Traži

Kako je brend Patagonia postao omiljen među modnom klikom

Kako je brend Patagonia postao omiljen među modnom klikom

I to ne samo zbog odjeće koju proizvode

Tekst: Dina Dončević


Fotografija: Instagram

Od Virgila Abloha do danskih street style zvijezdi - u posljednje vrijeme svi su "nabrijani" na komade brenda Patagonia. Majica kratkih rukava koju krasi logo s motivom planine Fitz Roy u retro bojama ili pak, jakna "Pile Fleece" nastala davne 1977. godine jednako su hot kao bilo koji komad nedavno viđen na pistama Guccija i Louis Vuittona, a riječ je o brendu koji je počeo s proizvodnjom opreme za planinarenje. Među ekipom modnih insajdera Patagonia je odavno zaradila mjesto uz bok luksuznim modnim kućama, baš zato što svoje proizvode i kupce tretiraju upravo tako, ali ono na čemu je njihov najveći fokus jest zaštita okoliša. Kultni brend je 1973. godine u Kaliforniji osnovao Yvon Chouinard, ne imajući na umu da će u jednom trenutku života biti vlasnik brenda odobrenog od strane modnih stručnjaka ili da će, pak, prihodi njegove kompanije narasti do gotovo milijarde dolara. No, koliko god se ta situacija okrenula, od početaka kad su izrađivali opremu za planinarenje koja manje oštećuje stijene, nije se promijenila filozofija brenda.

Kako je brend Patagonia postao omiljen među modnom klikom (фото 1)

Nikad se nisu zamarali s time što je cool, a što nije, i jesu li oni to, a upravo su to sa svojim stavom i postali. Autentičnost, transparentnost, jednostavan i pametan dizajn te briga za okoliš stvari su koje su na cijeni u modnom svijetu, a to je dio DNA-a ovog brenda već više od 40 godina. Iz svakog komada njihove odjeće možete izvući maksimum, a prilikom proizvodnje istog ostavljen je minimalan utjecaj na prirodu. Od 80-ih godina prošlog stoljeća kad su počeli koristiti organski pamuk i konoplju, pa do 1993. godine kad su shvatili da od 25 plastičnih boca mogu napraviti jedan svoj fleece - tako je nastala tkanina Synchilla, pa do upotrebe recikliranog nylona i poliesterskih tkanina te korištenja naprednih tehnologija kako bi došli do prihvatljivijih rezultata za okoliš, nisu odustali od svojeg cilja. Iako se danas većina brendova okreće ka eco-conscious filozofiji teško da mogu sustići napore koje Patagonia ulaže već godinama. Danas imaju zaposlen tim od 30 ljudi koji se bavi isključivo materijalima i inovacijama, a isti taj tim tvrdi da će do ove jeseni 80 posto sintetičkih materijala koje brend koristi biti izrađeni od 100 posto recikliranih materijala. Jer, kako kažu, poanta je stvoriti proizvod koji se neće raspasti već nakon nekoliko pranja ili biti samo komad koji vam visi u ormaru, već ćete s njime povezivati brojne životne trenutke kroz koje ste ga nosili.

Kako je brend Patagonia postao omiljen među modnom klikom (фото 2)

U skladu s time je i smanjenje proizvodnje - da proizvode više i prodaju na više mjesta do sada bi već zaradili jednu ili čak dvije milijarde dolara. Osim toga, rade prema cirkularnom poslovnom modelu. Dakle, ako ste "istrošili" svoju Patagonia jaknu, možete je odnijeti u jedno od prodajnih mjesta otkuda će biti poslana na recikliranje kako bi od nje nastali novi komadi, a vi ćete zauzvrat dobiti vouchere u vrijednosti komada. Isti komad možete i dati na popravak, ako se ne želite odvojiti od njega ili pak, ako ga više ne želite komad se može prodati na e-commerce platformi brenda Worn Wear Initiative, na kojima i ostali kupci Patagonije preprodaju svoje stvari. Možda zvuči smiješno za proizvode koji ne pripadaju u kategoriju luksuznih poput dizajnerskih torbi, ali činjenica da se ljudi tako teško odvajaju od svojih komada te da na japanskom eBayu pojedini komadi postižu cijenu u visini tisuću dolara, govori u prilog tomu da je vrhunska kvaliteta jedini pravi luksuz danas. Korištenje reciklirane plastike ne znači žrtvovanje kvalitete, što Patagonijini vjerni kupci itekako dobro znaju.

Kako je brend Patagonia postao omiljen među modnom klikom (фото 3)

Osim toga, Patagonia svojom filozofijom ne mijenja samo industriju već i ponašanje kupaca. Još se i danas prepričava billboard kampanja ove kompanije koja je osvanula netom prije Black Fridaya. Na njemu je, naime, bila prikazana Patagonijina jakna od fleecea iznad koje je pisalo "Nemojte kupiti ovu jaknu". Ispod je stajalo objašnjenje kako je ta jakna napravljena s najmanje štete za okoliš, ali i dalje štete te su odlučili poručiti ljudima da ne kupuju ono što im stvarno ne treba (bez obzira na to koliko je njihov proizvod bolji od ostalih). To je potaknulo još više ljudi da ih prati te se upozna s njihovom pričom, što je na kraju rezultiralo u porastu prodaje komada brenda. No, ono što je u korijenu njihove priče još od 1985. godine je da svake godine 1 posto svojeg profita doniraju nekoj od organizacija za zaštitu okoliša. Patagonia je oduvijek bila usko povezana sa zaštitom okoliša - od samih početaka poticali su razne neprofitne organizacije bilo financijski, bilo u vidu toga da im na korištenje daju jedan od svojih ureda.Kako je brend Patagonia postao omiljen među modnom klikom (фото 4)

Borba protiv brze mode nešto je o čemu se prošle godine jako puno pričalo i taj će se dijalog žustro nastaviti voditi i ove, ali nitko ne koristi svoju popularnost za zaštitu našeg planeta kao Patagonia. Nedavno su donirali 10 milijuna dolara udrugama za klimatske promjene, koje su 2017. godine zaradili zbog toga što je predsjednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Trump smanjio stopu poreza za kompanije s 35 na 21 posto, a u prosincu su napravili i korak dalje. Naime, nakon što je predsjednik SAD-a objavio kako će se smanjiti veličina dvaju nacionalnih prirodnih spomenika Bears Ears i Grand Staircase-Escalante, u kompaniji nisu vidjeli drugi način za zaštititi to nacionalno bogatstvo nego da podnesu tužbu protiv Donalda Trumpa. Scenarij je to kojeg su se se pribojavali otkako je Trump izabran na svoju poziciju.Kako je brend Patagonia postao omiljen među modnom klikom (фото 5)

Iako nemaju značajke nekog progresivnog modnog brenda, u prošlosti su znali eksperimentirati s jarkim bojama i printevima, što su ubrzo preuzeli i ostali slični brendovi. A osim na materijale i izgled odjeće veliku pažnju pridaju i tome kako ona stoji jer tvrde kako su svima omiljeni komadi upravo oni u kojima se dobro osjećaju. Veliku inspiraciju pronalaze i u svojoj bogatoj arhivi, ali kao brojne modne kuće danas, ne recikliraju stari dizajn zbog popularnosti nostalgične mode. Svoju prošlost cijene, ali su potpuno okrenuti prema budućnosti. Vintage linija Patagonije sigurno bi bila tražena, ali da bi mogli vjerno reproducirati nekadašnje modele morali bi odstupiti od današnjih standarda proizvodnje, a to ih ne zanima. Zanima ih jedino raditi dobre komade sa što manje utjecaja na okoliš i učenje iz svega što su dosad u četiri desetljeća napravili. Ta konzistencija, vizija i fokus upravo je ono što ih je učinilo popularnima u modnim krugovima. Nije im bio potreban ni zvjezdani dizajner niti suradnja s nekim streetwear brendom. Ostali su vjerni sebi, svjesni toga da su njihovi kupci podjednako ribari i farmeri, kao i modno osviješteni Njujorčani, a pritom su postali i nositelji nekih od najvećih trendova u modnom svijetu među kojima su transparentnost, etička proizvodnja i slow fashion. A svi brendovi koji se uskoro ne prilagode njihovom modelu, neće uspjeti preživjeti promjene koje nam iduće godine donose.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar