Traži

Čovjek koji je startasice \"poveo\" u Ameriku

Čovjek koji je startasice "poveo" u Ameriku

Intervju s poduzetnikom Robertom Grgurevom


Fotografija: Irja Šipuš,
Mia Knežević

Mnoge generacije djetinjstvo pamte baš po njima, a otkako su prije nekoliko godina doživjele povratak na tržište, nose ih svi – i nostalgičari i mnogobrojna mlada publika

Svima dobro poznata hrvatska tvrtka Borovo svojom tradicijom i kvalitetom uvijek je korak ispred vremena i najpoznatiji je hrvatski proizvođač kožne, gumene i gumeno-platnene obuće. Posljednjih nekoliko godina svojim startasicama i novim borosanama privlače pažnju mnogih, a dobro orijentirani prema modnim trendovima i praćenju zahtjeva potrošača vrlo brzo postali su omiljen brend među mlađom populacijom u zemlji. Startasice su osvojile i Hrvata Roberta Grgureva s njujorškom adresom koji ih se sjeća još iz djetinjstva kada je s obitelji ljetovao u Dalmaciji. S bogatim iskustvom u vođenju brendova odlučio je "povesti" startasice preko bare, a nama je otkrio kako je počela njegova uzbudljiva poslovna avantura.

Prije gotovo godinu dana odlučili ste se za internacionalni biznis odnosno, podršku hrvatskom brendu izvan granica Lijepe Naše? Kako ste se odlučili za taj korak?

Bila je to odluka koja se temeljila na istraživanjima i analizama, ali i na snažnim emocijama. S obzirom na moju profesionalnu pozadinu upravljanja mnogih robnih marki bio sam zainteresiran za svoje vlastito poslovanje i htio učiniti nešto što bi me ponovno povezalo s Hrvatskom. Kao dijete sam u Hrvatskoj provodio puno vremena sa svojom obitelji i sjetio sam se startasica koje su tada bile popularne. Nakon toga vidio sam ih 2010. godine u jednom dućanu u Zagrebu. Ideja o njima mi je ostala u glavi, a konačnu odluku sam donio kada se moja supruga pojavila sa svojim novim ružičastim leopard Borominama i u tom trenutku sam počeo vjerovati da one mogu opstati na američkom tržištu. Istraživanja su pokazala da takvoj obući raste popularnost u SAD-u i osjetio sam da je pravi trenutak za akciju. Angažirao sam svoju sestru Michelle i krenuli smo raspravljati da krajem 2014. dovedemo startasice u Ameriku. Nema tu puno racionaliziranja i analiza, na kraju se sve svodi na to da si spreman prihvatiti izazov sa svim rizicima koje on nosi.

Koliko je težak put predstavljanja brenda na američkom tržištu, s obzirom na njegovu veličinu, kapitalizam, moć, dinamične promjene i hiperprodukciju odjeće i obuće, odnosno koliko je kompleksno graditi posao na takvom tržištu?

Zapravo je jako teško probiti se na američko tržište obuće. Natječete se s velikim svjetskim brendovima koji imaju ogromne budžete i velike prodajne timove. Ali istovremeno je jako izazovno jer predstavljamo brend s jedinstvenom pričom. Postoji jako puno kul brendova na tržištu od kojih su neki samo prolazni trend i ja ih doživljavam samo kao masovnu produkciju. Startas je za mene nešto posve drugo, brend koji ima važnu povijest koju čine ljudi, a ne strojevi.

Kad pogledate godinu dana unazad, jeste li zadovoljni kako se kreće prodaja? Kakvi su rezultati i općenito interes među stranom publikom?

Jako smo ponosni na ono što smo dosad postigli. Počeli smo prodavati tenisice u ljeto, a u jesen smo već ušli u neke dućane. Ono u što smo sigurni sada je da ljudi stvarno vole "startasice", njihov izgled i cijelu priču, a u odnosu na brendove koji proizvode slične tenisice poput Superge ili Kedsa mislimo da su puno udobnije. Također izgledaju jedinstveno i kupci se najčešće vraćaju po još jedan par. To je dobar znak. Cijene ručnu izradu, prirodne materijale i dobre uvjete rada. Američki potrošači počeli su sve više obraćati pozornost na to kako i od čega je izrađena njihova obuća.

Kakvo je stanje u tvrtki Borovo sada, s obzirom na to da su mnoge tvrtke u Hrvatskoj neslavno završile zbog pravila tržišta i sveukupne situacije u zemlji?

Borovo pokazuje značajan napredak u poslovnoj, ali i u radnoj kulturi. Sadašnji predsjednik Gordan Kolundžić, s kojim usko surađujemo, ima vrlo pozitivan utjecaj na organizaciju. Stabilizirao je tvrtku financijski, što je ključni prvi korak. Sljedeća faza leži u obnovi i rastu prihoda kroz domaće i inozemno tržište. Naš rast je i njihov rast i obrnuto, ali još uvijek se trebaju dugo raditi na tome da uvjere hrvatska poduzeća za kupovinu njihovih proizvoda umjesto odabranih uvezenih. Možda percepcija Borova u Hrvatskoj i ne može biti tako visoka, kod trgovaca u Americi jasno je da Borovo nije zaboravio kako napraviti kvalitetne cipele.

Koji je trenutno najpopularniji model koji se prodaje kod vas na tržištu? 

Svi printovi su se pokazali kao jako uspješni, ali mogao bih izdvojiti ružičaste i crvene leopard modele za žene, kao i bijeli klasični visoki model, dok muškarci favoriziraju visok tamnoplavi model. Zapravo očekujemo da će bijeli visoki model postati još popularniji u narednim mjesecima zbog svoje jednostavne siluete i trenda koji će biti jako popularan ovog proljeća, a to je "bijelo s bijelim".

Tko je vaša ciljana skupina? Mlađi ljudi ili godine nisu važne kada su u pitanju vaše marketinške aktivnosti? Hrvatsku populaciju koja nosi Startas uglavnom čine mladi. 

Početna ideja bila je upravo ta da se okrenemo mlađoj publici, ali vrijeme je pokazalo da je većina naših klijenata u dobnoj skupini između 25 – 40 godina. Vjerujem da je to zbog sofisticiranijeg dizajna, ako ih usporedimo s drugim tenisica tog tipa, a i znatno udobnije. Činjenica je da zreliji potrošači bolje razumiju priču nego tinejdžeri. 

Cijeli život proveli ste u Americi, potječete iz obitelji koja se uglavnom bavi ugostiteljstvom, u vlasništvu jednog od poznatijih restorana Dolmenico′s. Jeste li prisutni i u tom poslu danas?

Ranih 80-ih godina kratko smo živjeli u Hrvatskoj, ali to je bio jako težak period za poslovanje moga oca, koji je u tom trenutku htio graditi karijeru u ugostiteljstvu. Radio sam dugo za njega i još uvijek osjećam veliku strast prema dobroj hrani i vinu, ali nisam aktivno uključen u posao. 

Nedavno je Startas visoka tenisica izašla u američkom izdanju časopisa Vogue. To, moramo priznati, ipak nešto znači u modnom svijetu. Kako komentirate to?

Za to je u potpunosti zaslužna moja sestra Michelle koja je s mnogo naših PR objava daleko dogurala. Kombinacija upornosti, pravih riječi i dobra priča u isto vrijeme rezultirala je uspješnim člancima. Mi vjerujemo u brend i imamo veliku ljubav prema ljudima u Vukovaru i to se osjeti. Vogue voli dobru priču, a da tenisice nisu dobre ne bi ih nikad odabrali. Iva Čurković, koja je osmislila printove za Startas modele, napravila je vraški dobar posao. Jako smo ponosni što smo izašli u Vogueu i nadamo se da ćemo imati još dobrih vijesti. 

Koji su vaši daljnji planovi za razvijanje posla? 

Fokus je svakako na širenju naše prodajne mreže, a sukladno tome planiramo zaposliti još više ljudi u prodaji u narednih nekoliko mjeseci. Također, radimo na tome da pomognemo Borovu proširiti prodaju svojih kožnih cipela u SAD. Sviđa nam se jako projekt My Ballerinas i susreli smo se s brojnim kupcima koji su bili oduševljeni idejom.  

Nosite li i Vi Startas? :)

Naravno, trenutno nosim dva modela. Visoki crni model, koji volim jer je minimalistički i ima punkerski štih, i model Kombu koji volim zbog vojničkog printa; vrlo su jedinstvene. Svakodnevno dobivam komplimente za njih i smatram da bi muškarci češće trebali nositi tenisice s printom umjesto da uvijek idu s provjerenim običnim modelima. 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor