Search

Silvio Vujičić: Najveća enigma hrvatske mode

Silvio Vujičić: Najveća enigma hrvatske mode

Grgo Zečić razgovarao je s najvažnijim hrvatskim dizajnerom


Demistificirati Silvija Vujičića misija je koju entuzijastično želite započeti, ali čim učinite prvi korak, cijela ideja tog procesa jednostavno pada u vodu. Iako enigma njegovog rada sama po sebi nije stvorena radi mistifikacije, oko Vujičića konstantno kruže proročke magle, uznemirujuće vizije i erupcije otkrića. Bilo bi lako etiketirati ga kao konceptualnog umjetnika, grafičkog dizajnera, modnog dizajnera ili društvenog agenta provokatora. Bilo bi lako. Ali, Vujičić nikad ne bira lagan put pa samim time nije moguće postaviti konvencionalnu definiciju. U modnom aspektu Silvio Vujičić je najvažnija pojava suvremenog dizajna na našim prostorima.

Prema odjeći se, u istom dahu, ponaša kao kardiovaskularni kirurg i karizmatični svećenik, spiritualni guru radikalnih ideja. Tanka je linija na kojoj njegovi radovi, stvoreni u istraživačkim, laboratorijskim uvjetima, dobivaju gotovo obrednu dimenziju. Njegov precizni racio i divlja strast stvaraju oluju trauma iz koje se ideja konačno materijalizira nevažno radilo se o komadu odjeće ili možda njegovoj verziji parfema. U medijima ga možete tražiti povećalom, ali neće vam uspjeti. Vujičić je kriptičan, kompleksan, ingeniozan renesansni čovjek čiji radovi vam se uvlače pod kožu. Glasna aritmija njegovih dekonstrukcija najljepši je dizajnerski zvuk koji možete čuti stoga nije čudo što je Vujičić prvi laureat Elle Style Awards nagrade za modnog dizajnera. Priznanje su mu dodijelili kolege s izuzetnim strahopoštovanjem i bojažljivom distancom, u strahu kako možda spoj “modne nagrade” i Silvia Vujičića u istoj rečenici zvuči kao blasfemija…

Silvio Vujičić: Najveća enigma hrvatske mode (фото 1)

silvio vujicic

Uvijek mi se čini kako izbjegavaš bilo kakav oblik medijskog eksponiranja. Tvoje intervjue u Hrvatskoj mogu izbrojati na prste jedne ruke. Zašto si odlučio izabrati anti-medijski put?

Ne izbjegavam medijsko eksponiranje, dapače, rado se pojavljujem u medijima koji zadovoljavaju određene standarde. Selekcija medija stvara vrijeme i prostor, toliko potreban  za razvijanje vlastitog modnog DNK. Gledam na to kao na svoj veliki luksuz.

Rei Kawakubo je izjavila “kako nema potrebu objašnjavati se bilo kakvim riječima jer rad jasno govori sam za sebe”. Zašto većina dizajnera ne bira tako učinkovitu filozofiju rada? Imam osjećaj da se, kako u Hrvatskoj, tako i u, primjerice, Parizu, ponekad vrlo malo govori o radu određenog dizajnera, a izuzetno puno o osobnosti ili osobnim afinitetima?

Kawakubo je vrlo inteligentna osoba. Kada predstavljate rad na visokoj razini, očekujete razumijevanje na toj istoj razini. Riječi su suvišne. Najbolje je da svi odu kući u tišini. Kada nemate što pokazati, niti o čemu govoriti, onda govorite o osobnim problemima-afinitetima. "Većina" mi nije poznati pojam, ja se ne bavim "većinama". Za to postoji politika.

silvio vujicic

Osjećaš li se više kao modni outsajder?

Nimalo se ne osjećam kao modni outsider. Ja samo gledam s distancom i stalno sumnjam u sve što napravim.

Je li to znak tvrdoglavog buntovništva?

Većina ljudi ima problem, ali nema snage to verbalizirati, ili su spremni kompromitirati svoje mišljenje za neko materijalno dobro. Bunt je za mene pozitivan pojam. Potpuni kompromis je odustajanje od svega.

silvio vujicic

silvio vujicic

silvio vujicic

Silvio Vujičić: Najveća enigma hrvatske mode (фото 2)

Što se tiče tvojih kolekcija odjeće, prikazuješ li sezonski, no samo onda kada osjećaš kako si spreman reći nešto novo?

Što se tiče prezentacija kolekcija, one se produciraju sezonski, ali ponekad u tržišno neprepoznatljivim formama što mi se čini da je opet dio istinskog modnog sistema. To su male financijske autodestruktivne modne forme. Smatram da su nužne, ali još ne znam zašto, uzbuđuju me.

Najgore moguće pitanje koje novinar može postaviti dizajneru uvijek je isto: “Gdje pronalazite inspiraciju?" Ne želim te to pitati, ali zanima me tvoj proces. Imam dojam kao da se radi o strogo kontroliranom eksperimentu u laboratoriju gdje svaki komad tretiraš kao živu jedinku?

Nije problem odgovoriti, inspiracija dolazi najčešće iz mene, samoinspririrajući sam tip osobe. Zvuči kao da citiram nekog, ali doista je tako. Proces je introspektivne naravi. Ono što vizualiziram pokušavam kasnije izolirati, kao što si kazao, laboratorijski. Svaki materijalizirani komad je dio mog podsvjesnog, a nakon toga i svjesnog sustava.

Tvoje intimne prezentacije svojevrsna su zagrebačka legenda jer u studiju okupljaš izuzetno šaroliko društvo koje se uglavnom sastoji od lica koja gotovo nikada ne možemo sresti na ostalim modnim revijama? 

Važno je da dizajneri sami rade prezentacije svojih kolekcija. Radi se o autorskom radu. Time samo mogu dobiti na kvaliteti prezentacije svog koncepta, a na kraju i samog proizvoda tranzitnom ili finalnom korisniku. Ne razumijem taj kompromis prikazivanja svog rada unutar tuđe izvedbene koncepcije.

silvio vujicic

 silvio vujicic

silvio vujicic

Cijeli niz žena kojima se osobno divim i koje bezgranično poštujem s neopisivim entuzijazmom, uživaju u svakom komadu koji izađe iz tvog studija. Gospođa Đurđa Tedeschi, po meni daleko najbolje odjevena Hrvatica, samo je jedna od njih?

Jako je lijepo raditi s ljudima koji su rođeni sa stilom. Stil je gotovo izumrli pojam u današnje vrijeme. Gotovo nešto sto bi trebalo staviti na UNESCO listu.

Znam da te nije moguće etiketirati isključivo kao modnog dizajnera, ali zanima me zašto je moda kao medij uvijek iznova zanimljiva platforma?

Svaki dan donosi novu ideju o životu u tijelu i oko tijela. Tijelo je zanimljiv prostor za eksperimente koji nisam spreman napustiti bez obzira na ostale djelatnosti i interese. Jako se trudim nastaviti razmišljati o modi i oko mode.

Često čujemo grandiozne komplimente o tome kako je “neka dizajnerska haljina” umjetničko djelo. Misliš li da moda uopće može biti umjetnost?

Haljina/odjeća može biti umjetnički rad ako je osmišljena kao umjetnički rad. Ako je ista promišljana dizajnerski onda se radi o modnom dizajnu. Pristupi su potpuno drugačiji.

silvio vujicic

Imaš vrlo radikalan, ali prilično istinit stav kada je riječ o hrvatskim modnim manifestacijama i izlaganju kolekcija na istima?

Radi se o kopijama kopije određene forme i svatko tko se tako osjeća, trebao bi sudjelovati u takvim manifestacijama. Tržište je veliko i šaroliko, različite tipove ljudi treba odjenuti. Ne vidim ništa radikalno u mom razmišljanju, dapače, vrlo je realno.

Smatraš li kako je egzistencijalni problem hrvatske mode u tome što zapravo ne postoji auditorij koji je sposoban za konzumaciju i razumijevanje onoga što moda zapravo jest?

Teško je pisati o lokalnom problemu, tema iziskuje knjigu, možda koju bi ti mogao obraditi u budućnosti. Radnja se događa u tranzicijskoj zemlji koja je prije 15 godina prihvatila sve kvazi svjetske, već tad izumrle, modne modele prezentacije. O modi se piše u hobiju, a njome se bave ljudi koji se u startu cenzuriraju kako isti hobi ne bi narušio prizmu njihovog kvazi društvenog egzistiranja ili kredita.

Koji je elementarni problem nove generacije dizajnera? Čini mi se kako izuzetno rijetko na našim prostorima možemo zamijetiti istinski talent koji nadilazi sve modne konvencije?

Možda bi trebalo, za početak, dizajnere naučiti da se moda ne uči iz prošlogodišnjih modnih časopisa te da je potrebno izdvojiti malo više vremena za promišljanje tog medija. Talentirani ljudi postoje, ali naravno, okupiraju puno manji medijski prostor.  Potrebno je pomoći ljudima u koje vjeruješ.

silvio vujicic

silvio vujicic

silvio vujicic

Razgovarao: Grgo Zečić
Foto: Silvio Vujičić Studio

Leave a comment

više