Traži

Kako se u godinama recesije izgradio jedan od najuspješnijih modnih brendova u Hrvatskoj?

Kako se u godinama recesije izgradio jedan od najuspješnijih modnih brendova u Hrvatskoj?

eNVy Room nemaju konkurenciju u svečanim kreacijama

Tekst: Ana Pavić


Fotografija: Senja Vild/Marko Grubišić

Ako ste u proteklih nekoliko godina imali vjenčanje, neki veliki party, maturu ili neki događaj na kojem ste morali izgledati WOW velike su šanse da ste kontaktirali moje sugovornike. Vjeko i Nikica čine eNVy Room, brend koji je vjerojatno najprisutniji na svim svečanijim događanjima u Hrvatskoj. Razlog zašto ih žene toliko vole je jako jednostavan. Naime, svaka žena u ormaru treba imati jednu haljinu u kojoj izgleda kao milijun dolara da se tako izrazim, a Vjeko i Nikica im to iskustvo isporuče bez greške. Osobno ih poznajem nekih desetak godina. Dizajnirali su i moju vjenčanicu koja je bila crvena, plisirana u stilu Halston haljina 70-ih. Poslužila mi je u više navrata kao odlična haljina za bezbroj svečanih događanja jer je krojem i stilom bezvremenska. I danas nakon pet godina kad god je odjenem žene me pitaju "gdje si kupila haljinu?", a to je u modi najbolja reklama. Žene gledaju što druge žene nose, pričaju o odjeći, informiraju se i onda kupuju. Velik dio njihovih klijentica dolazi s preporukom neke prijašnje zadovoljne klijentice i tako se taj čarobni krug lijepo i praktično zatvara.

S dečkima sam razgovarala u susret reviji koja će se održati sutra u njihovom zagrebačkom showroomu. Kako su mi kazali prikazat će prkosnu kolekciju ispunjenu motivima tropskog bilja, ali u estetskom kodu brenda koji nalaže ženstvene haljine i nova precizno krojena odijela koja će siguro biti veliki hit. Primijetit ćete da su Vjeko i Nikica jako iskreni u odgovorima, ne stvaraju neku mistiku i filozofiju od posla kojim se bave. Svoj posao rade s velikom strašću, ali i s mišlju da se stvari trebaju prodati jer naposljetku od toga brend živi. Intervju pročitajte u nastavku...

 

Vi ste specijalizirani za neke posebne prigode u životu jedne žene.  Je li se ta kategorizacija dogodila slučajno ili ste od početka baš željeli ići u tom smjeru?

Zapravo jeste. Otkad znamo za sebe posvećivali smo se haljini više nego nekom drugom komadu odjeće. I danas smo brend koji je najprisutniji na diplomama, vjenčanjima, maturama. To su te prigode za koje će Hrvatice izdvojiti neki veći iznos novca za odjeću. Prosječna Hrvatica neće kupovati skupu odjeću za svaki dan, ali će si priuštiti nešto skuplje za poseban događaj u životu i tu mi nastupamo.

Postoji li onda određena doza fluktuacije u vašem godišnjem poslovanju? S obzirom na to da ste specijalizirani za određene događaje?

Apsolutno postoji. U Hrvatskoj su mature i vjenčanja u istom periodu i zbog toga je naš posao sezonski. Ozbiljno radimo za vrijeme sezone vjenčanja bilo da se radi o mladenkama ili uzvanicama, a ostatak godine se pripremamo za tu sezonu. Ljudi nas često pitaju imamo li previše posla za vrijeme blagdana, ali vremena su se u tom pogledu promijenila. Način na koji ljudi dočekuju Novu godinu nije isti kao prije deset, dvadeset godina kada se odlazilo na fine dočeke u hotele. Danas djevojkama treba disco odjeća i dobar kaput jer Novu godinu čekaju negdje vani ili u klubu. Novac troše na neke druge stvari, ne na svečane haljine.

vjeko nikica

Jeste li ikada razmišljali o nekoj "basic" liniji? Imate li inspiracije za dnevne komade ili vas takve stvari ne zanimaju?

Po ovom načinu rada jako je teško posvetiti se basic liniji odjeće. Dok god imamo showroom i primamo klijente na sastanke jako je teško naći vremena za taj dnevni segment odijevanja. To je kompletno druga konstrukcija poslovanja koja je za nas sada neodrživa.

Kako vaša odjeća onda funkcionira na drugim prodajnim mjestima? Možete li uopće staviti vaše komade u neke concept dućane?

Teško jer naša odjeća nema elastina, haljine su rađene tako da ih možemo prilagoditi našim klijenticama po mjeri. U slučaju da je naša odjeća u nekom drugom dućanu mora se dogoditi situacija da baš pogodimo ženu s krojem kako bi joj kreacija pristajala kao salivena, a to je jako teško.

Hrvatska je zemlja mračna za male poduzetnike kao što ste vi. Koji su najveći problemi s kojima se suočavate?

Da, nije idealno raditi u ovoj zemlji. Imamo puno poduzetnika i puno kolega na ovako malom tržištu. Osobno nas najviše smetaju ti neki apsurdi koji su ponekad i smiješni. Evo, prije desetak godina smo imali suludo iskustvo. Trebali smo gostovati u Dubrovniku na nekom događanju, a da bismo došli do Dubrovnika trebali smo proći Neum u kojem smo platili ATA karnet 500 kuna za odjeću. Dakle iz svoje države ideš u svoju državu i pritom plaćaš prijevoz robe. Zar to nije smiješno?

vjeko nikica

Maloprije ste spomenuli da imamo previše dizajnera. Mislite li da smo premala zemlja za tako velik broj brendova?

Tržište će na kraju pokazati koliko nas ima i tko je uspješan. Definitivno stoji teza da nas puno "operira" na jako malom tržištu. S druge strane jasan je taj boom brendova jer danas je lakše s manje novca doći do medija i predstaviti se publici. Pogurati brend do prve stepenice. Kasnije sve ovisi o tebi, ali taj prvi korak je lakši. Tu su naravno i društvene mreže koje su znatno olakšale stvar novim brendovima.

Koliko su vam mediji danas uopće relevantni kada na društvenim mrežama možete sami komunicirati sa svojim klijentima i doprijeti do novih kupaca? Instagram je promijenio sve...

Do prije deset godina ako nisi imao izlog na frekventnoj gradskoj lokaciji nisi imao ništa. Danas ne moraš imati ništa osim jakog profila na Instagramu. Društvene mreže sigurno rade svoje, ali mišljenja smo da je za jedan brend važno izbalansirati sve kanale promocije, a isti uključuju društvene mreže, medije, poznate osobe..

Smeta li vas odsustvo modne kritike? Ne samo kod nas već globalno? Više nema loše kolekcije, sve je dobro. Čini mi se da još samo filmska industrija ima kritiku, da je sve ostalo postalo podložno marketingu koji onda diktira mišljenje novinara.

Gle, mediji su privatni, plaće se moraju isplatiti i logično je da se dobro piše o onome tko plati. Kod kritičara je najvažniji kredibilitet što mnogi nemaju. Voljeli bismo da jedan kritičar pokuša napraviti kolekciju u hrvatskim uvjetima i da mu ta kolekcija uspije po svakom kriteriju od kreativnog do prodajnog. Nadalje, domaći kritičari često gube glavu u Parizu, Milanu misleći da hrvatska moda treba biti takva. Mi nemamo tako jako tržište. Ni plaće domaćih novinara ne pariraju onima u svjetskim magazinima. Kako da naše kolekcije pariraju svjetskim kolegama? Potrebno je poznavati tržište, imati određeno obrazovanje, iskustvo i onda pisati o tim stvarima.

vjeko nikica

Dotaknuli smo se obrazovanja. Jeste li vas dva obrazovani dizajneri? Koliko je po vama danas to važno za uspjeh... Imamo dobar primjer Virgila Abloha koji nema formalno obrazovanje u modi, a vodi n Louis Vuitton i Off-White?

Dobro je imati diplomu jer realno gledajući na fakultetu dobiješ neku osnovu na kojoj gradiš stvari. Fakultet te neće naučiti poslovanju, ali je baza iz koje sve ide. Nismo završili TTF, završili smo talijansku modnu školu Callegari gdje smo se upoznali i odmah počeli raditi. Diploma nije garancija uspjeha. Ako si talentiran, talentiran si i to ti nitko ne može oduzeti, ali je diploma jedan lijepi okvir koji zaokružuje cijelu priču.

Što biste onda savjetovali našim mladim dizajnerima koji imaju neke zamjerke na modno obrazovanje u Hrvatskoj?

Mišljenja smo da na tom fakultetu nedostaje komercijalizacije i osnovnog shvaćanja poslovanja i tržišta. Studente se gura u kreativnost što je dobro, ali kreativnost bez jasne slike tržišta ne znači ništa. Mi svi živimo od prodaje odjeće što znači da komercijalni aspekt poslovanja i razmišljanja mora postojati.

Vi jeste komercijalan brend, ali koliko ste prisiljeni razmišljati isključivo na komercijalan način?

Što financijski bolje stojiš to više možeš biti kreativan. Za neki model ne moraš razmišljati hoće li se baš prodati, ali na ostatku vješalica mora biti ono što žene kupuju i vole. Ne možeš prodati skupu gala haljinu za prosječno hrvatsko vjenčanje. Stvari ne funkcioniraju tako.

Vi ste brend koji ima najviše ambasadorica. Taj star power koji je vani tako jak, postoji li kod nas? Postoji li neka osoba zbog koje vam se dućan puni ljudima jer su vidjeli haljinu na njoj?

Ovisi o momentu. Nama je izuzetno bila uspješna vjenčanica Franke Batelić isto kao i njena haljina s Eurosonga. Ali, sve je stvar trenutka. Zna se dogoditi da netko odjene haljinu na jako popraćenom medijskom eventu i da za tu haljinu nitko ne pita. Onda s druge strane se zna dogoditi da na Instagramu objaviš nešto i žene se jave i kupe. Ali, da je priča američka, nije. Opet nameće se pitanje gdje bismo bili danas da nismo ostvarili sve te suradnje. Sve je to jedna fina sinergija u kojoj svi dobivamo.

envy room

U jednom intervjuu Valentino Garavani je kazao da su za njega 60-e bile vrhunac ženske mode, dok je 80-e smatrao vulgarnim razdobljem za žensku modu. Ima li neko razdoblje koje je vama posebno drago i koje vas inspirira siluetom ili se ne opterećujete prošlim vremenima?

Mislimo da je kod nas najčešća ta ženstvena silueta 50-ih, to se nekako provlači kroz sve kolekcije. Ali volimo uzimati iz svih razdoblja, 80-ih, viktorijanskog razdoblja... Evo 90-ih se još nismo dotaknuli iako su veliki trend. Kad pogledaš danas ima puno trendova i tih nekih pod-trendova i moraš se prilagoditi, točnije raditi u duhu vremena u kojem živiš. Primjera radi, slip haljine su bile jako popularne prošle godine. Mi smo ih imali u našoj kolekciji, ali naravno prilagođene našoj estetici. S tim na umu jasno je da se nećemo vezati uz svaki aktualni trend. Tenisice nisu naša estetika. To nećete vidjeti u našim kolekcijama.

Jeste li razmišljali o proširenju kolekcije modnih dodataka? Torbica posebno?

Torbe izrađujemo u Hrvatskoj i iskreno rečeno one su tu da lijepo zaokruže priču i popune kolekciju. Nisu nam primarne kao komad na kojem bismo zarađivali. Uostalom, torba je statusni simbol, a ako pređete granicu Srbije, Slovenije ili Bosne više nitko ne zna tko je eNVy Room. Ta torba bi u hrvatskim uvjetima proizvodnje i pod uvjetom da je izrađena od najboljih koža, koštala kao Louis Vuitton što je iznos koji jedna Hrvatica neće platiti za domaću dizajnersku torbu. Torbe su posebna priča i u svijetu se dobro zna tko nosi koji brend i što se treba kupovati, tako da se ne bismo upuštali u tu avanturu.

Što ćemo vidjeti sutra na pisti?

Imamo 30 modela od kojih su 10 vjenčanice. Kolekcija je bazirana na našoj prepoznatljivoj ženstvenoj silueti i to je nešto što ne mijenjamo previše. S formom ne eksperimentiramo. Imamo dosta tropskih motiva, puno je bilja, zelenila. Rekli bismo da se radi o jednoj prkosnoj kolekciji (smijeh). I dalje prevladavaju haljine, ali imamo i dosta odijela koja su nam ove sezone došla u fokus. Radimo ih od viskoznog materijala ili čipke. Velik broj odijela je dio bridal kolekcije.

Vaša bridal linija je baš eksplodirala da se tako izrazim?

Mi smo imali jednu recesijsku prilagodbu iz koje je nastala Bridal linija. U to vrijeme svi su radili vjenčanice, ali nekako ispod stola da se tako izrazimo, kao da su vjenčanice bile ispod časti i nisu imale posebno naglašeno mjesto u kolekcijama. Mi smo onda napravili punokrvnu bridal liniju jer zašto ne bismo radili custom made haljine u kojima se žene mogu kretati i biti svečane u isto vrijeme? Recesija je utjecala na dizajn. Sve je postalo jednostavnije, nestala je haljina koja se nosi iza ponoći i bilo je potrebno ženama ponuditi nešto lagano i praktično, a opet lijepo i svečano.

Vaša vjenčanica se u stvari može nositi više puta.

Da. Moraš pripaziti da u njoj ne odeš na tuđe vjenčanje, ali za ostale svečane prigode će biti odlična (smijeh)

Jesu li onda nestale one torta haljine. Traže li žene danas isključivo jednostavne linije?

Ne traže sve žene jednostavnost. Princeza živi dalje. Ma to je normalno jer kod većine djevojčica je velika fama oko princeza i vjenčanja od malih nogu. Prvi kontakt curica sa svečanom haljinom je neka princeza koja se udaje u crtiću. Princeza uvijek ima krinolinu i taj oblik haljine ti ostane u glavi. A i takvu haljinu će žena odjenuti samo jednom u životu. Gdje bi mogla odjenuti krinolinu? Samo na tako važnom danu.

Danas se u medijima puno raspravlja o tome što je moderni luksuz. Istraživanja kažu da nove generacije luksuzom smatraju slobodno vrijeme i iskustvo, ne stvari koje kupuju. Primjerice, nove generacije će radije potrošiti na putovanje nego na torbu. Kako se to odražava na modnu industriju?

Luksuza će uvijek biti i žena će si uvijek htjeti priuštiti neku finu stvar. Mi obožavamo putovanja i najviše trošimo novac na tu vrstu luksuza. Stvar je u tome da jedno nužno ne isključuje drugo i dok je god prisutna potreba žene da se lijepo uredi i da si bude lijepa, bit će i potražnje za proizvodima koji joj to mogu omogućiti.

Na što ste najponosniji danas kada pogledate unatrag nekoliko godina? Koliko se toga promijenilo? Jeste li tamo gdje ste zamišljali da ćete biti kada ste krenuli u avanturu s vlastitim brendom?

Zadovoljni smo jako. Dobro radimo, tu smo gdje jesmo i ne žalimo se. Rast je uvijek poželjan, ali ne bismo htjeli narasti previše. Znaš, malo bismo i živjeli ako možemo (smijeh).

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar