Traži

Kako je cijeli niz pravnih akata Cartierovu narukvicu Love pretvorio u svevremenski statusni simbol

Kako je cijeli niz pravnih akata Cartierovu narukvicu Love pretvorio u svevremenski statusni simbol

I nakon 50 godina od predstavljanja ne jenjava joj popularnost

Tekst: M.M.


Osim stetoskopa, skalpela, defibrilatora i injekcija svih veličina i oblika, u bolnicama je moguće pronaći još i cijeli niz drugih, neočekivanih predmeta. Ako je u pitanju bolnica u nekoj od svjetskih metropola kao što su, primjerice, London i New York, na popisu inventara sigurno će se naći i maleni zlatni odvijač.

On je, naime, jedini alat uz pomoć kojeg se možete osloboditi Cartierove narukvice Love koja već pedeset godina pronalazi put do vjerne publike, a posljednjih je godina postala i omiljenim modnim dodatkom milenijalaca, doduše onih imućnijih - kao što su Kendall Jenner i Rihanna, jer narukvice koje dolaze izrađene od žutog, bijelog ili ružičastog zlata, s dijamantima ili bez, stoje između 4,050 i 56,500 američkih dolara.

Ovaj statusni simbol iz sedamdesetih svoju popularnost danas duguje prvenstveno svevremenskom dizajnu koji je još 1969. osmislio Aldo Cipullo. Inače Talijan, u New York je emigrirao 1959., a nakon što je ugled stekao radeći za glasovitog dizajnera nakita Davida Webb te za kuću Tiffany & Co., 1969. prešao je u Cartier. Prvi komad nakita koji je tamo kreirao, bila je upravo Love narukvica, a koja je vrlo brzo postala najprodavanijim artiklom te nakitarske kuće, a isti je status zadržala i do danas. Inače, osim za dizajn narukvice Love, sastavljene od dva polumjeseca koja se povezuju vijcima, Aldo Cipullo zaslužan je i za još jedan statusni simbol - narukvicu Juste un Clou (Just a Nail).

Jedan od velikih fanova Love narukvica je i Rihanna, koja obično kombinira nekoliko modela odjednom

U originalu izrađena od zlata, u početku se prodavala samo parovima - jer narukvicu je gotovo nemoguće skinuti bez nečije pomoći, a neki od prvih fanova Cipullovog dizajna bili su Elizabeth Taylor i Richard Burton te Sophia Loren i njezin Carlo Ponti. Danas, pedeset godina kasnije, jedina stavka koja se na originalnoj narukvici promijenila jest ta da je sada možete kupiti i ako nemate muškarca pod rukom (ili ženu ako ste Kanye West, veliki fan Love narukvica).

No ono što je najzanimljivije kada je Love u pitanju, jest količina napora koju je Cartier, ne bez razloga, uložio u to da zaštiti svoj ikonički dizajn što je toj nakitarskoj kući omogućilo da bez grča na licu podiže tužbe protiv svih onih koji pokušaju neautorizirano kopirati njihov dizajn, neovisno o tome radi li se o high-end kopijama ili jeftinim kineskim replikama koje se na Amazonu prodaju za tridesetak američkih dolara.

Osim klasične zlatne, Cartier danas Love proizvodi i od bijelog i ružičastog zlata, ukrašene dijamantima

Prepoznavši potencijal njihovog dizajna, Cartier i njegova roditeljska kompanija Richemont su tako svoju Love narukvicu zaštitili cijelim nizom patenata, što onih koji štite njih od kopiranja njihovog dizajna, što onih koji kupce štite od toga da kupuju fake proizvode. Tako su, primjerice, svojoj narukvici osigurali i trade dress, institut iz područja intelektualnog vlasništva (ne postoji u prvatskom pravnom sustavu) koji se odnosi na "ukupnu predodžbu o proizvodu", a koji pretpostavlja da konfiguracija proizvoda, prepoznatljivi dizajn specifičan i proizašao iz Cartiera sugerira njegov podrijetlo. Laički rečeno, trade dress štiti kupca od toga da mu netko proda kopiju dok on misli da kupuje original.

"Otključana" narukvica


Osim toga, Cartier je patentirao i mehanizam "zakopčavanja" uz pomoć vijaka i odvijača, koji se k tome, odnosi ne samo na narukvicu nego na nakit generalno, zaštićen je i jedinstveni način stiliziranja riječi Love; godinama su se natezali i sa Svjetskim vijećem za zlato (WGC), koje je pokušalo zaštititi svoj "LoveGold" slogan jer je "zbunjujuće sličan u značnju, izgledu, zvučnosti i komercijali" i lako može kupca zavarati da kupi WCG-ov proizvod, misleći da se radi o Cartieru. Tužba, očekivano, nije prošla, ali je Richemont registraciju njihovog proizvoda uspio odgoditi za gotovo pet godina.

Jedna od vjernih obožavateljica Cartierovog dizajna je i Sarah Jessica Parker

Ono što je Cartieru, pak, uspjelo jest dobiti spor protiv pružatelja internetskih u Velikoj Britaniji. Nevjerojatno, ali uspjeli su sud uvjeriti da bi kompanije trebale blokirati pristup stranicama koje prodaju Cartierove lažnjake. Sud je ustvrdio da da, glavna odgovornost leži na vlasnicima spomenutih stranica i da je identifikacija tih stranica primarno zadaća samog brenda, ali svejedno, pružatelji internetskih usluga imaju zakonsku obavezu biti kooperativni u blokiranju takvih web stranica i na taj način sudjelovati u borbi protiv krivotvorenja robe.

Da, zlato i dijamanti su neosporno luksuz, no ono što Love čini statusnim simbolom nije skupocjeni materijal od kojeg je izrađena, nego su za njezin zvjezdani status zaslužne upravo stotine podnesenih tužbi i dobivenih sudskih sporova kao i cijeli niz patenata koji su Cartierov dizajn učinili prepoznatljivim, uočljivim, no ono najbitnije, jedinstvenim.

Napišite komentar