Traži

Grgo Zečić: Vladavina Instagram top-modela

Grgo Zečić: Vladavina Instagram top-modela

Kako izgleda današnji modni svijet?


Fotografija: Instagram

Ne tako davno casting proces modela izgledao je prilično kompleksno. Nekoliko posjeta casting direktoru, svježi polaroidi, provjera trenutnih angažmana u modnim kućama te pregled broja stranica editoriala i naslovnica u zadnjih nekoliko mjeseci

I to su samo neki od elemenata koji su uzeti u obzir prije nego casting direktor pošalje svoju listu modnoj kući koja ga je angažirala. Naravno, oduvijek su postojale "svjetske" i "gradske" ekskluzive. Ova prva ekskluziva znatno je unosnija jer to znači da modna kuća za jednu sezonu polaže pravo da određeni model mora nositi isključivo njihovu reviju. Prada je poznata po takvim ekskluzivama. Za ovo "gradske" pravilo je isto, samo se odnosi na modnu metropolu u kojoj se tjedan mode održava pa ako vas je Alexander Wang uzeo kao ekskluzivu za New York, onda ne možete nositi nijednu drugu reviju u američkoj prijestolnici mode. Same po sebi ekskluzive nisu plaćene onoliko koliko bi trebale biti. U većini slučajeva radi se o nekoliko desetaka tisuća eura, što zapravo i nije loše ako morate "hodati" samo jednu reviju u napornoj sezoni u kojoj biste trebali posjetiti stotine i stotine castinga da biste na kraju nosili tridesetak ili četrdesetak napornih revija.

Insta

Ekskluzive još uvijek postoje, ali casting sistem, kakav je modni svijet poznavao, potpuno se promijenio. Modeli starije generacije ne prepoznaju svijet u koji su nekad davno zakoračili. Oni koji se više ne bave modelingom nemaju pojam o tome što se događa i kako njihove priče o poslu na golemu žalost nemaju nikakve veze s onim čemu danas svjedočimo. Kada casting direktori revija, bez obzira na to bile one malih ili velikih brendova, sastavljaju listu prijedloga, onda uz ime modela i agenciju koja je zastupa u trećoj koloni stoji najvažniji element: broj Instagram sljedbenika.

U New Yorku je pravilo Instagrama izuzetno važno Dizajneri će u svoje revije strpati pet-šest modela koje apsolutno ne vide u svojoj viziji kolekcije, ali znaju da će zahvaljujući istim modelima biti izloženi znatiželjnim pogledima milijunima mladih Instagram fanova diljem svijeta. Kendall Jenner, kao i gotovo svaki pripadnik njene šire obitelji, fenomen je koji okrutno svjedoči o tome kako moda funkcionira danas. Radi se o neospornoj kraljici Instagrama s 26 milijuna pretežito mladih ljudi koji pobožno prate sve što Kendall radi. Jenner je, kao što već svi znamo, u svega godinu i pol dana "eksplodirala" kao model, kojeg na svoju pistu šalju kuće Marc Jacobs, Givenchy, Chanel, Fendi pa čak i Oscar de la Renta.

Kendall

 

Bez ikakve dvojbe, Kendall je najmoćniji model na svijetu kad je riječ o društvenim mrežama. Zajedno s Instagramom, Facebookom i Twitterom ima oko 45 milijuna vjernih sljedbenika. Kad je krajem 2014. godine kultna američka beauty kuća Estée Lauder najavila Kendall kao svoje svjetsko zaštitno lice uslijedio je priličan šok. Lauder je institucija sama za sebe, ime koje izaziva poštovanje, ali brend je posljednjih godina počeo gubiti na svojim kupcima. Mlađe generacije koje stasaju u redovite kupce beauty proizvoda ne mare za Lauder, samo ime im zvuči zastarjelo kao "nekakva krema koju je njihova mama koristila". Bez obzira na neupitnu kvalitetu proizvoda, marketing stručnjaci kuće bili su svjesni da im hitno treba "potpora" mlade generacije. Zato su angažirali Kendall Jenner koju brend navodno plaća milijun dolara godišnje. U svega dva dana nakon što je Lauder najavio svoju novu pustolovinu, brend je na Instagramu privukao novih 50.000 fanova.

kendall

Od listopada 2014. pa do danas Kendall Jenner "dovukla je" oko 250.000 fanova na Instagram profil kuće Estée Lauder, a da pritom ne spominjemo svjetski PR dobiven od tabloida do ozbiljnih modnih mjesečnika. Kendall Jenner ima više svojih Instagram zaljubljenika nego Gisele, Heidi Klum, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Karolina Kurkova i Natalia Vodjanova zajedno. Ta sama činjenica dovoljno govori o kursu koji modni svijet slijedi. U modnoj karijeri, koja traje nepune dvije godine, Jenner je navodno zaradila oko pet milijuna dolara. Jedna od njenih najboljih prijateljica, Cara Delevingne, "posjeduje" oko 12 milijuna Instagram fanova.

cara

 

U prošlih šest mjeseci Cara je zasjala u svjetskim kampanjama brendova Burberry (rame uz rame s Kate Moss), Chanel, Tag Heuer, DKNY, Topshop, Yves Saint Laurent Beauty i mnogih drugih. Isključivo zahvaljujući svojoj medijskoj eksponiranosti i moćnim medijskim mrežama. Modeli koji vrište sa svih naslovnica, modnih događanja i brojnih revija danas su Karlie Kloss s 2,5 milijuna i Gigi Hadid s 3,5 milijuna Instagram podanika.

Realno, Karlie, Gigi, Cara i Kendall zajedno ne mogu proizvesti karizmu, samouvjerenost i neosporni "faktor X" koji ima jedna jedina Naomi Campbell Kao jedna od najuspješnijih manekenki u povijesti, Naomi ima svega 1,7 milijuna na Instagramu. Mnogi će reći kako Naomi ne mari za svoj "Instagram status", ali isti bi trebali razmisliti i vidjeti kako ove mlađe klinke sa svojim armijama internet sljedbenika uzimaju sve moguće poslove. Jenner je plaćena 80.000 dolara po kolumni za The Wall Street Journal koji ju je pozvao kao jednu od šest najutjecajnijih mladih lica svoje generacije. Da se rukama i nogama bori za istu ili sličnu kolumnu, Naomi bi možda dobila 20.000 dolara. "Faktor X" koji nitko u svijetu mode i zabave generalno nikada nije mogao definirati jer se isti definirati ne može, pregažen je "faktorom Instagram".

Kendall

Modne kuće danas su isključivo brendovi i svi oni koji misle kako nije tako, žestoko se varaju. Brojke su one koje igraju najvažniju ulogu. Vlasnici konglomerata ulaze u modnu kuću, izbace slavnog kreativnog direktora koji je bio na milijunskom ugovoru jer se kreacije nisu prodavale, traži da mu na stol stave jedan jedini predmet koji se dobro prodavao u zadnjih godinu dana i onda traže da im se dovede mladi ili pak stariji dizajner koji je bio skriven u dubokom ateljeu goleme kuće. I što učine?

Ponude tom dizajneru znatno manje vrijedan ugovor bez ikakvih "zvjezdanih zahtjeva" i stave ga na čelo modne kuće. To što ste talentirani, karizmatični ili uživate ugled među svojim kolegama više ne znači apsolutno ništa. Brojke su one koje vrište i određuju sudbinu. Kreativnost ideja nalazi se na dalekom trećem mjestu, na prvom su brojke, na drugom je PR vrijednost koja proizlazi svakog mjeseca iz modne kuće. Teret nije samo na dizajnerima nego na PR-ovcima koji mjesečno šalju stotine Givenchy torba najpoznatijim ženama svijeta u nadi kako će se barem tri pojaviti na ulici upravo noseći tu prokletu torbu, stoga će fotografija završiti u People ili US Weekly magazinu.

Nije nikakvo čudo da modnim svijetom vladaju "Instagram top-modeli" koji nisu samo modeli, već snažni alati u rukama brendova koji u ugovorima naznačuju koliko će "postova" biti posvećeno brendu ili u koliko će intervjua određena maskara biti spomenuta. Legende 90-ih i dalje su legende, ali u današnjem svijetu tretiraju se kao dinosauri koji mogu privući određenu dozu medijske pažnje, ali to je neusporedivo s jednom Carom, njenim privatnim eskapadama sa super zvijezdom Rihannom, Instagram vojskom i skakanjem po backstageu koje prate svi fotografi: od Gettyja pa do Vogue.coma. Cara ne bi bila Cara, niti bi Kendall bila Kendall da ne postojimo mi, znatiželjnici koji ćemo rado pogledati što se događa u njihovim životima putem naših često (pre)pametnih telefona.

Ne znajući mijenjamo modni svijet kakav smo mislili da poznajemo. Era supermodela 90-ih, glazbeni spot "Freedom", revije Giannija Versacea, divlji tulumi u pariškom hotelu Ritz – sve su to postale davne legende koje iz godine u godinu na sebi skupljaju sve više prašine jer nove generacije modnih "zaljubljenika" nemaju pojma tko je i što je značila Christy Turlington ili trenutak kad je Stephanie Seymour u nezaboravnoj vjenčanici prošetala spotom "November Rain" Guns N' Rosesa. Nova vremena donose nove običaje, a novi modni običaj je vladavina Instagrama koji stvara slavu, novac i globalni uspjeh.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor