Search

Modne prezentacije u 2020.: Natjecanje u pomicanju granica

Modne prezentacije u 2020.: Natjecanje u pomicanju granica

Tekst: Tina Lončar


Nekoć davno, dizajneri su svoje kolekcije predstavljali u intimnom okruženju svojih salona, u društvu tek šačice vjernih klijentica i pokoje modne urednice s bilježnicom u krilu. No, mnogo je vremena prošlo i štošta se promijenilo otkako je Gabrielle Chanel svoje couture kreacije prikazivala na prvom katu otmjenog ateljea u pariškoj ulici 31 Rue Cambon, potajno motreći reakcije publike u ogledalima. Revije su, tijekom posljednjih desetljeća postale megalomanski projekti, vanserijski performansi u prostranim halama s nadrealnim scenografijama, besprijekornim osvjetljenjem, pratećom glazbenom pozadinom i milijunskim budžetima. U modne metropole kao što su New York, London, Pariz i Milano, nastojeći izdržati hektični tempo revija, slijevali su se urednici, stilisti, buyeri, novinari, trendseteri i zvijezde, a najveći tjedni mode generirali su sulude prihode kojih se nitko nije želio odreći. Kako to obično biva u svijetu u kojem je sve natjecanje, tako su modne kuće iz sezone u sezonu nastojale nadmašiti onu prethodnu, sve dok pandemija nije stisnula pauzu. Odjednom, standardne modne revije u kojima uzvanici jedni drugima dišu za vratom trebalo je zamijeniti nekim novim, prihvatljivijim konceptima. Svijet u kojem stara pravila više ne vrijede, a nova tek treba pronaći, vjerojatno je mnogima zadavao (i zadaju) migrene epskih razmjera no prazna ploča koju tek treba ispisati pokazala je tko je spreman razmišljati izvan "naučenih" formata, a tko će prekriženih ruku čekati da sve prođe, pa da se vrati na staro. Naravno, ubrzo je otpočelo natjecanje u originalnosti i pomicanju granica što je rezultiralo dosad neviđenim konceptima. Neki od njih možda i opstanu jednom kad sve ovo konačno prođe.

1. Balmain i ekrani u prvim redovima

Navigiranje prema digitalnim kanalima označilo je eru u kojoj su demokratizacija i inkluzivnost postale prioritet, barem kada je riječ o konzumiranju sadržaja. Virtualne modne revije danas može pogledati svatko tko ima pametni telefon i priključak za internet. No, pariška modna kuća Balmain se niti u novom dobu digitalnih revija nije odrekla relikvije iz donedavne prošlosti - hijerarhije. Kreativni direktor Olivier Rouesting u prve je redove posjeo TV ekrane s kojih se smješkala modna i celebrity svita, Anna Wintour se "pojavila" sa svojim sunčanim naočalama, pored nje su sjedile Jennifer Lopez i Cindy Crawford koje su oduševljeno pljeskale, Cara Delevingne se angažirala oko snimanja selfieja, a Vogueov modni kritičar Luke Leitch nije bio osobito blagonaklon prema Rouestingovom konceptu i ideji da ekran s njegovim licem smjesti u drugi red. Da stvar bude još zanimljivija, nitko od velikih zvijezda nije bio "zbilja" tamo, svi su snimljeni unaprijed, a iz modne kuće su rekli da su razlog tom potezu "razlike u vremenskim zonama". No, ako ste pogledali reviju pobliže, a iz nekih kuteva je to bilo gotovo nemoguće uočiti zbog blještavila ekrana, tribine su bile doslovno krcate standardnom publikom koja se, bez maski, gužvala u redovima iza TV ekrana. Mnogi su pohvalili Rouestingovu domišljatost no, unatoč tome što se radi o pionirskom poduhvatu, treba priznati da poruka koju je Balmain poslao balansira na skliskom terenu. Dati prednost ekranima prije nego li stvarnim ljudima bilo bi tragično u bilo koje vrijeme, no to učiniti dok za te stvarne ljude u publici postoji realna opasnost od zaraze dok se pritom štite oni "važniji" posebno je seratorski.

2. Moschino i marionete u haute coutureu

Za razliku od Rousteinga, Jeremy Scott je upriličio modnu prezentaciju za Moschino bez da je pritom uvrijedio pola svoje publike. Scott je couture kolekciju predstavio koristeći marionete koje su, u minuciozno izrađenoj odjeći s potpisom talijanske kuće, vrludale pistom, a sve je to budnim okom "pratila" sama krema modne scene. Bili su tu i Hamish Bowles i Anna Wintour koji su jedan drugome šaputali komentare na kolekciju, Vanessa Friedman je pomno zapisivala bilješke, Anna Dello Russo stigla je u tipičnom ekscentričnom izdanju, no svi su oni bili izrađeni kao lutke koje su pratile show iz prvog reda do piste. Uvijek domišljati Scott, inspiraciju za reviju pronašao je u arhivi ikoničnog Théâtre de la Mode i vremenu kada su pariški dizajneri, nakon Drugog svjetskog rata, izrađivali modele u minijaturnim veličinama i odijevali ih na lutke kako bi ih prezentirali svojim klijentima koji nisu mogli doputovati do pariških butika. Scott je angažirao Jim Henson's Creature Shop, tvrtku za vizualne efekte koja stoji iza legendarnog showa The Muppets i nakon sati i sati priprema i snimanja, Moschino je imao reviju koju ćemo sigurno još dugo pamtiti.

3. Burberry na platformi za gamere

I britanska modna kuća Burberry, u ovim se nepredvidljivim vremenima odrekla fizičke publike i olakšala si posao prezentacije kolekcije krateći ga za bolni proces seatinga koji je redovno popraćen seansama durenja. Modni su magazini reviju okarakterizirali kao kaotičnu i nedorečenu, a Vanessa Friedman je twittala kako, gledajući reviju, nigdje nije vidjela da se radi o "ljubavi između morskog psa i sirene", kako ju je opisao Riccardo Tisci. No, stavimo li odjeću postrance (ovo smijemo izreći samo u 2020.), Tisci je napravio sjajan potez prikazujući svoju "šumsku" reviju preko Twitcha, popularne platforme za gamere. Naime, nije tajna da su velike modne kuće odavno bacile oko na brzorastuću zajednicu gamera uviđajući kako se ne radi samo o nekolicini geekova koji ne mare za modu, već o potencijalnoj publici kojoj jednom mogu prodati nešto iz svoje kolekcije. Burberry baloner, primjerice.

4. LOEWE je razmišljao "inside the box"

Španjolska modna kuća LOEWE dosjetila se genijalne ideje da predstavi mušku kolekciju za narednu toplu sezonu. Nemamo uvid u to kako je išao brainstorming no pritisak razmišljanja "izvan kutije" na koncu ih je, kako god bilo, doveo do - kutije. Kreativni direktor kuće, Jonathan Anderson, nadahnuće je pronašao u Museum in a Box Marcela Duchampa, a modnim je urednicima i ambasadorima brenda poslao "show u kutiji" koji se sastoji od čitavog doživljaja, od pregleda svih novih lookova, uzoraka tkanina, modnih detalja, glazbene podloge, personaliziranog pisma s potpisom dizajnera pa čak i minijaturnih silueta Andersonovog tima. Irski dizajner pri razradi koncepta surađivao je sa sjajnim Michaelom Amzalagom i Mathiasom Augustyniakom poznatijima kao M/M (Paris). Ljubitelji mode i kućica za lutke sigurno su bili razoružani.

5. Gucci i TV serija u 7 nastavaka

Kada se pandemija tek počela kotrljati, osebujni je kreativni direktor kuće Gucci, Alessandro Michele, izjavio kako će se u bližoj budućnosti suzdržati od revija te će svoje modne vizije predstaviti inovativnim konceptima. Tako će u njegovoj jedinstvenoj modnoj viziji moći uživati svi poklonici njegove eklektične estetike, a ne samo insideri. Obećano, učinjeno. U suradnji s Oscarovcem Gusom Van Santom, Michele je režirao seriju od sedam nastavaka "Ouverture of Something That Never Ended" koja je premijerno prikazana na Gucci Festu, digitalnom modnom i filmskom festivalu. Serija prati život u Rimu glumice Silvije Calderoni, a u scenariju se pojavljuje i sijaset Guccijevih ambasadora kao što su Harry Styles, Florence Welch, Jeremy O. Harris i Billie Eilish. Naravno, glavni protagonist je ipak eklektična odjeća s Gucci potpisom inspirirana vibrom sedamdesetih. Ako su kolekcije prikazane kroz serije naša budućnost, moramo priznati da joj se itekako radujemo!

6. Hanifa i "duhovi" na pisti

Tijekom karantene, modna dizajnerica iz Konga Anifa Mvuemba vrijeme je kratila proučavajući 3D tehnologiju (za razliku od nas običnih smrtnika koji smo ležali pred telkom, jeli i lijepili inspirativne citate po Instagramu). No, uglavnom, Anifa je jedan dan došla na ideju da kolekciju za brend Hanifa koji postoji već osam godina predstavi kroz digitalne kanale umjesto da čeka prekriženih ruku debi na nekom od svjetskih tjedan mode. Organizirala je premijeru na Instagram LIVE-u, a kolekciju Pink Label Congo predstavila je putem 3D rendera. Bila je to jedna vrlo posebna modna prezentacija jer se doimalo kao da odjeću nose duhovi ženskih silueta. Haljine na utvarama, uz dodatak senzualnih kretnji, izgledale su naprosto genijalno. Rezultat je bio fantastičan, a kolekcija se virtualnim bespućima proširila brzinom munje. Anifina ideja ovjenčana je najbajnijim epitetima iz rječnika. Zasluženo, dakako, jer se radi o originalnosti na koju bismo vjerojatno mnogo duže trebali čekati da nije bilo izazovnih vremena koja su dizajnere gurnula izvan zone komfora.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više