Traži

Kako je modna industrija ovih dana pokazala svoje drugo lice

Kako je modna industrija ovih dana pokazala svoje drugo lice

Umjesto luksuznih dobara poput kožnatih torbica proizvodi se medicinska oprema za efikasniju borbu protiv epidemije

Tekst: Dina Dončević


Otkako se pojavilo pitanje održivosti, o modnoj industriji se, većinom, piše u negativnom kontekstu. Opće podizanje svijesti o klimatskim promjenama, činjenica da se ta industrija nalazi među najvećim zagađivačima prirode te da fast fashion kompanije i dalje nemilosrdno proizvode tone i tone odjeće, pridonijeli su nezadovoljstvu javnosti, koja je osuđivala i influencere za gomilanje odjeće koje im modni dizajneri šalju kako bi u total looku mogli sjediti nekoliko minuta u prvom redu njihovih revija. Sukrivci su bili i modni magazini koji su na tjednoj bazi komadima davali it status i time poticali na kupnju, no sve se to promijenilo unazad nekoliko sezona. Sustainability, odnosno održivost te eco-conscious postale su najkorištenije riječi među modnim insajderima, a novu popularnost stekli su dućani s vintage odjećom i online re-sale platforme. No, i dalje je modna industrija kaskala, promjene su se događaje sporo ili su bile minorne, ali sve se to promijenilo ovog mjeseca. Suočena s epidemijom uzrokovanom virusom COVID-19 modna je industrija napokon pokazala da može bolje. Jedan od najvećih zagađivača planete i jedan od najvećih podržavatelja konzumerizma pokazao je svoje drugo lice.

Nakon što su kreativne direktorice modnih kuća Prada i Versace, Miuccia Prada i Donatella Versace, objavile kako će talijanskim bolnicama pružiti financijsku pomoć i pomoć pri kupnji medicinskih aparata, nakon što je brend Moncler donirao 10 milijuna eura za izgradnju 400 jedinica intenzivne njege u Milanu, nakon što je konglomerat LVMH, u čijem su vlasništvu francuske modne kuće Louis Vuitton i Dior, najavio kako će njihova postrojenja za proizvodnju parfema i kozmetike početi izrađivati dezinficijense za ruke, nakon što je Bvlgari objavio kako će proizvesti i donirati nekoliko stotina tisuća bočica gela za dezinfekciju ruku, nakon što je čak i španjolski high street gigant Zara najavio da će donirati maske i zaštitnu odjeću za medicinsko osoblje, probudio se i najjači igrač industrije, čiji su prihodi za 2018. godinu premašili iznos od 13 milijardi eura.

Jučer se, naime, napokon oglasio i luksuzni modni konglomerat Kering, s vijestima da će se u radionicama brendova Balenciaga i Saint Laurent, umjesto haljina, suknji i torbica, izrađivati medicinske maske za djelatnike francuskih bolnica te da će u međuvremenu donirati čak tri milijuna maski naručenih iz Kine te financijsku pomoć privatnoj zakladi Institut Pasteur. Isto tako, u narednim će tjednima tvornice talijanske modne marke Gucci, najvećeg brenda grupacije, izraditi više od milijun maski te 55 tisuća zaštitnih odijela za djelatnike bolnica u Toskani.

I dok je Europa na nogama, prava bitka tek kreće u Sjedinjenim Američkim Državama, iz koje, pak, stiže vijest da će magazin Vogue i CFDA (Vijeće američkih modnih dizajnera) sredstva iz zajedničkog fonda prenamijeniti za potporu pripadnicima modne zajednice koji će pretrpjeti štetu od epidemije koronavirusa. Od osnutka fonda podijeljeno je više od šest milijuna američkih dolara dobitnicima nagrada, a sada je otvorena i mogućnost donacija u isti te nije isključeno da će Tom Ford, predsjednik Vijeća i Anna Wintour, glavna urednica magazina, tražiti potporu i od velikih donatora. Kako bi dodatno podigli svijest o ovom pitanju, predstavit će i video serijal pod nazivom "A Common Thread", u sklopu kojeg će davati uvid u to kako se američki kreatori i njihovi zaposlenici nose s novonastalom globalnom situacijom, na koji im je način poslovanje narušeno te koji je plan za "preživljavanje". No, hoće li sredstva biti dovoljna za spas ogromne industrije te kome je točno prikupljeni novac namijenjen nije posve jasno.

Nije upitno da će se globalna ekonomija transformirati, a brojne će se industrije, pa tako i modna, morati adaptirati i pronaći alternativne načine funkcioniranja, ne samo u ovom periodu, već i u budućnosti. Pitanje koje ostaje je, nakon što nam se prioriteti preslože i shvatimo što je zaista bitno, hoćemo li i dalje podržavati izuzetno konzumerističku prirodu modne industrije? Kakva je budućnost mode nakon što svijet - koji će naredne mjesece provesti u kutama, zaštitnim odijelima, kućnim ogrtačima, pidžamama i trenirkama - zacijeli? Koliku ćemo sklonost imati prema shoppingiraju kada smo na vrlo ružan način postali svjesni da u trenu možemo ostati bez svega i da nismo u Bottegin "The Pouch" na brzinu trpali osnovno dok nam se dom tresao? Kome će umjesto štednje pasti na pamet rečenica lika Carrie Bradshaw iz serijala Seks i grad - "I like my money right where I can see it, hanging in my closet"?

Pa iako nas Tom Ford uvjerava da "moda ne ide nigdje", možda još uvijek nije svjestan koliko se promijenila, odnosno koliko će se promijeniti ekonomska situacija, ali prije svega svijest onih o kojima modna industrija najviše ovisi, a to su potrošači. Usprkos svemu, modna industrija, koja će najveće gubitke tek brojiti za nekoliko mjeseci, pokazala je da u jeku krize, može i želi raditi za druge. A možda joj se to i vrati. U svakom slučaju, ponovno je dobila priliku biti kreativna, a njezina budućnost najviše će ovisiti o tome.

Napišite komentar

više