Search

Epidemija dizajnerskih Crocsica

Epidemija dizajnerskih Crocsica

Tekst: Tina Lončar


Postoji nekoliko pitanja na koje čovječanstvo uporno, ali neuspješno pokušava pronaći odgovor. Jedno od njih je gdje se skrivaju mali golubovi, drugo je kamo odlaze čarape iz bubnja veš mašine, a treće, i najteže dokučivo, je zašto pobogu toliko brendova nastoji kreirati dizajnersku verziju Crocsice?

Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 1)

Kao da svijet u posljednjih godinu dana nije dovoljno propatio, pistom modne kuće Balenciaga prošetala je dosad najbizarnija dizajnerska verzija Crocs cipele - tipično gumena i "đombasta", ali uz dodatak visoke potpetice i malog, decentnog Balenciaga logotipa. Kako to obično biva kada svoje prste u kontroverzne modne dodatke uplete osebujni Demna Gvasalia, i ovoga je puta modni svijet ostao podijeljen. Dok je jedna strana jaukala sarkastično komentirajući da je gledanje novih Crocsica ekvivalent polijevanju očiju kiselinom, druga je strana pozdravila domišljatost gruzijskog dizajnera i njegov modni eksperiment pripisala post-COVID eri u kojoj vladaju pomiješani osjećaji. S jedne strane, tvrde, svijet se ne želi odreći udobnosti na koju se naviknuo u "eri trenirki", a istovremeno, ipak, mašta o ekstravaganciji. OK, taj argument zvuči sasvim solidno. No, čini se da je dizajnerski svijet razvio tu neobičnu fascinaciju Crocsicama mnogo prije nego što je pandemija zakucala na vrata i pomutila nam razum. Naime, još tamo 2017. hrabri je Gvasalia prvi put skočio na glavu u nepredvidljive vode rekreiranja Crocsica. Sklon neobičnim suradnjama s "omraženim" brendovima sumnjivih reputacija, modnoj je publici tada ponudio cipelu koja se mnogima učinila kao totalni mindfuck - Crocs sandalu s gigantskom platformom od desetak centimetara. Standardno, i tada smo stenjali nad WTF momentom iz Demnine radionice pitajući se postoji li itko na planetu tko će odriješiti kesu i stvarno hodati uokolo u "povišenim" Crocsicama, a onda je Balenciaga, nekoliko mjeseci kasnije, prodala sve primjerke u rekordnom roku, makar im je cijena bila 850 američkih dolara (iliti negdje 5000 kuna). Stoga, pitate li se nosi li itko ove cipele odgovor je - da, nosi.

Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 2)
Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 3)
Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 4)
Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 5)
Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 6)

No, da ne bismo ovaj modni izum nepravedno pripisali genijalnom umu Demne Gvasalije, valja spomenuti da stranice povijesti pamte kako se u avanturu s redizajniranjem Crocsica nešto ranije upustio i mladi škotski dizajner s londonskom adresom, Christopher Kane. Potkraj 2016. godine, Kane je uskomešao publiku na Tjednu mode u Londonu. U sklopu svoje kolekcije "Make Do and Mend" prikazao je kako izgledaju high end inačice Crocsica, ukrašene mramornim šarama i poludragim kamenjem, a samo jednu sezonu kasnije na pladnju nam je servirao verziju u animal printu, začinjenu perjem i metalnim aplikacijama cvjetova. Glomazna i poprilično nezgrapna, cipela koja je do tada slovila kao "udobna i praktična", ali i nedvojbeno "ružna" i koja je većinu asocirala na radove u vrtu, češke turiste ili obuću koju nosimo dok nitko ne gleda - prošetala je pistom jednog od najprestižnijih svjetskih modnih događanja. Mnogi su tada zabezeknuto buljili u taj neobični Kaneov manevar i pitali se što se pobogu događa krajičkom oka tražeći znak da je riječ o nekakvoj zajebanciji, no hrabri podvig s Crocsicom očito je uspio. Nakon Kanea uslijedila je Balenciaga, pa je nastupilo malo primirje, a onda se lavina opet zakotrljala. Crocs se potpuno raspojasao sa suradnjama, pa sada, osim Balenciagine verzije s potpeticom, možete pronaći i one iz suradnje s ruskim rave bendom Little Big, s luksuznom njujorškom robnom kućom Barneys, modnom dizajnericom Vivienne Tam, japanskim umjetnikom Takashijem Murakamijem ili pak južnokorejskim brendom Rare Market. I premda se čini kako ih nitko živ ne može smislit', većina spomenutih limitiranih edicija je SOLD OUT. Čini se, stoga, da je zaključak kako je riječ o totalnom promašaju ustvari pogrešan, ljudi ih zbilja kupuju i da, daju za neke od primjeraka i po nekoliko tisuća kuna. No, što se ustvari dogodilo?

Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 7)

Epidemija redizajniranih Crocsica dio je jednog šireg fenomena, a ako mene pitate, veliku ulogu u popularizaciji high end Crocsica igraju prezasićenost i dosada. Kao što je svima već odavno poznato, moda već duže vrijeme počiva na reciklaži ideja, trendovi dolaze i odlaze u ciklusima i, uz tek poneke kozmetičke preinake, ustvari ne nosimo ništa pretjerano novo. No, dok smo donedavno svjedočili povratcima poznatih silueta koje su obilježili određena modna razdoblja poput sedamdesetih ili osamdesetih, u posljednjih nekoliko godina dogodio se svojevrstan shift prema drugačijem tipu "reciklaže". Sjetimo se svih bizarnih WTF momenata iz portfolija brendova kao što su Balenciaga i, posebice, Vetements iz Demnine ere kada smo svjedočili super skupim "sponzorskim" DHL majicama ili torbama koje podsjećaju na plave IKEA vrećice. Umjesto da redefiniraju poznate siluete, svoju prepoznatljivost na tržištu pronašli su kopajući po posve neočekivanoj niši - surađujući s brendovima sumnjive reputacije, onima koji su odavno potonuli u zaborav ili pak onima koje je većina smatrala nepodnošljivo ružnima, neukusnima ili čak pomalo sramotnima. Što je veća bila diskrepancija u njihovom imidžu - to je high end inačica privukla više pozornosti.

Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 8)
potpis
Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 9)
potpis

U svijetu prezasićenom informacijama, u kojem nam se često čini da smo vidjeli sve, to je svakako, ispostavilo se, dobra taktika. Manipulirajući imidžem, mnoge su dotad "ružne" i "odbojne" stvari iznenada postale "lijepe" i "poželjne". Ono nad čime su se nekoć mnogi zgražali (gledajući čak i snobovski posprdno), odjednom se nosilo k'o da je najvrednija couture kreacija. Naravno, takav iznenadni skok u sviđanju iz zgražanja do obožavanja nije se dogodio svima, no očito se dogodio sasvim dovoljnom broju ljudi da se kolekcija rasproda rekordnom brzinom. Ljudska psihologija je čudo, a njezino poznavanje otvara sva vrata. Ne zaboravimo da luksuzni brendovi ne prodaju samo odjeću, oni prodaju osjećaj pripadnosti, coolnessa i, prije svega, status. Upravo to je razlog zašto su mnogi komadi koji su donedavno bili predmetom sprdnje nenadano ušli u prvu ligu i postali statusnim simbolima. Netko s dobrom reputacijom zamahnuo je magičnim štapićem, natandrčio na etiketu paprenu cijenu i učinio ih cool komadima koje "moramo" imati. Čini se da na svijetu ne postoji ništa toliko omraženo, nezgrapno i odbojno da ne bi moglo postati poželjno, i niti jedan imidž ne može biti toliko diskutabilan da ga jedan Balenciaga logo ne bi mogao popraviti. Pa tako ni Crocsice.

Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 10)
potpis
Epidemija dizajnerskih Crocsica (фото 11)
popits

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više