Search

Hoćemo li i u Europi doživjeti trend osvetničkog shoppinga?

Hoćemo li i u Europi doživjeti trend osvetničkog shoppinga?

Bizarna situacija u Kini

Tekst: D.D.


Image: Unsplash,
Instagram

Jedna od zemalja koja je bila najpogođenija epidemijom virusa Covid-19 polako se "vraća u život" što znači i otvaranje brojnih dućana, shopping centara i ulica s luksuznim buticima. A usput se stvorio i jedan trend o kojem kineske društvene mreže bruje, a koji polarizira društvo. Riječ je, naime, o osvetničkom shoppingu, odnosno kupnji iz osvete, terminu koji je skovan u osamdesetima.

"Baofuxing xiaofei" se prvi put koristio u 80-im godinama prošlog stoljeća kako bi se opisala pojačana potražnja za stranim proizvodima do kojih se nije moglo doći zbog toga što je zemlja bila odvojena od ostatka svijeta. Danas, nakon što su trgovine bile zatvorene gotovo dva mjeseca, to izgleda malo drugačije, a riječ je prvenstveno o proizvodima iz luksuzne kategorije. Naime, kako bi se oporavile od nacionalnog "lockdowna" i potencijalnih otkazanih putovanja u Pariz, Kineskinje se tješe, ili se barem planiraju utješiti, time da poharaju butik francuske modne kuće Louis Vuitton u svojem gradu.

Na kineskoj microblogging stranici Weibo pojam "revenge buying" u posljednjih se nekoliko tjedana pojavljuje učestalo, a priče idu od onih koje se zbivaju samo u mašti do onih u kojima protagonisti zaista nenormalno kupuju luksuznu robu kako bi se "psihički oporavili" i "došli k sebi" nakon svega, pa sve do skupina koje takvo ponašanje najoštrije osuđuju i same navode kako smanjuju troškove u svim segmentima života.

Hoćemo li i u Europi doživjeti trend osvetničkog shoppinga? (фото 1)

Imperativ oporavka kineske ekonomije je potaknuti kupce da ponovno troše, a prodaja u retail segmentu, druge po redu najveće svjetske ekonomije, smanjila se za petinu u prva dva mjeseca 2020. godine, naspram brojki od godine ranije. No, povratak kupaca u dućane, pa čak i onih u osvetničkom pohodu protiv koronavirusa, neće resetirati luksuznu modnu industriji i vratiti je u stanje u kakvom je bila prije početka epidemije, iako službene brojke kineskog ministarstva gospodarstva govore da se čak 95 posto robnih kuća diljem zemlje ponovno otvorilo te da se prodaja oporavila do razine 50 posto u odnosu na isti period prošle godine. Ipak, stručnjaci iz Business of Fashiona i konzultantske kompanije McKinsey ističu kako će svijet luksuza, barem što se mode tiče, biti najpogođeniji, a da će brojne retail lokacije diljem svijeta patiti bez onih koji kupuju na putovanjima, što su mahom biti turisti iz azijskih zemalja (kineski kupci čine više od jedne trećine kupaca luksuznog sektora).

Teško je zamisliti da će se u državama poput Francuske ili Italije, koje se iz dana u dan bore s crnim brojkama, a iz kojih potječe većina europskih modnih kuća, zbiti jednaka situacija kao u Kini, zbog drugačijih navika kupaca generalno. Naravno, postoje oni koji su u iduća tri mjeseca planirali brojna putovanja te su zbog otkazanih planova "uštedjeli" i spremi su ta sredstva usmjeriti u kupnju novih krpica, ali teško je povjerovati da će Europa, koja će se puno sporije od ponekih azijskih država othrvati s novim neprijateljem, uskoro biti u moodu za shopping. Predviđa se da će modna industrija u 2020. godini pretrpjeti štetu od 40 milijardi eura, a te brojke nikako ne ulijevaju optimizam. 

Leave a comment

više