Search

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu

Tekst: Tina Lončar


Image: Matej Jurčević

Premda bi Mateja Jurčevića mnogi svrstali u ladicu "novog imena na sceni", iza ovog mladog, ali perspektivnog fotografa brojni su zapaženi projekti. Zajedno s Karlom Jurić, publiku je oduševio video projektom "Project love" koji preispituje što ljubav znači u vremenu digitalnih medija, potpisao je kampanje za domaće modne brendove kao što su XD Xenia Design, Ea11sv i PRICE ON REQUEST, jedna od njih, u kreativnoj direkciji Gale Marije Vrbanić i njegovim fotografskim potpisom, zaslužila je 2018. godine nagradu Hrvatskog dizajnerskog društva u kategoriji "Koncept, inicijativa, kritički dizajn", a pažnju modne scene posebno je privukao svojom nepretencioznom estetikom, te svježim, pomalo sirovim i poprilično drugačijim pristupom. Nakon studija na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti put je Mateja odveo u Belgiju gdje je nastavio svoje obrazovanje na prestižnoj Kraljevskoj akademiji likovnih umjetnosti u Antwerpenu. Matej je i tamo nastavio nizati uspjehe pa je njegova posljednja foto serija "I get so lonely, life in magazines" nagrađena priznanjem odsjeka fotografije za najbolji diplomski rad u 2021. godini na antwerpenskoj Akademiji, a organizacija VID Foundation for Photography prepoznala je njegovu seriju "Looking for Hope" koja istražuje njegovo rodno mjesto, Tenju. Projekt je to koju, zahvaljujući ovoj fondaciji, tek ima realizirati, a predstavlja sve ono što Matej provlači kroz svoj fotografski rad, kritičko promišljanje, pojmove poput nostalgije i sjećanja, ukazivanje na društvene probleme i izazove odrastanja.

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 1)
Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 2)

Nakon što si u Zagrebu završio studij snimanja na Akademiji dramske umjetnosti, put te odveo u Antwerpen gdje si nastavio svoj proces obrazovanja na Kraljevskoj akademiji likovnih umjetnosti. Kako si se odlučio za taj korak?

Od početka studija sam znao da želim u jednom trenutku studirati negdje izvan Hrvatske. Antwerp je poznat kao studentski grad i uz to iskustva prijatelja koji su živjeli u tom dijelu Europe bili su dodatna motivacija za taj korak. Kako mi je modna fotografija bila jedan od interesa, akademija u Antwerpu se činila kao najbolja opcija jer je prvenstveno poznata po modnom dizajnu.

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 3)

Kako se scena u Belgiji razlikuje od hrvatske scene, imaš li filing da nudi više prilika? Planiraš li ostati u Antwerpenu i nakon završetka studija?

Nažalost u ovom trenutku ne mogu dati potpuni odgovor na ovo pitanje. Nekoliko tjedana nakon mog dolaska je uveden drugi lockdown u Belgiji, tako da je od studenog 2020. pa sve do svibnja 2021. kretanje bilo limitirano. Nisam u potpunosti osjetio umjetničku scenu, ali ono što mogu sa sigurnošću reći je to da je Antwerp grad u kojem se umjetnost konzumira puno više nego kod nas. To pozitivno utječe na studente i mlade umjetnike koji onda ulažu više u svoj rad kako bi se istaknuli i bili primijećeni od strane kustosa i vlasnika galerija. Postoje sjajni programi, rezidencije i natječaji za mlade neafirmirane umjetnike. Takvih stvari sve više ima i u Hrvatskoj što me raduje. Trenutno me jedan projekt odvukao iz Antwerpa nazad u Slavoniju gdje ću provesti ostatak godine, taj drastični skok je nešto što nisam planirao, ali mi se čini kao dosta zanimljiv poduhvat. Povratak u Antwerp planiram sigurno, ali tek iduće godine.

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 4)
Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 5)

Tvoja posljednja serija fotografija 'I get so lonely, life in magazines' nagrađena je priznanjem Odsjeka fotografije za najbolji diplomski rad u 2021. godini. O čemu ona govori? Koja je poveznica između tinejdžerske usamljenosti i modnih magazina?

Diplomski rad ‘I get so lonely, life in magazine’ govori o kulturi obožavanja tj. fanatizmu kroz prizmu ikonografije kako katoličke tako i modne. Tinejdžeri su u potrazi za vlastitim identitetom najviše skloni poistovjećivanju s glazbom, filmovima ili knjigama itd. U mom slučaju to su bili časopisi kao što su Dazed, i-D i Hero. Odrastanje u katoličkoj sredini u mene je utkalo ideju štovanja koja se kasnije preslikala i na moj odnos prema modnim magazinima. Sada, deset godina nakon, stranicama istih stvaram kolaž-instalacije i tako definiram osobnu mitologiju. Rad je nastao tijekom lockdowna u Antwerpu; kao i svi osjećao sam se usamljeno i izolirano. Taj osjećaj podsjetio me na to kako mi je bilo biti tinejdžer. Kupio sam gomilu magazina i krenuo u svojevrsnu reviziju i dekonstrukciju adolescencije.

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 6)
Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 7)

Hoće li spomenuti radovi biti izloženi?

Rad će u rujnu biti prikazan na grupnoj izložbi diplomskih radova odsjeka fotografije u Muzeju fotografije (FOMU) u Antwerpu. Velika mi je želja prikazati rad i publici u Zagrebu međutim još ništa po tom pitanju nije dogovarano.

Tvoj rad većinom inspirira ista tematika, nostalgija, sjećanja na djetinjstvo, mladenačka kultura, psihičko zdravlje... Misliš li se odrastanje u malom slavonskom selu odrazilo na tvoj rad u kasnijim godinama obzirom da je riječ o ponešto konzervativnijoj sredini i vrlo malom mjestu?

Tenja se može čitati kao malo slavonsko selo, ali isto tako kao i predgrađe Osijeka. Ta blizina gradu je zapravo igrala ključnu ulogu u mom odrastanju. Nisam se nikad osjećao kao da odrastam uskraćen gradskog asfalta, a Internet je tu razliku gotovo pa izbrisao u mom slučaju. Na moj rad se najviše odrazila potpora mojih roditelja koji su još u ranom djetinjstvu pozitivno reagirali na moje umjetničke pothvate. Otac mi je 2005. pokazao Adobe Photoshop, a kao poklon sam ubrzo nakon dobio grafički tablet. Taj potez me rano usmjerio u digitalnu umjetnost, a zatim i u fotografiju. Neizmjerno sam im zahvalan na tome, jer znam koliko je to rijetko u tom vremenu.

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 8)
Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 9)

U svojoj seriji 'Looking for Hope' istražuješ upravo svoje rodno mjesto, Tenju, a upravo ta serija nagrađena je od strane organizacije VID Foundation for Photography. Što si njome želio poručiti? Jesi li fotografirajući došao do nekih novih uvida?

VID Foundation for Photography je bio otvoren poziv za prijavu rada koji je u ranoj fazi nastanka, tako da ja tek sada ulazim u realizaciju projekta pod mentorstvom Shannon Ghannam. Moram iskoristiti ovu priliku i pohvaliti osnivača Bertana Selima čiji je angažman oko nas pobjednika nadmašio sva moja očekivanja. Looking for Hope je povratak doma, što se sve u tih sedam godina promijenilo, a što je ostalo isto. Portret kao alat za povezivanje i reprezentaciju prije nego dokumentaciju. Iskustvo življenja je nešto što nas sve povezuje i puno je jače od bilo koje razlike koju smo sami kreirali, ali imam osjećaj kako smo u ovoj polarizirajućoj političkoj atmosferi to zaboravili. Mladi mahom odlaze iz Slavonije i taj trend sporo ali sigurno opustošuje to područje. Šokira me latentnost vladajućih i normalizacija tog problema. Želim prikazati ljude koji su odlučili ostati ili se odlučili vratiti usprkos svemu. Kako tek sad krećem u rad na toj seriji još ne znam što me sve čeka.

Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 10)
Matej Jurčević: talentirani mladi fotograf koji niže nagrade i u belgijskom Antwerpenu (фото 11)

U suradnji s festivalom Organ Vida krajem godine izdaješ svoju prvu foto knjigu 'Med i Mlijeko'. Što se u njoj nalazi? Što možemo očekivati? I da, možemo li očekivati još neko iznenađenje, obzirom da si tako produktivan? :)

Rad u formatu foto knjige nije nimalo lak zadatak. Na sreću uz mene su grafički dizajner Dario Dević i kustosica Lea Vene. Cilj nam je preispitati taj medij i prikazati hrvatskoj publici foto knjigu kao prostor umjetničkog eksperimenta. Ne mogu vam za sada još ništa otkriti, ali vam mogu sa sigurnošću reći da to neće biti klasična fotomonografija. U ovoj fazi je čak i ‘Med i Mlijeko’ radni naziv o kojem još razmišljam. Publika je imala priliku vidjeti seriju autoportreta istog imena u sklopu ispitne izložbe prve godine diplomskog studija fotografije (ADU) u Galeriji F8. Knjiga je nastavak istraživanja i refleksije na temu mentalnog zdravlja. U isto vrijeme je veliki vizualni odmak od prijašnjeg rada. Imam još par zanimljivih ideja o kojima je prerano govoriti, ali obećajem da ćete prvi za njih saznati.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više