Traži

Kako su H&M, Zara, Mango i ostali high street brendovi utjecali na žensku poslovnu modu?

Kako su H&M, Zara, Mango i ostali high street brendovi utjecali na žensku poslovnu modu?

Velike promjene

Tekst: Dina Dončević


Fotografija: Imaxtree,
Instagram,
NBC,
Zara

Dobro se sjećam doba kad je moja mama na posao išla isključivo u kostimima i odijelima, koje je većinom nabavljala u Max Mari ili davala šivati, a sakoa i sličnih stvari sve su se poslovne žene grozile u bilo kojoj drugoj prigodi koja nije bila vezana uz rad...

Kostim i odijelo su mi bili znak jednakosti za posao i nešto što ću nositi kad postanem "stara" (jer je tinejdžerskoj glavi sve poslije 18. godine kao da si jednom nogom u grobu). Bio je to oklop koji je moja mama, utjelovljenje poslovne žene, navlačila za odlazak na radno mjesto, a ni njezino mišljenje o tim komadima nije bilo puno drugačije. Nikad je nisam u bilo kojoj drugoj situaciji vidjela da to nosi. Danas je odijelo jedan od onih must have komada, barem sudeći po street style fotografijama, a nose ga žene i djevojke bez obzira na to gdje su se uputile i imaju li potpisan ugovor o radu.

Kako su H&M, Zara, Mango i ostali high street brendovi utjecali na žensku poslovnu modu? (фото 1)

Do prije nekoliko godina, kad bi mi god netko spomenuo poslovnu odoru, prvo na što bih pomislila je bio jedan dućan preko puta Džamije, u kojem su, sigurna sam, odjeću kupovale gotovo sve moje (i tuđe) profesorice u osnovnoj i srednjoj škola. Na svoje radno mjesto morale su doći u određenoj uniformi, a kreativnije vizije istih bile su dostupne samo u dizajnerskoj verziji. To si s učiteljskom plaćom nitko u Hrvatskoj nije mogao priuštiti, a dostupni su, barem za takav tip odjeće, bili jedino Varteks, DTR i NIK. Danas prvo na što pomislim je millennial pink odijelo s hlačama visokog struka koje je neka od it djevojaka isfurala na Balenciagine ružnjikave tenisice.

Kako su H&M, Zara, Mango i ostali high street brendovi utjecali na žensku poslovnu modu? (фото 2)

Koliko znam, kad bi dobio prvi posao, prve bi dvije plaće, prije nego što bi uopće završile na računu, završile u blagajni nekog od dućana. Samo što se prije za istu količinu novca mogao kupiti samo pokoji komad, a danas iz Zare možeš izaći s full opremom - kožnatim mokasinama, bež baloneru u maniri Burberryja, nekoliko košulja, sivim kariranim sakoom i s nekoliko pari hlača na crtu. Do tih je promjena došlo, po mojoj slobodnoj procjeni, upravo 2007. godine, kad je španjolska Zara otvorila svoj prvi hrvatski dućan. Hrvaticama je postala dostupna high street odjeća po iznimno povoljnim cijenama, a svi su komadi bili manje više prikladni za posao. I bili su moderni! Bila je to prava revolucija, ženama koje su u to doba počele raditi otvorili su se sasvim novi vidici, a time se i pojam business looka promijenio. I tako smo malo po malo, došli do 2018. godine, kad gotovo da više i ne postoji granica između poslovnog i casual odijevanja. Pa čak i u profesijama u kojoj se poštuje strogi dress code, kakva je recimo odvjetnička. Nemali broj puta sam svoje prijateljice vidjela u istim komadima na hodniku poslovne zgrade ili u večernjem izlasku, a ni u jednoj ni u drugoj prigodi ništa nije odskakalo. U ormarima više ne postoji strana za "stvari za posao" i civilku.

Kako su H&M, Zara, Mango i ostali high street brendovi utjecali na žensku poslovnu modu? (фото 3)

Poslovna moda se (napokon) oslobodila okova dosadnih kostima i jednoličnih odijela s dolaskom novih dućana koji su nudili suvremene verzije klasika, a i same su žene postale sve kreativnije i vještije u slaganju kombinacija za posao. Da su Hrvatice itekako žudjele za time govori i gužva koja, u bilo koje doba dana, postoji u zagrebačkom dućanu brenda Massimo Dutti, koji ima odličnu ponudu komada za posao. Na našem tržištu dostupan je od 2009., a dan danas se stvaraju redovi na blagajnama kad počne sniženje. Osim što nam je puno modernija i ljepša verzija poslovne mode postala dostupna, s obzirom na to da se na košulju, hlače i cipele, potroši manja količina novca nego što se prije trošila, uvijek ostaje mogućnost pokoju kunu staviti sa strane pa se jednom godišnje počastiti s high end ulovom poput sakoa, koji će onda čitavu kombinaciju podignuti na višu razinu - bez obzira na to što ispod nosimo košulju iz H&M-a ulovljenu na sniženju prije tri godine (nikad neću odustati od nje).

Zara kampanja za proljeće/ljeto 2018.

Workwear odjeća postala je i važan dio ponude high street modnih marki. Mango i Zara svako toliko izbacuju kampanje posvećene samo "9 do 5" lookovima, a u online shopovima redovito se može pronaći kategorija "office" ili "workwear" u kojima su izdvojeni takvi komadi. I iako vam se možda čini da je fokus na haljinama i lepršavim bluzama, poslovna kategorija nikako nije zanemarena. Velika se pažnja, najprije, posvećuje modernim krojevima, ali i svim ostalim zahtjevima suvremene žene. Zašto bi power suit isključivao seksepil? Jasno, govorimo o okvirima koji su prihvatljivi na radnom mjestu, ali više se ne moramo odreći ženstvenosti da bi nas se ozbiljno shvatilo. Odgovor na to pitanje dali su high street brendovi - bilo da se radi o modernoj verziji kostima ala Chanel s minicom koji će odabrati milenijalke ili pak, o profinjenom lanenom odijelu s palazzo hlačama i sakoom s dvostrukim kopčanjem. I za žene koje traže vrhunsku kvalitetu, jer su takva odijela navikla kupovati jedino s dizajnerskim potpisom, ponuda high streeta apsolutno je zadovoljavajuća. Primjerice, ne bi se čudilo da u ormaru Jadranke Sloković uz Gucci odijelo visi i neko high street, a to potvrđuje njihovu kvalitetu. U high streetu ne kupuju žene koje si možda ne mogu ili ne žele priuštiti nešto skuplje, nego one koje to žele.

Beyoncé u kostimu Pallas

Slim fit, high waist, culotte, svi mogući predznaci, bezbroj opcija i različitih krojeva nalaze se ispred sakoa i hlača koje ne samo da su prikladne za posao, već su i odlična opcija za piće iza kraja radnog vremena (koje je, kao što znamo, u današnje vrijeme postalo klizno). Percepcija o modernoj poslovnoj ženi se mijenjala, kao i njezini zahtjevi, a moda ide ukorak s tim - moramo priznati da nas rezultati nisu razočarali. Dobar posao high street brendovi napravili su i s premium linijama, većinom fokusiranim na konkretnije komade, kojima su oduzeli dobar dio kolača brendovima srednje razine poput već spomenute Max Mare.

Kako su H&M, Zara, Mango i ostali high street brendovi utjecali na žensku poslovnu modu? (фото 4)

Osim toga, business look je postao do te mjere chic, da su perfektno skrojena odijela preuzela Instagram feedove i street style fotografije posljednjih sezona. Power suit više nije strog i dosadan, iznimno je kvalitetan i moderan, a najbitnije nije ni skup. Ja se jednako moćno osjećam u svom Zara odijelu, kako bi se osjećala i u Armaniju, samo što nisam u minusu na računu. A sa mnom se slažu žene koje si ga mogu i ne mogu priuštiti. I zato kažem: živio high street!

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više