Search

Promjene u svijetu mode o kojima smo pisali u 2016.

Promjene u svijetu mode o kojima smo pisali u 2016.

Od velikih smjena dizajnera do gubitka nekoliko modnih legendi


Image: Buro247hr arhiva

U ovoj smo godini svjedočili nizu promjena u svijetu mode - od brojnih smjena na čelima dizajnerskih kuća do odlaska nekoliko velikih imena modne industrije. Donosimo vam pregled najvažnijih događaja o kojima smo pisali...

Ovo je nedvojbeno bila godina velikih promjena. Mijenjalo se sve, od načina prikazivanja kolekcija do tipa modela koje dizajneri biraju. Uz to, ovu su godinu obilježile brojne smjene na čelima najvećih dizajnerskih kuća, a u njoj su nas napustile i neke velike modne legende. U nastavku pogledajte pregled najvažnijih događaja o kojima smo pisali ove godine:

Promjene u načinu prikazivanja kolekcija

Ove se godine čitav niz brendova odlučio na see-now-buy-now pristup odnosno to da kolekcija bude dostupna u trgovinama odmah nakon prikazivanja na reviji. Pokretu su se priključili Burberry, Tom Ford, Tommy Hilfiger, Topshop, Rebecca Minkoff, Baja East, Club Monaco, Thakoon, Ralph Lauren i još niz drugih kuća.

Burberry

Druga velika promjena u načinu prikazivanja kolekcija jest spajanje muških i ženskih kolekcija na što se također odlučuje sve više modnih kuća, no takav način prikazivanja prijeti izumiranju muških Tjedana mode. Na spajanje svojih muških i ženskih kolekcija odlučili su se Burberry, Gucci, Tommy Hilfiger, Tom Ford, Calvin Klein, Bottega Veneta, Dsquared2, Public School dok je Vetements, koji je ove godine pokrenuo čitav niz trendova, to činio od samog početka. U ovom je dijelu zanimljivo spomenuti i kako se sve više kuća, poput spomenutog Public Schoola ili pak J.Crewa, odlučuje na prezentacije umjesto konvencionalnih revija što bi u 2017. mogao postati novi trend.

Smjene kreativnih direktora velikih kuća

Ovogodišnje smjene na čelima modnih kuća bile su dinamičnije no ikada. Godina je započela viješću da Stefano Pilati napušta mjesto kreativnog direktora u Zegni, dok je u drugoj talijanskoj modnoj kući specijaliziranoj za odijela, Brioni, za kreativnog direktora angažiran Justin O´Shea. Međutim, O´Shea napušta poziciju nakon šest mjeseci s obzirom na to da se vlasnicima brenda nije svidio njegov opušteni pristup.

Za to vrijeme, u Parizu se nagađa kako Phoebe Philo napušta Céline, a Alber Elbaz odlazi u kuću Oscara de la Rente nakon odlaska Petera Coppinga. Međutim, nijedno od toga nije se pokazalo istinitim. Philo je ostala u Célineu, a Elbaz se počeo baviti nekim drugim stvarima poput dizajniranja Converse tenisica. Njega je u Lanvinu naslijedila Bouchra Jarrar. Početkom travnja zatim saznajemo da Hedi Slimane napušta Saint Laurent i već za nekoliko dana ga mijenja Versaceov omiljeni Anthony Vaccarello. No, već svojom prvom kolekcijom prikazanom u rujnu Vaccarello pokazuje da nije dorastao pratiti velikog kreativca Slimanea. U svibnju zatim doznajemo da je Diane von Furstenberg mjesto kreativnog direktora svoje istoimene kuće odlučila prepustiti Jonathanu Saundersu koji je prije dvije godine zatvorio svoj brend te se ova prilika učinila kao idealan nastavak njegove karijere.

Hedi Slimane

Sve to vrijeme još uvijek je bez posla talentirani Raf Simons. No, kasno u travnju otvorila se pozicija u kući Calvin Klein gdje su s mjesta kreativnih direktora otišli Francisco Costa i Italo Zucchelli. Simons je taj posao dobio na ljeto, no odbio je prikazati prvu kolekciju u rujnu, zbog čega se s nestrpljenjem iščekuju nadolazeći Tjedni mode na kojima ćemo napokon vidjeti njegovu prvu kolekciju za Calvin Klein.

Ljeto je obilježila i vijest o dolasku Marije Grazije Chiuri na čelo Diora gdje je sjela kao prva žena u povijesti. Njezina je prva kolekcija kritizirana zbog sličnosti s onima koje je u Valentinu kreirala sa svojim kolegom Pierpaolom Picciolijem, no čini se kako Chiuri ima još puno toga za pokazati.

Raf Simons

I nakon kratkog odmora od burnih smjena na čelima kuća, u listopadu je objavljena vijest da Peter Dundas napušta kuću Roberto Cavalli, te ona još šokantnija, da Consuelo Castiglioni napušta mjesto kreativne direktorice svog Marnija, koji je osnovala i vodila čak 22 godine. Na tom ju je mjestu odmah zamijenio Francesco Risso. Uz sve ove promjene, u zraku je ostalo pitanje zašto je na čelima modnih kuća i dalje tako malo žena?

Promjene u svijetu e-commercea

E-commerce odnosno prodaja na internetu ove je godine također proživjela velike promjene kad je u pitanju moda. Veliki Style.com koji je kupio Condé Nast i pretvorio u Vogue Runaway ponovno se vratio, no u obliku web trgovine s Yasmin Sewell na čelu. No, velike publikacije poput Business of Fashiona ovih se dana pitaju funkcionira li njihov novi pristup uopće. Za to vrijeme, Farfetch se širi. José Neves, osnivač i direktor Farfetcha tvrdi kako klasična online kupovina više nije dovoljna i kako se više pažnje treba pridavati klijentima osobno. Budućnost luksuzne mode leži upravo u tome da kupci imaju isti tretman kao i u luksuznim dućanima. Kako bi to postigli potrebno je uvođenje nove tehnologije u fizičke dućane čiji je uspjeh uvećan upravo zbog digitalnih platformi koje djeluju kao njihov produžetak. Za potrebe tog projekta Farfetch je u svibnju kupio londonsku trgovinu Browns s planom da ga pretvori u svojevrsni laboratorij te na njemu isproba sve vrste maloprodajne tehnologije.

I ne samo to, uspjeli su angažirati Natalie Massenet, osnivačicu čuvenog Net-A-Portera koji je napustila prije godinu dana, kao svoju savjetnicu. Time je Farfetch svima dao do znanja da je rast od 60% u odnosu na prošlu godinu koji su u svibnju ostvarili tek početak njihove dominacije na tržištu.

Natalie Massenet

Godina nije bila tako uspješna za Nasty Gal. U veljači ove godine su u Nasty Galu otpustili 10% kadra nakon čega su slijedili mjeseci tužbi od bivših zaposlenika koji su ih optuživali uglavnom za diskriminaciju. To je uzrokovalo i niz javnih pobuna protiv brenda što im je još više narušilo, već ionako loše prodajne rezultate. Uz to, osnivačica i svojevrsno zaštitno lice projekta, Sophia Amoruso, napustila je mjesto izvršne predsjednice. No, čini se kako bankrot možda ipak neće biti kraj za Nasty Gal jer je prije nekoliko dana objavljeno kako je online trgovina Boohoo sa sjedištem u Manchesteru zainteresirana za kupnju brenda te je za njega ponudila 20 milijuna dolara. Tom kupnjom Boohoo bi preuzeo intelektualno vlasništvo brenda, no ne i proizvodnju s kojom će Nasty Gal nastaviti kao i do sada. Boohoo je do sada pokušavao proširiti svoju djelatnost suradnjama s pjevačicom Charli XCX  i modelom Jordyn Wood, a nedavno su kupili i brend PrettyLittleThings. Ipak, čini se da bi im kupnja Nasty Gala mogla biti najprofitabilniji poslovni potez do sada.

Izgubili smo modne legende

Ovu se godinu obilježile i brojne tužne vijesti. Početkom godine napustila nas je Ana Lendvaj, likovna i modna kritičarka, istaknuta ULUPUH-ova članica koja je kao rijetko tko u našoj sredini posvetila najveći dio svog profesionalnog života, proučavanju i popularizaciji mode na svim razinama te je njen odlazak nenadoknadiv gubitak za hrvatsku modnu i kulturnu scenu.

Ana Lendvaj

U lipnju je zatim stigla vijest o smrti Billa Cunninghama. Dugogodišnji suradnik New York Timesa i utemeljitelj onoga što danas znamo kao street style fotografiju preminuo je od posljedica moždanog udara u dobi od 86 godina. Modni svijet ga pamti po njegovoj individualnosti, ali i šarmantnim prepoznatljivim zaštitnim znakovima na ulicama New Yorka - modrom sakou i biciklu.

Nakon Cunninghama, u rujnu, bitku s Parkinsonovom bolešću izgubila je Sonia Rykiel. Francuska dizajnerica zvana je kraljicom pletiva, a izumila je uski ženski pulover koji je zvala poor boy. Ostala je zapamćena po svom pletivu, kao i prugama koje su bile njezin zaštitni znak, te cjelokupnom radu koji je u 60-ima kada je intenzivnije počela raditi, predstavljao oslobođenje ženskih tijela od čvrstih silueta prošlog stoljeća.

Franca Sozzani

Godina je završila tužnom viješću o preranoj smrti France Sozzani, legendarne urednice talijanskog Voguea koja je tijekom svoje karijere pomicala granice onoga što smatramo modom. U tom je periodu koji je trajao 28 godina šokirala kontroverznim editorijalima koji su se između ostalog bavili pitanjima anoreksije, plastične kirurgije i rase, a početkom 2017. stiže i dokumentarac o svemu što je Sozzani učinila za svijet mode koji je nikada neće prežaliti.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više