Traži

Kako su Slovenci uspjeli napraviti pravi Tjedan mode

Kako su Slovenci uspjeli napraviti pravi Tjedan mode

Razgovor s organizatorima Mercedes-Benz Fashion Weeka u Ljubljani

Tekst: Nives Bošnjak


Fotografija: Merceds-Benz Fashion Week Ljubljana

Tjedan mode u Ljubljani posljednjih se godina isprofilirao kao najuspješniji u regiji, a ove su sezone tri hrvatska dizajnerska brenda tamo predstavila svoje nove kolekcije. Kako su u tome uspjeli otkrila nam je jedna od organizatorica, Ula Spindler, dok su dizajneri brendova Twins i Xenia Design s nama podijelili svoja iskustva s revija

Mercedes-Benz Fashion Week Ljubljana ne postoji ni pune dvije godine, a u tom je kratkom roku postao vjerojatno i najbolji Tjedan mode u cijeloj regiji. Zajedno ga organiziraju Autocommerce, Cankarjev dom i agencija Pristop s čijom smo Ulom Spindler razgovarali o tome kako MBFWLJ uspijeva privući dizajnere iz cijele regije, publiku koja razumije modu, ali i najveće medije iz cijele Europe.

"MBFWLJ je počeo kao međunarodni Tjedan mode. Programski i umjetnički direktor Sašo Radović ima više od 20 godina iskustva s najvećim modnim događajima u Sloveniji i šire. Zapravo je Sašo Radović osoba koja sa svojim znanjem, ukusom i osjećajem traži i bira dizajnere koji se predstavljaju na MBFWLJ", kaže nam Ula Spindler iz agencije Pristop. "Moglo bi se i reći da se i taj trend malo promijenio budući da MBFWLJ postaje sve poznatiji tako da se kreativnoj ekipi MBFWLJ dizajneri javljaju i sami jer žele biti dio ovog stvarno velikog i divnog projekta. Dizajneri jako cijene odličnu klijentelu, medijski tisak koji je sve više i više internacionalan te stvarno dobre uvjete za rad."

XD Xenia Design na MBFWLJ 2017.

MBFWLJ je pravi međunarodni Tjedan mode. Dizajneri se sami javljaju organizatorima, ali i oni istupaju prema kvalitetnim dizajnerskim imenima koje žele u svojim redovima. Spindler kaže kako je ključno da dizajner ima jaku i jedinstvenu priču uz što je kvaliteta i cjelovitost kolekcija nužna. Do sada su u Ljubljani predstavljali i hrvatski brendovi koji su zadovoljili te kriterije - Charlie Design, Dioralop, Madame Demode, Spirit by T.B., Twins i Xenia Design. Osim njih, u Ljubljani je svoje kolekcije već predstavljao i Ivan Mandžukić koji iako je Hrvat, živi i radi u Berlinu. On je u jednom razgovoru za Büro 24/7 otkrio da u Ljubljanu odlazi jer tamo postoji klijentela, dok u Hrvatskoj u kojoj također predstavlja svoje kolekcije, nema niti jednog kupca.

Ni Ljubljana nema prave buyere jer, kako kaže Spindler, dizajneri prvo moraju biti u stanju isporučiti veće narudžbe da bi se priča s buyerima mogla otvoriti, no njihova je publika ipak modno osviještena i otvorenija prema kvalitetnom dizajnu. Ksenija Vrbanić koja je svoju kolekciju prikazala na nedavno završenom MBFWLJ kaže kako su dobra logistika i produkcija prisutne na revijama i u Ljubljani i u Zagrebu, no razliku je primijetila u publici. "Tamo su ipak svi bolje odjeveni, ako govorimo o trenutačnim trendovima. Tako su i bolje shvatili XD kolekciju i reagirali baš kao i u ostalom dijelu svijeta, bez rezerviranosti."

Twins na MBFWLJ 2017.

I Domagoj Štimac iz brenda Twins primijetio je takvu razliku. "Iako su Slovenija i Hrvatska susjedne zemlje, razlikujemo se jako. Ne samo po modnom ukusu, stilu odijevanja ili kupovnoj moći nego i po mentalitetu. Nekako su ljudi opušteniji, otvoreniji i ljubazniji kako u poslu tako i u svakodnevnim situacijama pa nema onog nepotrebnog stresa zbog stava s kojim vam poneki hrvatski kupci dolaze," kaže Štimac. "Naravno, imamo dio klijenata koji žive i rade u Ljubljani i koji nas prate još od naših prvih revija prema kojima se odnosimo jednako kao i prema onima u Hrvatskoj, ali kroz godine rada osim eventualne veće potrošnje primjećujemo da oni jednostavno više cijene naš trud i rad za razliku od hrvatske publike."

Kao što nema buyera, u Ljubljani, baš kao ni u Hrvatskoj, ne postoji adekvatna modna kritika. No, Slovenci su i tom problemu doskočili. "MBFWLJ je prije svega platforma koja može dizajnerima pružati prilike da predstavljaju svoje kolekcije odabranoj klijenteli, fotografima, Instagramašima, blogerima, medijima te sve više i više i internacionalnim medijima," kaže nam Spindler i otkriva nevjerojatan podatak: Ovu ediciju MBFWLJ su pratili Vogue Italia, Grazia Italia, Fucking Young!, Calvert Journal, The Issue Magazine, Harper's Bazaar i Superior Magazine

To su ozbiljne publikacije koje ne prezaju od konstruktivne kritike koliko god ona pozitivna ili negativna bila. "Imala sam priliku dati jedan TV intervju mladoj novinarki koja me iznenadila dobrim poznavanjem XD brenda i pitanjima koja su se odnosila na stručni osvrt na kolekciju. To je na našim prostorima vrlo rijedak primjer", otkriva nam Ksenija Vrbanić, a i Domagoj Štimac ima slično iskustvo. "Kod kritike u Hrvatskoj nema one ljubavi. Nema strasti prema modi. Sve se svodi na korist, a korist nas svodi na novac i tako u krug. Puno ljudi s kojima nismo bili upoznati nam je prišlo nakon revije i čestitalo. To vam u Hrvatskoj ne funkcionira tako. Uglavnom nakon revije ljudi bježe od vas kao vrag od tamjana osim ako vam nisu poznanici, a u nekim slučajevima i tada samo odu", kaže Štimac.

XD Xenia Design na MBFWLJ 2017.

"Od ljudi koje smo imali čast upoznati za okruglim stolom prije predstavljana kolekcije tj. jutro kada smo stigli u Ljubljanu tu su bili predstavnici talijanskog Voguea, talijanske Grazije, britanskog F.Y!, modni skauti, blogeri i buyeri od kojih su nas neki od njih odlučili posjetiti za vrijeme priprema u backstageu kako bi se detaljnije upoznali s našim radom", nastavlja Štimac. "S njihove strane puno kreativnih i zanimljivih pitanja o brendu i kolekciji koju predstavljamo, a s naše strane puno odgovora na lošem engleskom (smijeh), ali od samog upoznavanja, po tipu pitanja i načinu razgovora o modi vidi se što točno ti ljudi znaju o poslu kojim se bave, a tako i izgledaju. A osim umijeća vođenja kvalitetnog razgovora oni nemaju potrebu za laganjem jer im to ništa ne znači. I loša kritika je i dalje dobra kritika ako je konstruktivna i utemeljena.

To su ključni čimbenici kojima se Ljubljana izdigla iznad zagrebačkih i beogradskih modnih događaja. I iako postoji tek dvije godine, Tjedan mode u Ljubljani ide naprijed nevjerojatnom brzinom. Još im ostaje poraditi na suradnji s buyerima odnosno europskim i svjetskim, online i fizičkim multibrand trgovinama, te adresirati problem održivog razvoja u modnoj industriji i tko zna, možda bi uskoro mogli ući u krug u kojem se nalaze tjedni mode u Stockholmu, Kopenhagenu i Berlinu koji su tik iza Londona, Milana i Parizu.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više