Traži

Grgo Zečić: Liga Prvaka

Grgo Zečić: Liga Prvaka

Najuspješniji Hrvati u modnom biznisu


Fotografija: Instagram,
Getty

Koliko god uzurpatorske tajne službe domaće modne zajednice sa središnjim ispostavama u pitoresknim gradićima i selima diljem zemlje, ujedinjene s urednicima iz jednako malenih, slatkih, provincijskih sela i zaselaka pokušavale to već godinama skriti: ipak postoji cijeli niz Hrvata koji itekako vladaju na svjetskoj modnoj sceni

Ok, priznajem. Zvučim kao jeftini agent provokator, ali gdje ima oštre provokacije, obično ima još oštrije istine. Kao nositelj titule "državnog neprijatelja broj 1", ako pitate vladare hrvatske modne scene, "čudne ljude čudnog imena" i par glavnih urednika, neobično mi je zadovoljstvo kada mi urednica BÜRO-a predloži da napišem kolumnu o uspješnim Hrvatima u modnoj industriji.

Neki bi sada skočili u vis i rekli kako se radi o "zločestom zadovoljstvu", ali moram razočarati. Za takvu vrstu zadovoljstva treba previše vremena i energija, a toga na rasporedu jednostavno nemam, moram raditi od jutra do sutra. Ali za provokativan uvod, koji otvara vrata informativne kolumne - uvijek ću pronaći vremena, bez obzira na količinu umora. Racionalni dio mene sada gleda u tri prazne stolice na koje bi mogao staviti ruksak kao jastuk i spavati barem sat, dva dok čekamo avion koji debelo kasni, ali vrag mi ne da mira otkako mi je Ana "bacila udicu". Taj racionalni dio sam ignorirao pa sam uključio laptop u utičnicu tri metra od toaleta i sjeo na prljavi pod. Sada se vraćamo na "zadovoljstvo". Radi se o zadovoljstvu zbog činjenice da BÜRO kontinuirano prati i podržava sve veći broj naših mladih kreativaca u inozemstvu, dok ostali mediji sličnog profila takve vijesti naprosto ignoriraju.

Svaki put kada pričamo u redakciji ili pak putem e-maila, pričamo o onome što je relevantno, što je zanimljivo, kako čitatelje informirati bez da ih zagadite nepotrebnim glupostima tipa "svaki dan ocijeni outfit jedne od tri poznate hrvatske pjevačice dok se fotkaju u ogledalu i pritom izgledaju kao da ih je photoshopirao Joker iz Batmana". Zato na BÜRO-u, ako ste primijetili, niti nema previše domaćih tjedana mode pa tako niti deset članaka o jednoj večeri u kojoj je prikazano devet kolekcija za prvi red hrvatskih celebrityja. Što god to značilo jer ja više nemam pojma. Ne može čovjek sve to pohvatati.

Čitatelj nije idiot. Svoju odluku će donijeti samostalno na temelju onoga što mu prezentirate Isto tako će sam odlučiti hoće li pročitati tri rečenice o "pevaljki u ogledalu" ili deset rečenica o Manuelu Maligecu. Mi smo te sreće da imamo ovaj drugi profil čitatelja, koje u suštini zanima sve i svašta, ali vole pozitivne teme. Izuzetno ih vole ma koliko god one izgledale nedostižno i ponekad suviše apstraktno. Pozitiva je uvijek pozitiva, a toga nam u svakodnevnom životu treba. Modni trolovi bi se sada trebali pritajiti u mraku jer ono što slijedi je samo pozitiva, ali sa završnom dozom kritike koja ne tjera u očaj već na razmišljanje. Ne treba ponavljati koliko je teško uspjeti u svijetu mode i koliko je teško opstati jednom kada se taj uspjeh dogodi.

Mi, Hrvati, već godinama imamo niz kreativaca koji ponosno stoje na nekima od najvećih pozicija u modnom svijetuNjihova priča o uspjehu je prije svega priča o radu i talentu. Ako krenete u "Google ekspediciju" onda ćete vidjeti da ih u domaćim medijima nikada nije ni bilo. Kao da ih se zataškava jer bi mogli postati primjer drugima. Drugima kao meni. Pa bi se ti drugi drznuli u vlastitu borbu i u idealistički pokušaj da ilustriraju svoj put kao primjer da se sve može ako za to postoji volja, fokus i zelja za radom. Pa sam ja, eto, "problematičan i kontroverzan" jer bi pisao istinu. Istina boli, a bol izaziva reakciju koja nikad nije ugodna već je životinjski odnosno instinktivno impulzivna. Nije ni čudo što tjednima nakon mojih kolumni na BÜRO-u i dalje zavijaju karavane mršavih kojota i ostalih nabildanih trolova. Smijem se jer u glavi zamišljam tu sliku. I priznajem da mi je digresija srednje ime. Moram se više fokusirati.

Ivana Omazić

Ivana Omazić bila je možda jedno od prvih domaćih modnih imena koje se proslavilo na suvremenoj svjetskoj pozornici. I ako zanemarimo manekenska imena, Ivana je jedino ime iz tog aspekta modne scene koje su mediji pozorno pratili. Ali i Ivana ima svoju priču o tome kako je bila tretirana dok nije došla do Célinea i na koji su je način ti isti mediji tretirali "prije i poslije". To mi je priznala u prvom intervjuu koji je dala nakon odlaska iz modne kuće, koju je 2008. godine preuzela Phoebe Philo. Prilično dobro se sjećam da sam, svega nakon mjesec dana od objave njenog odlaska, sjeo na avion i otišao u Pariz gdje smo proveli cijelo popodne u njenom stanu razgovarajući o svemu. Tada sam pisao za "Jutarnji 2" gdje mi je urednica bila Nada Mirković. Iz meni sasvim nepoznatih razloga taj intervju koji se, dakle dogodio prije osam godina, nikada nije bio autoriziran pa samim time nije niti dospio u novinu. Ali audio transkript još uvijek živi.

Anastasia Barbieri

Što je tek s drugima?
To je pitanje koje valja postaviti. Što je sa snažnom šakom imena koji već više od desetljeća čvrsto drže svoje pozicije, ugled i moć. Nema ih puno, ali za tako malenu zemlju poput naše radi se o izvanrednoj ligi prvaka. Anastasia Barbieri rođena je u Splitu, iako je dobrim dijelom odrasla u Italiji, ali svoju hrvatsku stranu nikada nije "ignorirala". Dapače, kada sam došao kao stažist u francuski Vogue, Anastasia i ja uvijek smo pričali hrvatski, i za vrijeme pripreme za snimanje, ali i za vrijeme snimanja. Žena je to savršenog smisla za modu koja je modna direktorica najutjecajnijeg, muškog modnog magazina: Vogue Hommes International, bratskog izdanja francuskog Voguea. I prije toga bila je originalni dio tima Carine Roitfeld za vrijeme zlatnih godina francuskog Voguea. Na svim tim pozicijama, kao modna urednica i stilistica, Anastasija vlada već više od deset godina. Kao stilistica radi sa svima, od Marija Testina do Petera Lindbergha. A tek kampanje? Od Keire Knightley za Chanel do Penelope Cruz za Lancome. Kompletna lista više je nego impresivna.

Bez ikakve sumnje Barbieri je najuspješnija stilistica naših korijena u svijetu mode

Tu je Danko Steiner, mega uspješni art direktor kojeg je iz Harpers Bazaara svojedobno otela Anna Wintour za američki Vogue. Samozatajni Danko pojavljuje se u dokumentarcu "The September Issue". U "bijeli svijet" krenuo je iz Zagreba, a titulu najmoćnijeg Hrvata u modi zaslužio je kada je preuzeo poziciju design direktora američkog Voguea. Iz te sfere izdavaštva, na samom vrhuncu moći, Danko se odlučio povući i posvetiti fotografiji koja je u suštini bila njegova početna strast. Posljednjih godina fotografira za top magazine kao sto su i-D, Dazed & Confused, Arena Homme Plus, Pop, 032C i brojne druge tiskovine koje se u našem svijetu doživljavaju kao elitni, kreativni kanali za predstavljanje vizije. U kategoriji fotografije Danko odnosi pobjedu kao istinski vizionar intelektualnog promišljanja iste. U paru s njim je njegova odnosno "naša" Ana, stilistica koja radi s imenima kao sto su Inez & Vinoodh i Glen Luchford. Iza nje su naslovnice američkog Interview magazina sa zvijezdama poput Natalie Portman. Još jedno snažno stilističko ime!

Divna Susa

Nakon što je Danko napustio američki Vogue, u tu utvrdu ultimativne modne moći, zakoračila je Helena Šurić koja je na čelnom mjestu "booking directora" odnosno glavne i odgovorne osobe za sve bookinge i castinge apsolutno svih super modela na svijetu. Ta pozicija Helenu doslovce čini najmoćnijom osobom među svim modnim agencijama, u svijetu modela generalno. A briljantna Nataša Čagalj? Nataša je danas kreativna direktorica ženske pret-a-porter linije Ports 1961. koja predstavlja svoje revije u Milanu. Prije toga Čagalj, kod koje ima i slovenske krvi, je godinama bila desna ruka Albera Elbaza u Lanvinu da bi u periodu između 2005. i 2012. bila glavna dizajnerica unutar kuće Stelle McCartney. Nije ni čudo sto je Stella u tom razdoblju prezentirala kolekcije koje je kritika ocjenjivala najvišim mogućim pridjevima. Kada je odlazila iz Lanvina, Elbaz joj je širokih ruku rekao da su vrate te modne kuće za nju uvijek otvorena. Nataša je modna snaga iz sjene jer je vlastitim inputom formirala kreativne vizije i Albera i Stelle, da bi danas bila na čelu kuće koju malo tko u Hrvatskoj poznaje, ali je sasvim poznata u svijetu mode. Njen prelazak u Ports objavili su svi, od britanskog Voguea pa sve do Yahoo News-a. Prva kolekcija prikazana u veljači ove godine primljena je s odobravanjem ultimativne modne kritičarke američkog Voguea, Sarah Mower.

Rushka Bergman

U P.R. svijetu nezaobilazna je Divna Susa koja je danas globalni komunikacijski manager jedne od najvećih dizajnerskih zvijezdi današnjice: J.W. Andersona. To je više-manje naša "CMM" odnosno "cro modna mafija", ali najjači smo kada se ujedinimo sa srpskim kolegama. Tu je fenomenalni Peđa Govedarica, jedan od glavnih agenata WOMEN agencije koji se brine za legende poput Natashe Poly i Mariacarle Boscono, pa Dušan Reljin, fotograf bezbrojnih svjetskih modnih editorijala, kao i redatelj novog spota Massive Attacka s Kate Moss u glavnoj ulozi. Jelka Musić legenda je PR industrije u kojoj tiho vlada već gotovo tri desetljeća, a krenula je od Comme des Garçonsa u Japanu, pa sve do Johna Galliana i Jean Paul Gaultiera.

Peđa Govedarica

Rushka Bergman, isto tako Srpkinja, posljednja je stilistica Michaela Jacksona koji ju je obožavao. Upravo je Rushka osmišljavala kostime s Donatellom Versace i Ricardom Tiscijem za Jacksonovu nikad ostvarenu turneju "This is It". Rushka je danas stilistica Nicki Minaj kao i modna urednica L'Uomo Voguea gdje je odgovorna za gotovo svaku naslovnicu. Od nove generacije, nezaobilazan je Bojan Kostić koji je glavi PR direktor Hugo Bossa za Sjevernu i Južnu Ameriku. Naše srpske kolege su legende za sebe. Od brojnih zabava najdraža mi je proslava rođendana iz prošle godine kada su se kod mene skupili Danko, Ana, Helena, Peđa i ostali dio ekipe. Rijetko se uspijemo pohvatati, ali barem se mi u New Yorku držimo zajedno.

Sigurno sam propustio još niz imena koja su prisutna i uspješna, ali očito je da Hrvata ima na svim poljima mode, i to kada je riječ o ključnim pozicijama. Za neke od njih čak niti ja možda još uvijek nisam čuo jer su negdje u sjeni dizajnerskih ateljea ili PR odjela. Ali bez sumnje ćemo čuti ili se pak truditi da takve vijesti ne propuštamo. Baš kao što na BÜRO-u ne propuštamo što novog sprema dvojac DIORALOP, Manuel, Bruna Kazinoti i brojni drugi, koji nisu nužno u modi već u svijetu dizajna generalno.


Jedino mi je žao što između Hrvatske i Srbije po pitanju mode postoji velika razlika. Naime, Srbi će svoje talente otvoreno prigrliti, zagrliti i slaviti. Na njihove magazinske dodjele nagrada doći će i Dušan i Peđa i Rushka i Marina Abramović, a kod nas? Kod nas će se prije doseliti Anna Wintour, nego što pozovemo i odamo počast imenima iz Hrvatske koja već dugo tu ne žive, ali itekako predstavljaju našu zemlju. Tu je taj naš prokleti hendikep koji me beskrajno frustrira i ljuti. Na prošlogodišnjoj dodjeli Elle Style Awards u Srbiji, stigao je Dušan Reljin, kao i Rushka koja je dobila posebnu nagradu. Okupio se i niz pripadnika svjetske modne scene sa srpskim korijenima, ali stigao je i Massimiliano Giornetti, kreativni direktor kuće Salvatore Ferragamo. Dušan kaže da je zabava bila izvrsna, a tome svjedoče i brojne fotografije. Bez pretencioznosti i drame. Ekipa kreativaca koja se dobro zabavlja. Domaća ekipa koja čestita svojim inozemnim kolegama i predstavlja njihov uspjeh Srbiji. Ponavljam: kod nas će se prije Anna Wintour doseliti u podsljemensku zonu nego takvo što da se dogodi.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više