Search

Kada će cijene luksuznih proizvoda prestati vrtoglavo rasti?

Kada će cijene luksuznih proizvoda prestati vrtoglavo rasti?

Modna inflacija


Image: buro247ru

U posljednjih 15 godina cijene svih luksuznih dobara vrtoglavo rastu, unatoč oscilacijama na tržištu. U ponudi online diva Net-A-Portera trenutno stoji nešto manje od 300 pari cipela čija cijena prelazi 1000 eura. To je gotovo 30% više nego prije samo tri godine.

Novinarka publikacije Business of Fashion, Lauren Sherman, 2013. godine napravila je analizu rasta cijena luksuznih dobara te u svojoj priči iznijela šokantne brojke. Ustanovila je kako je cijena čuvene Hermès Kelly torbice od 2000. do 2013. narasla sa 4.800 na 7.600 dolara. Slavne "manolice" kakve je nosila Carrie Bradshaw u istom su periodu narasle sa 485 na 755 dolara, a ready-to-wear haljine čija cijena prelazi 10.000 dolara, kakve početkom tisućljeća gotovo nisu ni postojale, 2013. su postale sasvim uobičajene. Najskuplja takva haljina na koju je Sherman naišla bila je kožna Fendi haljina čija je cijena prelazila cifru od 13.000 dolara.

Kada bi Sherman analizu ponovila danas, samo tri godine kasnije, saznala bi kako je početna cijena Hermès Kelly torbice 9.900 dolara, Carrienih "manolica" oko 950 dolara, a najskuplja ready-to-wear haljina na Net-A-Porteru košta oko 30.000 dolara.

Kada će cijene luksuznih proizvoda prestati vrtoglavo rasti? (фото 1)

Razlozi za takav rast su mnogostruki. Prvi faktor jest činjenica da cijena proizvodnje luksuznih dobara raste. U proces proizvodnje nije uključena isključivo izrada samog proizvoda, u obzir se mora uzeti cijena sirovih materijala, dizajnera i same proizvodnje u tvornici. Zatim su tu troškovi otpremanja do lokacija, održavanja maloprodajnih prostora i prodavača koji u njima rade. Ne treba zaboraviti ni troškove reklama koje prvo treba proizvesti, a onda i kupiti oglasne prostore za njih. Osim toga, cijena radne snage se povećala posljednjih godina, posebno u Aziji gdje su se plaće tekstilnih radnika unutar deset godina udvostručile, zbog čega mnogi sele proizvodnju u Afriku i Latinsku Ameriku. No, i na tim kontinentima cijena radne snage počinje rasti.

Rastu i cijene sirovih materijala pri čemu najveći problem predstavljaju visoke cijene stoke i krokodila koje su došle do te razine da su neke od najluksuznijih modnih kuća, kao što su Hermès i Louis Vuitton, počele ulagati u vlastite farme krokodila kako bi osigurale dovoljne količine skupocjene životinjske kože za vlastitu proizvodnju. Zbog takvog je poteza Hermès optužen od strane PETA-a kao i svoje muze, Jane Birkin, koja je zatražila da se slavna Birkin torbica preimenuje.

Kada će cijene luksuznih proizvoda prestati vrtoglavo rasti? (фото 2)

Uz sve to, u svijetu iz godine u godinu raste broj bogatih ljudi. Kada kažemo bogatih, mislimo na high-net-worth individuals ili HWNI odnosno osobe koje na računu imaju najmanje milijun dolara. Takvih je individua na kraju 2015. u svijetu bilo čak 13 milijuna, što je 4% više nego u prethodnoj godini. "To su ljudi koji svoje privatne avione presvlače Hermès kožom i Loro Piana vikunjom. Ako postoji potreba, brendovi će nastaviti dizati svoje cijene," komentirao je ovaj fenomen poznati modni poslovni savjetnik, Robert Burke.

Kad se podvuče crta možda je ipak najveći "drive" za luksuzne tvrtke činjenica da suludo visokim cijenama održavaju svoju ekskluzivnost. Imaju liste čekanja na kojima imena "običnih" ljudi stoje i po dvije godine dok se ne dočepaju svog primjerka "birkinice", kreiraju limitirane edicije koje zatim prodaju isključivo na aukcijama, no ništa ne govori "Ne možeš me imati!" tako zavodljivo kao cifra koja se kod vrlo rijetkih primjeraka može penjati i do pola milijuna dolara.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više