Održivost poslovanja po kriterijima ekologije i utjecaja na društvo u cjelini - morala bi se ugraditi u misiju svakog projekta, ali ju pokušati i preciznije mjeriti", pojašnjava Domagoj. Da bi dokazali kako se ne radi o floskulama, svoje su proizvode podvrgli brojnim testovima.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 6)

"Certifikati Cradle to Cradle, Oetko-tex i EU Ecolabel su nam bitni jer predstavljaju znanstveni dokaz kako je neki materijal podvrgnut ozbiljnom nepristranom testiranju. Kroz  šest godina istraživanja, i potrage za zdravim materijalima, susreli smo se s proizvođačima materijala koji gorljivo tvrde kako su njihovi materijali ekološki, no u stvarnosti prodaju maglu. I mi svjedočimo različitim 'eko' proizvodima koji tvrde da su biorazgradivi ili bio based, a proizvedeni su od materijala koje smo mi odbili koristiti jer je dublje istraživanje pokazalo kako 'bio based material' sadrži najmanje 50% materijala biološkog podrijetla, a preostalih 50% materijala je naftni derivat. Naš uložak, na primjer, napravljen je u cijelosti od pluta, no pluto se ne vidi jer je zaštićeno prirodnim tekstilom, dok neki brendovi rade upravo suprotno od nas — uložak im je od poliuretanske pjene, na površinu zalijepe tanki sloj pluta tako da uistinu izgleda kao da je od pluta i zatim izjave da je njihov uložak od pluta — to je klasični greenwashing primjer. Iz tih razloga jako, ali jako volimo svoje certificirane materijale", ponosno izjavljuje Domagoj čija su se zanimanja i titule tako zgodno poklopila s bratovim da i sami sumnjanju da je riječ o slučajnosti.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 7)

"Nikada nećemo saznati je li to bio neki tatin veliki plan, ali dobro smo se posložili. Domagoj je studirao menadžment u poslovanju, a Hrvoje industrijski dizajn. Zapravo, fantastično funkcioniramo jer pokrivamo različita područja", tvrde. Baš poput njihovih zanimanja, osobnosti su im također komplementarne, što, priznaju, uvelike pomaže suradnji.

BURO. intervju: Kako su braća Boljar od obiteljske tvornice u stečaju izgradila brend ekoloških tenisica koje svi žele (фото 8)

"Naša suradnja je došla prirodno. Kako je među nama mala dobna razlika, sve što smo radili od djetinjstva - radili smo zajedno. Više od 15 godina zajedno smo svirali u bendu, zajedno smo živjeli za vrijeme fakulteta. Vrlo smo bliski, ali jako smo različiti i imamo potpuno različite snage i slabosti. Kao tim odlično funkcioniramo i jedan drugog motiviramo", zaključuju poduzetna braća koju možete podržati na platformi Kickstarter putem koje se, osim njihovog webshopa može doći do tenisica. Naime, početkom mjeseca lansirali su kampanju za ulagače koji ih žele podržati u stvaranju ekološki osvještenije industrije obuće, a tvrde kako već znaju što će s kapitalom.

"Uh, planovima i vizijama nema kraja. Čekaju nas divne i doslovno revolucionarne stvari, samo nam treba malo vjetra u leđa. Ne smijemo vam još ništa otkrivati. Samo možemo reći da smo izuzetno uzbuđeni", samozatajno će braća Boljar.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više