Search

Može li muška moda opstati u Hrvata?

Može li muška moda opstati u Hrvata?

Razgovarali smo s Ivanom Mandžukićem i Antunom Ašćićem


Image: Ivanman,
Anthony Avangard

U posljednjih nekoliko sezona svijet muške mode uzdrman je velikim promjenama - od kombiniranja muških i ženskih kolekcija koje bi mogle ugroziti muške Tjedne mode do Justina O´Shee koji je otpušten iz Briona zbog prevelike inovativnosti. A što se za to vrijeme događalo u Hrvatskoj?

Na hrvatskoj sceni postoji tek nekolicina dizajnera koji se bave isključivo muškom modom. Svi dobro znamo da se po najbolja odijela za posebne prilike ide kod Ivice Klarić, no on je klasičar bez premca koji je godinama gradio reputaciju na kakvoj mu zavide i dizajneri ženske odjeće. Mladim dizajnerima koji tek sada ulaze na modnu scenu malo je teže dostići tu razinu prepoznatljivosti, posebno ako su, za hrvatske prilike, preradikalni. Mladi dizajner muške mode Antun Aščić koji već nekoliko sezona na hrvatskoj modnoj sceni djeluje pod pseudonimom Anthony Avangard, i Hrvat s berlinskom adresom Ivan Mandžukić čije revije prenosi Vogue Runway, podijelili su s nama svoja razmišljanja o domaćoj sceni i tome kako vide njezinu budućnost.

"Mislim da je određeni krug željan novih i svježih stvari i da im je dosadilo sezonama na našim Tjednima mode gledati neinventivne i jednolične kolekcije," kaže Antun čije kolekcije, kako sam kaže, nose i muškarci i žene, studenti, tete u vrtiću, urbani mladi ljudi, pripadnici kazališne, modne, umjetničke i kulturne scene. Ivan Mandžukić, s druge strane, ima drugačije iskustvo. On je svoju karijeru izgradio u Berlinu, a onda je prije nekoliko sezona počeo gostovati i na zagrebačkom Cro-A-Porteru. Dolazak na hrvatsko tržište, kaže, nije bio izazvan nostalgijom niti ekonomskim stanjem u našoj zemlji, već jednostavno vjerom u društvo u kojem ima mogućnost predstaviti svoj rad i napredak. Vrlo pozitivno razmišljanje s obzirom na činjenicu da, za razliku od Antuna, u Hrvatskoj nema niti jednog kupca.

Ivanman proljeće/ljeto 2017.

Razlog tome može biti činjenica da domaća publika nije navikla na muškarce u nježnim ružičastim puloverima kakve nam za iduću sezonu predlaže Ivan Mandžukić. "Domaći potrošači žele nešto što mogu negdje odjenuti, a kod većine publike prolaze komercijalni odjevni predmeti," objašnjava Antun. "Uvijek je maleni broj onih koji simpatiziraju nešto što je pomaknuto. Objasnio bih to činjenicom da velik broj ljudi ne razumije umjetničke koncepte i dizajnerska rješenja." Ivan pak smatra da u Hrvatskoj veći problem od vrlo uske percepcije pojma muške mode koju javnost ima, predstavlja loša ekonomska situacija. "Ni Berlin nije na razini na kakvoj su primjerice London ili Pariz, no ljudi ovdje imaju novaca," rekao je. Hrvatski kupci svoj novac radije ostavljaju u high street trgovinama nego u studijima kvalitetnih ready-to-wear dizajnera. Zbog toga i jest najuspješniji Ivica Klarić koji prvenstveno nudi odjeću za posebne prilike, dok dizajneri poput primjerice Tomislava Bahorića uspijevaju zahvaljujući specijaliziranoj publici i prodaji u inozemstvu, ili pak Tonija Rica čije kolekcije na Hvaru kupuju strani turisti.

Svjetska zbivanja u muškoj modi spomenuta u uvodu nisu stoga ni mogla značajno utjecati na stanje u muškoj modi u Hrvatskoj. Domaća publika još nije sasvim upila informaciju da "vani" postoji čitava industrija muške moda koja funkcionira potpuno odvojeno od ženske, barem za sada. "Mi u Hrvatskoj uvijek malo kaskamo za svijetom, ali dolazimo. Bojim se samo da se svi kolektivno ne pogubimo u površnosti koja je danas sve očitija. Ljudi pate od toga da budu "fashion" i žele sve odmah i sada," rekao nam je Antun. No, Ivan misli kako to neće dugo potrajati: "Moda više nema definiciju, rasula se u svim pravcima, tako da je ni mi dizajneri više ne stignemo pratiti ni razumjeti. Isto tako, mi dizajneri ne možemo biti još jeftiniji, a nemamo ni neograničene količine energije za rad što smo vidjeli na slučaju Rafa Simonsa. Zato mislim da će se to sve ponovno polako povući i normalizirati.

Anthony Avangard jesen/zima 2015.

Za kraj smo ih upitali može li uopće opstati muška moda u Hrvata? Ivan se šali i kaže kako mladi Hrvati uvijek izgledaju kao da su spremni otići na trening. "Uvijek se sjetim Karla Lagerfelda koji je rekao da je onaj tko je kupi trenirku očito izgubio kontrolu nad svojim životom. No, Hrvati između 40 i 60 godina imaju više stila i mnogo su autentičniji," dodao je. Antun je pak sasvim pozitivan. Kaže kako je muška moda u Hrvatskoj puno lošije razvijena od ženske, no svejedno nekako opstaje i zajedno s onima koji je rade i žive ide naprijed.

Save

Save

Related articles

Buro 24/7 Selection

više