Traži

Fake torbe se kupuju više nego ikad

Fake torbe se kupuju više nego ikad

Nijedan brend nije imun na lažnjake

Tekst: Dina Dončević


Fotografija: Imaxtree,
Instagram,
Off-White

Oduvijek sam se pitala kako je moguće da toliko Zagrepčanki ima Louis Vuitton Speedy torbu, čak i u jeku ekonomske krize, dok nisam shvatila da je 90 posto toga fake...

Dio njih je "palo s kamiona", a dio je kupljen iz prtljažnika, i dok izgledaju bolje nego one što se mogu kupiti na tržnici te ih nose fine gospođe, to su i dalje samo obične kopije. Jedino izgledom koliko toliko mogu konkurirati pravom dizajnerskom komadu, a svi znamo da je izgled, odnosno imidž, jedna od najbitnijih stvari u Hrvatskoj. No, kao pravoj ljubiteljici mode koncept mi nikad nije bio u potpunosti jasan. Ruku na srce, lagali bismo si da kažemo da nikad nismo poželjeli dizajnersku torbicu. Ali, te dvije riječi su u mojoj glavi čitav paket koji je daleko više od samog komada. Tu dolazi štednja, uzbuđenje kad se dostigne cifra, putovanje u neku stranu državu jer tog brenda nema kod nas, prvi pogled uživo na nešto što si do sad viđao samo na stranicama glossy magazina, briljantna izrada, miris kože... Da ne nabrajam dalje, mislim da ste shvatili poantu. Postoji i druga kategorija ljudi kojima ništa od toga nije bitno, već samo da se ima. Problem je što nedostaje ono najbitnije, a to je dizajnerski potpis. No, to će samo šačica ljudi znati, dok će se ostali diviti kad zagrebačka puca dođe na subotnji ručak i postavi svoju louis vuittonku na stol, tako da je u vidokrugu svima u restoranu, pa čak i kuharu koji viri kroz onaj mali okrugli prozorčić na vratima kuhinje.

Fake torbe se kupuju više nego ikad (фото 1)

Svakodnevno smo okruženi chanelicama upitne kvalitete, razgaženim ugssicama koje ovčjeg krzna ni kože nisu vidjele, a stiglo je i vrijeme za Yeezy fakeove. Kopije komada modnih i streetwear brendova do te su mjere raširene da se i sami dizajneri već s time sprdaju. Zato smo na reviji Guccija mogli vidjeti torbu preko koje je sprejem napisano REAL, Virgil Abloh prodavao je fake fake, odnosno "prave" torbe te je snimio kampanju inspiriranu lažnjacima na čijim se vizualima Off-White torbice kupuju na cesti. Korak dalje otišla je talijanska modna marka Diesel. Oni su, naime, tijekom njujorškog Tjedna mode, u dijelu kvarta Soho koji je poznat po dućanima u kojima se prodaju kopije otvorili pop-up u kojem se po par desetaka dolara moglo kupiti t-shirtove i sweatshirtove s natpisom DEISEL. Prodavalo se to dobro i dok nije otkriveno da se zapravo radi o originalnoj Diesel robi. U tom su se trenutku ispred pop-up shopa stvorili redovi kao oni koji nastaju ispred Supremea ili pak, Bapea, kad stigne novi drop.

Fake torbe se kupuju više nego ikad (фото 2)

Dropovi streetwear brendova funkcioniraju po principu - "kako došlo, tako i otišlo", komadi nestaju dok kažeš keks. Uz par stotina sretnika tada ostanu tisuće onih koji nisu uspjeli doći do tenisica ili torbe koje su htjeli. Tim nesretnicima preostaju dvije opcije - na internetu od resellera kupiti komad po peterostruko većoj cijeni ili zaviriti u nečiji prtljažnik. Imajući na umu da velika količina ljudi zapravo ne raspolaže novcem kojim si mogu priuštiti basnoslovne resale iznose, jasno je koja opcija prevladava.

Za rast industrije lažnjaka zaslužni su zapravo sami modni brendovi. Većina njih namjerno plasira manji broj proizvoda od onog koji znaju da mogu prodati baš zato da bi se stvorio hype. Nakon uzbuđenja i sold out natpisa neminovno će uslijediti poziv tvornici u Kini i početak proizvodnje kopije LVxSupreme torbe ili Balenciaga Triple S tenisica. Jer potražnja daleko nadmašuje proizvedene količine.

adidas i Kanye West tenisice Yeezy boost 350

U Kini je otvoren Yeezy sneakerstore, u kojem možete pronaći raritete kakve ni sam Kanye nema doma, a u Italiji postoji kompanija pod nazivom Supreme Italia. Radi se o registriranoj modnoj marki koja proizvodi, pogodili ste, komade njujorškog brenda. Iako je naprosto nevjerojatno da tako nešto postoji, i još bolje, da je legalno - pripada u kategoriju "legal fake" - to funkcionira već godinama. Riječ je o grupi radnika koji su počeli slavne Supreme Box Logo hoodije proizvoditi na svoju ruku, a kompaniju su uspjeli registrirati zbog rupe u zakonu. Naime, ni sam osnivač Supremea James Jebbija još uvijek nije uspio registrirati žig (trademark) kojim bi zaštitio svoj brend, odnosno njegovo ime i logotip, čime bi dobio isključivo pravo za stavljanje u promet proizvoda označenih njime. Jebbia je u sporu s konceptualnom umjetnicom Barbarom Krueger, koja tvrdi da je žig Supremea zapravo njezino djelo. No, ovaj slučaj je iznimka.

Gdje ima potražnje, tu je plodno tlo za lažnjake, a ako geografski pričamo to su Seoul i Moskva. U Južnoj Koreji Supreme nije dostupan, mladi tamo obožavaju trendove i streetwear, Seoul je peti najbogatiji grad na zemlji te je modna prijestolnica Azije. U ljudskoj je prirodi željeti ono što ne možeš imati, pa ne čudi činjenica da se tamo Supreme, Off-White, Stüssy, Champion, Gucci, Vetements i Saint Laurent mogu kupiti na štandovima. Slična je situacija u Rusiji gdje su komadi luksuznih modnih brendova i do 30 posto skuplji nego u Europi. Pa zato postoji more robe Louis Vuittona, Guccija i adidas Originalsa, koje se može nabaviti i po 90 posto nižim cijenama nego u dućanima. Jasno, riječ je komadima "Made in China". Tamo cvjeta i prodaja lažnjaka putem Instagrama, a čak 20 posto fotografija koje su vezane uz određeni brend na toj društvenoj mreži su fakeovi. Svako podneblje ima svoju boljku - Koreja je zaluđena streetwearom koji im nije dostupan, Rusi obožavaju luksuz, a Hrvati se vole pokazivati.

Off-White kampanja

Od tih želja i potreba industrija lažnjaka živi. I to jako dobro. Na lažnoj se modi godišnje okrene više od 450 milijardi dolara, a ta brojka samo raste. Takva količina novca nije zanemariva, ali velikim brendovima, očito, i ne znači puno - njihova reakcija sasvim je izostala, osim navedene sprdnje na taj račun. Zašto? Zato što oni koji kupuju fakeove, realno nikad ne bi izdvojili tisuću eura za "the real deal", što znači da Louis Vuitton ili Chanel te novce od njih nikad ne bi ni vidjeli. Radi se zapravo o dva tržišta koja funkcioniraju paralelno, a samo se malim dijelom preklapaju.

Fake torbe se kupuju više nego ikad (фото 3)

Nemojmo se zavaravati, ispred ekskluzivnosti danas je poželjnost, a najpoželjniji komadi su upravo oni koji su nedostižni - njih imaju influenceri, a mi ostali možemo samo venuti za njima. Jer zaista nema govora o ekskluzivi i luksuzu kad se radi o Off-White remenu od industrijske trake, to je čisti hype. Bujajućoj industriji lažnjaka neće doskočiti ni revni policijski inspektori ni najstroži zakoni. Doskočiti tome mogu jedino modne kuće i streetwear dizajneri koji stvaraju te komade i pumpaju priču oko njih. Kod povećanja količine javlja se problem dostupnosti zbog čega te stvari više neće biti toliko tražene - jer da u svakom dućanu prodaju Yeezy tenisice, ne bi smišljali sto načina kako da dođete do njih. Začarani je to krug koji dosad očito nije dovoljno naštetio velikima da bi se pobunili. Luksuzni streetwear koji su stvorili Virgil Abloh i Demna Gvasalia postao je mainstream koji dolazi s visokom cijenom, ali ga svi želimo. Da nije nastalo takvo ludilo za tim u posljednjih nekoliko godina, ne bi nastalo ni toliko replika, koje trend čine pristupačnim i "malom čovjeku".

Fake torbe se kupuju više nego ikad (фото 4)

Postoji ona - kad te netko kopira, to je najveća pohvala tvom radu. Ali, kad lažnjaci postanu toliko dobri da ih se više neće moći razlikovati od originala, pa će se izgubiti potreba za pravim te se počinju proizvoditi tolike količine da će zarada nadmašiti milijarde i milijarde dolara, pitanje je koliko će dugo dizajneri to smatrati komplimentom.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više