Traži

Na što obratiti pažnju ako se želite odijevati \"zelenije\"?

Na što obratiti pažnju ako se želite odijevati "zelenije"?

Vodič za početnike


Fotografija: Made UK,
Fashion Revolution

Sve više high street brendova ima "zelene" linije odjeće koje su tobože nastale u procesu ekološki održivog razvoja. No, ne treba uvijek vjerovati pompoznim natpisima na visećim etiketama jer na njima često nema ni riječi o stvarnom sastavu odjevnog predmeta. A kako onda znati što zapravo kupujemo priupitali smo Ivanu Knezović i Zorana Šainovića iz hrvatskih eko brendova Murva i Brokula&Ž

Utjecaj našeg shoppingiranja na okoliš ovisi o čitavom nizu parametara - od transporta do tvornice do trgovine, preko vrsta pakiranja proizvoda do IT infrastrukture trgovina, a onda je tu i individualni faktor koji ovisi o svakom pojedincu kao što je primjerice onaj odlazimo li u kupovinu biciklom ili automobilom - i sve to, a da se sastava tkanina odjevnih komada nismo ni dotakli. "Bilo bi poželjno barem obratiti pažnju na sastav tkanina (postotak prirodnog materijala) pri kupnji odjeće. Naravno, najidealnije bi bilo kupovati odjeću od isključivo prirodnih materijala," kaže nam dizajnerica Ivana Knezović, osnivačica hrvatskog eko brenda Murva, i time otvara prvo poglavlje prema putu do "zelenijeg" shoppinga. No, i tu treba biti pažljiv jer iako je primjerice pamuk, u suštini prirodni materijal, njegova proizvodnja ozbiljno uništava poljoprivredna zemljišta i zagađuje vodotok.

Podaci socijalne zadruge Humana Nova kažu da se čak 22.5% svih insekticida i 10% svih pesticida koji se utroše na godišnjoj razini koristi upravo kod uzgoja pamuka. Prema njihovoj računici za proizvodnju samo jedne pamučne majice potroši se oko 150 grama pesticida koji zatim prodiru u naše podzemne vode, truju ptice, pčele, ostale životinje, poljoprivrednike i, na kraju, sve nas.

Na što obratiti pažnju ako se želite odijevati "zelenije"? (фото 1)

Stoga, kada kupujete odjeću pokušajte potražiti etiketu koja jamči da se radi o ekološki prihvatljivom proizvodu. "U većini slučajeva proizvođači posebno naglašavaju da se radi o ekološkim tkaninama kroz unutarnje i vanjske etikete. Neki proizvođači komuniciraju isključivo informaciju da je proizvod ekološki, dok se u posljednje vrijeme kod brendova čiji je zaštitni znak ekologija, na takozvanim hang tagovima, dodatno može pronaći pojašnjenje zašto je njihova tkanina ekološka i koji su pozitivni ekološki utjecaji u odnosu na tradicionalnu proizvodnju," kaže nam Zoran Šainović direktor eko brend Brokula&Ž. "Neki brendovi idu i korak dalje pa na hang tagovima čak komuniciraju i svoju poslovnu strategiju utemeljenu na ekološki prihvatljivim principima."

No, takvi su brendovi rijetkost u Hrvatskoj i nerijetko su skuplji u odnosu na sveprisutne high street brendove. Tzv. održive linije high street brendova stoga mogu biti odlično rješenje za one koji žele kupovati odjeću, koja je i ekološki i cjenovno prihvatljiva. No, takvi su brendovi skloni izrabljivanju radnika što se uvijek odvija iza leđa javnosti, zbog čega se treba zapitati kakvu politiku vode kad su u pitanju njihove tobože održive linije i treba li vjerovati svemu što piše na etiketi?

Na što obratiti pažnju ako se želite odijevati "zelenije"? (фото 2)

"Definitivno ne treba vjerovati eko natpisima i osviještenim linijama high street trgovina. Malo koji brend se može pohvaliti Fair Trade certifikatom," kaže nam Ivana Knezović, a s njom se slaže i Zoran Šainović. "Nažalost, iz pozicije kupca postoji sumnja da proizvodi nisu uvijek ekološki ili su djelomično ekološki, a prezentiraju se kao u potpunosti ekološki prihvatljiv proizvod. Mnogi proizvođači svjesno manipuliraju informacijama u vezi ekološke prihvatljivosti proizvoda. Osobno, prije svega uvijek obratim pozornost na unutarnje i vanjske etikete kako bi probao saznati na temelju čega pojedini brend tvrdi da je taj proizvod ekološki. Vjerujem brendovima koji transparentno koriste svjetski potvrđene ekološke tkanine, odnosno sirovine."

S ovakvim zaključkom teško je zauzeti pozitivan stav. Je li u suvremenom svijetu uopće moguće u potpunosti se odijevati u skladu s ekološki prihvatljivim standardima? I hoćemo li ikada doći do ekološki i društveno prihvatljive modne industrije?

Na što obratiti pažnju ako se želite odijevati "zelenije"? (фото 3)

"U budućnosti će to svakako biti moguće," kaže Šainović. "Ekološki prihvatljiva obuća i odjeća sve je prisutnija u svakodnevnoj ponudi, certifikacija postaje transparentnija, a siguran sam da će biti i obuhvatnija nego danas. Osobno sam stava kako će neki potrošači odluku o kupnji donositi isključivo na temelju dvije informacije: 1) kvalitete materijala i 2) je li proizvod ekološki i društveno prihvatljiv ili nije. Brendovi koji će garantirati te dvije komponente zasigurno imaju tržišnog potencijala što u konačnici daje poticaja proizvođačima da se još više ulaže u kvalitetnije materijale i ekološki prihvatljive proizvode."

Šainović isto tako smatra da korak prema održivijoj modnoj industriji ovisi o ponašanju potrošača koji utječu na to što je proizvođačima isplativije proizvoditi. No, činjenica je da zakoni o ekologiji još uvijek nisu stabilni, a još je više zabrinjavajuća činjenica da ljudi na nekim ključnim pozicijama u svijetu, kao što je primjerice ona predsjednika Sjedinjenih Američkih Država, ne vjeruju u globalno zatopljenje. Dok ljudi na takvim pozicijama ne promijene pristup, teško je za povjerovati da će se situacija popraviti. No, korak po korak, ako postupamo pravilno - provjeravamo sastav tkanina, kupujemo manje, ali kvalitetnije - svi možemo pomoći da se korak prema održivijoj modnoj pa i svim drugim industrijama dogodi što prije.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor