Search

Grgo Zečić: Saint Laurent - biti ili ne biti

Grgo Zečić: Saint Laurent - biti ili ne biti

Zašto Vaccarello nije dostojan nasljednik Hedija Slimanea


Image: imaxtree

Hedi Slimane je zagonetka. Takav je oduvijek bio. Od prvih dana u Saint Laurentu krajem 90-ih kada je dizajnirao mušku liniju, pa sve do revolucionarnih kolekcija za Dior Homme koje su zauvijek promijenile shvaćanje muške mode odnosno muške siluete.

Slimanea poznajem površno. Isključivo preko HERO magazina gdje je dvije godine bio involviran kao "principal" fotograf svih naslovnica. Najznakovitija je ona s Justinom Bieberom koja je svijetlo dana ugledala mnogo prije nego što ga je, primjerice za V magazin fotografirao Steven Klein. Hedi je izuzetno sramežljiv, ali isto tako drag za suradnju. Nikada nije bilo podizanja tona ili bilo kakve drame na temelju koje bi ga mogao okarakterizirati kao "divu". Dapače. Njegova mana odnosno vrlina, ovisi kako gledate na to, jest u tome da točno zna sto želi i inzistira na kompletnoj kontroli svojih ideja.

Za Saint Laurent doslovno je imao odriješene ruke. Promijenio je logo, preselio dio ateljea u Los Angeles, dizajnirao sve: od dućana pa do pozivnica za revije i vrećica iz dućana. Svaki detalj je bio pod njegovom kontrolom. Kada bi zatražili odjeću za snimanje glumca ili glazbenika - čekalo se Hedija da osobno odobri. Kontrolirao je sve uzvanike za revije, gdje će tko sjediti i koga će "izbaciti". Njegovi okršaji s pojedinim modnim kritičarima postali su legendarni. Ali Hedi je precizno znao što gradi i u kojem smjeru njegova vizija ide. Brojke govore da je uspio. Od posrnulog Yves Saint Laurenta napravio je brend od gotovo milijardu dolara. Svaka kolekcija očekivala se s nestrpljenjem, iako smo svi znali da će biti u atmosferi njemu toliko omiljenog "grunge" potpisa, koji je kombinirao s "kalifornijskom americanom" mladih rock glazbenika i surfera. Saint Laurent je oživio zahvaljujući njegovim idejama koje, priznajmo, često nisu imale direktne veze s arhivom kuće, ali nit vodilja bila je ista. Yves je 70-ih bio žestoki provokator modne scene. Tu formulu u 21. stoljeću preuzeo je Hedi i to je glavna spona koja ih povezuje. Ne treba napominjati koliko ga je obožavao Pierre Berge, životni partner Yvesa Saint Laurenta kao i sve njegove muze.

 

Puno je tračeva o tome zašto je Hedi otišao, ali poznavajući ga ovako na površan način mislim da je ostvario što je zacrtao i odlučio se povući Neki kažu da je bilo pitanje novca, drugi navode njegovu želju da u potpunosti kontrolira beauty diviziju koja je pod L'Orealom, treći navode da je dobio otkaz... Osobno, duboko vjerujem da je Hedi napravio ono što Hedi najbolje radi: došao do vrha i povukao se. Poslije je uslijedila svađa s grupacijom Kering jer navodno nisu poštovali određene stavke ugovora koji je oduvijek bio pod velom tajne.

Hedi Slimane za Saint Laurent

Imenovanje Anthony Vaccarella na poziciju novog kreativnog direktora izazvalo je mlake reakcije među modnim svijetom. S jedne strane njegova estetika ima određenog smisla ako se fokusiramo na opsjednutost mladošću i drski seksepil, kožne suknje i haljine koje je redovito pokazivo u svojim kolekcijama. Uglavnom Vaccarello je za Kering imao "rock vibru" i na temelju iste ponuđena mu je pozicija koju je prihvatio. Radi se o najnezahvalnijoj situaciji u kojoj se dizajner mora snaći. Njegova netom prikazana prva kolekcija za Saint Laurent ili Yves Saint Laurent nije nam ostavila gorak okus u ustima koliko strastvenu nostalgiju za Hedijem.

Hedi Slimane za Saint Laurent

Kritike su pažljive, ali mlake, njegova kolekcija nema srž, nema drskost koja je Saint Laurent proslavila. Bitan faktor je casting jer Vaccarello voli svoje super modele nove generacije kao što je njegova muza Anja Rubik. Hedi je za revije uglavnom angažirao klince s ulice. Dok se Vaccarello odbio fokusirati na styling, Hedi je bio prvorazredni stilist, a tek onda dizajner. Vaccarellova pista bila je gladna. Kožne suknje, puf rukavi, kožna haljine, prokleto dosadne 80-e, široke traperice...

Radi se o prosječnoj kolekciji prosječnog dizajnera

Gdje leži najveći uspjeh Hedija? Upravo u činjenici sto je manipulirao svojom publikom. Dok su na pisti prolazili klinci - svi smo željeli biti upravo ti "cool klinci" bez obzira što nas dijele desetljeća po pitanju datuma rođenja. Hedi je psihološki izazivao modne dinosaure s eliksirom mladosti. Opsjednutost mladošću Ahilova je peta modnog svijeta. Ti klinci agresivno su hodali uz fenomenalnu glazbu sa svojim vojničkim jaknama, poderanim tenisicama, lančićima i super uskim trapericama.

Pripadnici modnog svijeta željeli su biti ti klinci, željeli su jednostavno biti "cool". Rock, grunge, Kalifornija, mladi surferi na plaži, klinci koji sviraju u garaži - esencija mladosti pretočena u fenomenalan styling. Rijetko tko se uspio ugurati u tu super usku odjeću, ali ideja je bila ključ. Sama ideja da pripadamo tom svijetu dovoljno nas je hranila. Vaccarello nas je ostavio gladne i napuštene. Koja žena želi hodati u smokingu koji u potpunosti otkriva pola tijela koje od potpune golotinje štiti samo "ukras" za bradavicu? Vaccarellov seksepil je talijanski seksepil i zato je briljirao u svojim Versus kolekcijama za Versace, koje su bile "rock kič" s par cool komada.

Anthony Vaccarello za Saint Laurent

Za Saint Laurent pokušao je dovesti svoj DNK do minimalizma i jednostavno nije uspio. Kering će prodavati Hedijeve torbe, tenisice i cipele. Trgovine će opstati. Ali hoće li Yves Saint Laurent opstati? Hedi je govorio jezikom divlje ulice Kalifornije baš kao što Vetements govori divljim jezikom Berlina i Istočne Europe. Upravo zato je Demna Gvasalia iz Vetementsa i Balenciage nasljednik Hedija Slimanea u Parizu. Vaccarello je dizajner koji pokušava, a u kući kao što je Yves Saint Laurent ne možete "pokušavati".

Anthony Vaccarello za Saint Laurent

Ne treba ga osuditi na temelju prve kolekcije, ali ako nastavi s estetikom koju je prikazao onda se modnoj kući koja je godinama bila najvruća pozivnica u Parizu piše loše. Vaccarello treba izaći iz svoje sigurne zone što ne znači da mora kopirati Slimanea jer bi to bila pogreška. Ali trebao bi s fenomenološke strane sagledati zašto je Hedi bio uspješan i onda zaroniti u magični arhiv kuće neslućenih mogućnosti. Ovaj kožni kič 80-ih za mnoge od nas bio je "neugodan" za gledanje.

 

Save

Save

Related articles

Buro 24/7 Selection

više