Traži

Dekodiranje uspjeha: kako su ELFS-i izgradili modni imperij u hrvatskoj ekonomiji

Dekodiranje uspjeha: kako su ELFS-i izgradili modni imperij u hrvatskoj ekonomiji

Biznis koji traje godinama

Tekst: Ana Pavić


Fotografija: ELFS press

Mišljenja sam da se nečiji uspjeh ne može ignorirati bez obzira na osobne preference. S tim na umu kazat ću vam da se ne karakteriziram kao ELFS djevojka, što Aleksandar i Ivan uostalom znaju. Pod tim smatram da osobno furam neki drugi stil odijevanja koji nužno ne korespondira s njihovom vizijom žene. Doduše, ja im nisam ni potrebna kao ambasadorica ili klijentica. U kakvih 15 godina koliko postoje i posluju pod svima poznatim imenom ELFS-i su stvorili vjernu bazu klijentica koje u njihovim dućanima ostavljaju pozamašne iznose.

Ono što sam oduvijek tvrdila i iza čega čvrsto stojim jest da su Aleksandar i Ivan poslovni mozgovi koje treba prokopati svaki mladi (a i neki etablirani) dizajner u ovoj zemlji. Niti jedan dizajner kod nas nije tako uspješno razgranao poslovanje i stvorio toliko ekstenzija brenda kao ELFS-i. Svoj potpis su stavili na bezbroj proizvoda za masovnu namjenu (parfemi, školski pribor, kolekcija za dom) i sa svakim su bili uspješni. Mediji i Instagram mogu reklamirati i boostati brend, ali pravi rezultati su na terenu i prije ili poslije postanu vidljivi javnosti. Dućan na najfrekventnijoj lokaciji, bubble bar, samostalne revije s velikom produkcijom - sve to vam daje jasan uvid u to da ELFS priča prolazi i da ono što Aleksandar i Ivan rade financijski pije vodu. Svi žele živjeti od onoga što vole i to se danas smatra vrhuncem luksuza, a ELFS-i su svoju ljubav pretvorili u lukrativan biznis o čemu sam porazgovarala s njima uoči velike samostalne revije koja će se održati 13.4. u Zagrebu.

ELFS S/S 2018.

Vi ste jedni od rijetkih, ako ne i jedini, koji su uspjeli izgraditi multibrend od modnog brenda. Kako ta priča funkcionira u našim okvirima? Kako ste odlučivali s kim se povezati i gdje se razgranati?

Kao prvo hvala na ovoj konstataciji. Napokon smo dobili nama prihvatljivu definiciju onoga što nama naš brand predstavlja (smijeh). U samom startu cijele priče, sada već prije davnih 15 godina, (a o tome pričam s nostalgijom jer modeli koji danas našim modnim pistama nose ELFS komade, tada su imale otprilike 3 godine, što smo osvijestili neki dan vozeći se s njima na jednu jutarnju emisiju nacionale televizije i bilo je to jako šokantno za nas) došli smo do jedinog i najvažnijeg zaključka - svi domaći kreatori rade haljine, a prigoda za nošenje haljina nema tijekom cijele godine - kako žive cijelu godinu od toga?

Da, naravno, odmah smo shvatili da bi mi htjeli živjeti i ostatak godine, ali tada nismo zamišljali ni ogroman dućan u centru glavnog grada niti puno zaposlenih, kao ni sve ono što posao sam po sebi nosi. Samo smo htjeli raditi ono što najbolje znamo i time si osigurati egzistenciju, ali se nismo opirali onome što je to donosilo. Dakle, dijagnosticirali smo manjak asortimana dizajnerskih predmeta kakvi god oni bili, osim haljina, i krenuli graditi svoju priču kojoj su se mnogi smijali. Govorili su nam da postoji H&M i da se tamo kupuju majice, da dizajneri to ne rade i slično, no klijentela je bila na našoj strani i ELFS t-shirt je postao odjevni predmet koji ima gotovo svatko. Nekima smo obilježili srednjoškolske dane bilježnicama, brojni su obožavatelji naših tenisica, haljina i slično. Svaki od tih predmeta ima i doba godine u kojem je najprodavaniji i tako smo upravo po godišnjim dobima, događanjima i običajima birali asortiman i nadopunjavali ga prvenstveno orijentirani na domaće tržište i domaću proizvodnju. Naši okviri su jako specifični, kao tržište smo maleni s puno ograničenja, a jednako je kompleksan i svaki drugi detalj u našem poslovanju. Iako većinom paralelno udaramo na više strana, jako smo dobro uhodan tim tako da znamo tko što radi. Možda bi nekome izvana to sve djelovalo kaotično i kao da radimo posao za barem 100 ljudi, nas je u firmi svega 30. Ograničenih resursa bili smo osuđeni samo na iskusne partnere s kojima smo mogli graditi B2B odnos kakvih je danas u Hrvatskoj jako malo. Nekad smo griješili, nekad uspijevali, ali još uvijek naš brand živi kako smo i zamišljali i željeli.

Koja vam se ekstenzija brenda pokazala najuspješnijom? Od svega što ste radili?

Kalendar je čudesna stvar, ponavlja se svakih 12 mjeseci u gotovo identičnom izdanju i donosi za nas jednak i prokušan repertoar koji kreće kao i prigode u istom. Za početak godine tu su popusti i tad, gle čuda, ide najbolje ono čime najbolje i završava mjesec prije, a to su kape, jakne i kaputi. U drugom mjesecu svi priželjkuju lijepo vrijeme i onda kreće ludilo trenirki jer svi bi htjeli na sunce u novoj trenirci i tenisicama i tako dalje i tako dalje. Svaki dio godine donosi svoje omiljene artikle koje je gotovo matematički moguće predvidjeti. No, kada bismo nešto morali izdvojiti kao naš najveći uspjeh, to je definitivno program za školu jer njime smo uljepšali školske dane mnogima i odgojili naše buduće klijente, što nam oni potvrđuju iz dana u dan, a to nam je bio i cilj.

ELFS F/W 2018.

Je li vas strah od prevelike ekspanzije tako da nećete možda sve stići ili da ste rastrgani na više strana? Znam da ste sudjelovali u otvorenju ELFS&bubbles bara kojem ste posudili svoje ime i dizajn. Gdje je neka granica koju povlačite i stajete u svrhu reorganizacije poslovanja?

Spomenuli smo da smo svjesni da na van naš rad izgleda kao vatromet, no ključ je u dobroj organizaciji, zadanim ciljevima i željama. Bar ELFS&bubbles je mjesto koje ima za nas poseban značaj jer iz tih kvadrata, upravo na tom mjestu, krenula je priča o uspjehu branda. Dio strategije je bio ostaviti duh ELFS-a unutar tog prostora, čime smo se vodili i prilikom uređenja interijera. S veseljem tamo navraćamo gotovo svakodnevno i on nam dođe kao novi dnevni boravak. Budući da ugostitelji nismo, bilo bi jako neozbiljno da smo taj segment poslovanja odlučili zadržati za sebe. Racio nas vodi od starta i po nama je to jedini održiv smisao unutar kreativnih timova poput našeg, a složili smo se da smo najbolje odluke donijeli zajedno, no ne uvijek i simultano. Dok si mlad možeš raditi i 24 sata u komadu, ali takav život uzme svoj danak s godinama. Zato danas osluškujemo svoj bioritam i pokušavamo zadržati isti žar, ali u malo drugačijim dozama koncentracije. To možda ponekad izgleda kao zastajkivanje, ali je zapravo samo pauza za topli obrok. Malo se saberemo, ponovno podijelimo uloge ako je potrebno i krenemo dalje.

Poslovni model suradnji i širenja u svim smjerovima koji imate nije novost, ali je bila novost za naše područje. S obzirom na to da ste iskazali poduzetnički duh kakav se rijetko viđa u modnoj industriji kod nas, možete li nam kazati gdje po vašem mišljenju griješe mladi brendovi?

Čini mi se da mladi brendovi s naših prostora žele ići već poznatim, tuđim stopama pri čemu kao da nisu svjesni da je taj put već odradio netko drugi i da bi trebali naći neki svoj put. Tržište je jako malo i zato pamti i mijenja se puno brže nego što mislimo. Stalno traži nešto novo i zato se i ELFS mijenja i pokušava biti uvijek korak ispred jer nitko ne želi vidjeti ono što je bilo jučer.

ELFS F/W 2018.

Danas je sve digitalno i ljudi uzimaju Instagram kao relevantan izvor informacija kada govorimo o trendovima i smjeru mode općenito. Kako se koristite tim alatima? Koliko se smatrate tehnički potkovanima za mlade generacije potrošača?

Jako smo sretni da u valu digitalizacije nismo ostali imuni na društvene mreže. Mi smo ih objeručke prihvatili i obljetnice koje često iskaču na našim kanalima nas podsjećaju koliko vrijeme brzo leti. Među prvima smo otvorili FB i IG brenda na našim prostorima i ponosni smo da smo u tom digitalnom svijetu od samih početaka. Vjerujemo da su naše društvene mreže značajni dio našeg uspjeha. Nekad se dopiralo do ljudi brzinom munje dok je danas taj reach jako sužen. No, baš smo u tim počecima skupili najveću bazu koja nas i danas prati. Oglase u tiskovinama nismo imali od čega plaćati, u medijima smo se pojavljivali samo kad bi bilo nekome zanimljivo ono što radimo, a na društvenim mrežama smo zvijezde od 0 do 24 i to nas jako veseli. Pogotovo jer smo sad sve povezali i s našim webshopom.

Imate stalne klijentice koje su vam vjerne godinama i često imate poznata lica kao ambasadorice. Koliko po vašem iskustvu poznate osobe kod nas donose posao? Je li vam se neka od tih suradnji baš jako odrazila na poslovanju?

U svojim kampanjama se trudimo surađivati s onima koji dijele naš stav, oni koji nas guraju da budemo bolji i oni kojima mi želimo da budu još bolji. Sada već legendarne suradnje za nas su bile jako dobre lekcije jer su nam pomogle da izgradimo brand, da se pokažemo i dokažemo na neki način. Tada nismo bili niti svjesni sto nam se događa i kamo letimo. Ljudi su se slijevali u rijekama u dućan i za nas je to bilo nešto potpuno novo i neočekivano, ali uspjeli smo taj hype sačuvati do danas.

Kod vas sve kreće od haljine i to uglavnom haljina za specijalne prigode. Koliko tih prigoda Hrvatice imaju u životu? Što žene najviše kupuju? Kakve su im potrošačke navike? Deklariramo se kao narod koji nema love, a opet kod vas ništa nije jeftino i žene u vašim dućanima troše velike iznose.

Lijepa smo nacija i volimo to istaknuti. Dalmatinke vole seksepil, purgerice nešto umjerenije, dok su Primorke i kontinentalke neka sredina. Sve ovisi od prigode jer kod nas i naših klijentica nikada nije u pitanju bila samo priča samo o haljinama. One vole i žele izgledati dobro i tijekom dana, troše vrlo promišljeno i namjenski, osim kada se radi o obiteljskoj svečanosti. Tada sve pada u vodu i mora se izgledati najbolje ikad, kako i priliči takvim prigodama.

Aleksandar Šekuljica, Ivan Tandarić

Prošli ste kroz nekoliko modnih događanja. Počeli ste s Cro-a- Porterom, onda ste prešli na Fashion.hr, a sad ste već neko vrijeme samostalni. Taj put je primjetan kod nekoliko naših dizajnera koji su dovoljno jaki da samostalno iznesu reviju bez pomoći vanjske organizacije. Jesu li eventi tog tipa onda stanica ka samostalnoj reviji ili? Koje su prednosti izlaganja samostalno? Pretpostavljam da su vam troškovi enormni?

Obožavamo uspomene s CAPA i FHR-a i za svaki pojedinačno smo bili uvjereni da je naša platforma do kraja života. Ljudi se mijenjaju, prilike se mijenjaju pa tako i mi ponekad donesemo odluke, potpuno nesvjesni da iza njih stoji nešto više od samo želje. S posljednje priredbe otišli smo bez ijednog ugovora za narednih 6 mjeseci, bez ijedne potencijalne suradnje, bez rezerviranih sredstava na računu za potrebe organizacije samostalne revije čiji su troškovi ogromni. Ali smo svejedno otišli i za manje od 6 mjeseci napravili smo prvu samostalnu reviju u Muzeju automobila Ferdinand Budicki, pokazali neki novi koncept koji je izgledao kao jako dobro iskovan plan za koji ni najveći luđak ne bi povjerovao da je do prije par mjeseci bio samo nula na papiru. Da je to zaista bila nula na papiru prve su povjerovale Snježana Radočaj iz JR produkcije i Ivana Čabraja iz XOXO agencije za odnose s javnošću, koje od tada tvore naš uspješan tim za organizaciju ELFS modnih revija. Sponzori su se počeli javljati sami, otvarali su nam i vrata prema novima, suradnje su se zakovitlale i opet smo na van izgledali kao pčele u košnici (smijeh)...

Jeste li ikada imali neke ambicije izaći van okvira Hrvatske? Kod nas je čini mi se gužva i od 50 dizajnera vas 10 može živjeti od posla dok ostali svi rade nešto sa strane. Nadalje, svi vi koji dobro radite imate skoro isti target žena koje idu kod vas po svečane haljine.

Kod nas žene ne kupuju samo haljine. Možda dođu po haljinu, ali izađu i s cipelama ili majicom ili suknjom ili kaputom ili kožnom jaknom, pa onda možda baš po haljinu svrate i kod nekog od naših kolega. Često nam se dogodi da dođu s nekim predmetom od kolega koji žele kombinirati s nečim našim... npr. naš remen i nečija haljina. Nismo sanjali o svijetu jer nismo još priču završili ovdje. Želimo da sve bude tip top i onda ćemo krenuti... s kojim asortimanom, a kada još, ne znamo, ali ćemo krenuti.....

Mislite li da se nezdravost tržišta upravo očituje u tome da se 1% žena odijeva kod hrvatskih dizajnera? Pričam o tome da su naši dizajneri rezervirani samo za specijalne prigode dok ostatak garderobe kupuju u Zari ili od nekih drugih brendova? Jeste li ikada mislili o tome da zagrabite u taj punokrvni pret-a-porter da ga tako nazovem? Da se žena kod vas odijeva za dan i za noć. Imamo li taj prostor uopće na tržištu?

Naravno da ima prostora i radimo na njemu slojevito, tematski, ovisno o dobu godine. Naš asortiman nije preogroman, ali je velik, dovoljno velik da pruža izbor kako za svakodnevne kombinacije tako i svečane. Možda ti ne upadaju u oko takve stvari ili se previde, ali nama takav tip garderobe predstavlja oko 60 posto godišnjeg prometa.

Pripremate novu reviju sljedeći tjedan. Koje su smjernice kolekcije? Kako dišete ove sezone?

Napokon dišemo..... mislili smo da ćemo uskoro postati građevinska firma, a ne modna, zbog opsega razno raznih renovacija i seljenja kojima smo se bavili u proteklom periodu. Nova kolekcija nudi odmak, nudi čistiju siluetu koja zadire u poslovnu strogoću i time si otvaramo vrata tog svijeta koji nas kao takav jako zanima. Zašto bi poslovno odijevanje moralo biti dosadno? Tim smo se pitanjem bavili i pronašli ponešto odgovora, zanimljivih krojeva i silueta koje su primjenjive u puno više prigoda od same startne niti vodilje. Pročistivši siluetu, doveli smo kroj do savršenstva u našim pojmovima, a izradu smo još nadogradili. Smatramo da je ova kolekcija najljepši mogući poklon samima sebi za našu veliku obljetnicu i 15 rođendan. VOLE VAS ELFSI!

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više