Traži

Au revoir Pariz: Kopenhagen je postao nova modna prijestolnica Europe

Au revoir Pariz: Kopenhagen je postao nova modna prijestolnica Europe

Tjedan mode koji obožavamo pratiti

Tekst: Dina Dončević


Fotografija: Imaxtree

Danci su oduvijek imali smisla za dizajn (u fokusu je donedavno bio većinom namještaj), ali protekle dvije godine oči su bile uperene u Kopenhagen više zbog živopisnog stila njegovih stanovnica i street stylea, nego zbog Tjedna mode koji je u to doba bio u tijeku. No, s probojem modnog brenda Ganni na globalno tržište, fokus se prebacio s galerija s ulica danskog grada na revije, a broj posjetitelja istih je naglo porastao. Modni urednici više se u to doba ne pripremaju za modni mjesec, odnosno "skakanje" iz New Yorka u London i Milano da bi stigli do konačne destinacije - Pariza, već se na putovanje kreće ranije s obaveznom postajom u Danskoj. A i sam je grad ta tri dana počeo "živjeti modu". I to na svoj način. Kako su oduvijek vrsni poznavaoci dizajna i svega lijepog, ne čudi da je ovaj grad postao inkubator za manje modne brendove koje jedan post na Instagramu neke od urednica i influencerica koje u dva puta godišnje borave u Kopenhagenu može značiti svjetsku slavu. Jednostavno rečeno, "svi su gore", a s novo stečenom popularnošću Kopenhagen je postao modna prijestolnica Europe.

Street style, odnosno stil danskih "it" djevojaka, nešto što smo svi ubrzo počeli kopirati, svakako je najzaslužniji za to da je Kopenhagen završio na svjetskoj modnoj mapi. Minimalizam, crna boja i androginost nešto je s čime smo povezivali stil Skandinavki, a putem Instagrama dobili smo uvid u to da to baš nije tako. Saznali smo da Dankinje riskiraju i postavljaju trendove, pritom su nepretenciozne i nose lokalne brendove. Ta dodana vrijednost u promoviranju vlastite zemlje i njezinih kreativaca, prenesena je i na Tjedan mode, u nešto drugačijem obliku. Da, riječ je o predstavljanju lijepih komada, ali je tema nedavno završenog kopenhaškog modnog tjedna bila održivost. I to ne kao trend koji sada vlada čitavim modnim svijetom, iako više "na papiru" nego u praksi, već kao način života koji smo dužni voditi. I dok u ostalim gradovima posjetiteljice Tjedana mode izgledaju kao da su se danima pripremale za fotku (vjerojatno i jesu), Skandinavke izgledaju kao da imaju modu u malom prstu i urođeni smisao za stil (iako su se i one vrlo vjerojatno danima pripremale, ali barem tako ne izgledaju). Stil Skandinavki samo je jedan od elemenata zaslužnih za to da se Kopenhagen uopće počeo spominjati kao relevantna postaja u svijetu mode, a ne temelji se na investiranju u skupocjene komade, i to one na kojima će jasno biti naznačeno da su markirani, nego odabir komada koje možete učiniti svojima i koji će postati dio vašeg looka, iako se on svakodnevno mijenja. I ta nonšalantnost je nešto čime su nas kupile i chic Francuskinje, pa tako i "njihove nasljednice".

Ruku na srce, Tjedni mode su već svima pomalo dosadili, poglavito zato što je sve već viđeno, dok nam Kopenhagen nudi neka nova imena i uzbuđenja. Uz to, sve se više modnih kuća i brendova odlučuje za revije izvan rasporeda Tjedna mode ili pak, umjesto revija, održava intimne prezentacije. Ono što izdvaja Tjedan mode u Kopenhagenu od ostalih, a i sam način života u tom gradu koji je i za vrijeme ovog modnog događanja lišen hektike, pretjeranog prometa i zagađenja prirode - modni urednici voze se u eklektičnim automobilima, a jednoj Pernille Teisbaek nije problem sjest na bicikl kako bi se odvezla na reviju nekog od svojih omiljenih brendova - što jest i fokus na neke druge vrijednosti. Pojam ekološke mode, nešto u što brendovi s adresama u Francuskoj i Italiji još nisu pošteni ni zagrebali, dobiva puni smisao u Kopenhagenu, a tu ne pričamo samo o prezentiranju par komada izrađenih od recikliranih materijala.

Danska se, kao i ostale skandinavske zemlje diči visokom razinom brige za okoliš, a od toga se ne odustaje ni kad je moda u pitanju. "Toliko je prazne priče o greenwashingu i generalno o ekološki osviještenoj modi... I dalje je nemoguće biti 100 posto održiv, to je istina, ali je važno imati istinski angažman koji prelazi sami marketing, pa čak i ako je riječ o najmanjem djelu. Radi se o tome da se moramo pitati što svatko od nas, u našoj mikrozajednici, može učiniti" izjavio je Kristian Andersen, kreativni direktor Copenhagen International Fashion Faira. A CEO danskog Tjedna mode Cecilie Thorsmark otkrila je da im je plan da ovo postane najodrživiji globalni modni tjedan - jer za njih to nije samo moto, već put kojim žele koračati. Važnost Tjedna mode u Kopenhagenu, koji je kao što vidimo platforma za promoviranje i brojnih drugih vrijednosti, a ne samo lijepih krpica, tako je dosegla onu četiri najpoznatija svjetska tjedna. Nosivost je također dio filozofije svih brendova koji kolekcije prezentiraju na ovom modnom tjednu što je još jedan od razloga uspjeha. A ako se tako nastavi, danske modne scene se sigurno uskoro nećemo zasititi.

Uz street style, veliku zaslugu možemo pripisati i brendu Ganni, koji je komercijalno trenutno najuspješniji, iako poznavatelji skandinavske mode već godinama kupuju komade By Malene Birger, Stine Goya i Baum und Pferdgarten. Zapravo je za sve kriv jedan kašmir pulover, taj je komad, naime, razlog zbog kojeg je Ganni uopće osnovan. Od kreiranja takvih komada pa sve do 60-milijunskog biznisa došli su upravo putem skandi influencerica, a nakon što je njihova wrap haljina iz kolekcije proljeće/ljeto 2017 "eksplodirala" na idućoj reviji pojavili su se buyeri iz gotovo 400 brendova diljem svijeta. Kao i brojni danski brendovi, Ganni je zauzeo poziciju između high street brendova i luksuznih modnih kuća - cijenama su bliži high streetu, a dizajnom i kvalitetom materijala dizajnerskim imenima. A kada se uz sve to pridoda briga za okoliš, što su millennial kupci naveli kao jedan od glavnih kriterija kada kupuju odjeću, jasno je zašto se svijet sve više okreće baš brendovima kojima je to u etosu. Takvi su i Saks Potts, Cecilie Bahnsen i Stand - poslovanje im se temelji na održivosti koliko god je moguće, cijene su prihvatljive, modeli su Insta-worthy,  a potražnja samo strelovito raste. Trendi komadi s visokom razinom svjesnosti ono su što možemo očekivati i u budućnosti i to na još višoj razini. Zanimljivo je također promatrati i klimu koja vlada u danskim dizajnerskim krugovima - svi se međusobno druže, nose tuđe kreacije, međusobno se potiču te nemate dojam da je riječ o konkurentima. A sve to proizlazi iz danske kulture generalno te kvalitetnog načina života koji je tamo na cijeni. Osim toga, ne možemo se oduprijeti ne spomenuti da država daje poticaje za mlade umjetnike i dizajnere te vlada pozitivno ozračje za one koji žele pokrenuti "nešto svoje".

Prema podacima OECD-a Danska je natprosječna država u puno toga - balansu između posla i slobodnog vremena, socijalnim kontaktima, kvaliteti prirode, građanskoj akciji, obrazovanju, razinom zaposlenosti i prihodima, zdravlju, well-being pojedinca i sigurnosti. A sada su pokazali da sve to primjenjuju i na nemilosrdan svijet mode. Uz Seoul i Meksiko, putem Instagrama zaradili su reputaciju grada koji "diše modu", a njihova unikatna estetika, lokalpatriotizam i inovativnost privlače sve više i više posjetitelja, ili kupaca, koji dio danske filozofije žele barem nositi na sebi. Društvene mreže su svakako pripomogle tome da se vijest o danskom modnom dizajnu proširi diljem svijeta, a u današnje doba za uspjeh više nije važno da imate sjedište u Milanu i Parizu, modnim mekama.

A da je to sve zaista tako provjerila sam sa Željkom Marinov, koja trenutno u Kopenhagenu živi i radi kao marketer. "Zaista se većina restorana i hotela pripremila na hype i posjetitelje koji većinom dolaze iz skandinavskih zemalja, iako ima i Engleza i Amerikanaca, uglavnom blogera i influencera. Ali sve je dozirano, nema nigdje prenemaganja, Danci ne vole napuhanost i pompoznost. Ali grad je svakako šaren bio." rekla je. Usprkos tvrdnji da su svi stylish Danci odjeveni isključivo u crno - iako i takvih ima - potvrdila je da je street style i inače pun boja, robusnih tenisica, ukosnica, zemljanih tonova od glave do pete ili pak, ekscentričnih uzoraka, ali je glavni naglasak na udobnosti. Bez obzira na to što su se možda ta tri dana svi potrudili više nego inače. Sve u svemu, nije samo odjeća koju stvaraju "in", već i njihov lifestyle, a opsesija svime danskim neće prestati, pogotovo sada kada i sami polako usvajamo iste vrijednosti. 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar

više