Search

Može li visoka moda ikad više biti ono što je nekad bila?

Može li visoka moda ikad više biti ono što je nekad bila?

Velike promjene na Tjednu visoke mode u Parizu


Image: Imaxtree

Upravno tijelo francuske modne industrije objavilo je u četvrtak da mijenja svoje ime nakon čak 44 godine. No, osim promjene imena, promijenili su i raspored čuvenog Tjedna visoke mode u Parizu te u njega uključili neka mlada imena koja ondje uopće neće prikazati kolekcije visoke mode. Kako je do toga došlo i hoće li visoka moda uopće ikad više biti ono što je nekad bila?

Tjedan visoke mode u Parizu postoji još od 1945. godine. Pokrenula ga je Chambre Syndicale de la Haute Couture kako bi regulirala rastući broj modnih kuća koje su se bavile visokom modom i propisala im da dvaput godišnje prikažu svoje kolekcije od minimalno 35 kombinacija s dnevnom i večernjom odjećom. Ta tradicija traje i danas, no u probran raspored tog prestižnog Tjedna uvukle su se neke promjene.

Dior Haute Couture proljeće/ljeto 2017.

Prvo je tu bio Vetements. Taj kontroverzni pret-a-porter brend smjestio se u raspored Tjedna visoke mode u Parizu čime je na sebe privukao pažnju medija i javnosti, a s terminom prikazivanja kolekcije došle su i neke olakotne okolnosti. Naime, Tjedan visoke mode smješten je odmah nakon prikazivanja resort ili cruise kolekcija koje su komercijalne, na policama trgovina ostaju puno dulje od proljetnih i jesenskih kolekcija i rade se da bi se povećala prodaja. Prikazivanje proljetne kolekcije u srpnju umjesto u rujnu kako to čine ostale pret-a-porter kuće, daje Vetementsu dva mjeseca prednosti i njihove kolekcije zato dulje ostaju u trgovinama.

Te će prednosti od ove godine osjetiti i pret-a-porter brendovi Rodarte, Proenza Schouler, A.F. Vandevorst i Ronald van der Kemp koji su ove godine pozvani da budu gosti Tjedna visoke mode u Parizu. Izabrala ih je Fédération française de la couture, du prêt-à-porter des couturiers et des créateurs de mode (federacija unutar koje djeluje Chambre Syndicale de la Haute Couture) pod opravdanjem da će tako ostati u korak s promjenama u modnoj industriji na globalnoj razini.

Karl Lagerfeld sa Chanelovim krojačicama nakon revije visoke mode za jesen/zimu 2016.

Kako bi ostali zanimljivi mladoj publici, odbor Federacije odlučio je promijeniti svoje dugo ime koje nose otkad je Federacija osnovana 1973. godine. Ime tog upravnog tijela francuske modne industrije od ovog tjedna tako nosi naziv Fédération de la haute couture et de la Mode (FHCM). Uz ime, predstavljeni su i novi logo i nova web stranica koja će nuditi puno više informacija i zanimljivijeg sadržaja od dosadašnje. "Došlo je vrijeme kada bi haute couture mogao biti passé, ali ljudi i dalje teže individualizmu i jedinstvenosti sa snažnom estetskom dimenzijom. To znači da postoje i drugi načini pristupa visokoj modi," komentirao je ove promjene za Vogue Pascal Morand, izvršni predsjednik FHCM-a.

S obzirom na pad broja dizajnera na Tjednu visoke mode u Parizu, doista bismo mogli zaključiti da je visoka moda passéKad je pokrenut 1945. godine, na Tjednu visoke mode sudjelovalo je više od 100 modnih kuća, sve su morale imati atelje u koji bi klijenti dolazili isprobati odjeću koja se krojila prema njihovim tijelima, a u timu je radilo minimalno 20 ljudi koji su vrlo dobro poznavali tehnike haute couturea. Danas je na Tjednu visoke mode u Parizu ostalo svega 15 kuća koje njeguju te standarde, piše francuski Vogue. Među njima su povijesne modne kuće poput Chanela i Diora, ali i modernije kuće koje njeguju visoku modu kao što su Giambattista Valli ili Uljana Sergejenko. Od 36 imena koja će se pojaviti na Tjednu visoke mode u Parizu idućeg tjedna, samo njih 13 zadovoljava sve kriterije postavljene davne 1945., a Givenchy i Yiqing Yin koji se također nalaze u velikih 15, neće prikazati svoje kolekcije ove sezone.

Svi ovi podaci zvuče izrazito obeshrabrujuće i doista jest došlo vrijeme za promjene, no je li brisanje granica između pret-a-portera i haute couturea doista to rješenje koje tražimo? Li Edelkoort, poznata prognozerka modnih trendova, rekla je prije dvije godine u intervjuu za Dezeen (u kojem je također ustvrdila da je došao kraj modi kakvu znamo) da će sve ove promjene rezultirati upravo time će se dizajneri vratiti detaljima, ručnom radu i zaboravljenim tehnikama - vratit će se visokoj modi. A možda uključivanje ovih pret-a-porter brendova u raspored Tjedna visoke mode znači upravo to. Pariz i njegova okolica su prepuni pravih majstora haute couturea, a dizajneri to jako dobro znaju.

Proenza Schouler / Rodarte

"Htjeli smo odati počast bogatoj povijesti visoke mode u Parizu pa na ovoj kolekciji radimo s velikim brojem neovisnih ateljea koji se bave visokom modom," rekli su Jack McCollough i Lazaro Hernandez iz Proenze Schouler za francuski Vogue. I sestre Kate i Laura Mulleavy iz brenda Rodarte, čije su kolekcije ionako već graničile s visokom modom, odlučile su otkriti sve mogućnosti Pariza kad je u pitanju visoka moda. "Alex de Betak, naš producent revija, ohrabrio nas je da dođemo u Pariz i otkrijemo kreativne mogućnosti za Rodarte ovdje," otkrila je Kate Mulleavy za Vogue. I možda su doista sve ove promjene upravo taj povratak visokoj modi o kojem je govorila Li Edelkoort.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više