Search

Domaći dizajneri govore: jesu li klasične modne revije stvar prošlosti?

Domaći dizajneri govore: jesu li klasične modne revije stvar prošlosti?

Tekst: Tina Lončar


Protekla godina na svim je terenima bila poprilično burna, a kako stvari stoje, čini se da se 2021. predbilježila za barem podjednako dramatični nastavak. Moda, jasno, nije iznimka. Dapače, mnogo se toga na hirovitim modnim cestama promijenilo s novim okolnostima. Za početak, promijenile su se navike kupaca, zbog pomanjkanja društvenih kontakata na polju trendova zavladale su trenirke, a beskonačno prebiranje po vješalicama zamijenili smo "šetnjama" po virtualnim trgovinama. Promijenio se i način rada dizajnera, uobičajeni sezonski ritam produkcije kolekcija odjednom je postao neobičan, a klasične modne revije, s transferom u virtualna prostranstva, počele su izgledati poput ostavštine nekih prošlih vremena. Od početka pandemije do danas svjedočili smo svakojakim kreativnim rješenjima kada su u pitanju prezentacije kolekcija. Dok su se jedni fokusirali na online revije bez publike drugi su od njih posve odustali, a svoj su fokus skrenuli u nekom drugom smjeru. I kakav god oblik promocije svog rada odabrali, posve je jasno da se na polju modnog dizajna događaju ozbiljne i nezanemarive promjene. No, jesu li to tek privremene promjene? Hoće li nove okolnosti zbilja donijeti neka nova pravila i poslati stari sustav u zaborav jednom kada ova situacija prođe? Hoće li klasične modne revije postati stvar prošlosti ili se radi o nezamjenjivoj formi kojoj će se dizajneri uvijek rado vraćati? Da bismo provjerili kako po pitanju revija dišu domaći dizajneri pitali smo ih nedostaju li im "stari" vidovi prezentacije kolekcija, čime su ih zamijenili i što predviđaju da će se dogoditi u budućnosti.

Domaći dizajneri govore: jesu li klasične modne revije stvar prošlosti? (фото 1)

LANA PULJIĆ

(LOKOMOTIVA)

Vrlo mi je teško prognozirati i reći što nas čeka u budućnosti i kakve oblike promocije i koji vid prezentacije ćemo koristiti ubuduće. Prošla godina pokazala nam je da je sve strašno nepredvidivo i da zapravo uspjeh u budućnosti leži u našoj sposobnosti na brzu prilagodbu novim i nepredvidivim situacijama. Smatram da je jako bitno ostati otvorenog uma prema svim novim oblicima komunikacije i promocije, te pritom biti i pomalo kreativan, razmišljati "out of the box" i naći neki svoj recept za komunikaciju sa svojom publikom, a isto tako pronaći i novu.

Što se samih revija tiče, osobno mi je taj direktan i neposredan način prezentacije odjeće potpuno nezamjenjiv. Jednostavno doživjeti odjeću uživo, u određenom ambijentu, uz određenu glazbu poseban je doživljaj i smatram da je idealan način da se zaokruži priča koju dizajner želi ispričati. Očito sam tu jako old school jer meni osobno online prezentacija jednostavno nikada neće moći zamijeniti onu fizičku. Pritom to ne treba biti klasična fizička prezentacija u smislu runwayja, no neki vid prezentacije odjeće uživo mi je i dalje nezamjenjiv, što ostavlja prostor za kreativu. Zapravo, smatram se iznimno sretnom jer sam unatoč ovoj cijeloj nezahvalnoj situaciji imala priliku krajem veljače prezentirati svoju kolekciju u vidu fizičke revije pred publikom u Milanu. Gledalište je bilo zaista ograničeno, epidemiološke mjere na snazi, ali jednostavno taj doživljaj prezentacije uživo i razmjena energije između publike i prezentiranog rada je nešto što se digitalno nažalost ne može osjetiti i adekvatno prenijeti, a o doživljaju i kretanju materijala, detaljima na kreacijama neću ni počinjati.

No, to ne znači da bježim od novih načina prezentacije i komunikacije koje nam donosi digitalizacija. Prošla godina me natjerala da se pokrenem po pitanju lansiranja webshopa i generalno malo dubljeg promišljanja o nekom online oglašavanju i smislenoj komunikaciji putem digitalnih kanala. Smatram da će za budućnost biti krucijalno biti prisutan u svim oblicima i formatima, te pritom biti iznimno kreativan, autentičan i dosljedan.

Domaći dizajneri govore: jesu li klasične modne revije stvar prošlosti? (фото 2)

TOMISLAV KLIŠKINIĆ I MARKO ŠABARIĆ

(KLISAB)

Volimo revije i nedostaju nam, utoliko više što nam je njihov izostanak došao kao nužnost, a ne odluka. U brendu od početka gradimo blizak odnos s klijenticama i za nas su revije uvijek bile kruna sezone. U njihovoj pripremi i realizaciji je uvijek isijavala specifična energija i uvijek su nam omogućavale da na defileu u trenutku neposredno osjetimo reakcije na kolekciju. To je ono zbog čega volimo revije. Od prvih kolekcija smo, uz revije, rad prikazivali i kroz kampanje i lookbookove, njegujući i direktnu komunikaciju s klijenticama putem društvenih mreža. Novost od ove sezone je nova KLISAB platforma i webshop www.klisab.com .

U protekloj smo pandemijskoj godini naučili da se planovi mogu promijeniti preko noći, ali i da se lako adaptiramo na nove okolnosti. Pri tome, potvrdilo nam se da je rad brenda i način kako smo ga gradili od početka ispravan te da prilagodbe u njegovoj srži zapravo ni nisu potrebne, radikalnoj promjeni konteksta usprkos. Dodatno, odnosi koje smo izgradili s klijenticama pokazali su se kao vrijedan kapital s kojim i kroz krizne periode možemo proći stabilno.

Vjerujemo da će, uz možda izmjene same forme, koncept modnih revija i dalje biti aktualan. Ne samo jer kao društvena bića imamo potrebu za razmjenama i u fizičkom prostoru, već i stoga što revije omogućuju prezentaciju kolekcija kakvu samo online forme ne mogu supstituirati u potpunosti. Ako bismo morali prognozirati, rekli bismo da će revije izgledno prestati biti događaji determinirani sezonom, da će ih se organizirati slobodnije i time nužno smislenije. One pritom niti su do sada bile, niti će postati nužnost. Svaki brend može graditi svoj odnos s publikom na njemu prirodan način. Za KLISAB, organizacija revija toj komunikaciji bez dvojbe davala je dodatnu vrijednost.

Modna industrija zapravo je poprilično troma kad se radi o promjenama ustaljenih praksi i nije realno očekivati radikale novosti brzo kao što se izmjenjuju generacije. Uostalom, oni koji su u industriji na poziciji budno reagiraju na promjene na tržištu, a oni koji na tržište tek ulaze u svojim prvim koracima najčešće poštuju na njemu provjereno učinkovite modele poslovanja, pa ni zbog toga nije izgledno svjedočiti dramatičnim razlikama između etabliranih brendova i new entryja na tržištu. Promjene u industriji očekujemo, neke i pozdravljamo, a one će se odvijati onoliko brzo i radikalno koliko potrošači brzo i radikalno budu mijenjali svoje ponašanje. Izmjena generacije tu je sporedan faktor.

Domaći dizajneri govore: jesu li klasične modne revije stvar prošlosti? (фото 3)

ANA MARIA RICOV

(AMR)

Nedostaju mi modne revije. One su ipak jedan osebujan i živopisan oblik prezentacije. Od cjelokupnog stylinga, preko frizure i šminke, muzike i scenografije, to je kao da stvaraš film. Ovdje govorim o aktivnom prisustvovanju na reviji, fotografije revije su podosta ogoljene od trenutka koji se na samoj reviji dogodi. Prezentacija odjeće u pokretu, s prikladnom zvučnom i vizualnom kulisom su veliki doživljaj. Osjeti se pokret i pad odjeće što se ponekad niti na videu ne može doživjeti kao u stvarnosti.

Protekla godina bila je poprilično konfuzna i nepredvidiva, jednom riječju užasna. Međutim, kako vrijeme prolazi, tako vjerujem da smo se svi mi uspjeli prilagoditi novom konceptu života, pa i novom pristupu radu. U mom slučaju konačno se konkretizira smjer u kojemu ću nastaviti dizajnirati. Stil života i navike su se dosta promijenile, pa je i interes kupaca postao drugačiji. S obzirom na to da se više konzumira outdoor odjeća, odlučila sam pokrenuti novi brend Shibesu koji će se isključivo bazirati na odjeći za boravak na otvorenom. Ideja i koncept brenda fokusira se na matching jaknama i kabanicama za ljude, djecu i pse. Brend AMR (Ana Maria Ricov) i dalje ostaje aktivan ali s malim twistom i manjim kolekcijama.

Budućnost vidim u virtualnim prezentacijama, s VR naočalama gdje ćeš doista imati osjećaj da sjediš na modnoj reviji ali ćeš to sve raditi iz udobnosti svog doma. Iako vjerujem da će se klasične modne revije na neki način vratiti ali u komornoj i intimnoj varijanti s malim brojem uzvanika. Vjerujem da će mlađe generacije zamijeniti stari sustav nečim novim, ali mi je to još teško vizualizirati. Međutim, trebamo biti iskreni i priznati, svaka nova generacija sluša od starijih generacija –„u naše vrijeme je bilo bolje“. Promjene su neizbježne i bez pandemije, a novim generacijama će novi sistem biti sasvim normalan, dok ćemo se mi nostalgično prisjećati opuštenih starih vremena i govoriti – „nama je bilo bolje“.

Domaći dizajneri govore: jesu li klasične modne revije stvar prošlosti? (фото 4)

STAŠA DOBLANOVIĆ RANDALL

(STAŠA)

Možda mi malo nedostaju revije, iako kad malo bolje razmislim, bile su veliki pritisak. Meni više fali interakcija s ljudima nego sami modni eventi. Sada, kada nam se sve svelo na virtualni svijet na neki smo način oslobođeni pritiska da sve mora biti gotovo na taj određeni datum i sami biramo kada ćemo i kako izbaciti i prezentirati kolekciju što rezultira još većom kreativnošću. Iako nas COVID još uvijek koči, smatram da nakon što se to dovede u neku normalu ovo olakšanje da ne robujemo rokovima dat će nam još više stvaralačke slobode. Tako da će u budućnosti dizajner sam krojiti svoje načine promocije i predstavljati kolekciju na svoj jedinstven način, što će, kao što sam rekla, otvoriti i neke nove kreativne kanale.

Ja sam se striktno orijentirala na svoju web prodaju i Instagram. Webshop imam već 5 godina ali uvijek se na webu nešto može poboljšati. Vrijeme nas je natjeralo da se okrenemo digitalnoj verziji prikazivanja naših kolekcija. Koliko god to u početku djelovalo nesigurno i neučinkovito, posebice u modi koja mora biti opipljiva, dogodilo se da se baš u tom virtualnom svijetu isprofilirala publika. To potvrđuje da kvaliteta uvijek nađe svoj put do kupca, u bilo kojem obliku. Moram napomenuti i da hrvatski portali ne zaostaju za onim inozemnim i da je promocija domaćeg dizajna jako dobra.

Okolnosti su nas natjerale da usporimo, kako u životu tako i u poslu. Iako je ovo bila izuzetno teška godina za mnoge, ja sam dosta toga naučila, na neki sam način narasla i zaključila što su mi prioriteti u poslu. Više sam se posvetila svojim stalnim kupcima, održavam vezu s njim, stvaram prijateljstva. Iako smo fizički udaljeniji, dogodilo se da je sve postalo prisnije i povezanije, što je predivno. Mislim da je to jako važno u našem poslu.

Već je sada vidljivo kako su se velike modne kuće okrenule digitalnoj prezentaciji. Smatram da je to budućnost. Tako su revije dostupne svima, što prije nije bilo moguće. Time kreatori ne gube na ekskluzivnosti, već možda na taj način moda ima novu društvenu interpretaciju. Postaje estetski socijalni ritual, svojevrsni kolektivni užitak fluidnih kulturnih i stilskih identiteta. Također, sudjelujemo i svjedočimo ubrzanom tempu gdje je sve vidljivo odmah i sada. Možda je to dobro, možda loše, ovisno iz kojeg kuta gledate. Vrijeme će pokazati. No, smatram da revija nije nužan oblik prezentacije. Trenutno su svi prisutni na društvenim mrežama, stoga je najbolji način predstaviti kolekciju na društvenim mrežama ili platformama. Imamo jako puno novih alata, ali će možda trebati neko vrijeme da se priviknemo na taj novi način stvaranja i konzumiranja mode. Sigurna sam kako će se još puno toga promijeniti pogotovo s mlađom generacijom koja praktički sve radi digitalno.

Domaći dizajneri govore: jesu li klasične modne revije stvar prošlosti? (фото 5)

MARTINA HERAK

Moram priznati da mi nedostaju klasične modne revije. Nedostaje mi gužva u backstageu (a to sam mislila da mi nikada neće faliti), druženja s kolegama i uzvanicima, direktan feedback publike, nedostaje mi cijeli taj proces od feetinga do aplauza. Zbog pandemije i epidemioloških mjera prošla kolekcija na Zagreb Fashion Destinationu prikazana je virtualno, točnije, modnu pistu zamijenile su ulice Zagreba što je bio dokaz da se uz volju, ljubav i dobru organizaciju može napraviti projekt koji bi nama dizajnerima ipak omogućio da predstavimo svoj rad.

Iako uvijek može biti bolje, zadovoljna sam što se tiče poslovanja u protekloj godini, jer sam nastojala ostati optimistična i nisam htjela vjerovati da se trud i rad neće isplatiti. Za vrijeme lockdowna osmislila sam projekt „Art Therapy“, počela sam slikati na slikarskim platnima, zatim sam te motive krenula prenositi na jastučnice, platnene torbe, staklenke za med za jednog malog proizvođača iz Požege i naposljetku i na tekstilno platno. Tako su, kao rezultat tog oslikavanja, nastale mini kolekcija „Art Therapy“ i posljednja kolekcija „HeArt Therapy“. Mislim da je ključ uvijek u radu i upornosti i da ne treba pokleknuti, čak ni kada ne vidimo svjetlo na kraju tunela. Upravo sam zbog toga cijeli projekt i nazvala TERAPIJOM, jer je upravo kreativnost lijek za realnost kojoj smo svjedočili.

Obzirom da sam odrasla uz talijansku televiziju gledajući modne revije i da sam veliki ljubitelj istih, voljela bih da one ne odu u zaborav i da ostanu jedan od oblika promocije našeg rada. Jasno, postoje razni načini promocije kolekcija pa tako sam za vrijeme Londonskog tjedna mode imala priliku vidjeti i prezentacije kolekcija u obliku performansa, u galerijama, Sveučilišnim knjižnicama... Za mene nije isto gledamo li odjevne predmete ispred sebe, na modelima ili preko interneta gdje realno možemo i preskočiti nešto što nas ne zanima ili odgledati samo dio revije. To je za mene kao gledanje predstava – gledanje revija uživo kod mene stvara određenu emociju. Međutim, ne bih rekla da su nužne za prezentaciju našeg rada obzirom na domaću modnu scenu i nemogućnost svih dizajnera da prikažu svoje kolekcije na modnoj pisti. Na kraju, cilj svega je da dizajneri dođu do publike i klijenata te da naposljetku mogu prodati svoje proizvode i živjeti od svog rada.

Hoće li mlađe generacije zamijeniti stari sistem nečim novim? Mislim da hoće, jer nekako imam osjećaj da živimo sve više u jednom fast svijetu gdje se nema vremena, gdje sve više virtualnost postaje „nova stvarnost“, gdje se priroda „ukrašava“ filterima, gdje sve brzo dosadi i gdje se nameću neki novi prioriteti i mjerila. Ne mislim nužno da je sve novo loše (dapače, besplatna promocija preko društvenih mreža donijela nam je npr. dostupnost na širem tržištu), no obzirom da smo sve više orijentirani na tehnologiju i Internet, mislim da ni modni svijet neće biti iznimka i da će se mijenjati u skladu s vremenom, novim tehnologijama, većim mogućnostima i novim generacijama.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više