Search

Dizajneri udruženi u #rewiringfashion u pokušaju spasa modne industrije

Dizajneri udruženi u #rewiringfashion u pokušaju spasa modne industrije

Tekst: D.D.


Image: Instagram

Vrijeme je za promjene - nešto je što stalno čujemo (a i sami ponavljamo) otkako se čitav svijet suočio s globalnom krizom. Povratak "na staro" ne dolazi u obzir, a navigiranje kroz "novu normalu" još uvijek je zahtjevno. Zato su se nezavisni modni brendovi, među kojima su Isabel Marant, Erdem, Gabriela Hearst, Rejina Pyo, Oscar de la Renta, Proenza Schouler, kao i maloprodajne strukture u kojima su njihovi komadi ekskluzivno dostupni te čelni ljudi svih uključenih u tom lancu od brenda do maloprodaje, udružili u inicijativu #rewiringfashion, poduprti portalom Business of Fashion.

Zajedno su osmislili strategiju kako bi revidirali način na koji bi modna industrija mogla i trebala funkcionirati. Svoj su prijedlog objavili javno, na stranici projekta, a na sve su ih nagnala izazovna vremena u kojima se nalazimo te vjera u ljepotu, maštu i ručni rad, koji bi trebali i dalje činiti srž svakog modnog pothvata. A zapravo su ostali suočeni sa sistemom koji sve manje mari za kreativnost i to na kraju na štetu svih - dizajnera, prodavača te kupaca, a o utjecaju na okoliš da i ne govorimo. Zato je, smatraju, vrijeme da usporimo i ponovno otkrijemo čaroliju mode.

Dizajneri udruženi u #rewiringfashion u pokušaju spasa modne industrije (фото 1)

Kao tri problema s kojima se susreću u praksi naveli su modni kalendar, koji nije u skladu s potrebama krajnjeg kupca te naposljetku šteti i prodaji, format modnih revija koji je zastario te "ovisnost" o sniženjima koja tjera kupce da ih čekaju i tada kupuju, a u konačnici se time nanosi šteta ne samo profitabilnosti brenda, već i svih koji se nalaze u prodajnom lancu.

Te su promjene bile potrebne i prije krize uzrokovane pandemijom, međutim bolest uzrokovana virusom Covid-19 ubrzala je želju za njima, a upravo je zato donesen i prijedlog koji barem djelomično rješava probleme koji more tisuće i tisuće zaposlenih u toj industriji. 


Resetiranje modnog kalendara

Razdoblja u kojima su organizirani modni tjedni te periodi u kojima retalieri obavljaju kupnju, prema kreativcima okupljenima u ovom pokretu, nisu sinkronizirani s današnjim tržištem. Naime, modne revije održavaju se puno prije nego što odjeća stigne u dućane, a u međuvremenu pojedini brendovi stignu iskopirati tuđi dizajn te ga, po jeftinijim cijenama, dostaviti u fast fashion dućane. Osim toga, sve je više raznoraznih popusta i rasprodaja, bile one sezonske ili one usred sezone, što znači da se dizajnerska roba zapravo jako kratko prodaje po punoj cijeni. Navode i da buyeri te novinari i urednici zbog modnog kalendara provode jako puno vremena putujući, trošeći resurse i energiju bespotrebno.

Umjesto toga predlažu da se muški i ženski tjedni mode održavaju u istim terminima, u siječnju odnosno veljači te lipnju te da se modne revije usklade s dostavama kolekcija u dućane i stvarnom sezonom u kojoj se nalazimo.

Nove verzije modnih revija

Oblik predstavljanja novih kolekcija nije se promijenio već 50 godina, a nakon što su modne revije najprije bile rezervirane samo za pripadnike sedme sile, buyere i insajdere industrije, sada prve redove pune slavni i influenceri. Ti isti posjetitelji najčešće imaju pametne telefone u svojim rukama dok "prate" revije, što znači da milijuni ljudi diljem svijeta imaju uvid u revije, koje se pripremaju mjesecima i dizajneri ih žele prezentirati na određen način te dobivaju nefiltriranu verziju koja ne može predočiti trud, rad i vještinu koji su uloženi u stvaranje te vizije.

Dizajneri se zato pitaju zašto ne bi revije pretvorili u evente koji su osmišljeni primarno da se u njih uključe kupci, da se u online zajednici stvara svijest o novim kolekcijama te želja za komadima koji će ubrzo nakon postati dostupni za kupnju. Osim toga, traže oslobođenje od pravila - svaki brend bi trebao predstavljati svoje nove komade u formatu u kojem želi, i ne bi se trebalo očekivati da to čini svake sezone, ako ne želi.

Uništiti ovisnost o rasprodajama

Mid-season rasprodaje, kao i Black Friday te Cyber Monday, trebale bi postati stvar prošlosti, a sezonske rasprodaje trebale bi doći na raspored što kasnije, kako bi se nove kolekcije što dulje mogle kupiti po punoj cijeni (i tako vratiti uloženo svima uključenima). Kupci kao da su trenirani da čekaju popuste, a trenutačno se diljem svijeta u skladištima nalazi ogromna količina odjeće za sezonu proljeće/ljeto 2020. koja zbog epidemije koronavirusa nije stavljena u prodaju.

Potiče se maloprodajne dućane - imajući na umu dugoročnu percepciju brenda od strane kupca i profitabilnost, da se suzdrže od ekstremnih popusta na te komade, a ubuduće se predlaže da se rasprodaje održavaju u siječnju i srpnju, počevši s kolekcijama za jesen/zimu 2020. godine.


Dizajneri udruženi u #rewiringfashion u pokušaju spasa modne industrije (фото 2)

Prijedlozi su to koji imaju smisla i čuvaju kreativnost, ljepotu i autentičnost modne industrije, među zasigurno smanjuju impulzivne kupnje te profit, prije svega fast fashion brendovima. No, poanta je stvaranje solidnog, održivog poslovnog modela koji ne samo da može preživjeti ovu krizu, već i one koje slijede. Ovo su prijedlozi koji na kojima će se nastaviti raditi, a pitanje je samo hoće li kolektiv uključenih narasti, jer jedino tako da se svi uključe, ove se promjene mogu provesti u djelo.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više