Traži

Je li online shopping doista bolji za okoliš?

Je li online shopping doista bolji za okoliš?

Moda je drugi najveći zagađivač svijeta


Fotografija: Buro247hr arhiva,
Thefashioncuisine.com

U 2016. se situacija u svijetu online shoppinga počela drastično mijenjati. Amazon raste i prijeti Net-A-Porteru, Farfetch mijenja strategiju uz pomoć Natalie Massent, Boohoo kupuje Nasty Gal i svi napreduju pod izgovorom da je vrijeme odlazaka u shopping gotovo jer je budućnost u internet trgovini, koja je mnogo jednostavnija i daleko bolja za okoliš. No, je li to doista tako?

Utjecaj našeg shoppingiranja na okoliš ovisi o čitavom nizu parametara - od transporta do tvornice do trgovine, preko vrsta pakiranja proizvoda do IT infrastruktura trgovina, a onda je tu i individualni faktor koji ovisi o svakom pojedincu kao što je primjerice onaj odlazimo li u kupovinu biciklom ili automobilom. Dakako, teško je uzeti u obzir baš sve faktore stoga znanstvenici, kako piše Business of Fashion, promatraju utjecaj shoppinga na okoliš kroz tri arhetipa.

Prvi su, dakako, tradicionalni kupci. Njihovo su ponašanje istraživali znanstvenici u MIT-jevom Centru za logistiku i transport i zaključili kako na putovanje do trgovina ili shopping centara otpada čak 75% svih stakleničkih plinova koji se emitiraju tijekom procesa kupovine jednog tradicionalnog kupca u urbanoj sredini. Već na temelju te brojke mogli bismo zaključiti da je bolje kupovati na internetu bez napuštanja topline svog doma, a pritom i bez povećavanja vlastitog ugljičnog otiska. No, stvari nisu tako crno-bijele.

Drugi arhetip, kako piše BoF, znanstvenici nazivaju cybernautom. To su ljudi koji svoj shopping obavljaju isključivo na internetu. I iako oni ne zagađuju okoliš transportom do trgovine, IT infrastruktura i pakiranja proizvoda čine veliki faktor kad je emisija stakleničkih plinova u pitanju. Online trgovine zahtijevaju kompliciraniju IT infrastrukturu, a pakiranja su znatno složenija od obične plastične ili papirnate vrećice u kojima dobivamo odjeću u konvencionalnim trgovinama. No ipak, prema navodima BoF-a, ugljični otisak cybernauta je oko duplo manji od onog tradicionalnih kupaca.

Treći arhetip čine moderni kupci i oni čine većinu svih kupaca. Radi se o skupini koja je hibrid prva dva arhetipa. Prema podacima iz 2015. u SAD-u je takvih kupaca bilo oko 70%, dok ih je u Hrvatskoj iste godine bilo svega 25%. Takvi kupci najčešće istražuju proizvode i u fizičkoj trgovini i na internetu. Prema predviđanju već spomenutog Deloittea, čak 48% američkih kupaca sklono je provjeriti proizvod uživo prije nego ga naruče na internetu i time je granica između online i fizičkog shoppinga zamagljena. No, svakako kombiniranjem online trgovina i fizičkog odlaska u trgovinu, moderni kupci ostavljaju veći ugljični otisak od prva dva arhetipa.

Business of Fashion čitavoj priči dodaje i četvrti arhetip koji naziva nestrpljivim modernim kupcem koji dostavu kupljenog proizvoda želi odmah. Zbog takvih zahtjeva kupaca postoji opcija dostave sljedećeg ili istog dana kada je proizvod kupljen (next-day-delivery ili same-day-delivery), a to logično zahtijeva učestaliji prijevoz paketa i dodatno zagađenje zbog čega je taj četvrti arhetip najštetniji za okoliš.

Uz sve navedeno lako je zaključiti da je online kupovina doista bolja za okoliš. U Hrvatskoj će vjerojatno proći još nekoliko godina dok online shopping ne postane potpuno prihvaćen i uobičajen. Tek smo prošle godine počeli kupovati online u Zari, H&M-u i Mangu, a na činjenicu da moramo platiti i cijenu dostave još se nismo navikli. No, modna industrija drugi je najveći zagađivač u svijetu i ključno je razmišljati o svojim shopping odlukama u svakom trenutku.

Pametan izbor ne znači samo kupovati na internetu već i razmišljati o proizvodu koji kupujete. Danas u svijetu postoje brendovi poput Reformationa i Everlanea čiji je proces proizvodnje potpuno održiv, od izbora vlakana do distribucije gotovih proizvoda, dok u Hrvatskoj postoji tek nekoliko takvih brendova kao što su Murva i Brokula&Ž. No, i high street brendovi poput Zare i H&M-a imaju održive linije koje izrađuju koristeći pamuk i ostala prirodna vlakna organskog podrijetla. I kupnja tih proizvoda može biti prvi korak prema održivijoj budućnosti.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više