Search

Grgo Zečić: O starim ženama

Grgo Zečić: O starim ženama

Fenomen povratka zrelosti u modnoj industriji


Starost je zrelost, mantra je koju bi svi mi trebali ponavljati u ovom svijetu gdje zbilja vladaju klinke

Odmalena vas roditelji uče kako postoje "neke stvari" o kojima se baš i ne razgovara. Pa tako kao klinac nećete baku za vrijeme nedjeljnog ručka pitati o seksu jer bi se radilo o potpuno neprikladnoj i neugodnoj situaciji. Onda malo odrastete i shvatite kako je svijet pun tabua, neki su opravdani, a neki su jednostavno glupi. Modni svijet ima toliko tabua i sličnih etiketa od kojih su neke opasne, a druge smiješne. Ne voli se otvoreno pričati o afroameričkim modelima, dizajnerima, stilistima i fotografima jer ih sve zajedno možemo nabrojati na prste dvije ruke. Isto tako se ne voli otvoreno pričati o debelim ženama, anoreksiji i bulimiji. Ne voli se pričati o djeci jer malo tko u modi voli mala stvorenja koja vrište glasnije od njih. Ne voli se pričati o novcu. Tu je i dobna diskriminacija jer prosječnim modelima život završava s tridesetom godinom, a zbog tog kulta mladosti svake godine oduzimamo si po jednu godinu. Dakle, isto tako se ne priča o starosti i starim ljudima.

Starost je zapravo nezamisliva u adrenalinski nabijenom modnom svijetu gdje jedna Louis Vuitton torba u izdanju Nicolasa Ghesquièrea može izazvati srčanu aritmiju. Protiv starosti se valja boriti kao da se radi o bolesti. Zatezanje, botoks, pijavice, kisik za spavanje, živo blato, mrtvo blato i još cijeli niz kojekakvih recepata izmjenjuju se za večerama u Chateau Marmontu u Los Angelesu ili Jean-Georges restoranu Mark Hotela u New Yorku. U tjednima kada s nestrpljenjem očekujemo proljetne modne kampanje kojima vladaju najljepše (ali često i najmanje) žene svijeta - pojavila su se dva čudna događaja. Toliko čudna da "zajednica" zapravo nije znala kako reagirati na njih. Dvije najutjecajnije modne kuće današnjice: Céline i Saint Laurent za svoja su "sezonska lica" odabrali "stare žene". Da su to napravile neke manje modne kuće tada bi svi odmahnuli rukom, ali kada Phoebe i Hedi nešto naprave onda svi pozorno slušaju.

Grgo Zečić: O starim ženama (фото 1)

Prvo je Phoebe Philo u svoju kampanju za Céline kolekciju proljeće/ljeto 2015. uvrstila 80-godišnju modnu novinarku Joan Didion. Fotografirao ju je Juergen Teller u njenom stanu na Upper East Sideu. Joan je zamijenila uvijek savršeno besprijekornu i zbilja jedinstvenu Dariju Werbowy. Svi modni mediji i američki portali reagirali su kao da je komet pao na Barneys i uništio sve pred sobom. Po glavicama urednika vrte se pitanja kao što su: "Je li to sada chic?" ili "Trebamo li snimati starije gospođe u editorijalima?" Ubrzo se pojavila Saint Laurent kampanja koja je još vise zbunila protivnike starenja. Hedi Slimane fotografirao je legendarnu kantautoricu Joni Mitchell. Svi su malo odahnuli jer, eto, Joni je devet godina mlađa od Joan pa ima tek 71 godinu. Obje žene nikada nisu otišle pod nož što je dodatno "zastrašujuće". Ali Joan i Joni zrače snagom, glamurom i životom.

Grgo Zečić: O starim ženama (фото 2)

Naše oko nije naviknuto na takve "modne fotografije", ali trebalo bi biti jer svima nam je navrh glave gledati kako 16-godišnjakinja "prodaje" seksi parfem dok se njeno znanje o seksu isključivo temelji na filmovima. Ne razgovaramo o djevojkama iz Amerike već iz Europe gdje je seksualna kultura "nevinosti" ipak malo viša od ove američke. Uvijek je šokantno suočiti se s onim čega se najviše bojiš. Možda su se zato svi raspisali o ove dvije kampanje kao da se radi o čudu vrijednom dugogodišnjeg istraživanja. Ne postoji niti jedna manekenka koja može stati pokraj velike Joni Mitchell koja savršeno predstavlja novu Saint Laurent kolekciju. Svi koji iole vole dobru glazbu trebali bi na bilo kojem gadgetu ili idealno na polici s pločama imati njen epohalni "Blue" album iz 1971. Starost je zrelost, mantra je koju bi svi mi trebali ponavljati u ovom svijetu gdje zbilja vladaju klinke. I mene te klinke i klinci izlude s obzirom na to da nova lica viđam dva puta tjedno na "go & see" ritualima kad ih agencije šalju u studio. Svake sezone sve mlađe i mlađe.

Ta "zrelost" nekad je bila potpuni hit na modnim pistama ako se vratite u 90-e i revije Helmuta Langa koje su tada bile relevantnije od Céline i Saint Laurenta zajedno. Lang je, s Melanie Ward, na pistu puštao sve one koji su ga inspirirali: od tada mlade Kirsten Owen pa sve do njegovih dugogodišnjih prijatelja u kasnim pedesetima. Rick Owens je prije dvije sezone revitalizirao taj koncept s prêt-à-porter revijom koju su nosile "stvarne žene".

Taj termin "stvarne žene" me i dalje prilično nervira jer ne bi trebale postojati "stvarne žene" nego jednostavno: žene

Često sam u situaciji kad me za editorial inspirira recimo Cordula Reyer koja samouvjereno korača u svoje pedesete, ali teško je izvesti takvu priču pod burnim okom oglašivača ili urednika koji misle kako bi se čitateljice mogle "uplašiti" starije žene. I tako se vrtimo u krug sve do sada. Phoebe i Hedi su svojim potezima natjerali na razmišljanje sve zbunjene urednike i fotografe. Modi je hitno potrebna redefinicija žene.

Grgo Zečić: O starim ženama (фото 3)

Related articles

Buro 24/7 Selection

više