Traži

Odumire li najpoznatija shopping ulica na svijetu?

Odumire li najpoznatija shopping ulica na svijetu?

Skupa Peta avenija

Tekst: Ana Pavić


U posljednjih godinu dana Peta avenija trpi gubitke u vidu luksuznih brendova koji zatvaraju svoje dućane i bježe u pristupačnije kvartove

New York je skup grad. Cijene nekretnina su toliko poletjele u nebo da je gotovo nemoguće obitavati u nekom pristojnom kvartu/stanu ako nemate iznimno dobro plaćen posao. Visoke cijene nekretnina natjerale su mnoge pripadnike mlađih generacija da svoj dom nađu u Brooklynu koji se potom razvio u hip četvrt s brojnim cool restoranima, klubovima, galerijama i dućanima. Nekoć je takvu "vibru" imao i Manhattan, tj. dok se nije pretvorio u otok povlaštenih i platežno sposobnih. Cijene stanova su problem svugdje u svijetu i rijetko ćete naići na neki veliki grad u kojem je skroz lagodno živjeti ako ste u srednjim 20-ima i žonglirate između nekoliko poslova, nastojeći ostvariti kakav takav život u samostalnom kućanstvu. Međutim, ono što se događa New Yorku već prelazi u zabrinjavajući trend koji mijenja lice industrije luksuza.

Peta avenija je simbol New YorkaMožda površan simbol vezan uz bjesomučan shopping po brojnim dizajnerskim dućanima koji su tamo našli svoj dom, ali je simbol i ujedno turistička atrakcija koja, pored kupaca, svakodnevno privlači tisuće window shoppera koji gutaju sve one dizajnerske kreacije koje mame iz velikih izloga. Svoj dom ovdje su pronašli brojni poznati brendovi i krajem 90-ih i početkom 2000-ih Peta avenija je bila u punom naponu. Radi velike potražnje za prostorima cijene su u to vrijeme počele divljati, a vlasnici su zadovoljno trljali ruke zbog ostvarenog profita.

Peta Avenija

Problemi su počeli s ekonomskom krizom koja je zahvatila globalno tržište, a posebno sektor luksuza. Odjednom je postalo nemarno trošiti novac u shoppingu, kupci su postali oprezniji, razboritiji. Nadalje, tehnološki napredak je preusmjerio dobar dio publike na online shopping što je naposlijetku rezultiralo urušavanjem koncepta robnih kuća (pogotovo na američkom tržištu) od kojih je najveće udarce pretrpio kultni Macy's. Mnogi brendovi nisu uspjeli preživjeti sve promjene koje su se dogodile iako ih iste nisu zatekle preko noći. Netko je negdje vjerovao da će kupac ipak ostati vjeran brendu bez obzira na nova tržišna kretanja, pojavu novih brendova i mogućnosti koje internet pruža. Taj netko je bio u krivu jer nije računao na "emotivnu nestabilnost" novih generacija čija je pažnja kratkog vijeka i tradicija im ne znači ništa. Pad prodaje logično rezultira rezanjem troškova a gdje rezati nego na precijenjenim nekretninama koje stvaraju rupe u budžetu.

Peta avenija

Tako je u posljednjih nekoliko godina Peta avenija ostala bez nekoliko velikih brendova, uključujući kuću Ralph Lauren koja trenutno proživljava veliku krizu. Lauren je za svoj prostor navodno plaćao 20 milijuna dolara godišnje što je suluda cifra čak i za brend takvog kalibra. Svoje dućane su ispraznili i Fendi, Bottega Veneta i Jimmy Choo. Visoke cijene pak nisu naštetile high street brendu H&M koji se uselio u veći prostor na ovoj atraktivnoj lokaciji. Isto je napravila i Sephora. Prema riječima direktora najpoznatije agencije za nekretnine Douglas Elliman's, vlasnici lokala su počeli pregovarati s brendovima nudeći popuste i opcije neplaćanja najamnine, dok je prostor u fazi renoviranja. Ti popusti i ne znače mnogo za brojne modne kuće koje restrukturiranjem pokušavaju spasiti poslovanje. Dok high street moda ruši sve pred sobom, a vlasnici H&M-a i Zare zauzimaju visoke pozicije na listama najbogatijih ljudi svijeta, nekoć respektabilna dizajnerska imena sele svoje dućane u prihvatljivije okružje Avenije Madison, napuštajući skupi i neodrživi glamur Pete avenije. 

Neminovno je da će velik broj fizičkih dućana odumrijeti u narednih 20 godina. E-commerce bilježi konstantan rast i malo tko se vodi onom izjavom Carrie Bradshaw da je odlazak u "shopping zamjena za teretanu". Situacija za fizičku kupovinu može se donekle popraviti uvođenjem tehnologija kakve je nedavno predstavio Farfetch, a koje kupcu pružaju iskustvo, stručni savjet, brzinu i zavidan personaliziran izbor odjeće i modnih dodataka. Iz tog razloga sasvim je logično da će neka kuća radije uložiti 10 milijuna dolara godišnje u razvoj vlastite aplikacije ili neke nove tehnologije nego u mramorne pločice i dizajnerski namještaj u prostoru na Petoj aveniji. U svakom slučaju je isplativije.

 

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više