Search

Kako će modne kuće pratiti naše ponašanje da bismo kupovali još više

Kako će modne kuće pratiti naše ponašanje da bismo kupovali još više

Budućnost umjetne inteligencije u modi


Image: Buro247hr arhiva

Praćenje ponašanja kupaca u online trgovinama vrši se otkad je takvih trgovina, a prošle je godine objavljeno da su high street trgovine počele pratiti ponašanje svojih kupaca i u fizičkim trgovinama. To je možda i najdrastičniji korak u velikom pomaku prema umjetnoj inteligenciji koja nas sve više okružuje, a koja će postati srž modne industrije

Praćenje ponašanja kupaca nije novost, posebno ne na internetu. Umjetna inteligencija odnosno strojevi koji uče naše ponašanje stoje iza svake društvene mreže danas, iza svake online trgovine, iza svakog oglasa koji vidimo negdje u bespućima interneta. Kako vrijeme ide umjetna inteligencija napreduje i uskoro bi moglo postati nemoguće poslovati bez nje. Barem u modnoj industriji.

Brend donjeg rublja Cosabella trenutno je u procesu tranzicije prema ozbiljnijem modelu praćenja svojih kupaca kroz koji će moći saznati koji su proizvodi, siluete i boje popularniji i tako će predvidjeti što bi se njihovim kupcima moglo svidjeti iduće sezone, piše Glossy. "Što nam je pametnija umjetna inteligencija to će kupci dulje ostati s nama. Što dulje kupac ostaje s nama mi postajemo sve bolji u unapređivanju naših proizvoda, krojeva, tkanina, silueta," rekao je Guido Campello, CEO Cosabelle, za Glossy.

Kako će modne kuće pratiti naše ponašanje da bismo kupovali još više (фото 1)

Taj pomak prema umjetnoj inteligenciji koja će uskoro biti svuda oko nas poprilično je spor. Tvrtke se boje ulagati u nešto što zvuči dobro, čak i predobro da bi bilo istinito, no zapravo je tek u povojima i tek treba biti do kraja testirano. Velika online trgovina Farfetch zato ima zanimljiv plan kojim će ući u područje umjetne inteligencije bez da čeka da je netko drugi isproba i provjeri prije njih. Oni su tako u svibnju 2015. kupili londonski dućan Browns s planom da ga pretvore u svojevrsni laboratorij te na njemu isprobaju sve vrste maloprodajne tehnologije. Time žele spojiti iskustvo online i offline trgovine, ali si i olakšati praćenje kupaca. "Mi želimo biti pioniri," rekao je osnivač Farfetcha José Neves za Business of Fashion 2015. i nadodao kako tako planira uvesti nove tehnologije postavljajući čipove u odjeću za lakše praćenje. Uz to, uspio je u glavni odbor brenda uključiti osnivačicu suparničkog Net-A-Portera, Natalie Massenet, a otkrio je i da razvija tehnologiju plaćanja preko mobitela u dućanu kao i umjetnu inteligenciju koja će pretpostaviti što bi kupac mogao kupiti, ovisno o faktorima kao što je primjerice vrijeme.

Slične tehnologije već su počeli koristiti i Topshop i Marks and Spencer. Oni su, kako piše Telegraph, još prošle godine u svoje stropove ugradili nove uređaje koji prate kada kupac traži wi-fi mrežu na koju se može spojiti. Te male kutije skrivene u stropu tada se spajaju na pametni telefon kupca i prikupljaju podatke koje trgovine zatim koriste, ne samo kako bi saznali koliko kupaca ima u trgovini, nego i da bi pratili kuda se oni kreću kako bi u budućnosti mogli bolje organizirati raspored odjeće na policama. Telegraph piše i da su neke trgovine počele direktno slati reklame odabrane prema lokaciji na pametne telefone kupaca dok se oni kreću trgovinom, a neki su im brendovi čak počeli slati i kodove za popust ako kupci tijekom svog boravka u trgovini provjeravaju cijene na odjeći.

Kako će modne kuće pratiti naše ponašanje da bismo kupovali još više (фото 2)

Rezultate ovog eksperimenta dobili su, čini se, vrlo brzo budući da je Topshop već promijenio radno vrijeme svoje trgovine na londonskom Oxford Streetu zbog podataka koje su prikupili iz pametnih telefona svojih kupaca. Alex Hanson, čovjek odgovoran za regionalni nadzor u Arcadiji koja je vlasnik Topshopa, izjavio je za Telegraph da je to tek početak korištenja prikupljenih podataka za poboljšanje iskustva kupovine.

Umjetna inteligencija danas postaje industrija za sebe. Dolazi u obliku pametne aplikacije poput Zuckerbergova Jarvisa ili pak uređaja kao što je Google Home koji možete postaviti u svoj dom kako bi umjesto vas ugasio svjetlo ili sastavio popis za trgovinu. No, umjetna inteligencija češće ide u onom drugom smjeru - češće je tvrtke koriste u svoju korist nego što ona koristi potrošaču. Društvene mreže i oglašivači tako uče naše ponašanje kako bi nam slali oglase koje "želimo", trgovine angažiraju čitave tvrtke kako bi za njih analizirali kretanje kroz kanale kojima upravlja umjetna inteligencija, a mediji su je počeli koristiti i u obliku Facebook Botova. To zapravo znači da određenom mediju možete poslati poruku na Facebook Messenger gdje će vam Facebook Bot, odgovoriti na poruku odnosno poslati vam posljednje vijesti, pitati vas što vam se sviđa i što želite čitati i tada će nastaviti automatski slati poruke s linkovima koji bi vas mogli zanimati. Britanski Vogue je jedan od prvih medija koji je počeo koristiti ovaj način komunikacije sa svojim čitateljima u svrhu poboljšanja korisničkog iskustva.

Kako će modne kuće pratiti naše ponašanje da bismo kupovali još više (фото 3)

Riječ poboljšanje ovdje je u službi profita, dakako. Jer iako surfanje većinom stranica kao i spajanje na wi-fi u pojedinim trgovinama podrazumijeva da ste se složili s pravilima i uvjetima njihova korištenja, većina kupaca ne čita ta pravila niti je svjesna što to znači za njihovu privatnost i tako omogućuje tvrtkama da neometano prate njihovo kretanje. No, čini se kako će kupci u ovoj situaciji ostati nemoćni jer će samo industrija wi-fi analiza, bez umjetne inteligencije, nastaviti rapidno rasti te bi, prema predviđanju Telegrapha, u idućih pet godina mogla dostići vrijednost od 19 milijardi funti.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više