Search

Je li došao kraj modnim revijama?

Je li došao kraj modnim revijama?

Modni svijet proživljava promjene na svim poljima


Image: Molly Goddard,
Faustine Steinmetz Instagram,
Imaxtree

U vrijeme kada su rasporedi Tjedana mode toliko gusti da novinari recenzije pišu na svojim smartphoneima, a blogerice se presvlače u automobilima, dok ih privatni vozači hitro vode na neku novu lokaciju kako bi stigle na vrijeme za poziranje ispred street style fotografa, postavlja se pitanje jesu li modne prezentacije jedini održivi način prikazivanja novih kolekcija?

Još od početka 20. stoljeća modni dizajneri svoje nove kolekcije prikazuju u obliku revija. Postoji pista kojom šeću prethodno odabrani modeli prethodno određenim redom u prethodno odabranim odjevnim kombinacijama. Na kraju piste stoje fotografi koji ih snimaju i fotografije, koje uvijek izgledaju otprilike isto, a koje šalju u medije. No, danas postoje novi načini komuniciranja mode osim tradicionalne modne piste. Prvenstveno, ovdje mislim na prezentacije koje su nekad smatrane smiješnima i manje ozbiljnima od modnih revija, dok danas percepcija postaje gotovo suprotna.

Ako u obzir uzmemo sve prezentacije, izložbe u showroomima dizajnera, digitalne prezentacije i partyje koje organiziraju brendovi kako bi prezentirali svoju odjeću, oni količinski apsolutno pobjeđuju klasičnu reviju. No, revije su u 21. stoljeću postale spektakularnije no ikad - od Jacobsovih pokretnih stuba do Pradinih ljubičastih pješčanih dina - statične prezentacije teško mogu nadmašiti ovakav način prikazivanja odjeće. Osim toga, posjetitelji revije mogu odjeću vidjeti u pokretu, dok spomenuti ambijent kao i glazba doprinose čitavom doživljaju, pa određeni komadi s revije mogu potencijalnog kupca očarati više nego kad bi iste komade gledao na vješalici u trgovini. 

Revije su općenito koncipirane kao kratke predstave. Za njih modeli moraju naučiti koreografije, dizajneri često zahtijevaju da u defileu plešu ili pak, u slučaju Karla Lagerfelda, nose transparente ili čak igraju rulet i, iako su takve revije vrlo glamurozne i beskrajno zabavne, odjeća je u drugom planu. Prezentacije su, s druge strane, mnogo intimnije. Omogućavaju dizajneru da se približi svojoj publici, da razgovara s njom i otkrije detalje o kolekciji. Kroz prezentaciju može proći mnogo više ljudi i svi mogu individualno pristupiti odjeći, dok je na reviji bolji pogled omogućen samo onima koji sjede u prvom redu. Ako ste kojim slučajem smješteni negdje straga ili uopće nemate sjedeće mjesto, budite sigurni kako ćete tijekom cijele "predstave" piljiti u nečiji potiljak i nećete imati pojma što se događa na pisti. 

Faustine Steinmetz

"Revije me više uopće ne zanimaju," rekla je francuska dizajnerica, Faustine Steinmetz, u intervjuu za AnOther Magazine. Ona je svoju kolekciju za proljeće/ljeto 2016. prikazala u obliku nadrealne prezentacije tijekom koje su modeli stajali tako da im je dio tijela prolazio kroz zid. O njezinoj su prezentaciji, pogađate, pričali svi.

I modni ilustrator, Richard Haines, komentirao je fenomen prezentacija za AnOther Magazine. "Prije, nakon što biste pogledali reviju, otišli biste na piće i razgovarali o njoj. Procesuirali biste je drugačije i sve je bilo nekako intimnije," komentirao je. No, danas su rasporedi tijekom Tjedana mode izrazito gusti. Posjetitelji doslovno trče od revije do revije, novinari recenzije pišu na svojim smartphoneima, a blogerice se presvlače u automobilima, dok ih privatni vozači hitro vode na neku novu lokaciju kako bi stigle na vrijeme za poziranje ispred street style fotografa.

Molly Goddard

Mladi dizajneri zbog toga svojim inovativnima prezentacijama žele uvesti promjene. Ulažu svu svoju energiju u atmosferične prezentacije koje nude drugačije iskustvo, drugačiju vrstu interakcije između odjeće posjetitelja i dizajnera. Tako je, primjerice, britanska dizajnerica Molly Goddard prije nekoliko sezona svoju novu kolekciju prikazala na modelima koji su ispred posjetitelja slikali na velikim drvenim štafelajima. Ta je prezentacija toliko oduševila javnost da ju je Alexa Chung odlučila uvrstiti u dokumentarac "Future of Fashion" koji je snimila za britanski Vogue. No, mlade su dizajnere počele slijediti i velike dizajnerske kuće poput J.Crewa čija je Jenna Lyons ove godine odlučila pozvati svoje kolege i prijatelje, odnosno stvarne ljude koji doista nose J.Crew odjeću, da prezentiraju novu kolekciju posjetiteljima njujorškog Tjedna mode.

J. Crew

Na takvim antielitističkim događajima svi su jednaki, atmosfera više liči modno osviještenom tulumu nego snobovskom modnom eventu, a u prvom planu je odjeća zbog koje su, na kraju krajeva, svi i došli. I ovim ne mislim osuditi dobru staru reviju i predvidjeti njezinu propast. Ona ipak ima niz pobornika koje predvodi vremešni Karl Lagerfeld, kao i Dolce&Gabbana koji na svoje revije dovode millennialse. No, prezentacija je oblik komunikacije novog doba i postaje mnogo snažnija od revije, inovativnija, pamtljivija, moćnija.  

Related articles

Buro 24/7 Selection

više