Traži

Kako je Supreme postao najcool brend na svijetu?

Kako je Supreme postao najcool brend na svijetu?

Prije Vetementsa i ostalih popularnih brendova


Fotografija: Buro247com.au

Prošle su 22 godine otkad je osnovan Supreme. Taj brend ulične odjeće danas je najutjecajniji u svijetu, ima trgovine na tri kontinenta, a gotovo sve što izbace na internetu instantno se rasproda

Osnivač Supremea James Jebbia, prvu je trgovinu otvorio u ulici Lafayette na Manhattanu 1994. i odmah je podredio svojoj najvjernijoj subkulturi, skejterima. Prostor je koncipirao tako da je odjeća bila izložena u krug kako bi u sredini ostao veliki prazan prostor u koji skejteri mogu slobodno "uletjeti" na svojim skateboardovima. Za otvaranje druge lokacije trebalo mu je čak 10 godina. Novu je trgovinu otvorio u Los Angelesu, pa onda u Parizu, Londonu i Japanu u kojem Supreme i danas ima najviše trgovina. 

Legendarni logo - bijela slova u fontu Futura Heavy Oblique smještena unutar čistog crvenog pravokutnika - Jebbia je zapravo ukrao. Ukrao ga je od umjetnice Barbare Kruger koja je tijekom sedamdesetih postala poznata po svom radu s društveno angažiranim natpisima koje je aplicirala na crno-bijele fotografije u stilu reklamnih plakata. Jebbia je to otvoreno priznao, no isto tako je 2013. tužio jednog dizajnera koji je upotrijebio njegov Supreme logo u svom radu. Barbara Kruger je tada za Complex komentirala kako su dizajneri vrlo neozbiljni i našalila se kako sada čeka da je obojica tuže za kršenje autorskih prava. Unatoč tome, crveni pravokutni logo s bijelim Futura fontom u popularnoj se kulturi danas veže gotovo isključivo uz Supreme.

Vjernost mladih pripadnika subkultura skateboardanja, hip hopa, punka i rocka, omogućile su Supremeu da se isprofilira kao najbolji brend ulične mode. New York Times je 2012. pisao kako je predstavljanje nove kolekcije Supremea u urbanim krugovima ekvivalent predstavljanju novog iPhonea, dok ga je Business of Fashion nazvao Chanelom ulične mode. No, Supreme se u 22 godine svog postojanja vraški potrudio ostati ekskluzivan. Već u prvoj trgovini, kako piše New York Times, kupci nisu smjeli dirati uredno složene majice, čime je Jebbia htio poslati poruku da morate biti dovoljno cool kako biste mogli nositi njegovu odjeću.

A photo posted by Supreme (@supremenewyork) on

A tako je i danas. Ako odete u Supremeov webshop vidjet ćete da su gotovo svi komadi rasprodani. Ta se trgovina puni samo četvrtkom i to u vrlo limitiranim serijama tako da je zapravo sve što Supreme proizvede u startu rijetko. Ista je situacija i s fizičkim trgovinama gdje se svakog četvrtka formiraju redovi obožavatelja, koji žele uloviti najnovije komade. Jebbia je jednom prilikom i sam rekao: "Ako znam da možemo prodati 600 komada, ja ću ih napraviti 400.

Iako je takva politika u jednu ruku odlična za brend i daje mu na važnosti, Supreme je naišao na veliki problem s preprodavačima. Njihova je online trgovina vrlo jednostavna, inspirirana onima iz devedesetih, a zaštiti ne pridaju veliku važnost. Zbog toga preprodavači rade s robotima koji mogu detektirati nezaštićene URL-ove novih proizvoda i automatski ih kupiti. Preprodaja se zatim odvija na eBayu, Facebooku, Instagramu ili jednostavno na hodnicima američkih škola. I unatoč tome što Jebbia ne odobrava preprodaju, ni ne ulaže veliki napor kako bi bolje zaštitio svoje proizvode. Sve to zapravo izgleda kao još jedan dio sjajnog guerilla marketinga koji Jebbia tako vješto radi.

Započeo je s naljepnicama s logom koje su lijepljeni po kvartovima diljem svijeta od Brooklyna do Harajukua. Nastavio je s reklamama koje izgledaju poput umjetničkih video instalacija, izdavao Supreme magazin u kojima bi za modele angažirao cool djevojke poput Chloë Sevigny, kalendare koje je snimao kontroverzni Terry Richardson, a onda i postere s velikim zvijezdama poput Loua Reeda, Mikea Tysona, Kate Moss i Lady Gage odjevene u bijele majice sa Supreme logom. I čini se kako je to najbolje prošlo upravo u Japanu.

Ulična je moda tamo postala mainstream mnogo prije nego u New Yorku. Japanski su obožavatelji ulične mode odlazili u New York kako bi kupovali Supreme komade i preprodavali ih u Tokiju, čak i nakon 1998. kada je prva Supreme trgovina otvorena tamo. Danas Supreme najviše svoju odjeće prodaje u Japanu gdje imaju trgovine u Tokiju, Nagoyi, Osaki i Fukuoaki, dok istovremeno u Sjevernoj Americi i Europi imaju trgovine u tek po dva grada.

U cijeloj priči o tom nedostižnom brendu za cool klince kakav je Supreme, najveća enigma i dalje ostaje njegov osnivač. Živio je u Engleskoj sve do svoje 19. godine kada je prestao odolijevati zovu New Yorka koji ga je impresionirao i u koji se tako brzo uklopio. Jebbia danas ima 53 godine, živi u njujorškom West Villageu sa suprugom Biancom i dvoje djece i ne želi se izlagati javnosti, više nego je to potrebno. Jedini poslovni plan koji i dalje njeguje jest ostati vjeran toj ekskluzivnosti i kulerskoj auri Supremea. Kako je sam rekao: "Supreme mora nastaviti biti cool kako bi preživo."

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor