Traži

Kako će Vogue bez Grace Coddington?

Kako će Vogue bez Grace Coddington?

Britanka koja je stvarala američku modu


Fotografija: Arhiva,
i-D magazin

Kako je tekao put životni i poslovni put Grace "The Cod" Coddington, Britanke je koja je krojila modu američkog Voguea gotovo 30 godina

"Stvarno volim Vogue, ne bježim od njega. Uostalom, otvorio mi je mnoga vrata. Sada ću moći surađivati kao freelancer, provjeriti što se događa u svijetu, pričati s ljudima. Malo ću izaći iz ureda. Definitivno me nećete vidjeti da sjedim", šturo je komentirala Grace Coddington svoj odlazak koji je rastužio modni svijet. Mnogi mediji njenu odluku da istupi s mjesta kreativne direktorice američkog Voguea nazivaju krajem jedne ere i to s punim pravom. Skoro 30 godina Grace Coddington bila je najveće i najstabilnije uporište Anne Wintour, vjerna suradnica, oštra kritičarka, kreativka koja je ispričala neke od najljepših priča mode kakvu poznajemo posljednja tri desetljeća.

k

Grace je najavila kako će odraditi veća snimanja koja je vežu ugovorom za Vogue, potpisala je ugovor s agencijom Great Bowery koja će voditi njenu stilističku karijeru, u tijeku je snimanje filma po njezinim memoarima, a radi i na dizajnu parfema za kuću Comme des Garçons. Tko bi pomislio da će jedna Velšanka i k tome provincijalka iz Angleseya krojiti američku modu? Povezanost Grace i magazina Vogue započela je u Graceinim tinejdžerskim danima, kada je na svoj primjerak modne Biblije čekala i po nekoliko mjeseci. Miljama daleko od bilo kakvog dizajnerskog dućana ili konkretnijeg modnog događanja, crvenokosa Grace sanjala je o životu koji je toliko drugačiji od njezina. No, bljedolika djevojka nije dugo sanjala. Sve godine predanosti modi konačno su se isplatile kada se našla u finalu natjecanja modela za britanski Vogue i – pobijedila. Coddington je zbog karizme i sposobnosti transformacije ubrzo postala vrhunski model šezdesetih. U začecima mode u Londonu manekenke su se same šminkale i radile si frizure, pa je Grace zbog vješte ruke zapela za oko urednici tadašnjeg Voguea, Beatrix Miller, ali i fotografu Berryju Lateganu koji ju je smatrao izrazito fotogeničnom. Uskoro je prijateljstvo Britanke i Berryja postalo toliko snažno da je on sa svojom suprugom bio jedini gost na vjenčanju Grace i prvog supruga, ugostitelja Michaela Chowa. No, sreća mladog bračnog para brzo je prekinuta. U automobilskoj nesreći koju je Michael skrivio, Grace je zadobila teške ozljede glave i očne vjeđe.

,

Nakon pet operacija i dvije godine mirovanja, Grace je odlučila nastaviti sa životom u modi, ali na drugačiji način jer je za modeling bila prestara. Na posao nije dugo čekala, jer je Beatrix Miller već imala planove za Grace, koja je već 1976. postala modnom urednicom britanskog Voguea. Ta snimanja na kojima je glavnu riječ vodila The Cod bila su sve samo ne dosadna, a u modnim kuloarima i dalje kruži zabavna priča kako je nepokolebljiva Britanka obuzdala jednog od najpoznatijih dizajnera cipela svijeta. U suradnji sa slavnim Davidom Baileyem, Grace je odlučila na naslovnicu staviti Manola Blahnika kako strastveno grli Anjelicu Huston, no problemi su nastali kada je Manolo došao na set. "Kupio si je vlastitu odjeću za snimanje i namještao se duže od Anjelice. Bili smo na plaži i shvatili smo da jedino što možemo napraviti da ga ušutkamo jest da ga zakopamo u pijesak, da mu samo glava ostane u zraku"! Tako je i bilo.

l

Uz Baileya i Lategana Grace je obožavala surađivati s Bruceom Weberom, a iako je radila s gotovo svim poznatim fotografima današnjice, uvijek će žaliti što se tom popisu nije pridružio i Richard Avedon. Za vrijeme najuspješnije karijere u britanskom Vogue, na privatnom joj planu nisu cvjetale ruže. Nakon vjenčanja s Chowom stvari su krenule nizbrdo. Naime, uspješni ugostitelj i vlasnik prvog velikog i slavnog lanca kineskih restorana Mr Chow želio je svoju suprugu pretvoriti u kućanicu pa je nemirna Britanka ubrzo potpisala papire za razvod. Još jedan neuspjeli brak i borba za skrbništvo nad nećakom Tristanom, sinom svoje preminule sestre Rosemary nakratko su Grace udaljile od mode. No, brzo joj se vratila, a putovanja u Ameriku postala su sve češća. Ali kako je zapravo došlo do susreta i prijateljstva s Annom?

j

Ove su se dame površno poznavale još iz Londona, no Grace nije mislila kako će u New Yorku sredinom osamdesetih, gdje je sada radila u kreativnom timu Calvina Kleina, susresti Annu. No, jedan telefonski poziv bio je presudan. Kako se vijesti u modnom svijetu brzo šire, Grace je saznala preko zajedničkih prijatelja da je Wintour također došla u New York i da je dobila mjesto glavne urednice. Nakon što je Grace nazvala Annu da joj čestita na poslu, Anna ju je pitala kakva je situacija u Kleinu te zašto više nije u Vogueu: "Ja počinjem u ponedjeljak i nadam se da i ti počinješ u ponedjeljak", rekla je Anna sunarodnjakinji Grace. I ostalo je povijest. Grace je nakon godinu dana rada u kreativnom timu kuće Calvin Klein ponovno došla u voljeni Vogue. Kasnije je priznala kako su joj mnogi osporavali da ne zna krojiti niti poravnavati odjeću poput "prave stilistice", ali u tome i jest bila tajna Grace Coddington. "Ne treba sve biti savršeno u ovom svijetu, modeli su savršeni, i to je dovoljno. Ako rasvjeta nije dobra ili model nema savršeno ispeglanu košulju, to je prirodno i daje im živost. Današnja fotografiju, u kojoj se koristi toliko obrade definitivno nije za mene..."

,k

A od obrade fotografije manje je voljela jedino slike slavnih osobe u svom magazinu: "Anna je prva prepoznala moć celebrityja, prije nego itko drugi. I koliko sam god mrzila tu situaciju, moram joj priznati da je bila u pravu. Iako, da se mene pita, ne bismo više radili ni jedan editorial sa slavnom osobom, no onda ja ne bih ni imala posao." Taj citat, ali i brojni drugi iz filma "September Issue" iz 2009., po prvi su puta u centar pozornosti stavili samozatajnu Grace. I po prvi puta javnost je vidjela kakav privatno-poslovni odnos njeguju Anna i Grace. Neupućeni su mislili kako je Grace slična svojoj šefici, no u dokumentarcu, u kojem su prikazivali nastajanje najopsežnijeg Vogueova izdanja ikad, na vidjelo su izašle brojne nedaće s kojima se Grace svakodnevno borila. Wintour nije osoba s kojom je lako raditi, a sanjar Grace je to itekako znala osjetiti. U filmu smo doznali i o frustracijama uzrokovanim Anninim rezanjem troškova, ali i sukobima oko početne ideje s kojom bi Grace željela producirati visokovrijedan modni editorial. Nakon detaljno razrađenog moodboarda u kojem je Grace trebala predstaviti modu dvadesetih kako ju je zamislio John Galliano, Anna je odbacila veliku hrpu odjeće i rekla kako joj fali krzna. Nakon što se približavao rok za tisak velikog rujanskog izdanja, Anna je zaključila da želi potpuno novi editorial u kojem će dominirati boje i to samo pet dana prije roka. Grace je imala dva dana za organizaciju potpuno novog sadržaja, a kada su je pitali je li to konačno zadnje snimanje, odmahnula je glavom i rekla: "Nadajmo se da jest!"

nj

Koliko je editoriala pod paskom genijalne kreativne direktorice nastalo ni sama ne može nabrojati. No, svejedno i danas Grace može istaknuti dva koja su joj srcu prirasla. U suradnji s Annie Leibovitz nastao je Vogueov editorial za prosinac 2003. s temom "Alise u zemlji čudesa". Poigravanje s predimenzioniranim prostorom, Natalija Vodjanova kao Alisa u društvu dizajnera poput Galliana, Donatelle Versace, Gaultiera i Lagerfelda, samo su neki od elementa koji su stvorili ovaj modi značajan editorial. Osim sjajne Annie, Grace je obožavala raditi s Bruceom Weberom, i kao model i kao urednica, a drugo najdraže snimanje u karijeri bilo je upravo s njim u timu. Hommage fotografu Edwardu Westonu nastao 1984. prikazuje modele Talisu Soto i Brucea Hulsea i smatra se pretečom Calvin Klein kampanja. Bruce je znao koliko je to snimanje Grace važno, pa joj je tiskao album s fotografijama iz tog editoriala. The Cod je bila oduševljena jer je dobila takav poklon u 21. stoljeću, u vrijeme digitalizacije kada više nitko ne gleda takve stvari. Uz dobre fotografe, modeli su također igrali veliku ulogu u Graceinom stvaralaštvu. Koliko je god voljela raznolike modele, umjerene mršave manekenke, čini se kako su joj ipak najdraži modeli određene boje kose. Njezini suradnici su kroz godine snimanja ipak uvidjeli dozu Graceine narcisoidnosti. Naime, omiljeni modeli su joj bili Lily Cole, Maggie Rizer i Karen Elson, dok joj je ipak najdraža jedna Ruskinja koja nema crvenu kosu – Natalija Vodjanova.

j

Potraga za uvijek svježim idejama iscrpi i najbolje pa je Grace shvatila da je vrijeme za predah. U posljednjim intervjuima Grace Coddington je sve češće isticala kako se umorila od svijeta mode i da je vrijeme za opuštanje: "Puno je ludosti u ovoj industriji. No, ima tu i pojedinaca sa zdravim razumom, a njih se treba držati."

i

Ovih dana Grace zasigurno ima više vremena za odmor u svom njujorškom stanu u kojem još od 1980-ih živi sa svojim životnim partnerom, stilistom za kosu Didereom Maligeon. Danas im je cijeli stan ukrašen portretima i likovima mačaka, a društvo im prave tri ljubimca – Blanket, Pumpkin i Bart. Grace je čak objavila knjigu ilustracija "The Catwalk Cats", dok je u suradnji s Nicholasom Ghesquièreom za Balenciagu dizajnirala liniju torbi i marama, "Pumpkin Papier", nazvanih po njezinom najdražem mačku.

U prošloj godini svjedočili smo nizu previranja na modnoj sceni, šokantnih odlazaka, rastanaka i poslovnih odluka. Grace je svoje zbogom izrekla dostojanstveno ostavivši za sobom najljepše modne priče koje su obilježile najplodnije razdoblje američkog Voguea. Nakon 30 godina mukotrpnog rada u industriji koja prije svega cijeni mladost teško je pronaći zamjerku njenoj odluci da se napokon posveti sebi i živi život punim plućima.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor