Traži

Millennials vs. generacija Z: \"Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni\"

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni"

Student modnog dizajna Filip Jerković otkrio mi je sve o svojim vršnjacima

Tekst: Dina Dončević


Fotografija: Denis Butorac

Iako sam sebe ne bi prozvao modnim influencerom, već samo jedan pogled na fotografije na Instagram profilu ovog 22-godišnjaka, kojeg mi je otkrio prijatelj (hvala Joco), i znala sam da sam pronašla idealnog sugovornika za razgovor o svemu vezanom uz modu. Stil Filipa Jerkovića predstavit ćemo vam u drugom članku iz serije u kojoj istražujemo međugeneracijske razlike, a u čijem je prvom nastavku sudjelovao Youtuber Iggy Biznis. Zagrepčanin se može pohvaliti istančanim modnim ukusom, a u prilog tome da je neosporno talentiran u stiliziranju (što je vidljivo i na fotografijama s ovog snimanja) ide i činjenica da je radio kako asistent modnim stilistima i urednicima. No, dio zasluga ipak mora pripisati i svojem obrazovanju - Jerković je, naime, student modnog dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 1)

Priznat ću, mene je moda oduvijek zanimala, ali smatrala sam je samo hobijem i nikada nisam mislila da bih mogla izgraditi karijeru u toj industriji, pogotovo u Hrvatskoj, stoga je moj izbor obrazovanja, onog pravnog, bio izbor nekog konvencionalnog zanimanja koje mi može pružiti sigurnu budućnost (ili sam barem tako razmišljala prije 10 godina). Prst sudbine htio je da završim kao modni urednik, a razgovor s Jerkovićem - koji vidi svoju budućnost u modi - napunio me optimizmom. Pripadnici njegove generacije koju nazivamo Z, naime, odlučuju raditi ono što žele, a ne što im je možda nametnuto, te im je na listi prioriteta prilikom izbora karijere da se radi o nečemu što vole i u čemu mogu uživati. Čini mi se kako danas mlađe generacije imaju puno više opcija ili su, barem, zbog tehnologije, svjesne raznolikosti zanimanja na tržištu (nešto što veliki dio moj generacije nije bio).

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 2)

"Kao klinac nikad nisam mislio da ću biti dio modne industrije, ali sam znao da se želim baviti nečim kreativnim. Gimnazijalac sam kojeg je kroz sve četiri godine kopkalo to što nisam upisao nešto manje suhoparno. Zahvalan sam na gimnazijskom znanju, ali je i kroz srednjoškolsko obrazovanje moda uvijek bila moj način izražavanja. To mi je nekako bio najlakši način predstavljanja sebe drugima, a da ne kažem ništa - koliko god to corny zvučalo. Moda na globalnoj razini pruža veliki spektar poslova, tako da trenutno ne znam točno gdje se vidim. Oduvijek su me privlačile pozicije urednika ili stilista, a u zadnje vrijeme mi se sviđa ideja modnog menadžmenta i marketinga, tako da nisam siguran gdje ću završiti, ali svakako se nadam uspjehu", kaže Jerković koji je već srednjoj školi radio poslove koordinacije modela u backstageu revija i pohađao iste - igrom slučaja ušao u je u svijet mode i tamo se odlučio zadržati.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 3)

Imidž je u današnje vrijeme bitan svima, a posebno mi se čini da vizualni identitet i način prezentacije more pripadnike generacije Z - u doba kad je nastao Instagram, online foto album na koji pohranjujemo trenutke kojima se želimo pohvaliti drugima,  2010. godine, oni su bili klinci ili, u najbolju ruku, tinejdžeri, dakle u najnježnijim godinama - a s tim se slaže i moj sugovornik.

"Jako sam vizualna osoba, pa tako svemu što radim, bila to fotka za Instagram, editorial za časopis ili sam moj styling - posvećujem dosta vremena. Takva je i većina moje generacije. Način na koji se odijevaš i generalno predstavljaš sebe na društvenim mrežama govori zapravo dosta o osobi - estetici, ukusu, interesima... U današnje vrijeme prvi dojam o nekome stekneš na temelju Instagram profila ili prema tome kako izgleda njegov feed. Ja sam, recimo, prvi posao dobio na temelju svog Instagrama. Mislim da smo kao generacija izrazito vizualni tipovi, i to se ne odražava samo na modu i društvene mreže, već i na druge platforme. Primjerice, i muzika se počela ne samo slušati, nego čak više i gledati", priznaje mi Zagrepčanin.

Njegova je pojava vizualni spektakl, barem ako se mene pita - osvojio me svojim upečatljivim stylingom u stilu 90-ih, u kojem se u potpunosti ističe iz mase dečkiju koje sam navikla viđati u gradu (fyi, vječno sam u potrazi za kandidatima za rubriku "Stajliš muškarci Zagreba"). Međutim, moda devedesetih, kojom su trenutno opsjednuti gotovo svi renomirani svjetski dizajneri, posebno mi je mrska. Kad se sjetim grupnih fotografija iz osnovne škole dođe mi se da rasplačem, ne znam točno od očaja ili od smijeha. Sjećam se kako smo prezirali modu tog doba, a komada s početka milenija - koji su sad in - ne želim se ni prisjećati. Te fotografije više, ja mislim, ni ne postoje, mislim da su ih cure iz moje generacije koje sad briju da su modne ikone spalile ili da su barem završile u smeću, a moje su zakopane negdje duboko u mračnom kutku ormara.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 4)

"Pa zašto baš 90-e?! Što je tako cool i privlačno u, za mene, mračnom dobu mode?", pitam Jerkovića.

"Mislim da je kod bilo kojeg trenda teško odrediti točan razlog njegovog pojavljivanja ili u ovom slučaju vraćanja u modu. Znam da moj stil dosta podsjeća na devedesete, ali on bi takav bio i to razdoblje trenutno nije u trendu. Jednostavno mi je bliska ta era, vibe i glazba. Mislim da ću mu u suštini uvijek ostati dosljedan jer, iskreno, trendove kao takve ne pratim", govori mi i priznanje kako je već ranije primijetio da milenijalci s negativnom konotacijom gledaju na gen Z i isfuravanje stila 90-ih, što mu baš, kako kaže, bez obzira na moje argumente, i dalje nije jasno.

"Što bi onda izdvojio kao kultne komade koji potječu iz tog razdoblja, a volio bi ih imati u svojem ormaru?", u nevjerici nastavljam.

"Većina odjeće koju posjedujem zapravo i je u điru 90-ih, tako da sam dosta stvari već nekako i skupio. Ali pokoji vintage dres ili jakna ne bi bili na odmet. Oduvijek su me fascinirale tenisice 90-ih i sviđa mi se što sve više brendova rade 'dad' tenisice. Model adidas Ozweego mi je svakako favorit ove sezone. Futurističke su, a opet imaju taj retro vibe koji mi se sviđa", otkriva.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 5)

"A što bi po tvojem mišljenju, svaki muškarac koji drži do stila, trebao imati u svojem ormaru?", pitam ga.

"Dobar par tenisica, oversized puffer jaknu i neke cool statement naočale", ispaljuje kao iz topa.

Čini mi se da bi mogla generalno opisati neki prepoznatljiv stil svoje generacije, a kad se radi o mlađima od mene (nažalost) mislim da znam jako malo toga. Jasno mi je da "briju" na modu, streetwear i estetiku s kraja prošlog stoljeća, ali tu nekako moje znanje stanje. Pitam se tko su modne ikone generacije Z i dobivam odgovor koji me i nije toliko iznenadio, pa s Jerkovićem zaključujem i da nisam tako loša u poznavanju prefererencija njegovih vršnjaka.

"Kao modne ikone svoje generacije svakako bi izdvojio Situ Abellan, kao predvodnicu, A$AP Rockyja, Virgil Abloha, Rosaliju, Billie Eilish i Tylera the Creatora. Međutim, mislim da gen Z poštuje svakog tko na bilo koji način pomiče granice, tko je drugačiji, tko je svoj i tko na sceni predstavlja nešto novo. Na stil generacije dosta je utjecala muzika, pogotovo trap", kaže Jerković.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 6)

Individualnost, različitost i veličanje autsajdera ono je što ih razlikuje od milenijalaca, rođenih do sredine devedesetih. Zapravo su, kako mi otkriva moj stylish sugovornik, prva generacija koja je u potpunosti prihvatila savjet "be yourself".

"Mislim da nas najviše inspiriraju ljudi koji su na neki način drugačiji. Stil većine osoba u generaciji Z temelji se na individualnosti i različitosti te svačijim osobnim afinitetima. I mene će, recimo, inspirirati bakica u tramvaju koja na suknju obuće tenisice jer se tako osjeća ugodno (i izgleda genijalno), nego bilo koji modni editorial. Mislim da ne postoji univerzalan naziv za stil naše generacije budući da se ja i moji najbliži prijatelji drastično razlikujemo stilom. Što mi se zapravo jako sviđa. Svatko nekako i treba imati svoj đir", zaključuje 22-godišnjak.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 7)

Ne samo da su slobodniji u odijevanju već i u, kako što sam ranije u tekstu primijetila, odabiru zanimanja. Uz novinara, urednike, stiliste, dizajnere, manekene, backstage managere, casting direktore, danas, u modnoj industriji, postoje i djeluju i - influenceri.

"Kako bi ti opisao modnog influencera?", pitam studenta zagrebačkog TTF-a.

"Modni influencer je osoba koja se dovoljno ističe svojim specifičnim stilom da bi mogla inspirirati druge. Jako puno ljudi se trenutno pokušava izboriti za svoje mjesto na društvenim platformama (pogotovo u modi). Ali mislim da modni influenceri stilom počinju sličiti jedni na druge i iz tog razloga ih baš ne pratim. Svaki profil je danas gotovo isti, a trebalo bi biti posve suprotno", smatra Jerković.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 8)

Osim toga, kaže mi, smatra da modni svijet krojimo svi po malo te da se važnost ljudi poput Anne Wintour, dugogodišnje glavne urednice američkog izdanja Voguea, smanjila baš zbog pojave digitalnih platformi i modernih zanimanja, iako nikako ne bi rekao da su nebitni.

"U svijetu mode je poznata 'trickle-up teorija' u kojoj se modni impuls šezdesetih počeo širiti od mase prema gore, a ne obratno. I mislim da je dan danas nekako ostalo tako. Mislim da ne postoji jedna osoba ili zanimanje koje kroji svijet mode i modne trendove, mislim da ih sve više počinju diktirati mase i subkulture", smatra Jerković.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 9)

Tehnologija je unijela puno promjena u svijet mode, a jedan od najprimjetnijih je način konzumiranja sadržaja - putem pametnih telefona. Pripadam generaciji koja i dan danas zalazi u kiosk te na zračnim lukama, po narudžbi drugih ili za sebe, kupuje strana izdanja glossy magazina. Koliko god ih volim listati i smatram da se zaista može pročitati kvalitetnih članaka i da je doživljaj editoriala potpuno drugačiji kad je tiskan na papiru, uzbuđuju me nove tehnologije, pomične fotografije i gifovi i, da budem sasvim iskrena, tiskana izdanja modnih magazina ne smatram relevantnima. S mojom izjavom slaže se i Jerković koji mi kroz smijeh priznaje da ne pamti uopće kad je zadnji put kupio magazin u tiskanom izdanju - njegova generacija jednostavno nema tu naviku.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 10)

"Žao mi je što je tako, ali ne smatram magazine relevantnima. Mislim da gen Z puno više pridaje pažnje Instagram profilu nekog časopisa, nego samom časopisu. Kako od contenta koji stranica servira, pa tako i do njegovog online imidža kojeg smo spominjali ranije. Svi ćemo nekako prije swipe up-ati članak koji nas zanima, nego ići i kupiti sam časopis. Tako da mislim da je Instagram znatno promijenio način na koji konzumiram modu", kaže stylish Zagrepčanin.

Ne čudi me taj odgovor s obzirom na to da ga smatram "rođenim s mobitelom u ruci" i znam da je njegovoj generaciji nepoznat osjećaj nedostupnosti, ne samo osoba, već i informacija. U dva klika na smartphoneu danas možeš saznati gotovo sve - i sama puno češće zloupotrebljavam tu opciju, umjesto da uključim mozak - pa zato smatram pripadnike generacije Z ovisnim o Googleu.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 11)

"Nije mi problem reći da sam ovisan, i smatram da većina moje generacije je. U zadnje vrijeme pokušavam što manje vremena provoditi na mobitelu. U mojoj generaciji puno je veći postotak dijagnoza anksioznosti i tjeskobe od bilo koje generacije do sad, što sam poprilično siguran da je povezano s tehnologijom. Upravo zbog tog razloga pokušavam što manje iz navike scrollati po 'fonu' i ne gledati toliko u ekran. Što se tiče međugeneracijske različitosti, mi smo doista odrasli s mobitelima u rukama pa je naša perspektiva drugačija, ali kako postajemo stariji mislim da postajemo svjesniji problema koje društvene mreže i sama tehnologija nose. Postajemo svjesniji te nerealne slike koju vidimo na društvenim mrežama, i mislim da smo baš zbog toga kao generacija puno nesigurniji jer gledamo tuđe 'savršene živote' oduvijek", govori Jerković.

Istraživanja su pokazala da je generacija Z gender fluid, osjetljiva na mnogobrojne društvene teme, politička zbivanja te se bavi vlastitim mentalnim zdravljem, a Jerković mi dodaje i da nisu obojeni nikakvom ideologijom prošlosti, što pogotovo primjećuje u mojoj generaciji. Pripadnici generacije Z su educirani, osviješteni i glasni oko stvari oko kojih smatraju da bi trebali podići glas, kao što su ljudska prava, prava životinja, globalno zatopljenje... Također, otkriva mi moj sugovornik, cijene empatiju, spremni su pomoći i otvoreniju su u komunikaciji i razmišljanju. Nakon što smo apsolvirali temu tehnologije, napokon smo došli i pitanja za koje gorim kroz čitav naš razgovor.

"Navodno su pripadnici gen Z najveći potrošači modne industrije. Objasni mi, ne kosi li se to izravno s trendom sustainabilityja koji trenutačno vlada?", pitam ga.

"Održivost mode je jako bitna tema našoj generaciji, ali da, to je zapravo jako ironično. Makar, iako smo najveći potrošači modne industrije, mislim da mi  puno više pazimo na detalje kao što su: gdje je komad koji kupujemo proizveden (vezano uz radnu snagu i njihove uvjete), je li napravljen od ekoloških materijala, može li se reciklirati i je li je kao takav friendly prema okoliš. Mislim da smo puno više osjetljivi na to, nego recimo milllennialsi, iako smo veći potrošači." spremno odgovara.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 12)

Moram priznati kako me nije "kupio" ovim odgovorom, ali me zanima što mu je onda točno bitno prilikom kupovine nekog komada i izbjegava li fast fashion trgovine zbog brige za okoliš. Kako kaže, komad prvenstveno mora odgovarati njegovoj estetici i stilu, to je presudni faktor (u tom trenutku brišem znoj s čela i bolje se osjećam jer i ja tako kupujem, bez "majke prirode" na pameti). Međutim, baš uvijek gleda zemlju porijekla odjeće koju kupuje.

"Ako vidim da je napravljeno u zemlji u kojoj znam da je komad šivala djevojčica od 12 godina za satnicu od četiri kune, sigurno neću kupiti taj piece, pa koliko cool bio. Moramo kao društvo početi obraćati pažnju na održivost same mode, jer smo svi konzumenti mode, i zbog svih nas je moda na drugom mjestu zagađivanja." kaže ovaj ekološki osviješteni ljubitelj mode.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 13)

U prilog tome da se zaista drži postulata koje promiče govori i činjenica da ne kupuje u high street dućanima ("ne sviđa mi se ponuda i nije u skladu s održivosti") te da 90 posto njegovog ormara čini odjeća iz second hand shopova, dok su ostatak komadi naručeni online. Second hand shopove smatra jako bitnim, ne samo zbog što toga što je kupovina ekološki prihvatljivija, već i zbog toga što nitko drugi neće imati isti piece, jeftinije je i većinom se radi o kvalitetnoj i dugotrajnoj odjeći. Iako se smatra protivnikom velikih korporacija u modnoj industriji ne može ne primijetiti pozitivne pomake i na njihovoj strani - proizvedena odjeća koja nije prodana prestala se masovno spaljivati te više ne koriste kemikalije koje jako štete okolišu, kaže mi.

"Mislim da samo trebamo raditi na informiranosti mase zato što mislim da ljudi stvarno ne znaju kako stvari stoje i koliko je svaki pojedinac bitan za napredak. Nadam se da će kroz budućnost sve veće modne kuće zabraniti životinjsko krzno, obraćati pažnju na materijale koje koriste i više reciklirati. Mislim da smo već na boljem putu, o održivosti mode se tek počinje pričati, tako da mislim da je budućnost mode pozitivna." zaključuje Jerković.

Millennials vs. generacija Z: "Mi smo vizualni tipovi odrasli na društvenim mrežama, zato smo toliko i anksiozni" (фото 14)

Konstanta potreba za kvalitetnijim životom - u poslovnom, privatnom, ali i u širem, društvenom smislu - nešto je što obilježava njegovu generaciju, a jedna je i od karakteristika moje. Iako su rođeni u trenutku kad nas je tehnologija okruživala već na svakom koraku, pa zbog toga pripadnici skupine Z imaju nešto šire horizonte od milenijalaca, mislim da ne kaskamo pretjerano za njima, a da zajedno velikim koracima idemo (iako pomalo opterećeni i anksiozni) prema boljoj budućnosti i svjesni smo činjenice da promjene kreću od pojedinaca. I za kraj zaključujem da su želja za promjenom i pozitivan stav generacije Z - zarazni!

* Sadržaj je nastao u suradnji s brendom adidas.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar