Traži

Kako je klasična majica s natpisom mijenjala povijest

Kako je klasična majica s natpisom mijenjala povijest

Univerzalni "statement" komad koji pristaje svakome


Fotografija: Buro247hr arhiva,
Screenshot

Klasična majica kratkih rukava oduvijek je bila savršen komad za izražavanje vlastitog stava i jedno od glavnih sredstava raznih aktivista. Njezina jednostavnost i efekt koji postiže kada je nosite u javnosti daju joj titulu najsnažnijeg odjevnog predmeta jer takva socijalna angažiranost ima sposobnost mijenjati povijest

Klasična bijela majica kratkih rukava prvi put se pojavila kod pripadnika američke mornarice tijekom Španjolsko-američkog rata, dok je političku ulogu koja nam je toliko važna, dobila razvijanjem tiskanih natpisa. Za njih se vjeruje kako su prvi put primijenjeni na majicama 1939. u filmu "Čarobnjak iz Oza", no službeno se smatra da je ipak prva majica s otisnutim slovima zabilježena na naslovnici kultnog magazina "Life" 13. srpnja 1942. godine. Na njoj je stajao natpis koji je reklamirao školu za rukovanje vatrenim oružjem Američkog ratnog zrakoplovstva. Već tada je bijela majica iskorištena za slanje poruke.

Socijalno angažirane poruke u obliku tiskanih natpisa na običnim bijelim majicama afirmirale su se kroz rad Katharine Hamnett o kojoj smo već pisali kroz odnos politike i mode. Hamnett je britanska dizajnerica koja je prvi put dospjela na naslovnice diljem svijeta 1984. kada je u posjet britanskoj premijerki, Margaret Thatcher, stigla u majici s natpisom "58% Don't Want Pershing" kojim je aludirala na odluku premijerke da dopusti SAD-u da u Velikoj Britaniji postavi svoje Pershing rakete, iako se većina stanovništva tome protivila. Nakon toga, Hamnett je aktivističke poruke nastavila provlačiti kroz svoje kolekcije pa je "kreirala antiratne majice s natpisom "Life Is Sacred" u 2003. koje su masovno nosili aktivisti na ulicama Londona. A onda je 2005. odjenula Naomi Campbell na reviji kolekcije za proljeće/ljeto 2005. u majicu s natpisom "Use A Condom" kojom je naglasila svoju zabrinutost epidemijom AIDS-a u Africi. Za kolekciju za jesen/zimu 2005. odlučila je ponovno pokrenuti brend pod novim imenom Katharine E Hamnett i nastavila izražavati svoju zabrinutost o procesima proizvodnje odjeće koji nisu etički i negativno utječu na okoliš.

Uz nju, svojim se majicama s natpisima o zaštiti prava životinja i okoliša istaknula i Vivienne Westwood, a one su u dizajnerskim kolekcijama ostale aktualne sve do danas, pa ih je tako u svojoj prvoj kolekciji za Dior u rujnu predstavila Maria Grazia Chiuri, koja je na čelo te kuće stigla kao prva žena u povijesti. Na majice je stoga simbolično isprintala natpis "We Should All Be Feminists".

No, majice s natpisima koje su se pojavljivale u popularnoj kulturi kroz povijesti imale su mnogo snažniji odraz u javnosti od onih iz dizajnerskih kolekcija. Klasične je bijele majice popularizirao Marlon Brando nakon filma "Tramvaj zvan čežnja" iz 1951. Nakon tog filma svi su htjeli nositi klasične bijele majice kratkih rukava, a onda je tvrtka iz Miamija, Tropix Toggs, kupila prava od Walta Disneyja i isprintala lik Mickeya Mousea na bijele majice - i stvoren je merch.

Njegova je popularnost dosegla vrhunac s majicama s logom bendova. Beatlesi su predvodili glazbeni pokret u šezdesetima i svi su htjeli nositi majice s njihovim licima, a onda su došle i sedamdesete, Woodstock i doba najvećih ostvarenja u području rock glazbe. Bendovi su tada prodavali majice sa svojim logom ili fotografijom radi promocije. Crveni isplaženi jezik Rolling Stonesa, optička prizma Pink Floyda, cepelin Led Zeppelina - sve su to znakovi koje su ljudi su ih nosili na majicama kako bi svima dali do znanja što slušaju, a time i izrazili svoj stav prema svijetu.

Zatim su stigle osamdesete, a s njima i logomanija. Nike, Adidas, Guess, Louis Vuitton - nositi imena brendova bilo je neizmjerno cool, no u njima nije bilo onog socijalno angažiranog momenta koji je ključan kod majice s natpisom. Takve su majice imale više veze s pokazivanjem društvenog statusa, nego li s pobunom ili revoltom.

S dolaskom novog tisućljeća, a posebno u posljednjih nekoliko sezona, majice sa socijalno angažiranim natpisima doživljavaju novi procvat. Svijet nikad neće zaboraviti trenutak u kojem je Alexander McQueen 2005. nakon svoje revije istrčao na pistu odjeven u majicu s natpisom "We Love You Kate", kojom je poznatu manekenu podržao nakon skandala s kokainom zbog kojeg je izgubila brojne angažmane s velikim kućama. No, masovnoj popularizaciji je ponovno pridonijela glazba, kao i u drugoj polovici prošlog stoljeća. Majice s likovima Justina Biebera, Rihanne, Drakea i Kanyea Westa u prošloj su godini nosili svi i ponovno tako pokazivali što slušaju i kakav je njihov stav i svjetonazor. Taj je pokret i ponovna popularizacija majica s bendovima zahvatila i predsjedničku kampanju u SAD-u.

Hillary Clinton i Donald Trump imali su kolekcije promotivne robe koja su ozbiljno konkurirale najvećim facama glazbene industrije. Nisu to više bedževi, olovke i značke - igra je postala ozbiljna. Za Hillary Clinton su majice kreirali Marc Jacobs, Tory Burch i Public Schools. Iste su majice odjenule Kendall Jenner, America Ferrera i Lena Dunham. Kvragu, odjenula ih je i Anna Wintour. Dvaput. Ni Trumpov merch nije zaostajao na ljestvici popularnosti. Za njegovom šiltericom s printom "Make America Great Again" nastala je takva pomama da je u njezinu proizvodnju morao uložiti dva milijuna dolara kako bi zadovoljio potražnju.

I onda je Trump dobio izbore, a cijela se Amerika digla na noge i pobunila protiv njega. Dizajneri su mu odbili odjenuti suprugu, glazbenici snimali antitrumpovske pjesme, a jedna je mlada blogerica imena Amanda dizajnirala majicu s njegovim citatom iz rečenice u kojoj je tijekom treće predsjedničke debate nazvao Hillary Clinton izrazom "nasty woman" odnosno "gadnom ženom". Ta je majica preko noći postala megapopularna, a uskoro su je počeli nositi svi - zagovaratelji politike Hillary Clinton, feministi, zagovaratelji planiranog roditeljstva, a majicu su počeli promovirati i slavni poput Katy Perry i Willa Ferrela. I jedna se majica pretvorila u pravi alat za društvene promjene, a Amanda je od prodaje donirala više od 100 tisuća dolara organizaciji "Planned Parenthood".

U doba društvenih mreža, umjetne inteligencije i naprednih pametnih uređaja uz koje liježemo i budimo se s njima, jedna obična bijela majica još uvijek ima moć donijeti takve snažne društvene promjene - ta je činjenica ohrabrujuća za sve nas.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor