Traži

Croatia
Grgo Zečić: Balmain sindrom

Grgo Zečić: Balmain sindrom

Histeričan shopping diljem svijeta

Tekst: Grgo Zečić


Fotografija: Getty/Guliver

U Londonu je jučer ujutro na Regent ulicu ispred dućana stigla policija, u Singapuru djevojke i mladići kampirali su tri dana u šatorima i vrećama za spavanje, njihove "kolege po shoppingu" u Sydneyu parkirali su se pored dućana "samo" 24 sata prije otvaranja, u Turskoj su se dvije djevojke pomlatile oko džempera, u Brazilu su kupci u 45 sekundi razrušili cijeli dućan sa štenderima koji su završili na podu dok se s istog poda agresivno grabila odjeća bez obzira na konfekcijski broj..

A diljem SAD-a? Web stranica je potpuno "pala" već u 7:30 ujutro iako je online prodaja trebala započeti u 8 ujutro. Kontaktirati službu za korisnike bilo je nemoguće. Brojni poslovnjaci u New Yorku angažirali su studente da za njih stoje u redu i kupe određene komade jer oni jednostavno nisu stigli ili pak htjeli stajati u redu. Diljem New Yorka prvi redovi počeli su se formirati oko 4 sata ujutro dok je dućan na Times Squareu bio rekorder s kupcima koji su stigli noć prije. Naravno radi se o Balmain kolekciji za H&M koja je svjetlo dana za "smrtnike" ugledala rano jučer po svim vremenskim zonama diljem svijeta.

Nikada se u povijesti mode i shoppinga generalno nije dogodila ova eksplozija o kojoj izvještavaju mediji diljem svijeta kao što je CNN Iako je H&M imao niz suradnji s poznatim modnim kućama, ova s Balmainom dovela je kupce do ludila. Žene su se i prije mlatile oko haljina ali slike i video zapisi, prvenstveno s Instagrama, koje stižu svake minute jednostavno šokiraju. Odjeća se nije dijelila besplatno i nije bila jeftina. Dapače radi se o najskupljoj kolekciji koju je H&M ikada predstavio u svojim dućanima na gotovo svim kontinentima. Psiholozi, sociolozi i cijeli niz akademika koji na jedan ili drugi način istražuju "psihologiju potrošnje" kao i psihologiju kupaca generalno, već su se raspisali po stranicama uglednih dnevnih novina.

Balamin x H&M

Apsolutno cijela kolekcija rasprodana je u manje od dva sata u cijelom svijetu: od jakni i haljina koje su cijenom išle preko tri tisuće kuna pa sve do "običnih" majica od tristotinjak kuna. Kupci nisu imali vremena gledati konfekcijske brojeve već su grabili sve. Ono što se dogodilo jučer, vrhunac je agresivnog konzumerizma i beskrajne opsjednutosti celebrity kulturom. H&M je vrlo lukavo postavio situaciju od samog početka. Ponudili su basnoslovnu cifru francuskoj modnoj kući koja ima više celebrity poklonika i Instagram sljedbenika od bilo koje druge dizajnerske kuće.

Balmain u suštini nije odjeća već stanje uma, svijet slave kojem mnogi žele pripadati ali ne mogu. H&M je otišao korak dalje time što je odlučio producirati najmanju dizajnersku kolekciju ikad. Iako je njihova Balmain kolekcija brojala preko stotinjak komada odjeće i modnih dodataka - H&M je odlučio drastično srezati količinu komada u svim svojim dućanima. Još jedan lukav potez. Uza sve to njihova kampanja bila je besprijekorna: od goleme revije i after partyja u New Yorku pa sve do video spota, crvenog tepiha mjesecima prije na kojem su kreacije nosile Kendall Jenner i Gigi Hadid koje imaju više Instagram fanova nego Madonna i Lady Gaga zajedno. Još jedan izvanredan primjer vremena u kojem živimo.

Niti jedna modna kampanja u povijesti mode nije bila tako dobro strategijski odrađena kao ova iza koje stoji H&MAli najbitniju ulogu igrao je, naravno, Balmain. U posljednje dvije godine ova francuska modna kuća postala je fenomen koji se ne može sagledati kroz isključivo modnu prizmu. Balmain je najskuplja pret-a-porter kuća na svijetu s muškim sakoima koji idu od tri tisuće pa sve do pet tisuća dolara. Njihove notorne traperice dosežu cijenu od preko tisuću dolara. Valja napomenuti kako se ne radi o "egzotičnim materijalima". Njihove koktel haljine i kaputi idu još dalje do cijena koje šokiraju. Azzedina Alaia je jeftiniji od Balmaina što dovoljno govori.

Balmain

Balmain svoju slavu duguje Christopheu Decarninu koji je kuću preokrenuo naglavačke i stvorio elitni ali pomno osmišljen brand koji je bio nedostupan ali drastično poželjan među modnom elitom. Sjetite se da je Michael Jackson posljednjih godina svog života nosio upravo Balmain. Decarnin je bio stravično izbirljiv kome se posuđuje ili poklanja odjeća.

Postoji li bolja reklama od legendarnog kralja popa koji okolo šeta u Balmain jaknama koje je za njega izabrala njegova posljednja stilistica Ruška Bergman, inače Srpkinja o kojoj nitko ništa ne piše jer je na našim prostorima važnije pisati o kvazi modnim stilistima koji se prodaju za torbe i mlataraju sumnjivim životnim stilom na Instagramu. Ali to je tema za jednu drugu kolumnu.

Njegov mladi nasljednik Olivier Rousteing napravio je od Balmaina modnu kuću nove generacije. Generacije opsjednute svim vrstama digitalnih medija i reality showovima koje "nitko ne gleda" ali svi znaju sve o njima. Dok su ostale pariške kuće odbacivale klan Kardashian u prvim redovima revija Olivier ih je prihvatio raširenih ruku. S Kardashianima dolazi kontroverza, ali i stotine milijuna ljudi diljem svijeta koji točno znaju tko je Kim. Mudri Olivier okružio se vojskom "IT" djevojaka koje Balmain nose u svakodnevnom životu te ga time približavaju milijunima čitatelja koji ne čitaju Vogue ali zato prate tabloide kao što su People magazine, US Weekly ili prljavo zabavni britanski Heat. Time je Balmain serviran masama djevojaka ali i frajerima kojima je Kanye West modni uzor, a takvih ima na milijune. Vjerovali ili ne.

Hm Balmain

Postoji nešto strašno magnetično oko Oliviera i zato ga svi obožavaju. Neposredan je, otvoren, uvijek nasmijan i spreman na šalu. Ne posjeduje apsolutno nikakvu dozu snobizma inače tipičnu za francuske dizajnere. Svaki put kada odem u Balmainov showroom nakon muških kolekcija Olivier će me povući za rukav i krenuti prema štenderu da objasni svaki komad. Nije ga briga o protokolima i PR direktorima oko njega koji mu nalažu što i kako da radi.

Zamislite da vas Phoebe Philo povuče za rukav i krene se šaliti kao da se poznajete godinama? Nezamislivo U tom segmentu Olivier je "modna raja". Njegova celebrity moć potencijalno je najveća u svijetu mode. Veća čak i od one Riccarda Tiscija. Balmain se rijetko oglašava i ne plaća poznate osobe da nose odjeću jer Balmain nema budžete za takvo što. Poznate osobe nose Balmain zato što to žele. Prije dva tjedna Olivier je organizirao svoj rođendan u privatnoj vili u predjelu Hollywood Hillsa u Los Angelesu. Tko se pojavio? Svi. S jedne strane imate "kraljice Instagrama" kao što su Kendall i Kylie Jenner s Carom Delevingne, s druge strane tu su chic modne djevojke sa stilskim legitimitetom: Rosie Huntington-Whiteley, Alessandra Ambrosio i Angela Lindvall. U trećem kutku su Willow Smith s majkom Jadom Pinkett Smith i ultra cool Zoe Kravitz. Od svjetski poznatih osoba lista je bila impresivna. Olivieru su rođendan došli čestitati svi: Jessica Beil, Justin Timberlake, Mary J. Blige, Jennifer Lopez, Kate Hudson i mnogi drugi. Dakle radilo se o privatnoj rođendanskoj zabavi, a ne o događaju na crvenom tepihu. Sve ove poznate osobe došle su se zabaviti i čestitati. Nedostajao je samo Justin Bieber, blizak Olivierov prijatelj koji ipak nije bio u Los Angelesu.

Hm Balmain

Iako je sirova pomama za Balmainom u H&M-u šokirala, ona svakako nije iznenadila. U vrijeme kada se dizajnerske veličine Raf Simons i Alber Elbaz raspadaju pod teretom modnih kuća Balmain je formirao milijunski kult poklonika, kupaca nove generacije. Klinaca koje ne zanima Chanel ili Dior. Osobno smatram da Balmain nije moda. Već zvjezdana prašina pod kojom se svi žele pronaći. Balmain se ne kupuje radi stila jer nema veze sa stilom. Kupuje se radi prepoznatljivosti, celebrity opsjednutosti i želje da se barem putem jednog komada približite svijetu koji vam je nedostižan. Želja za pažnjom, priznanjem i opsjednutosti svijetom mode kojim vladaju Kardashiani recept je na kojem je H&M ostvario povijesnu suradnju. Za naše prostore uza sve navedeno Balmain je tranzicijski fenomen.

Severina Vučković

Kada pogledate zagrebački crveni tepih onda vidite da su navodno stilski najobrazovanije žene hrvatske modne scene poludjele za Balmainom. Na koncu priče i "kraljica nacije" Severina održala je svoju Balmain lekciju odjevena od glave do pete u komade koje su jučer ujutro Hrvati razgrabili. Čitam novine, portale i gledam video zapise na kojima žene doslovno vrište. Znam da se iz Splita išlo u Zagreb baš kao što su mi dvije Hrvatice s kojima sam sjeo dva puta u životu poslale mail iz vedra neba mogu li kupiti kreacije preko američkog weba i poslati na moju adresu. Ne zaboravite da se radi o skupim komadima koji u većini slučajeva prelaze tisuću kuna.

Tko god kaže da Hrvati loše žive očito laže. Jer "ima se i može se" Koga je briga za izbore i mračnu društvenu budućnost ispred nas? Tjednima je na pameti samo Balmain. Od slavnih Hrvatica pa sve do studentica. Samo Balmain. Osobno ne kužim zašto jedna žena ima potrebu kupiti istu haljinu kao dvadesetak ostalih. Ali s druge strane sjećate se Isabel Marant tenisica koje je svaka Hrvatica "morala" imati kao da se radi o posvećenom predmetu. Legitimno je što se poznate Hrvatice vole natjecati oko toga koja će točno doći do limitirane Louis Vuitton torbe ali taj svoj sindrom jasno su prenijele na mlađu generaciju. I tu dolazi do problema koji nije samo hrvatski nego globalni. Nije kriv niti Balmain niti H&M. Oni odgovaraju na zahtjeve i sumanute želje tržišta. Oni su poput Disneylanda za odrasle, a jučerašnji Disneyland nikada nije bio veći i glasniji.

Hm Balmain

Opasna je ta sirova potreba da žene nalikuju jedna na drugu dok se doslovno mlate oko blagajne za komade koje u samom dućanu preprodaje neka druga djevojka koja ih je prve prigrabila na ulazu. I cijeli taj cirkus prolazi. Šminka se razmazala, grabi se s poda, zjenice su raširene kao na modnoj drogi i ne postoji ništa važnije od "te haljine" ili "tog sakoa". U ormaru imam dva Balmain komada. Sako sam dobio na poklon povodom rođendana dok sam kaput kupio prije tri ili četiri godina u Barney'su na dobrom popustu. Kvaliteta komada je neosporna, izuzetna. Ali uvijek se trudim izabrati komad koji neće biti toliko jasno prepoznatljiv. Zašto? Zato što ga želim učiniti svojim.

Mislim da će žene ići beskrajno daleko u svojoj opsesiji za najpoznatijom modnom kolaboracijom u povijestiJedino mjesto na kojem možete pronaći kreacije je E-bay gdje su cijene tri do četiri puta veće. Stotine i stotine komada nalaze se na E-bayu i očito je kako je niz kupaca ušao u dućan upravo s ciljem da zarade na kolekciji. Muški vojni kaput koji je bio tristotinjak dolara sada se na E-bayu prodaje za preko tisuću. Isto vrijedi za sakoe. I sve to nestaje relativno brzo čak i po astronomskim cijenama za H&M kolekciju. Glavna urednica ovog portala bila je jedna od sretnijih novinarki na svijetu koja je uživala na Balmainovom predstavljanju u New Yorku prošli mjesec ali nije uspjela ugrabiti niti jedan komad jer je i ovdje vladala ludnica. Odlučila je kupiti što je htjela u Zagrebu na VIP eventu ali sat vremena nakon poslala mi je poruku kako je "zagrebačka situacija žešći kaos od one u New Yorku". Od New Yorka do Zagreba nije uspjela uhvatiti jedan jedini komad.

Hm Balmain

Sretnice diljem svijeta danas s ponosom gledaju svoju "lovinu" ali se isto tako pitaju što učiniti s haljinom nakon što je "provozaju" dva puta? Stil nema veze s kolekcijom koja je u svakom mogućem pogledu obilježila modnu povijest. I to je ono što me osobno užasava. Biti stilist ili modni urednik i boriti se s modnim svijetom u kojem klan Kardashian caruje od Balmaina pa sve do Givenchyja izgubljena je bitka. Nije ni čudo što želim staviti ključ u bravu baš poput niza ostalih kolega koji se ne mogu snaći na modnoj sceni u kojoj danas živimo.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više