Search

Kada su tenisice investicija: Sve čari sneakerhead supkulture

Kada su tenisice investicija: Sve čari sneakerhead supkulture

Tekst: Tina Lončar


Čak i posve površno pretraživanje interneta odvest će vas na čudesna mjesta gdje kraljuju popisi super rijetkih modela tenisica. Većinom je riječ o kolekcionarskim primjercima u vrlo malom broju primjeraka, a neki od njih mogu se podičiti cijenama koje nadmašuju cijene nekih automobila, pa čak i omanjih stanova. Onima koji tenisice kupuju tek kada se posljednjima izliže đon, nose ih iz čiste praktičnosti i ne gaje strast za sakupljanjem, takve astronomske cijene mogu se činiti suludima. No, onima koji se smatraju ponosnim pripadnicima rastuće sneakerhead supkulture, upravo su takvi rijetki primjerci visoko na listi želja. Sneakerheadovi, naime, na tenisice gledaju na posve drugačiji način, za njih je kupovina rijetkih primjeraka poput kupovine dionica u koje se isplati uložiti, investicija, nešto što se isplati proučavati satima i čekati mjesecima. Za svakog pravog sneakerheada, svaki model priča neku drugu, posebnu priču, priču čiji dio i sami žele biti.

Kako bismo doznali nešto više o sneakerhead supkulturi, kolekcionarstvu i razlozima zašto određene tenisice imaju vrtoglave cijene razgovarali smo s fotografkinjom i kolekcionarkom Dorom Šarić i Makom Gojnićem iz Shoe Cleaniquea, brenda specijaliziranog za personalizirano ukrašavanje tenisica.

Kada su tenisice investicija: Sve čari sneakerhead supkulture (фото 1)

DORA ŠARIĆ

(fotografkinja, sneakerhead)

SNEAKER HYPE SVAKIM DANOM SVE VIŠE JAČA. ODREĐENI MODELI TENISICA IMAJU VRTOGLAVE CIJENE. OTKUD TA POMAMA ZA TENISICAMA, POSEBNO KADA JE RIJEČ O KOLEKCIONARKSIM PRIMJERCIMA?

Sneaker kultura globalno postoji još od 80-ih godina, kad su veliki brendovi poput Nikea i Adidasa počeli proizvoditi modele koji su danas popularniji nego ikad. Već tada su postojali sneaker influenceri poput Run-D.M.C., Michael Jordan, Nas, Wu-Tang, Eminem… Neki od modela koji su i danas popularni su Adidas Stan Smith, Adidas Superstar, Nike Air Force 1, Nike Air Max 1, Nike Air Max 90, Nike Air Max 95, Nike Air Max 97, Jordan 1, Jordan 3, Jordan 4, Reebok club C 85… Globalno sneakerhead kultura se počela masovno širiti 2010-ih godina, što smatram da je posljedica sve većeg utjecaja interneta, društvenih mreža, marketinga, i općenito uzdizanjem cijele hype kulture, a s njom i tenisica.

POSTOJI LI SNEAKER KULTURA KOD NAS? ŠTO JE BILO OKIDAČ DA I SAMA POČNEŠ SKUPLJATI TENISICE I ZANIMATI SE ZA SNEAKER KULTURU?

Kod nas se sve to počelo masivnije širiti 2016. godine, najviše zbog utjecaja NOSS sneakershopa koji je tada jedini kod nas dobivao takve rijetke tenisice. Moj prvi dodir sa sneaker kulturom bio je 2013. godine na putovanju u SAD, Las Vegas i LA. S tadašnjih 16 godina išla sam s obitelji na putovanje i zamijetila kako tamo puno više ljudi brije na street style, vidjela sam takvih tenisica i modela kakve sam do tada vidjela samo u spotovima ili filmovima. To je bio onaj WOW moment kad sam znala da želim krenuti u tom smjeru. Srećom, ubrzo nakon toga su kod nas počeli dolaziti takvi modeli i tako je sve krenulo.

ODREĐENI MODELI DANAS DOSEŽU VRTOGLAVE CIJENE. PRIMJERICE, NIKE AIR MAG KOŠTA 33.000 DOLARA. KAKO ODREĐENI MODEL UOPĆE DOSEGNE TAKVU CIJENU?

Što se tiče skupljanja tenisica i kolekcionara, to je jedna posebna priča koju mnogi još uvijek ne razumiju, pa ću probati na što jednostavniji način objasniti u čemu je stvar. Dakle, određeni modeli u određenim bojama su jako limitirani, izlaze jednom u par godina, ne mogu se kupili bilo kada i ne može ih kupiti bilo tko. Zato i jesu “posebne”, i kolekcionari su jako sretni ako uspiju kupiti takav model po “retail” cijeni. Dakle, samo određeni dućani dobivaju takve modele i to u jako limitiranim količinama (tu govorimo o tipa 10-20-30 pari ukupno). Nakon što one izađu (dan izlaska se zove release day), cijena im najčešće jako raste, na stranicama za preprodaju, kao što su KLEKT ili Stockx, i što su rjeđe tenisice, ili posebnije boje, to im cijena više raste. Isto tako cijena ovisi i o veličini, češći brojevi su obično jeftiniji od onih rjeđih jer se u startu proizvode u većim količinama. Dakle, na to se može gledati kao na dionice, jer ako uspiješ kupiti neku posebniju tenisicu, naravno ne nosiš ju, njoj kroz par mjeseci ili godina jako poraste cijena, i zato se sve više ljudi bavi preprodajom, odnosno resellom.

KAKO FUNKCIONIRA KUPOVINA RIJETKIH PRIMJERAKA?

Što se tiče kupnje takvih tenisica, ima više načina. Online shopovi često imaju raffle, dakle osobe se prijave za određenu veličinu, te čekaju izvlačenje koje se obavlja nasumičnim odabirom. I ako su izvučene, dobiju priliku kupiti tenisicu. Fizički dućani imaju istu tu opciju, ljudi se skupe na release (koji je često organiziran kao event, bude DJ ili live nastup, cuga..), prijave se na raffle, minglaju i čekaju izvlačenje. Druga opcija je “first come first served” što znači tko prvi njegove tenisice, pa ljudi često kampiraju ispred dućana već noć prije samog releasea. Naravno, jedna osoba smije kupiti samo jedan par. Meni su posebne zbog cijele te priče o njima, od povijesti i kulture, kako se sve to širilo do danas, kad imamo priliku i mi biti dio toga. Za mene one nisu samo tenisice, nego fashion statement i kultura. I to razumiju ljudi koji su također zaljubljenici u iste. Puno tenisica danas postiže jako visoke cijene na resell marketu, i mislim da je to OK. Tako je sa svim kolekcionarskim predmetima, što su rjeđi i teže dostupni, to su i skuplji. To zapravo vidimo svugdje oko nas ali većina ljudi ne razumije hype o tenisicama, jer ih ne gledaju na taj način. Neki auti su skuplji od drugih i svima je jasno zašto, ali većina ljudi uopće nema takvu percepciju i za tenisice. Tipa ove tenisice koje si spomenula, Nike MAG, to bi bio Ferrari među tenisicama. I to ne bilo kakav Ferrari. Dakle, te tenisice koštaju na Stockx trenutno od 1.000$ do 50.000$, i to ne bez razloga. Prvi put viđena tenisica u filmu Back to the Future Part II, Nike je 2011. godine izbacio tu limited edition tenisicu u količini od 1.510 pari i ponovno 2016. godine u količini od 89 pari, sad vam je možda malo jasnija cijena (ove cijene se dakako odnose na nove tenisice koje nikad nisu izvađene iz kutije). Ali to još nije sve, ta tenisica je napravljena od takozvanih space age materijala, ima svijetleći đon i punjivu bateriju koja traje i do 3.000 sati, ima i senzore za vezice, tako da se same vežu s obzirom na težinu čovjeka. To naravno nije tenisica koju ćete nositi okolo i mislim da s obzirom na sve navedeno, od rariteta, filma, materijala i tehnologije koja je korištena, itekako opravdava cijenu.

KAKO TI STOJIŠ S KOLEKCIJOM? KOLIKO PARI BROJIŠ I KOJE SU NAJVREDNIJE?

Ja se smatram još malom bebom u kolekcionarskim vodama, imam tek nešto više od 70 pari, najviše Jordan 1 i Air Max 1 modela. Oko Jordan 1 se u zadnje vrijeme stvara poseban hype, tako da su definitivno najvrjednije koje imam Jordan 1 Travis Scott, kojima sad cijene dosežu i preko 3.000$. Ako vas zanimaju hype tenisice, a ne znate gdje ih kupiti, Approved shop često ima raffleove, i online i u dućanu, pa definitivno preporučujem. A ako želite pratiti moju sneaker priču- Instagram @dorabarker.

Kada su tenisice investicija: Sve čari sneakerhead supkulture (фото 2)

MAK GOJNIĆ

(Shoe Cleanique)

SNEAKER HYPE SVAKIM DANOM SVE VIŠE JAČA. ODREĐENI MODELI TENISICA IMAJU VRTOGLAVE CIJENE. OTKUD TA POMAMA ZA TENISICAMA, POSEBNO KADA JE RIJEČ O KOLEKCIONARKSIM PRIMJERCIMA?

Što se tiče sneaker hypea, on je već dulji niz godina prilično jak u SAD-u i Aziji (Japan/Kina). Kod njih je sneaker kultura prilično jaka, a pojedini brendovi izbacuju modele tenisica samo za tu regiju ili grad (npr. Nike je izbacio tenisice Air Jordan 4 "Manila" u Manili, te su svi kupci morali obuti tenisice i u njima izaći van kako bi spriječili resellanje odnosno da tenisice vise nisu "kao nove"). U Americi je oduvijek postojao taj trend sakupljanja tenisica, posebice od M. Jordana. Primjerice, njegove tenisice koje je nosio u igri '85 (Jordan 1 Chicago) su prodane na Sothebysu za 500.000$, dok je taj model tenisica iz te godine danas na prodaji od 25.000 do 137.000$ (Stock X). U Europi je taj trend populariziran s tenisicama Kanye Westa kada je prešao u Adidas. Njegovi modeli 350 i 350 v2 su najpopularniji. Njegove tenisice su u dućanu u prodaji za cca 220€ no već isti dan ih je moguće resellati za 30-100€ veću cijenu. Vremenom su se javljale kolaboracije popularnih brendova Nike i Adidas s modnim brendovima poput Off Whitea, Diora...Takve tenisice, poput Jordan x Dior su u retailu bile 2200€, no u resellu postižu preko 10.000 - 20.000€. Naravno cijena je to veća što je model rjeđi odnosno što je manje proizvedenih modela. U zadnje vrijeme taj trend polagano dolazi i u naše krajeve. Sneaker kultura postoji i kod nas, no nažalost nema još razvijenu "scenu" gdje bi se okupljali zaljubljenici u tenisice.

SHOE CLEANIQUE JE SPECIJALIZIRAN ZA UKRAŠAVANJE TENISICA PO ŽELJI KUPACA. OTKUD TAJ TREND I JE LI KOD NAS ZAŽIVIO?

Druga vrsta sneaker hypea su tzv. custom tenisice, to jest tenisice ukrašene po želji. Customi mogu varirati od crteža do različitih ludih colorwayeva. U SAD-u, primjerice u NBA ligi, su takve custom tenisice standardne kod igrača. Manje više svaki od njih nosi tenisice koji su na neki način personalizirane, bilo natpisom, datumom ili crtežom. Kod nas je pojam custom tenisica nažalost i dalje stran. Ljudi razumljivo imaju određeni strah prema takvim tenisicama, pa nisu sigurni hoće li im se crtež oprati u doticaju s vodom ili će se crtež na neki drugi način uništiti. No, SHOE CLEANIQUE polako ali sigurno uspijeva približiti umjetnost koja stoji iza toga.

KOLIKO JE ZAHTJEVNO PERSONALIZIRATI TENISICE? KOLIKO TRAJE IZRADA PERSONALIZIRANOG CRTEŽA?

Svaki custom podrazumijeva određeno vrijeme za pripremu tenisice, izradu skice/dizajna i samo crtanje, pa je tako u prosjeku za jedan jednostavniji custom potrebno oko 10-ak radnih sati, no to može narasti i do 40-ak ovisno o zahtjevnosti i količini detalja.

KAKVE CTREŽE LJUDI NAJČEŠĆE BIRAJU? JESTE LI SE SUSRETALI S NEOBIČNIM ZAHTJEVIMA?

Zahtjevi su do sada bili zbilja svakakvi, od klasičnih crteža poput zmajeva i leptira pa sve do skroz unikatnih ideja poput slike nogometaša Vrsaljka kako leži na hrvatskoj zastavi na proteklom SP-u.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više