Traži

Grgo Zečić: \"Ništa mi neće ovaj dan pokvarit\"

Grgo Zečić: "Ništa mi neće ovaj dan pokvarit"

Pozitivni pomaci na hrvatskoj sceni


Fotografija: Naslovna fotografija: Jakov Baričić za Vogue Ukrajina

Kada ste u središtu promjena, onda je iste izrazito teško zamijetiti. Barem na objektivan način

U Hrvatskoj ne živim posljednjih pet godina, ali sam zahvaljujući Bürou relativno dobro informiran o domaćoj modnoj i lifestyle sceni. Ne na dnevnoj bazi jer ne stignem, ali nađe se par dana u tjednu kad sve "pronjuškam" i prokomentiram s Anom, Mirelom i ostatkom tima. Iz moje perspektive puno se toga promijenilo i to na izrazito pozitivan način. Možda se na prvi pogled tako ne čini, ali iz godine u godinu stvari se mijenjaju. Dio problema ne leži samo u nedostatku objektivne perspektive domaćih aktera, već činjenici da mainstream mediji specifične, ali važne vijesti za generaciju novih kreativaca gotovo pa ne prenose. Problem je, naravno, što oni koji misle da vladaju domaćom modnom scenom jednostavno ne žele priznati, a kamoli proslaviti tuđi uspjeh. Znam da se ponavljam po tom pitanju, ali se taj hendikep nikada neće promijeniti i to treba prihvatiti, no ne i ignorirati. Mladi talenti i njihove malo starije, iskusnije kolege shvaćaju da svoju modnu budućnost treba graditi vani jer je u Hrvatskoj nažalost nema. Ali ono što je najvažnije jest da ju uspješno grade ne obazirući se na bojkot šačice modnih magova i njihovih medija koje ili posjeduju ili pak na njih imaju utjecaj. To treba jasno istaknuti i konstantno ponavljati jer ne bi trebalo postojati apsolutno ništa što će vas obeshrabriti u bilo kojem smislu.

Treba uvijek ići svojim putem ma koliko god on težak bio U posljednjih godinu dana nižu se međunarodni uspjesi talenata nove generacije. Dizajner Manuel Maligec zaposlen je u timu kuće Maison Margiela koju vodi John Galliano, fotograf Jakov Baričić postao je redoviti suradnik ukrajinskog Voguea, a ne zaboravite da je Vogue Vogue, bez obzira na to gdje se nalazio, dvojac Bistričić i Merlić, koji se krije iza brenda DIORALOP, de facto je postao najeksponiraniji domaći dizajnerski brend za novu generaciju. Ne samo da ih je za putopis angažirao slavni T Magazine The New York Timesa, koji je isto tako postavio direktan link na njihov website, nego se njihove kreacije mogu pronaći u Opening Ceremony dućanima.

Maja Merlić, Andreja Bistričić

Koncept dućana Opening Ceremony osnovali su Humberto Leon i Carol Lim, kreativni direktori kuće Kenzo. Uz Colette, 10 Corso Como i Dover Street Market, Opening Ceremony je najpoznatiji urbani konceptualni dućan. Boje Hrvatske za vrijeme Tjedna mode u New Yorku brane Igor Dobranić, Etna Maar i brend Link by Ogi Antunac i Zoran Mrvoš. Njihove prezentacije jasno su istaknute na jedinom pravom vodiču kroz svjetske tjedne mode: Modemonline.com.

John Pavlish

Dok je prije par godina bilo nezamislivo da mladi fotograf postavi svoju izložbu u privatnoj galeriji – to je uspjelo Johnu Pavlishu, koji je privukao zavidnu publiku. Sjećam se da su izložbe takvog tipa u "moje vrijeme" bile rijetke i uglavnom "rezervirane" za mainstream imena. U London odlazi sve više studenata i modnih zaljubljenika koji čvrsto žele graditi svoju karijeru. Nije to nikakav "odljev mozgova", već logičan korak za rast vlastite vizije koja nije ostvariva na našim prostorima iz cijelog niza elemenata.

Ono što je važno je da se mladi ljudi ne boje London ili Pariz nisu neke udaljene destinacije vrijedne strahopoštovanja, koji svojim intenzitetom gazi samopouzdanje. Dapače, to su danas destinacije za borbu. Sve me to čini izrazito ponosnim jer sam, s druge strane, isto tako uvjeren kako će se ovaj proces nastaviti. Moj stav ne zvuči "domoljubno", ali izbora nema kada je riječ o "hrvatskom modnom pitanju". Ako vam je cilj satisfakcija ega na domaćim tjednima mode, onda možete ići tim putem i završiti svoju "želju" u tom smjeru. Jesu li domaći tjedni mode pružili platformu nekima od naših uspješnih emigranata? Apsolutno. Ali ta platforma je ujedno kavez u kojem ili odlučite ostati pa biti "kralj u svom selu" ili pak mudro, poslovno iskoristite svojih pet minuta i krenete dalje u svijet. Jer tko će kupovati Manuela ili Dioralop u Hrvatskoj u toj mjeri da dizajneri mogu dobro živjeti i širiti svoj posao? Takvo što jednostavno nije moguće. Kad-tad morate doći do točke gdje donosite odluku hoćete li raditi revije zbog medija i prvog reda ili zbog vlastite ambicije da jednog dana završite u timu snažne modne kuće ili pak na policama proslavljenog konceptualnog dućana.

Manuel Maligec

Granica nema i svi mladi talenti moraju izbrisati iz glave bilo kakav kompleks inferiornosti samo zato što dolazimo iz "Istočne Europe", koja je kao takva zbilja imala neugodnu i nepravednu konotaciju u prošlosti. No, sve se radikalno mijenja. Na čelo jedne od najutjecajnijih modnih kuća u povijesti, a riječ je o Balenciagi, zasjeo je kolektiv iz Gruzije sa stilisticom iz Vladivostoka. Sve profili alternativne ekipe željne promjena. Elitistička moda se mijenja i traži "novu krv" koja više nije talac putovnice. U prošlosti je zbilja bilo tako. Snobovski je Pariz bio u stanju šoka kada je Alexander McQueen preuzeo Givenchy, a to je bilo sredinom devedesetih i radilo se o tada već uspješnom Britancu. Danas svjetski mediji pišu genijalcima iz Gruzije, zemlje za koju 90 % pripadnika modne elite nije niti znalo da postoji.

Jakov Baričić i Saša Joković za ukrajinski Vogue

Sve to ohrabruje i Hrvatska je mali, ali značajni primjer kako je sve moguće. Uvijek smo imali pojedince na visokim pozicijama u modi, ali nikada nismo imali val koji se stvorio relativno brzo i dao vjetar u leđa dizajnerima, fotografima i stilistima. Svima njima treba čestitati i isticati njihove primjere u medijima kako bi svi ostali vidjeli da je moguće otisnuti se te pronaći svoje mjesto u vrhu modnog svijeta.

Više bi vrijedilo kratko predavanje dvojca Dioralop na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu nego 50 % predavanja koje budući dizajneri tamo slušaju Ambicija, praksa i, konačno, iskustvo čine dizajnera, a ne udžbenici i ispiti. Ne zaboravite da Miuccia Prada sama kaže da "ne zna držati škare u rukama", a kamoli dotaknuti šivaću mašinu. Radionice "naših kreativaca" koji se već pozicioniraju vani bile bi najkorisnije moguće događanje na našoj modnoj, ali i lifestyle sceni. Gorivo za ambiciozne, ali još uvijek neodlučne. Tu su još imena koje sam možda nenamjerno preskočio i koja svjedoče o "krvavo postignutom" uspjehu u inozemstvu. Snaga Büroa leži upravo u promoviranju svih tih novosti koje cijeli niz drugih medija ignorira jer to nisu "atraktivne vijesti".

Stvari se pomiču na bolje i radikalni sam optimist po tom pitanju. Zagreb se kao europska metropola jasno pozicionira sa sve bogatijom ponudom događanja, restorana, barova, ali i hrabrog uličnog stila koji je ipak najvidljiviji za vrijeme revija kada klinci eksperimentiraju s neobičnim kombinacijama, koje bi bilo nezamislivo vidjeti na ulicama Hrvatske prije pet godina. Svi su ovi pomaci opipljivi, vidljivi i trebaju inspirirati. Stoga, životopise u ruke i krenite prvo na istraživanje Googleom, a onda i na jasne korake, jer vjerujte mi na riječ kada kažem onu trivijalnu, ali više nego istinitu o tome kako sreća uistinu prati hrabre.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor