Traži

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju

Razgovarali smo s Tomislavom Kliškinićem i Markom Šabarićem

Tekst: Dina Dončević


Fotografija: Matej Jurčević

Ako komade dizajnerskog dua KLISAB niste primijetili u modnim editorijalima ili na nekoj od slavnih dama na eventima, sigurno vam je oko zapelo jedna njihova torba ili, pak, bomberica. Dizajneri su to koji imaju svoju prepoznatljivu i izraženu estetiku koju "ne možete fulati", a razvila se kako su se razvijali i oni kao dizajneri kroz pet godina koliko zajedno rade. Njihova ovogodišnja proljetna kolekcija eksplodirala je na društvenim mrežama, a podjednako su njome oduševljene vjerne klijentice, kao i one kojima su neki od tih modela prvi s potpisom hrvatskih dizajnera. A taj je uspjeh utoliko veći zbog toga što odijevaju srednjoškolke i umirovljenice - jedna od njihovih klijentica ima više od 80 godina. Ususret reviji na Bipa Fashion.hr-u, razgovarala sam s Tomislavom Kliškinićem i Markom Šabarićem, u njihovom showroomu, u kojem su mi pokazali neke od komada koje će za 24 sata manekenke prošetati pistom te su mi otkrili sve zanimljive detalje oko nove, zimske kolekcije u kojoj je naglasak na slojevitosti. Njihova zajednička karijera počela je sasvim slučajno - radili su zajedno na setu prve sezone serije "Crno-bijeli svijet" u kostimografskom odjelu - ali ono što nije bilo slučajno niti upitno, je njihov uspjeh. Kako su od suradnika koji nemaju niti ime brenda postali poslovni partneri koji stoje iza jednog od najuspješnijih hrvatskih modnih brendova, pročitajte u nastavku.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 1)

Što ćemo sutra vidjeti na pisti?

Kolekcija je jako zimska, već posljednjih nekoliko sezona odvajajmo ju od one jesenske. Nabiranje je glavni element u ovoj kolekciji, a koristimo ga već zadnjih par sezona. Zapravo, shvatili smo da ga koristimo svake sezone s time da sve donedavno nismo percipirali da je to nešto što se zaista pojavljuje u svakoj našoj kolekciji. Obožavamo ga jer stvara dodatan volumen, može se na puno različitih načina aplicirati, na različitim dijelovima tijela ili odjeće, i njime se dobiva nekakav pomak materijala i siluete.

A što je novo u zimskoj kolekciji?

Patchwork! Nije skroz novi, ali ove sezone više nije u kvadratima nego je u prugama te izveden u colorblockingu, po odjevnim komadima, s dijagonalnim rezom. Ono što je bitno je da se jedan element nastavlja preko rukava do prednje strane kaputa na drugi rukav i tako vizualno režemo odjevni komad. Kolekcija je puno klasičnija od nekih naših dosadašnjih, ali željeli bismo naglasiti da mi od naše prve kolekcije klasiku, odnosno klasične krojeve, uzimamo kao polazište, samo što se zbog naših intervencijama ona pomalo izgubi. Sada smo baš htjeli jasno naglasiti da je klasika prisutna i da je nešto što koristimo kroz sve naše kolekcije. A spojem s nabranim košuljama i haljinama stvara se drugačija silueta koja stvara čini novu i drugačiju priču za ovu sezonu.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 2)

Koje ste materijale koristili?

Kao i uvijek za zimu, prevladava vuneni štof, za kapute i odijela, pa i popelin, ali gotovo je sve vuneno.

Preferirate zimske ili ljetne kolekcije?

Mi bismo najradije svake sezone radili zimsku kolekciju. Iako ih najviše volimo, ponekad nam bude i žao jer se ne stignemo posvetiti zimskoj kolekciji onoliko koliko bismo htjeli. Primjerice, proljetnu kolekciju već počnemo raditi u siječnju jer mislimo da nam ide slabije pa se njome više pozabavimo, a poslije ljeta i jeseni nekako brzo stigne zima i ta zimska kolekcija i kada ju završimo imamo osjećaj da smo s kaputima gotovi idućih godinu dana. Ali uvijek zimska, zbog slojevitosti, zbog kaputa, outerweara kojeg smatramo najbitnijim dijelom svake garderobe. Dobar kaput, baloner ili jakna svaku kombinaciju izvlači do njezinog maksimuma. A na kraju krajeva i funkcionalni su - griju i omogućavaju nam da podnesemo sve vremenske (ne)prilike.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 3)

Dijele li i vaše klijentice vaše mišljenje, odnosno vole li više ljetni ili zimski KLISAB?

Posljednje dvije kolekcije su nam se baš jako brzo prodale. A kada bi radili neki presjek kroz čitavo svoje stvaranje, posljednja proljetna kolekcija definitivno bi se pokazala najuspješnijom. Ali zaista varira, prošlog ljeta su se žene "uhvatile" naše nabrane haljine, potražnja je bila tolika da smo jedva uspjeli isproducirati komade. I tad smo doživjeli "imamo bestseller" trenutak. To su brojke koje bi možda za neki drugi brenda bile zanemarive, ali za količinu komada jednog dizajna koju mi inače proizvodimo, nama je to baš bio jako veliki boom što se tiče prodaje. A najsmješnije je što mi uopće nismo smatrali da je haljina nešto najjače što brend može napraviti.

Bojite li se možda hiperprodukcije, barem koliko to može biti hiperprodukcija u vašim nekim okvirima, odnosno da bi pojedini komadi mogli izgubiti ekskluzivnost zbog povećane proizvodnje?

Mi ni nemamo postavljenu tako veliku proizvodnju da si možemo dopustiti da napravimo 150 komada jednog modela. Nismo još došli u situaciju u kojoj nam je stvarno bilo dosta nekog komada, iako smo torbica prodali u iznenađujuće velikim količinama u posljednje dvije godine. Ali još nam je uvijek nije dosta, a i žene se i dalje - kad izbacimo neku novu boju, promijenimo remen, reguliramo veličine - jednako oduševljavaju njima. Trudimo se raditi intervencije unutar jednog modela, čime mu produžujemo dugovječnost, ali primjerice, u prošloj kolekciji su patchwork haljine i košulje baš sve bile unikatne, čak i ako su od identičnih materijala bile izrađene. Tako bi nastajali kompletno novi modeli. A mislim da je o ono što naše klijentice vole i zaista cijene.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 4)

Pa kako ste onda ove sezone intervenirali u svoj hit model torbice?

Ove godine napravili smo predimenzioniranu verziju naše torbice koja će se premijerno moći vidjeti sutra na pisti. Sudeći po reakcijama klijentica i naših suradnica koje su nas već posjetile u showroomu, mislim da ni njima još nisu dosadile KLISAB torbe. Mi ne bježimo od tzv. komercijalnosti pojedinog našeg modela, mi i kada ostvarimo komercijalan uspjeh određenog komada, to nije zbog toga što smo bili popustljivi prema našoj publici i išli stvarati nešto što je po defaultu komercijalno, nego smo stvorili komad koji u potpunosti nosi naš originalni dizajnerski potpis, ali je to uspjela biti haljina ili torba koju žene žele.

Modni insajderi i publika prepoznaju KLISAB estetiku. Što to točno vama znači?

Nama je trebalo neko vrijeme da mi shvatimo kako mi zapravo želimo stvarati. Jasno prepoznatljiv dizajnerski komad koji je funkcionalan, u potpunosti nosiv - to je ono što mi želimo stvarati.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 5)

Kako ste mi rekli, imate najbolje klijentice. Dopuštate li im intervencije u dizajn?

Pristajemo na neke intervencije, u smislu da je bomberica narančasta, a postoji neka druga boja u paleti koju klijentica želi - naravno da ćemo to napraviti. Imali smo situaciju u kojoj je jedna potencijalna klijentica željela napraviti veće promjene na torbi na koje smo nismo pristali iz dva razloga - zato što se time narušava trenutni izgled torba, a drugi je taj što mi ne možemo garantirati hoće li to u potpunosti funkcionirati kako treba. Nismo strogi i isključivi, ali ne pristajemo na pretjerane intervencije.

Kako protječe proces prije revije? Što ste radili primjerice dva tjedna prije, a što jučer?

Radili smo bomberice s kojima su naše Instagram pratiteljice opsjednute (smijeh). Ne možemo baš reći da postoji službena lista čekanja, ali nešto slično, a u toj situaciji smo se našli baš sad neposredno prije revije. Dva tjedna prije revije dobili smo šest ili sedam narudžbi koje su morale biti isporučene u roku tjedan dana, ali smo ih do tad već počeli raditi manufakturno, i radimo ih u fazama, ali treba nam vremena. Prije nekih desetak dana imali smo nešto više od pola kolekcije spremno, dakle u tom smo trenutku morali napraviti još identičnu količinu komada koju već jesmo. Tada smo odradili i probu make-upa, fitinge prije fitinga, pa smo onda radili fitinge s modelima koji nose reviju, a bavili smo se i nekim produkcijskim detaljima, načinom na koji će kolekcija biti prikazana. To je ful stresan period za nas, ali ne možemo ni objasniti koliko uživamo u tome. To je kao droga. Četiri dana prije revije jedva čekaš da to sve prođe, ne veseliš se reviji nego čekaš onaj trenutak nakon, kada je sve gotovo. Ali u tom istom trenutku jedva čekaš novu reviju.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 6)

A što radite večer prije revije?

Nismo kampanjci, ali radimo večer prije. Mi smo perfekcionisti i dosta smo strogi prema vlastitom radu i uvijek mislimo da može biti bolje. I da se dogodi da smo gotovi sa zamišljenim pet dana prije revije, mi bi sebi još našli toliko posla da bi opet bili gotovo noć prije. Trudimo se da na  dan revije da bude sve gotovo i da je mir.

S obzirom na to da je riječ o stresnom razdbolju, dolazi li do međusobnih sukoba?

Zajedno, na poslu, provodimo 12 sati dnevno, a sukoba gotovo i da nema, osim ako se dogodi neka greška pa jednome nije jasno kako je drugi to mogao propustiti. Naša se estetika više i ne može razlikovati. Znamo što je brend, odnosno još ga djelomično i razvijamo, jer smatramo da se to mora raditi, ali i kad uvodimo neke nove elemente, čak i kad su drugačiji od svega prije, mi ih napravimo tako da djeluju kao naši. Ništa još nismo napravili, a da obojica nismo approvali taj komad.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 7)

Gdje pronalazite inspiraciju za komade?

Nemamo klasičnu inspiraciju da možemo reći da nas je za neku kolekciju inspiriralo vremensko razdoblje ili nešto sasvim drugačije. Mi znamo od kojeg odjevnog komada želimo krenuti i što želimo stvoriti. Nekako se sve dogodi kroz skiciranje i razgovor, sami sebi želimo povisiti ljestvicu vlastitog stvaranja i rada te uvijek uvrstiti element koji još do tad nismo. Kada je nešto gotovo i reakcija na taj komad je "wow ovo je KLISAB", onda znamo da je to to. Sada će biti pet godina otkad smo po prvi put predstavili zajedničku kolekciju, a u početku smo radili stvari u koje nam nisu bliske, ali to je nešto što smo morali proći. Brend je nastajao organski, nismo s prvom kolekcijom odlučili "mi radimo to", nego smo se tražili i tražili našu estetiku. Recimo, patchwork kao element smo počeli koristiti zato što nam to po defaultu nije nešto najljepše, i željeli smo o nečega što se nama ne sviđa napraviti nešto što će biti "wow". Najjednostavnije je napraviti od predivnog materijala lijepu haljinu, a ako ćeš sam sebe više gurati i truditi se stvoriti nešto drugo i otići čak i u neku krajnost, uspjet ćeš od nečega što nije lijepo napraviti nešto tvoje, a onda i izazvati "wow" efekt.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 8)

Kako se nosite s uspjehom?

Rastemo lijepo i organski. Nismo očekivali da će se određene stvari odgađati ovim tempom, to nas je iznenadilo. Ali smo ful sretni zbog toga, zbog količine ljudi koji konzumiraju našu odjeću. Mi nemamo službeni webshop, nama ljudi šalji poruku u Instagram Direct. Ne volimo čuti ljude kako se žale na situaciju u hrvatskoj modi, i da je teško - daleko od toga da nije teško, ali smatramo da ako cijeniš cijeniš svoju publiku i da ako im ne ideš prodati neku glupost, da će ljudi to osjetiti. Jer postoji velika količina ljudi koja želi kupovati dizajn hrvatskih dizajnera. U zadnjih šest mjeseci nas je količina novih klijentica iznenadila, lijepo se brojčano povećala, ali mi svake sezone imao stalne klijentice koje u startu znaju kada izlaze kolekcije i svoj plan kupovine sezonske garderobe ravnaju po tome. Minimum je žena koje imaju jednu našu torbu. A ako i imaju jednu, siguran sam da svaka od njih želi ili planira kupiti još jednu.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 9)

Tko sve pripada u KLISAB publiku?

Kad smo počinjali, kao neku floskulu smo govorili da su naše idealne klijentice "žene svih dobnih skupina". Ali to je tako i postalo. Klijentice su nam i majka i kći, kupuju čak i iste komade ili ih međusobno dijele. Kaput će si prije kupiti žena od 30+ nego što će si ga priuštiti prosječna hrvatska studentica u dvadesetima, ali torbe su recimo kupovale žene različitih stilova i dobnih skupina - jedna od naših omiljenih klijentica bika je žena od 80+ godina s genijalnim stilom koja je došla po našu malu torbu. Nismo nikada sebi dali pravo generalizirati tko je ta žena koja nosi našu odjeću. Svaka je žena potencijalno KLISAB žena. Jer odjeća nema svoju vrijednost dok ju žena ne odjene. Mi ne zamišljamo našu idealnu ženu, nego onaj trenutak kad žena odjene naš odjevni komad i koju reakciju ili promjenu taj komad u tom trenutku izazove u njoj. To su žene koje se zaista oblače za sebe i zbog sebe.

Revija modnog dvojca KLISAB je za 24 sata, a mi vam donosimo prvi pogled na novu kolekciju (фото 10)

Napišite komentar