Traži

Rei Kawakubo: kontroverzna revolucionarka koja je zauvijek promijenila svijet mode

Rei Kawakubo: kontroverzna revolucionarka koja je zauvijek promijenila svijet mode

Ususret izložbi u njujorškom muzeju Metropolitan


Fotografija: Buro247hr arhiva,
Buro247ru

Za dva dana se u njujorškom muzeju Metropolitan otvara izložba "Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Art of the In-Between" posvećena slavnoj japanskoj dizajnerici koja je tek druga živuća dizajnerica u povijesti kojoj je posvećena takva izložba. No, tko je uopće Rei Kawakubo i kako je postala toliko važna za čitavu modnu industriju?

Kawakubo je jedna od rijetkih uspješnih dizajnerica koja uopće nije studirala modni dizajn. Rođena je u Japanu gdje je i studirala i to umjetnost i književnost na Sveučilištu Keio. Njen je otac radio na tom Sveučilištu kojeg je osnovao Fukuzawa Yukichi, veliki reformator, promotor zapadnjačke kulture, i kako je Kawakubo rekla u jednom intervjuu za New Yorker magazin, borac za ženska prava. Već ju je taj period života naučio kako slijediti vlastite želje i misli. U modnu industriju ušla je kad se zaposlila u jednoj tekstilnoj tvrtki, a 1967. postala je freelance stilistica. I već dvije godine kasnije, u dobi od 27 godina počela je proizvoditi odjeću pod imenom Comme des Garçons. Brend je, kako piše BoF, odmah postao popularan među Japancima pa je Kawakubo već 1975. otvorila prvu trgovinu u Tokiju, a 1978. pokrenula i mušku liniju Homme Comme des Garçons.

Do 1981. kada je prvi put prikazala svoju kolekciju u Parizu, Kawakubo je postala toliko popularna da je imala klanove obožavatelja koji su u japanskim medijima nazivani "vranama".

Kawakubo nikad nije slijedila pravila, ni u komercijalnom ni u dizajnerskom smislu, niti ih slijedi danas. Ona ne mari za tradicionalnu konstrukciju odjevnih predmeta, a niti za socijalne konstrukcije uvriježene kad je u pitanju moda i kupovanje odjeće. Tako je primjerice u 80-ima iz svojih trgovina izbacila ogledala jer je htjela naglasiti da nije važno kako odjeća izgleda već kakav osjećaj imate dok je nosite, dok se sinoć uopće nije pojavila na crvenom tepihu Met Gale koja je bila posvećena upravo njoj.

Izložba koja otvara svoja vrata za dva dana u njujorškom Metropolitanu posvećena je upravo tom njenom revolucionarnom načinu razmišljanja i sposobnosti da na jedinstven način propitkuje ljepotu, granicu dobrog ukusa i same mode. Kustos izložbe, Andrew Bolton, odlučio ju je stoga podijeliti u osam estetskih kategorija kroz koje se susreću suprotnosti koje je Kawakubo istraživala kroz svoj rad. To su moda i antimoda, dizajn i ne dizajn, jednostruko i multiplicirano, onda i sada, visoko i nisko, ja i drugi, objekt i subjekt, odjeća i ne odjeća. Kawakubo briše granice između tih dualizama i istražuje njihove mogućnosti.

I danas, sa svoje 74 godine, Kawakubo spada u najinovativnije dizajnere svijeta i svojim je radom inspirirala niz dizajnera među kojima su Martin Margiela, Ann Demeulemeester i Helmut Lang koji je navode kao svoju veliku inspiraciju. Osim toga, pod njenim su budnim okom stasali Junya Watanabe, Tao Kurihara i Goša Rubčinski, a unutar Comme des Garçonsa danas postoji čak 20 različitih linija koje rastu unutar te tvrtke. I sam Andrew Bolton je u intervjuu za Farfetch rekao da je komunikacija s Kawakubo kao razgovor učenika i profesorice, uvijek morate opravdati svoje nakane.

Osim dizajnerskog rada, Kawakubo je 2004. sa svojim suprugom i poslovnim partnerom Adrianom Joffeom otvorila Dover Street Market na Mayfairu u Londonu. Radi se o kultnoj trgovini dizajnerske odjeće koja primarno prodaje Comme des Garçons komade, ali i odjeću drugih brendova. Dvije godine kasnije Dover Street Market je otvoren i u Tokiju, pa onda i u New Yorku i u Pekingu te je do danas stekao kultni status.

Dover Street Market Ginza u Tokiju

Rei Kawakubo i danas nastavlja istraživati odnose između tijela i odjeće koja je za nju nešto konceptualno, umjetnički objekt, nešto što nosi značenje - i tako ostaje izvan cijele "parade" koja je specifična za svijet mode, a i dalje ostvaruje promet od oko 220 milijuna dolara godišnje. U jednom je intervjuu za magazin Interview rekla: "I za dobrih i za loših vremena tvrtka radi otprilike isto. Comme des Garçons je oduvijek putovao vlastitim ritmom i tako će i nastaviti." I to je doista tako.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više