Traži

Hrvatski brendovi s misijom buđenja ekološke svijesti

Hrvatski brendovi s misijom buđenja ekološke svijesti

Brokula&Ž i Murva u borbi protiv "brze mode"

Tekst: Nives Bošnjak


Fotografija: Murva,
Brokula&Ž

Sve je više brendova na globalnom tržištu čije je poslovanje oblikovano u skladu s prirodom, a takav se način rada sve više počeo primjenjivati i u Hrvatskoj

Posljednji Copenhagen Fashion Summit koji slovi kao jedno od najvažnijih događanja vezanih uz održivi razvoj u tekstilnoj industriji, ove je godine održan pod geslom "odgovorna inovacija", pri čemu je glavna tema bilo uvođenje ekološki osviještenog načina poslovanja u tekstilne tvornice i modne brendove. Kroz takva se događanja podiže svijest o važnosti očuvanja okoliša pa smo u posljednje vrijeme svjedoci tome da u svijetu postoji sve više tvrtki koje recikliraju otpad i pretvaraju ga u tekstilne materijale, koje zatim prodaju modnim brendovima, a neki su veliki svjetski brendovi i sami počeli reciklirati otpad i pretvarati ga u odjevne predmete. Tako primjerice H&M reciklira staru odjeću svojih kupaca, adidas je predstavio tenisicu izrađenu od oceanskog otpada koji prema mnogima predstavlja najveću opasnost za naš planet, dok Nike ima čitavu podliniju, kroz koju nudi tenisice nastale u održivom procesu proizvodnje.

U Hrvatskoj je rast svijesti o potrebi očuvanja našeg planeta vidljiv na ulicama prvenstveno u porastu broja trgovina s organskim namirnicama, ali i inicijativama raznih udruga i organizacija na koje se odaziva sve veći broj ljudi. No, lanci trgovina modne industrije koja nosi titulu druge "najprljavije" industrije na svijetu, odmah iza naftne, i dalje zauzimaju najveći broj gradskih prostora. I dok je jedan Mate Rimac doskočio problemu prekomjerne upotrebe nafte u automobilskoj industriji i uspio unijeti promjene svojim električnim automobilima čak i na globalnoj razini, mali obrtnici i tvrtke u tekstilnoj industriji dobrim se idejama pokušavaju boriti protiv brze mode koja vlada hrvatskim ulicama.

Splićanka Ivana Knezović, po struci bohemistica i talijanistica, ali u duši modna dizajnerica vidjela je da postoji potreba za pokretanjem brenda u kojem će se pronaći žene koje pokušavaju pobjeći od sveprisutnih high street brendova koji svoju odjeću nerijetko proizvode u uvjetima opasnim po ljudsko zdravlje i čitavu okolinu. Tako je nastao njezin eko brend Murva koji, kako sama kaže, označava povratak iskonskim vrijednostima koje su narušene prebrzim razvojem tehnologije i masovnom proizvodnjom.

Murva

Murva proizvodi izrađeni su od organskih vlakana, a upotreba materijala, vode i električne energije tijekom njihove je proizvodnje svedena na minimum, a za kupce iz inozemstva paketi se prevoze do pošte jednom do dva puta mjesečno, čime se također štedi energija dok su pakiranja u kojima se proizvodi šalju izrađena od recikliranog papira. Osim toga, kolekcije su kreirane tako da budu prikladne za sve sezone i godišnja doba, čime Ivana prkosi iracionalnoj potrebi za konstantnim kupovanjem novih trendovskih stvari.

"Pokušavam osvijestiti ljude, potaknuti ih da vide i osjete dušu i ljepotu u tome jer eko je humanost, prije svega," kaže Ivana, no čini se da hrvatski kupci još uvijek nemaju senzibilitet za ekološki osviještene brendove. "Radim isključivo s klijentima u inozemstvu, najviše iz SAD-a, Kanade, s Bliskog istoka i Europe. To se naprosto dogodilo prirodno, ljudi sličnog senzibiliteta se privlače i nađu, a u Hrvatskoj, nažalost, još nisam imala nijednu narudžbu," dodaje.

Zoran Šainović, direktor Brokule&Ž, još jednog hrvatskog eko brenda koji je 2013. osvojio Greenovation nagradu za najbolji start up hrvatskog zelenog gospodarstva, kaže da je njihovo iskustvo s hrvatskim kupcima pozitivno, no ipak primjećuje bolje reakcije kod turista koji su osvješteniji od domaćih kupaca. Brokula&Ž je brend orijentiran prvenstveno na, kako kaže Šainović, pažnju prema koži, stoga je njihova proizvodnja usmjerena na svakodnevne komade poput T-shirta i donjeg rublja te odjeće za djecu.

Brokula&Ž

"Pletiva od kojih šijemo odjeću dobra su i za okoliš i za kožu jer sadrže samo organski uzgojen pamuk. Koristimo također Tencel i ProModal, potpuno ekološka vlakna dobivena iz celuloze drva i vode," kaže Šainović i dodaje kako organski pamuk za razliku od onog tretiranog kemikalijama, nema negativan učinak na okoliš ni na naše tijelo, dok se pak tencel i promodal proizvode u procesu koji je potpuno održiv. I priča ne staje tu jer Brokula&Ž svoje proizvode pakiraju u, također nagrađivanu, eko čašu koja se kasnije može prenamijeniti i upotrijebiti za odlaganje stvari, a koja je izrađena od recikliranog papira, bez upotrebe ljepila i obojena ekološkim bojama. Na pitanje je li biti ekološki osviješten postalo pomodno, Ivana Knezović odgovara: "Nekima je pomodno, ali za mene je to vjera i način življenja." U Brokuli&Ž pak kažu: "Neka je! U Hrvatskoj je ta osviještenost tek u povojima, ali ide u tom smjeru i to je sjajno."

Hrvatsko gospodarstvo se polako, ali sigurno budi i u njemu se pokreće sve više novih tvrtki koje vode brigu o "zelenom" poslovanju i na tržište plasiraju svoje "zelene" proizvode. I dok ćemo se svi složiti da je spomenuti gospodin Rimac pokrenuo pravu malu revoluciju u svom području, tekstilna i druge industrije se još nisu počele buditi, ali male tvrtke dižu svoj glas koji bi u svjetlu gašenja i posljednjih preživjelih hrvatskih tvornica mogao biti pravi putokaz prema nekoj boljoj sutrašnjici. 

Save

Save

Save

Save

Save

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više