Search

Kako trenutno posluju concept dućani i kupuju li Hrvatice luksuzne brendove? Imamo odgovore

Kako trenutno posluju concept dućani i kupuju li Hrvatice luksuzne brendove? Imamo odgovore

Tekst: Ana Pavić


Image: John Pavlish

Prije globalne pandemije modni magazini su često postavljali pitanje smjera u kojem se modna industrija kreće. Pitanja su se odnosila na nevjerojatnu brzinu i konzumerizam koji je rušio sve pred sobom. Trendovi se više nisu smjenjivali po sezoni, smjenjivali su po tjednima, i tek što bi netko pobjedonosno proklamirao da ima “it” komad u svojim redovima, netko drugi bi ga svrgnuo s trona sljedeći tjedan i preplavio Instagram s nečim novim. Osobno ću vam kazati nepopularno mišljenje koje imam kao modna urednica. Meni je ta situacija bila neprobavljiva. Gotovo nasilno guranje nečeg novog, ne nužno i kvalitetnog, stanje konstantnog hypea i nabrijavanja na tenisice koje smo vidjeli već milijun puta, ali eto sad se netko sjetio olovkom napisati nešto na njih i predstaviti taj čin kao revolucionaran.

Potom sve “obrade” stila 90-ih koje je Winona Ryder nosila dok su oni koji ih sad prezentiraju kao neki wow novitet još bili u pelenama. Slobodno nastavite niz svega što ste već vidjeli milijun puta, a prezentiralo vam se kao nikad viđeno. Onda se dogodila katastrofa. Svijet je stao i moda nikome nije bila primarna stvar. Blogerice i influencerice više nisu gurale svoje tenisice i vestice u prvi plan na feed. Svi smo našli u istoj situaciji koja nas je izokrenula mentalno, ali i financijski. Modne kuće su utihnule, nije bilo raskošnih produkcija, sto pedeset kolekcija, međukolekcija, kapsulnih kolekcija, dropova, suradnji. Sve to je izazvalo lančanu reakciju koja je pogodila i tisuće malih dućana koji još fizički prodaju odjeću brendova i ovise o njima za opstanak.

Kako trenutno posluju concept dućani i kupuju li Hrvatice luksuzne brendove? Imamo odgovore (фото 1)

Concept dućani su raj za sve ljubitelje mode jer na jednom mjestu nude širok izbor pažljivo odabranih brendova koji u tom prostoru čine jednu smislenu cjelinu. Žene su vjerne određenim dućanima i rijetko koja će kupiti samo jedan komad. Ako kupuju u nekom concept storeu, onda idu po total look ili u njemu nalaze sezonske artikle od glave do pete. U Hrvatskoj ih nemamo puno, pogotovo onih koji prodaju dizajnersku odjeću. Naša kupovna moć nije velika is vi dućani te vrste ovise o nekom poznatom krugu žena koje su bolje platežne moći i koje, kako sam već kazala, imaju određenu vjernost prema dućanu. U svjetlu ove situacije zanimalo me koliko je pandemija utjecala na kupovnu moć Hrvatica i što se uopće događa iza cijele mašinerije. Tim povodom sam razgovarala sa Zoranom Skrobonjom, buyerom poznatog concept storea Nicolas koji ima prodajna mjesta u Zagrebu, Rovinju i Beogradu. Na njihovim policama ćete pronaći sve one brendove koje obožavamo od Isabel Marant, Iro, Golden Goose, Paris Texas.

Nije upitno da je Covid najviše utjecao na industriju luksuza. Kakva su tvoja iskustva? S kojim problemima i promjenama ste se susreli u vrijeme pandemije kao concept store koji surađuje s brendovima?

Nisam siguran da si u pravu. Industrija luksuza je u pravilu jedna od zadnjih koja osjeti posljedice bilo kakvih promjena. To je tip proizvoda čija klijentela ne ovisi previše o stanju na tržištu. Čini mi se da su na jačem udaru masovni brendovi ili industrije poput turizma i ugostiteljstva jer ovise o puno većem broju ljudi, ili pak srednji brendovi koji nemaju infrastrukturu i akumulirani kapital da prežive bilo kakav pad prodaje. I modnim kućama i nama je trebalo neko vrijeme da se prilagodimo nakon početnog šoka, ali čini mi se da smo svi ovo shvatili kao nekakav signal da malo preispitamo svoje poslovanje i da ispravimo neke greške koje možda prije nismo ni primjećivali. Sada nastojimo sve postaviti na neke malo zdravije osnove. Ja sam uvijek optimist.

Je li se promijenio način na koji žene kupuju? Jesu li se promijenili običaji kupovine? Što se najviše prodaje?

U prvom periodu nakon otvaranja sam stalno slušao “A gdje ću ja u tome? ” kao komentar na večernje haljine ili štikle. Jednostavno nije bilo prilika da ih se odjene- nije bilo evenata, svadbi, proslava okruglih rođendana… No, ispostavilo se da će žene zauvijek biti žene, slabe na lijepe haljine i cipele, tako da su vrlo brzo same počele pronalaziti prilike da ih odjenu. Sad je to možda večera u subotu navečer ili piće s prijateljicama u petak. Što je zapravo super. Meni nedostaje Zagreb u kojem žene nisu isključivo u trapericama u subotu navečer.

Kakva je potražnja sada s obzirom na situaciju? Kupuju li Hrvatice brendove?

Od početka ove godine, osim u periodu lockdowna, imamo konstantan rast prodaje u odnosu na prošlu godinu. Dok smo bili u izolaciji to nisam mogao niti zamisliti, nismo prodavali gotovo ništa, bio sam očajan. Imali smo dućan prepun odjeće koju nismo imali gdje ni kome prodati, ali čim smo opet otvorili prodaja je nastavila točno tamo gdje je stala prije zatvaranja. Razlozi za rast su zapravo prilično objektivni. U Zagrebu smo se zbog potresa morali preseliti iz Vlaške ulice gdje smo proveli devet godina na novu lokaciju u Masarykovoj ulici koja se pokazala puno atraktivnija i prometnija, a samim time imamo i puno više kupaca. Osim toga, ljudi ne putuju i ne shoppingiraju po inozemstvu tako da taj novac troše kod nas. Na kraju ispada da smo izgubili ta dva mjeseca, otresli se i nastavili dalje.

U prvom periodu nakon otvaranja sam stalno slušao “A gdje ću ja u tome? ” kao komentar na večernje haljine ili štikle.

Trenutno nam je puno veći problem činjenica da nam je dio robe otkazan zbog nemogućnosti proizvodnje. Naime, da bi se neki komad proizveo u tako kratkom roku potreban je sinkronizirani rad proizvođača tkanine, tvornica u kojima se ta odjeću šiva, skladišta i distribucije. Budući da su tvornice bile zatvorene, taj se period dodatno skratio što je rezultiralo otkazivanjem čitavih linija, a samim time i manjom količinom odjeće u dućanima. Zato nam je trenutni cilj čim ranije povući kolekciju proljeće ljeto kako ne bismo imali praznog hoda u trgovinama.

Kakva se reorganizacija poslovanja dogodila na svjetskom nivou? S vašim partnerima? Kako ste vi reorganizirali poslovanje? Jeste li odustali od nekih brendova?

Tu se baš sve promijenilo. Moda je prije svega sezonski posao. Isti komad ne vrijedi jednako sad i za tri mjeseca i zato je pitanje prodaje toliko kompliciranije. Nas je zatvaranje zateklo polovicom trećeg mjeseca u trenutku u kojem smo imali pune dućane odjeće za proljeće/ljeto koja je polovicom šestog mjeseca u pravilu na sniženju. To konkretno znači da svaki neradni dan nije bio samo gubitak novca koji bi inače u tom danu zaradili, već i gubitak vrijednosti robe koju smo već platili i koju imamo na skladištu.

Osim toga, u tom se trenutku obično potvrđuju i pretkolekcije jesen/zima. Inače, to je komercijalno najbitnija kolekcija svake godine koja u prodaju dolazi polovicom petog mjeseca i čini otprilike pola ukupnog godišnjeg budžeta, a birao sam je u prvom mjesecu kad je korona bila samo vijest iz daleke Kine. Odlučivanje o tim brojkama iz perspektive dok smo zatvoreni s hrpom robe na skladištu je bilo možda i moje najteže iskustvo u poslu do sad. Jer sve što potpišeš moraš i platiti. U tom trenutku nitko ne zna niti hoćemo li biti otvoreni dok ta roba stigne do dućana ni hoće li je ljudi kupovati jednom kad otvorimo. Paralelno, ako budemo otvoreni i sve bude ok, moramo imati dovoljno robe jer nam o tome ovisi čitavo poslovanje. Jasno ti je da nisam spavao.

Kako trenutno posluju concept dućani i kupuju li Hrvatice luksuzne brendove? Imamo odgovore (фото 2)

Ono što je pozitivno je da su svi postali nekako tolerantniji u poslovanju. Do Covida su brendovi bili fokusirani isključivo na rast. Pod bilo koju cijenu. Ja već neko vrijeme mislim da je to nerealno, da je količina robe na tržištu neodrživa i drago mi je da smo se svi počeli slagati oko toga. Naime, svaki brend s kojim surađujemo očekuje da svake sezone naručimo više u odnosu na prethodnu. Međutim, nije svaka njihova kolekcija nužno bolja od prethodne, a broj kupaca nije baš tako lako povećati. Osim toga, stalno su uvodili nova pravila kojima isključivo sebi osiguravaju rast: od ove godine morate uzimati i torbe, onda sljedeće sezone dodaju da morate i marame… Bez obzira na to što nam se ne prodaju. Oni moraju brojčano rasti i na njima je da nam prodaju, a na nama da se pobrinemo što ćemo s tim. Sad smo svi dobili snažan udarac i nekako ponovno uspostavljamo odnose s neke nove, ljudskije i tolerantnije razine.

Misliš li da će se industrija uspjeti oporaviti od velikih gubitaka i misliš li da je Covid zauvijek promijenio modu?

Modnu industriju se ne bi smjelo gledati kao jednu cjelinu jer je unutar sebe jako različita. Imate velike brendove, srednje brendove, male brendove, masovne brendove... To su kompletno drugačije priče i poslovanja. Neki će se oporaviti, neki su se već oporavili, a neki nažalost neće.

Ja čvrsto vjerujem u zdrave osnove, puno rada, ideja i ono našto se zapravo sve svodi: u pravu lijepu modu i dobar kvalitetan proizvod, zvao se on butik ili torbica. To su vrijednosti koje su sve manje vidljive u današnjoj modi gdje je sve postalo show, Instagram i umjetno. I moralo je puknuti. S ljudske strane mi je žao svakog na čijim se leđima prelomilo, ali vjerujem da bilo kakvu krizu možemo shvatiti kao nekakvo čišćenje, a to je s vremena na vrijeme prijeko potrebno.

Živimo u vremenu gdje je svatko tko sašije jednu haljinu dizajner, svatko tko je pročitao 3 članka modni kritičar, gdje je bitnije što ste stavili na Instagram i kako to izgleda na slici nego što to zapravo je… Meni se to nikako ne sviđa, odbijam reagirati na takve pojave

Živimo u vremenu gdje je svatko tko sašije jednu haljinu dizajner, svatko tko je pročitao 3 članka modni kritičar, gdje je bitnije što ste stavili na Instagram i kako to izgleda na slici nego što to zapravo je… Meni se to nikako ne sviđa, odbijam reagirati na takve pojave, prema modi sam na neki način konzervativan, držim se svog instinkta, ukusa i principa i to se sad pokazalo ispravnim. Jer u bilo kakvoj krizi ljudi se često okreću prema tim, nekim, nazovimo ih trajnim vrijednostima jer su provjerene i dokazano djeluju.

Instagram je toliko ubrzao konzumaciju i svega je bilo previše. Je li ovaj stop, iako težak i neželjen, možda bio ključan da se stvari promijene? Da se uspostavi termin „trendless“?

Za početak, moram napomenuti da ja jako volim i Instagram i trendove. Međutim, ne ovo u što se to pretvorilo. Sve je postalo prebrzo, instant, površno… i nekako krivo. Traži se NOVO što nije nužno ni lijepo, ni kvalitetno, ni zanimljivo. To je problem za samu industriju koja se svela na izmišljanje tople vode, a ne na proizvod i to je po meni krivo. Najviše su pod pritiskom sami dizajneri: jer tko je toliko kreativan da 10 puta godišnje može izbaciti nešto novo i genijalno?

Svaku IT torbicu ili cipele vidimo toliko puta na Instagramu prije nego uopće stignu u trgovine, da dok dođu u prodaju već postaju lagano out. Čini mi se da trendove Instagram prožvače i ispljune. Za proljeće/ljeto nosi se logo, za zimu je OUT. To je postalo frustrirajuće, osim ako ste milijunaš koji kupuje baš sve što vidi. Prosječan konzument to više ne može pratiti.

S druge strane, trendovi su nužni i prirodni. Postojali su oduvijek i u svim sferama ljudske kreativnosti… U modi, interijerima, slikarstvu, glazbi... Ljudi kao čovječanstvo rastu, mijenjaju se ideje i percepcije, a trendovi su odgovor na trenutnu situaciju u društvu. To je njihova poanta i zato je neodrživo kad su prebrzi. Jer to znači da su umjetni i nametnuti te samim time gube svoju osnovnu funkciju. Tako da mi se čini da je trendless samo još jedan trend koji nam se čini cool. Trendless nam nije prirodno. Svakako je logičan odgovor na pretjerivanje s trendovima, ali možda malo preradikalan i zato će proći. Kao i svi trendovi. Samo se nadam sporije nego inače.

Kako trenutno posluju concept dućani i kupuju li Hrvatice luksuzne brendove? Imamo odgovore (фото 3)

U ovom poslu si „preživio“ veliku ekonomsku krizu 2008. Kakve su sličnosti sa situacijom danas?

Osnovna razlika je što je 2008. bila ekonomska kriza koja je imala svoje dubinske i dugoročne razloge, a samim time i takve posljedice. Radilo se o krizi koja je bila rezultat dugo nakupljanih problema u ekonomiji i zato je bila toliko snažna i dugotrajna te pogodila baš sve u društvu.

Od početka ove godine, osim u periodu lockdowna, imamo konstantan rast prodaje u odnosu na prošlu godinu. Dok smo bili u izolaciji to nisam mogao niti zamisliti, nismo prodavali gotovo ništa, bio sam očajan.

Ovo sad je trenutna i kratkoročna kriza u kojoj je virus zaustavio poslovanje čitavog svijeta na 2 mjeseca. Dakle fizički je bilo nemoguće raditi. Iako je to snažan udarac za svako poslovanje, u tih 2 mjeseca smo našli način za suživot s virusom: on više nije prijetnja na isti način kao početkom godine i zato mislim da ćemo se svi jako brzo oporaviti.

Kako trenutno posluju concept dućani i kupuju li Hrvatice luksuzne brendove? Imamo odgovore (фото 4)

Isabel Marant kaput, Isabel Marant haljina, IRO haljina, Isabel Marant čizmice, Golden Goose čizme, Paris Texas čizme

U koje komade se isplati investirati? Koje komade bi preporučio ženama ako idu u shopping?

Kupite neku lijepu haljinu koja vam ne treba, ali vas veseli, oversized kaput koji ćete nositi čitavu zimu (i sljedeću), lijepi komad nakita koji ćete nositi sljedećih deset godina, ravne čizme koje ćete nositi uz sve stare haljine da izgledaju nove… Trošite na uspomene, a moda nek bude samo lijepi dodatak svemu.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više