Search

Mogu li robne kuće opstati u 21. stoljeću?

Mogu li robne kuće opstati u 21. stoljeću?

Ova je godina prekretnica za veliki broj robnih kuća


Image: Buro247 arhiva

Ova bi godina mogla biti prekretnica za niz segmenata unutar modne industrije, a među njima su i robne kuće koje se teško odupiru zubu vremena. U 21. stoljeću kada je sve što radimo preseljeno na internet, a posebno ono što kupujemo, pitanje je mogu li robne kuće uopće opstati, a kamoli uživati svoj stari ugled.

Ugledni Business of Fashion je nedavno analizirao povijesni uspon, a onda i pad robnih kuća. Le Bon Marché, Bergdorf Goodman, Saks Fifth Avenue i Selfridges svojedobno su bili igrališta za pripadnice visokog društva koje su u svojim bundama i ručno rađenim šeširima lutale njihovim odjelima u oduševljenju jer se toliko različite odjeće, iz različitih krajeva svijeta, nije moglo pronaći nigdje drugdje nego u robnoj kući. One su bile centralna mjesta u gradovima i tamo se nije odlazilo samo kupiti ono što vam treba već provesti dulje vrijeme u divljenju (modnim) dobrima iz raznih krajeva svijeta.

Ne moramo gledati mnogo dalje od zagrebačke Name da bismo znali da se situacija danas značajno promijenila. Robne su kuće počele gubiti na popularnosti, kako piše BoF, u šezdesetim i sedamdesetim godinama prošlog stoljeća kada su se kategorije proizvoda kao što su knjige, elektronika, ploče i ostali nosači zvuka, počeli prodavati zasebno, a uskoro i na online platformama poput Amazona gdje su do danas ostale. Takve proizvode ne moramo nužno opipati da bismo znali želimo li ih kupiti i hoće li nam pristajati kao što je to slučaj s odjećom. Kao rezultat u robnim je kućama ostala samo moda.

Saks Fifth Avenue

Kao što smo već pisali, većina suvremenih kupaca i dalje imaju potrebu opipati i isprobati komad odjeće prije nego što ga odluče kupiti i ta je činjenica onaj posljednji komadić konca za koji se robne kuće još drže. No, unatoč tome prodaja im nastavlja kontinuirano padati. BoF piše da je sredinom osamdesetih u SAD-u 10% prodaje sve konfekcijske odjeće išlo kroz robne kuće, a do 2011. je taj broj pao na svega 2.4%.

Najveći problem za robne kuće, čini se, predstavljaju trgovine brendova brze mode. Benetton, Zara i H&M su donijeli revoluciju u brzoj modi, a posljednjih joj se godina pridružuju i dizajnerske kuće koje otvaraju vlastite trgovine i kreiraju minimalno četiri kolekcije godišnje, plus specijalizirane kolekcije kao što su one visoke mode, vjenčanica, donjeg rublja i slično. Dakako, tu je i činjenica da danas gotovo sve možete kupiti putem interneta. No, suvremeni kupci su još uvijek skloni proučavanju komada u online shopovima, a onda odlasku po njih u fizičke trgovine kako bi ih mogli i isprobati.

Selfridges

I tako prodaja u robnim kućama nastavlja padati te bi ova godina mogla biti presudna za njihovu budućnost, no neke robne kuće još nisu spremne pristati na činjenicu da bi uskoro mogle postati povijest. Zbog toga uvode niz novih strategija koje bi im mogle pomoći u razvoju i vraćanju stare slave. Prvo je i ključno uhvatiti se za ono zbog čega kupci još uvijek odlaze u trgovina, a to je iskustvo kupovanja. To uključuje bolju organizaciju prostora, ali i praćenje kupaca kako bi im se ponudilo personalizirano iskustvo. Saks Fifth Avenue će zbog toga, kako piše BoF uložiti 250 milijuna dolara u preuređenje svog prostora u New Yorku kako bi pokušali vratiti uništeni ugled Kanadski Holt Renfrew planira izgraditi VIP odjeljke u kojima će posebnim kupcima biti omogućeno luksuzno i vrlo osobno iskustvo kupovanja kroz koje će čak moći i stupiti u kontakt s dizajnerom dok će se njihova djeca moći igrati u posebnim prostorima za animiranje djece. Londonski Selfridges, s druge strane, pokušava vratiti kupce ekskluzivnim ponudama odabranih dizajnera kao što su Louis Vuitton ili Rick Owens, dok je Harrods isto pokušao učiniti velikim izložbama Diora i Prade u svojim prostorima.

Harrods

Uz to, BoF-ova novinarka Lisa Wang, istaknula je kako je za robne kuće nužna kreativna organizacija proizvoda. To podrazumijeva izdvajanje komada na koje kupci ne bi sami naišli, a koji bi im mogli zaokupiti pažnju, izdvajanje mladih dizajnera i trendova koje pokreću. Istaknula je i nužnost objedinjavanja online i offline kanala za postizanje vrhunskog iskustva kupovine, a to je ono na čemu Farfetch već intenzivno radi.

Ne treba zaboraviti ni da su ranije spomenute kuće i svojevrsne turističke atrakcije. Ljubitelji mode će pri posjetu Londonu teško zaobići Harrods ili Liberty ili pak Galeries Lafayette pri posjetu Parizu. (Zagrebačka Nama se time ne može pohvaliti.) I ako krenu putem inovacija, ulagati u budućnost kvalitetne, a istovremeno brze kupovine, robne kuće bi se mogle oporaviti. No, morat će djelovati vrlo brzo jer su konkurentske online tvrtke uvijek jedan korak ispred.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više