Traži

Mogu li doista izumrijeti modni trendovi?

Mogu li doista izumrijeti modni trendovi?

Svjedočimo najvećim promjenama u svijetu mode u povijesti


Fotografija: Buro247hr arhiva

Prošle su dvije godine otkad je Li Edelkoort rekla da je "došao kraj modi kakvu znamo". I dok se sada, dvije godine kasnije, vozimo u tramvaju (dok čitamo ovaj tekst) odjeveni u svoju široku trenirku, natikače i majicu s Champion logom koju smo ukrali tati (iako je to njegova najdraža majica koju nosi svake nedjelje dok se izležava na kauču još od '94.), moramo se zapitati - je li moguće da je zaista bila u pravu?

Kako je uopće došlo do toga da pomislimo da bi trendovi - taj neiscrpan obrazac koji podrazumijeva da se u svakoj novoj sezoni nosi neki novi odjevni predmet - mogli izumrijeti?

Zapravo je sve počelo 1981. godine kada se u Suhumiju u Gruziji rodio Demna Gvasalia. Nakon djetinjstva u istočnoeuropskoj zemlji koja živi od poljoprivrede i turizma, uputio se u Antwerpen, diplomirao na Royal Academy of Fine Arts i odlučio svijetu mode očitati lekciju. Kad su on i njegov brat Guram pokrenuli Vetements svijet mode nije znao što ga čeka. Braća Gvasalia su na piste poslali antimodu i zbunili sve od novinara, preko kupaca do kolega dizajnera. Moda je prema definiciji nešto što se mijenja neovisno o tome govorimo li o odijevanju ili nekom drugom načinu svakodnevnog ponašanja. No, Demna je na pistu poslao trenirke, hoodice i promotivne majice - odjevne predmete koje svi imamo na dnu ormara i nosimo ih kad odlučimo vikend provesti na kauču ili idemo prošetati psa u šest ujutro. Ti su komadi definicija antimode, nečega što je stalno, što se ne mijenja i što nose generacije već desetljećima.

Dakako, nisu braća Gvasalia sami skrivili smrt sistema mode. Kada govorimo o odijevanju, moda se mijenja iz sezone u sezonu i u svakoj novoj sezoni je definiraju neki novi trendovi. No, kada nema novih ideja ili se pak one počnu "reciklirati" odnosno preuzimati iz različitih povijesnih razdoblja i tu možemo govoriti o smrti trendova. Dapače, u posljednje tri sezone izmiješali su se trendovi iz sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih toliko snažno i kaotično da više ni ne znamo što se točno dogodilo, a sama antimoda je postala svojevrsni trend. Tako danas Miroslava Duma nosi Googleovu promo majicu na Tjednu modu u Parizu (dok ju njihov zaposlenik vjerojatno odijeva tek dok kosi travnjak subotom), dok su Kendall i Kylie, Gigi i Bella, hrabro uskočile u Juicy Couture trenirke koje je i prije 15 godina nosila njihova preteča Paris Hilton.

No, može li uopće antimoda biti u modi? Mogu li trenirke, svilene pidžame i hoodice s likom Justina Biebera doista biti trendovi? Možda i mogu, ali onda moramo promijeniti način na koji razmišljamo o modi, a bome i cjelokupnu terminologiju i način na koji učimo o modi. Li Edelkoort, bila si u pravu - doista jest došao kraj mode kakvu znamo!

Ako modu definiraju trendovi, a trendovi su izumrli te ih je zamijenila antimoda, mogli bismo zaključiti da ako nema trendova nema ni mode. No, čini se kao da je danas situacija ipak obrnuta. Mode više nema, a trendovi su itekako prisutni, samo ih više ne definiraju nove ideje nego "recikliranje" starih i uključivanje antimode u pojam trenda što je do sada bilo nezamislivo, čak i kontradiktorno. Zato se danas trebamo resetirati. Li Edelkoort, ta slavna prognozerka trendova, je prije dvije godine za Dezeen rekla da nam trebaju nove ideje koje trebaju krenuti od obrazovanja. Modni sustav je došao svom kraju i kao rezultat ćemo vidjeti povratak na početak, povratak visokoj modi. (Ako pogledate Dior, Delpozo i još neke brendove vidjet ćete da joj se polako već i vraćamo.)

Ako pak pogledamo širu sliku vidjet ćemo da je taj povratak na izvor ključ opstanka u svakom pogledu. Ako se ne vratimo ekološki održivim sirovinama naš svijet neće još dugo izdržati. Oceani će postati toliko kiseli da će sav život u njima izumrijeti i kisele kiše će biti svakodnevica, ledenjaci će se otopiti i potopiti gradove, a Zemljin omotač će štetne tvari koje u njega emitiramo toliko oštetiti da nas više neće moći štititi. Povratak na izvor zato je ključan u svakom pogledu, ne samo u modi. Brojni cijenjeni ekonomisti danas zagovaraju bavljenje poljoprivredom i ulaganje u održivu budućnost. Bili trendovi mrtvi ili ne, povratak na početak, svojevrsna renesansa u kojoj ćemo ponovno spoznati temelj svega, je nužna, a to se itekako odnosi i na modu.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više